In mijn situatie: leasen of kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:00

Lease is erg duur in vergelijking met kopen maar als je ontzorgt wil worden kan dat het waard zijn. Kwestie van prioriteiten toch?

Wij rijden nu al 6 jaar een seat van 3500 euro. Jaarlijks apk+beurt ligt rond de 400 euro en nooit tussendoor gedoe. Ondertussen heeft hij 3.5 ton gelopen en gaat nog geweldig! Bij de eerste echt grote onderhoudsbeurt gaat hij eruit maar we hebben tot die tijd mooi goedkoop gereden!

Aan lease zouden we heel veel meer kwijt zijn geweest met onze 50.000 km per jaar.

Edit aanschaf+ onderhoud was 5900. Dat per maand is 82 euro. Das een mooi bedragje!

Even gekeken naar wat we voor lease zouden betalen, das niet eens mogelijk met 50.000 per jaar.

BigOne

Re: In mijn situatie: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:05

Hoever moet je reizen naar je stage/werk?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:13

Nielojram schreef:
ikheetesmee schreef:
Deze auto was fijn, maar had een nadeel, je moest veel gas bij geven bij het optrekken om een beetje kracht los te krijgen, en het koppel punt was wat lastig. Hierdoor heb ik wel eens midden in een tunnel met flinke helling voor een stoplicht een flinke opstopping veroorzaakt omdat ik het niet voor mekaar kreeg om vooruit te komen. Hier kwam ook een stukje paniek bij kijken.

Met alle respect, maar als je zo ontzettend onbehendig bent in het rijden van een auto, dan zou ik inderdaad gaan leasen.

Met alle respect?????
Waar dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:20

Romeo2007 schreef:
Laten we het maandbedrag uit elkaar halen:

240 euro:
50 euro wegenbelasting p maand

90 euro verzekering all risk incl wegenwacht obv 0 schadevrije jaren

Dan blijft er 100 euro per maand over aan afschrijving en onderhoud. Dat doe je er niet van hoor.

Volgens de ANWB calculator is de afschrijving na 2 jaar verkoop 27%. De auto kostte 22.000 dus er gaat een kleine 5000 euro af die je sowieso kwijt bent.

Kijk eens op deze calculator van ANWB. Hier kan je de maandelijkse kosten van een auto in eigen bezit berekenen en dan kan je het tegenover een leaseauto zetten

https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

Nou zoveel kosten heb ik echt niet aan mijn auto...
Ik heb mijn auto 2 jaar.. 1 x 4 banden (firestone 4-season) 300 en uitlaat 175
Fles olie en koelvloeistof samen 30E (nooit gebruikt.. maar liggen in de auto)
Aanschaf 700 E.

Volgens de ANWB zijn de kosten voor mijn auto 540E per maand .. gelukkig niet.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:25

moonsparkle schreef:
50,- wegenbelasting? Dan heb je het over een grote auto denk ik? Ik betaal uit mijn hoofd 22,- en volgens mij is er een categorie die nog goedkoper is.

Edit:sorry ik denk dat je het heb over die ford, dat is ook niet een heel kleine auto

Klopt, weegt tussen de 1300-1400 kg leeg want heb de duurste versie met alle opties en automaat, sportonderstel etc

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:41

Ik betaal dus 22,-wegenbelasting, 65,- all risk even gauw gezocht is het lease bedrag voor mijn auto 200,- en dan ga ik dat ook niet redden want ik rij zo'n 30.000km per jaar. 65+22=87,- dan stel ik zou voor die 200,- lease gaan. Heb ik in dit geval nog 113,- per maand over. Alleen moet je bij koop niet alleen denken aan onderhoud maar ook het aanvullen voor een potje voor een nieuwe (tweedehands) auto.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:42

Prrrr schreef:
Ik heb al jaren de taktiek dat ik een Twingo I met een jaar APK van internet pluk. Die zijn nooit duurder dan 900/1000 euro, als ze rijden blijven ze rijden, en ik stop er alleen geld in als ze dan weer een jaar door de APK komen. Ik ben nog nooit meer dan die 1000 euro per jaar kwijt geweest, en ik rij een ruime 10.000 km per jaar.

Bij de laatste APK heb ik overwogen voor 2.500 euro een nieuwer model te kopen, minder kilometers, blablabla, maar ik hou van die Twingo I. We zijn weer thuis. Ik heb er nu een met zo weinig kilometers gescoord dat ik deze misschien wel langer wil houden. Hij heeft een vouwdakje <3

Al die Twingo's samen (inmiddels aan nummer vier toe) hebben me maar één keer laten staan - toen viel de uitlaat eronderuit. Die bleek de ANWB-er er gewoon weer onder te kunnen hangen met een tussenbusje en een beetje ijzerdraad. Nog zo'n voordeel van Twingo's: onderdelen zijn goedkoop en ze kunnen overal heel gemakkelijk bij. Weinig elektra dat allemaal stuk kan. Niet te zwaar voor het motortje. Van binnen groter dan buiten. Nieuwe designklassieker.

Kortom: kijk eens naar een Twingo :)) Veel goedkoper dan private lease.

Dit is ook mijn advies. Ik rij ook in een oude twingo. Heb er 1,5 jaar geleden 1700,00 voor betaald. Automaat, leer enz. Super nette auto en ik rij meer dan 30.000 km per jaar. Vorig jaar 260,00 kosten gehad. Dit jaar gaat het me 1000,00 kosten voor een grote beurt, distributie riem en nieuwe banden. En dan tuf ik er zo weer 30.000 mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:58

Romeo2007 schreef:
Ik zou gewoon lekker gaan leasen. Is tegenwoordig heel normaal. Geen gedoe met onderhoud etc. Bij Toyota kun je bv na een korte periode al opzeggen. Kijk ook zeker even bij ANWB lease. Die hebben echt goede aanbiedingen!

Ik had een ford fiesta ST line, 100 pk, alle opties voor 24 maanden voor 240 euro incl 20.000 km

Waar heb je deze zo kunnen leasen? Klinkt aantrekkelijk!

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 10:39

bigone schreef:

19 kilometer enkele reis

Edit: handig om daarbij te noemen: ik heb 3 dagen stage in de week waarvan ik er twee met de auto moet ivm vaste afspraken en een dag zou ik evt met het ov kunnen.
Laatst bijgewerkt door ikheetesmee op 29-06-19 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:45

ikheetesmee schreef:
bigone schreef:

19 kilometer enkele reis

Met een goede snelle e bike doe je daar 30 min over, misschien een optie.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 10:48

[/quote]

19 kilometer enkele reis[/quote]
Met een goede snelle e bike doe je daar 30 min over, misschien een optie.[/quote]

Helaas kan ik ivm hele slechte knieën dit niet met de fiets doen, daar heb ik al over na gedacht. Toch bedankt voor de tip!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:50

Heb je wel eens eens een e bike geprobeerd? Mijn man heeft een knie waar hij totaal geen kracht meer mee kan zetten. En gaat elke dag fluitend 50 km op en neer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:56

Citaat:
Met een goede snelle e bike doe je daar 30 min over, misschien een optie.

Citaat:
Helaas kan ik ivm hele slechte knieën dit niet met de fiets doen, daar heb ik al over na gedacht. Toch bedankt voor de tip!

Of een speedpedelex :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:27

Dik 6 jaar geleden heb ik een Toyota starlet gekocht, geloof voor 1400 euro. Die kost me qua verzekering en wegenbelasting samen zo’n €35 per maand. Verdere kosten zijn elk jaar €55 voor apk. Alle remmen zijn nu vervangen, 4 nieuwe banden, wat schokdempers en einddemper van de uitlaat. En natuurlijk nieuwe olie+filter, luchtfilter en af en toe een lampje ofzo.
Kost dus niet zoveel. Onbeperkt aantal km’s en hij is gewoon van mezelf.

Ik zal niet kiezen voor lease oid, maar dat was al wel duidelijk denk ik. :o

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:31

Joman schreef:
Romeo2007 schreef:
Ik zou gewoon lekker gaan leasen. Is tegenwoordig heel normaal. Geen gedoe met onderhoud etc. Bij Toyota kun je bv na een korte periode al opzeggen. Kijk ook zeker even bij ANWB lease. Die hebben echt goede aanbiedingen!

Ik had een ford fiesta ST line, 100 pk, alle opties voor 24 maanden voor 240 euro incl 20.000 km

Waar heb je deze zo kunnen leasen? Klinkt aantrekkelijk!

Was een aanbieding bij de ANWB, daadwerkelijke lease was bij Leaseplan maar aanvraag gaat via anwb

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:34

bigone schreef:
Heb je wel eens eens een e bike geprobeerd? Mijn man heeft een knie waar hij totaal geen kracht meer mee kan zetten. En gaat elke dag fluitend 50 km op en neer.

Ts zoekt een auto en geeft aan (dit) niet te kunnen fietsen vanwege fysieke klachten. Waarom dan toch nog een keer proberen een fiets aan te smeren?

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:45

Ik zou gaan kopen. Lease is duur in vergelijking met koop en in feite gooi je het geld over de balk. Ik heb altijd gekocht en na een paar jaar weer verkocht en een duurdere mooiere auto terug gekocht. Ben begonnen met een subaru vivio, daarna daihatsu cuore, daarna een nieuwere suzuki alto en nu een fiat 500. Steeds een beetje bijsparen en je kunt weer wat luxer rijden. En trouwens het onderhoud van zo’n kleine auto valt reuze mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:48

Goof schreef:
bigone schreef:

Ts zoekt een auto en geeft aan (dit) niet te kunnen fietsen vanwege fysieke klachten. Waarom dan toch nog een keer proberen een fiets aan te smeren?

Hallo zeg, ik vraag alleen of ze het wel eens geprobeerd heeft, dat is alles.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:08

Ik zou kopen.

Lease leek mij eerst ook super aantrekkelijk, een splinternieuwe auto, all risk verzekerd, geen risico op grote reparaties en zo, maar toen ging ik samenstellen wat ik nodig had en wilde (25.000 km, een beetje luxe zoals airco en cruise control en niet zo’n mini auto, maar maatje Polo) en zag ik het uiteindelijke maandbedrag... Daar krijgt een paard de hik van! :wow:
En inderdaad, als die auto over 3/4/5 jaar weer weg gaat heb je je blauw betaald aan niks.

En ik ben dan nog relatief “oud”. Als jij net je rijbewijs hebt en stage loopt ga ik er vanuit dat je hoogstens 20 bent, sommige van die bedrijven willen dan helemaal niks aan je leasen en bij de meeste andere ben je een stevige duit extra kwijt omdat je een jonge bestuurder zonder schadevrije jaren bent.

Koop een eigen bakkie, ga lekker oefenen... Echt, het lijkt nu misschien van niet, maar je kunt het zo. Wij hebben nu ook een auto van het type lastpost, een inimini foutje met de koppeling en je houdt ook het hele kruispunt op :') Maar dat is me echt alleen de eerste week twee keer overkomen en daarna was ik het gewend. Gewoon een flinke dot gas geven, dat wint dan misschien geen schoonheidsprijs maar je komt wel weg.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:22

Dat ligt er maar net aan wat je uitzoekt. Zoals ik al zei had ik voor 240 euro de meest luxe ford fiesta die er is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:51

Romeo2007 schreef:
Dat ligt er maar net aan wat je uitzoekt. Zoals ik al zei had ik voor 240 euro de meest luxe ford fiesta die er is

Nu de simpele Fiesta is zonder opties (voor 24 maanden en max 10.000 per jaar) á 354 per maand.

De goedkoopste is nu de opel karl.. 24 maanden met winterbanden 319 per maand (24 maanden).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:56

Als je wil dat een auto een beetje normaal optrekt zou ik zeker niet voor een Aygo gaan. Die is zo sloom als een slak. En dat was het allernieuwste model waar in ik een proefritje maakte. Dus kijk vooral naar de PK's van een auto.

Ik zou dus wel kopen want lease is wel ontzettend duur. Zoveel ben je maandelijks echt niet kwijt aan een tweedehandsje.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 14:06

Bedankt allemaal voor jullie tips, ik ga vandaag eens alles op een rijtje zetten met alle voor en nadelen erbij.
Hebben jullie naast de al genoemde auto’s nog tips voor merken/modellen die wat voor mij zouden kunnen zijn? Gelet op duurzaamheid van de auto zelf en zuinig rijden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:08

elnienjo schreef:
Als je wil dat een auto een beetje normaal optrekt zou ik zeker niet voor een Aygo gaan. Die is zo sloom als een slak. En dat was het allernieuwste model waar in ik een proefritje maakte. Dus kijk vooral naar de PK's van een auto.

Ik rijd wel eens in een Aygo als mijn auto bij de garage staat en ik een leenauto'tje mee krijg. Toevallig was de laatste keer vorige week en het is dat ze zo klein zijn en minder stabiel op de weg liggen, maar ik heb serieus even getwijfeld of ik niet mijn auto wilde ruilen voor die Aygo. Die Aygo was dus echt erg pittig, trok zeer flink op en reed zo soepel dat ik ongemerkt zo in de 70 reed in zijn 3. Ik vind het heerlijke auto's en TS, ik zou je zeker wel een Aygo kunnen aanraden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:09

Ik heb altijd best lang met Opel Corsa's gedaan en ze zijn ook redelijk stevig. Nu heb ik al 4 jaar een jonge Suzuki Swift en die vind ik ook lekker rijden. Of ie zo oerdegelijk is als een Opel weet ik (nog) niet. Over zuinigheid kan ik niets vertellen, ik heb een pittige rijstijl.