Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Re: Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:03

Tsja, geen werknemers te vinden omdat het echt heel deprimerend werk is. Ik werkte in de thuiszorg maar ben ermee gestopt omdat niks goed genoeg was.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:23

Ik herken het deels

Ik heb twee thuiszorgorganties gehad. 1 komt er nog steeds. Bijna gelijk een vaste hulp en op mijn voorkeursdag.
Wel 1 iemand van hun hiervoor gehad die het hier vies vond. Als voorbeeld noemde ze dat in de stofzuigerzak haren zat. Tja ik heb nu eenmaal huisdieren. Dat gemiep heb ik weinig behoefte aan.
Daarnaast bij de andere thuiszorgorganisatie idd veel planmatig gedoe. Maar ook een vaste huishoudelijke hulp die haar eigen plan trok wb prioriteiten. Mogelijk lief bedoeld maar ik bepaal en kan gelukkig nog altijd zelf de prioriteiten bepalen. Overleg vind ik dan toch altijd wel erg fijn.

Gelukkig kan ik nu bij mijn persoonlijk begeleidster terecht als het niet goed loopt. Heeft mijn vaste hulp ook haar telefoonnummer voor mocht er wat zijn. Dus top geregeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:33

:(:)

De belangrijkste reden dat ik thuiszorg eruit getrapt heb destijds naast de idiote kosten is deze chaos en puinhoop. Ik kreeg er serieuze stress van door het gezeik steeds. Was op gegeven moment aan het schoonmaken zo goed ik kon omdat de thuiszorg kwam. -O- is me wel eens door een hulp verweten dat ik vuilnis bewust naast de bak gooide om haar te pesten. -:(- mens mijn arm heeft soms een eigen leven dus vliegt er wel eens wat tegen de grond ja en oprapen dan had ze me er naast kunnen oprapen ook. Dat was de druppel _-:(

Nu is het goedkoper maar deze puinhoop en de steeds mindere dingen die ze mogen doen voor mij nog steeds een reden het te laten. Al zou het voor mij beter zijn het wel te hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:52

Bij mijn vader komt thuiszorg al jaren,hij heeft ook een vaste hulp.Ze heeft dan ook gewoon de sleutel als hij die dag toevallig naar een arts moet of zo.Vervanging is wel een drama.Dus als de Hh op vakantie is heeft hij gewoon niemand.

Ik zou persoonlijk een Huishoudhulp ook geen vuil van de grond laten rapen wat ik zelf er naast gooi.Het zijn nog altijd mensen die je komen helpen .Ik vind soms dat er maar weinig respect voor de hulpen zelf is. Niet alleen door de mensen die ze helpen,maar ook door de instantie zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:54

Beatje, ik had thuiszorg juistbomdst het fysiek niet ging. En een weigerende arm waardoor een keer een stukje plastic naast de bak terecht kwam. Ik het niet kon oprapen zonder zelf te vallen. Dus netjes gevraagd toen ze kwam kun jij dat er even ingooien. Nou dat heb ik geweten %)

Je hebt geen recht op thuiszorg als je fit bent. :n Bij een gewone schoonmaakster ligt het anders uiteraard.

In de oude situatie werkte het goed, was juist inwerk adres. Na verhuizing een groot drama. Toen ging ook de nieuwe wmo wet in -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:57

Hier mag de hulp niet zonder mijn aanwezigheid werken van de organisatie maar ik ken haar inmiddels 4,5 jaar en weet dat ze goed te vertrouwen is.
Wanneer ik écht weg moet (denk aan dier wat met spoed naar de dierenarts moet ofzo) blijft zij gewoon om haar werk af te maken en vertrekt daarna.
Maar als het ff lukt kijk ik of ik de andere afspraak kan verschuiven of verzetten we onze afspraak gewoon.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:25

beatje schreef:
Ik zou persoonlijk een Huishoudhulp ook geen vuil van de grond laten rapen wat ik zelf er naast gooi.Het zijn nog altijd mensen die je komen helpen .Ik vind soms dat er maar weinig respect voor de hulpen zelf is. Niet alleen door de mensen die ze helpen,maar ook door de instantie zelf.

Uiteraard zijn het nog altijd mensen die je komen helpen.
Ondanks dat het niet “mag” krijgt de hulp hier altijd koffie of thee te drinken.
Mogen ze met warm weer altijd de koelkast plunderen voor koud drinken tussendoor. Moeten ze het van mij rustig aan doen.

Maar het verschil met huishoudelijke hulp en particuliere hulp is wel dat je geen hulp ivm een ingegroeide teennagel krijgt. Dus tja geen vuil vd grond op laten rapen is soms gewoon geen keuze

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:59

Ik Wilde net zeggen
Dat vuil van de grond oprapen
Denk je dat clienten dat voor de lol laten liggen :')
Gros van de adressen waar ik kwam als HH in de thuiszorg kunnen dat helemaal niet zelf oprapen (Ja , wel, maar dan heb je dikke kans dat je iemand kan gaan oprapen al dan niet gewond en wel )

Heeft helemaal niet Met respect of wat dan ook te maken
Maar puur Met fysieke gesteldheid van de persoon , eventueel gecombineerd Met psychische gesteldheid
Je Komt vanuit de thuiszorg niet bij mensen over de vloer omdat ze schoon maken niet leuk vinden
Maar omdat ze Er Hulp bij nodig hebben

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:07

Tegenwoordig hebben ze erg handige hulpmiddelen om je te helpen met dingen van de grond te rapen.Kom op zeg,ik zie zwaar gehandicapte mensen behoorlijk zelf redzaam zijn en zij hebben idd hulp omdat ze dingen in het huishouden niet kunnen ,maar hun eigen zooi rapen ze echt zelf op. https://www.hulpmiddelwereld.be/huishouden/grijpers
Bij de lidl heb je ze voor 4.95
Je kan soms behoorlijk zelfredzaam zijn als je maar wilt.
Maakt het voor hulpen gewoon ook een stuk leuker om bij zulke mensen te werken.Ben zelf geen HH ,maar hoor wel vaak hun klachten aan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:14

Jessix schreef:
PGB aanvragen en zelf een hulp aannemen. Of vragen om een andere organisatie, en dan wel per "direct" en niet over een paar weken.

Dit dus.
Ik werd gevraagd bij een oud client van me of ik de verzorging en af en toe HV op me wilde nemen.
Die mw was ook klaar met de zorg van instantie's.
Ze had in 1 week tijd 48 verschillende mensen gehad voor de verzorging.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:14

beatje schreef:
Tegenwoordig hebben ze erg handige hulpmiddelen om je te helpen met dingen van de grond te rapen.Kom op zeg,ik zie zwaar gehandicapte mensen behoorlijk zelf redzaam zijn en zij hebben idd hulp omdat ze dingen in het huishouden niet kunnen ,maar hun eigen zooi rapen ze echt zelf op. https://www.hulpmiddelwereld.be/huishouden/grijpers
Bij de lidl heb je ze voor 4.95
Je kan soms behoorlijk zelfredzaam zijn als je maar wilt.
Maakt het voor hulpen gewoon ook een stuk leuker om bij zulke mensen te werken.Ben zelf geen HH ,maar hoor wel vaak hun klachten aan.

Ik werk zelf als huishoudelijke hulp maar zie hier echt geen probleem in, snap ook niet dat een hulp daarover kan vallen. Iemand die hulp nodig heeft ( en dat krijg je tegenwoordig niet makkelijk meer) heeft vaak moeite met bukken of bepaalde bewegingen, iets wat naast de prullenbak beland kan dan toch een opgave zijn voor diegene om op te rapen. Of het ergens leuk is om te werken hangt daar echt niet vanaf, wel hoe die gene zelf met mensen omgaat. Als je moeilijk gaat doen om iets naast de prullenbak kun je beter wat anders gaan doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:26

Beatje. Het is duidelijk aan je berichten dat je zelf niet heel veel beperkingen hebt. Zelfredzaam natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk zijn. Je vraagt geen hulp aan omdat het interessant is, makkelijk of wat ook.

Destijds kostte het ons tegen de 400 euro per maand voor 3 uur hulp per week en wat douchehulp. -O- niet iets dat je voor je plezier uitgeeft of zo. En zo leuk is het niet om iedere keer iemand in huis te hebben voor iets dat je niet kan. Toch steeds privacy die eraan gaat. Mensen die in je kasten komen enz. Niks blijft prive.

Het wrange was, de hulp ervoor was een topmens. Zij kwam graag, maakte heel goed schoon in een razend tempo, kon super met de honden opschieten. Maar organisatie kreeg het op de heupen en wisselde haar weg voor iemand die gewoon niet in mijn woonplaats wilde komen. Mijn destijds vaste hulp werd een eind weg neergezet en dus vervangen door iemand van ver weg. Praten met de organisatie hielp niet. Klacht indienen hielp niet. Het was deze dame of niks. 8)7

We lagen elkaar niet, ze kwam met grote tegenzin en werkte me over de zeik met kleine nare opmerkingen, mijn grens lag dus bij het stomme stukje plastic. Waar ik me voor had verontschuldigde ook nog. Terwijl ik er gewoonweg niks aan kon doen. Motoriek in armen was destijds ver te zoeken. Energienivo was zowat 0. Je zag niet veel aan me, maar geloof me de hulp had ik met heel goede redenen :) . Ik kwam van niet eens zelfs naar de wc kunnen of uit bed komen, plashulp, douchehulp, aankleedhulp en schoonmaak. Dus geen ingegroeide teennagel.

De hulpmiddelen had en heb ik in huis maar als je motoriek onvoldoende is heb je er geen barst aan. :n "even" zelf weghalen was of vallen of halverwege de energie domweg op, veel pijn en de rest van de dag niks meer kunnen, vanwege het oprapen van een stom stukje plastic ja. :roll:

Zelfredzaam zijn wil iedereen graag, hulp vragen is niet leuk maar als de hulp dan wel de organisatie erachter je zo tegenwerkt en je verder de sjit intrapt heb je er ook niet veel aan, zou energie moeten sparen of opleveren niet kosten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:28

Ik zou daar ook niet over vallen hoor, ik ben fit, dat gooi ik dan toch even weg? Net als een afwasje, stond niet op mijn takenlijst, maar ik was er toch en mij kost het geen moeite.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:33

tjonge beatje, alsof iedereen toch gewoon alles kan doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:35

Dat zijn de hulpen waar je wat aan hebt. :j ik zei altijd beschouw het als je eigen huishouden, plan taken in zoals je dat zelf fijn vindt. Zodat je zelf precies weet wat wanneer gedaan moet worden. Ik kan hooguit aangeven goh zou je dit vandaag ook kunnen doen, desnoods ipv dat.

Tijd voor een kop thee, koekje, kop soep of wat ook als daar behoefte aan was. Ben door een organisatie tijd ingezet als leeradres, dat doen ze niet om hun hulpen af te branden. :n maar de organisatie hier. Kansloos zie en hoor er alleen maar narigheid over.

Maar deze dame gooide ook de natte gebruikte schoonmaakdoekjes in de wasmand tussen de was die nog gedaan moest worden in de wetenschap dat dat pas twee dagen later ging gebeuren, en liet ook emmers met vuil water staan. Succes ik ben weg dat je rolstoel klem komt te staan was niet haar probleem. -:(- zo vaak vriendelijk gevraagd, joh probeer er op te letten. Maar nope niet haar taak

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:39

nou, dat is ook wel heel erg slecht Karuna. Belachelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:42

Kan ertussen zitten maar een organisatie hoort dat op te pikken :j en daar gaat het vaak mis. Zie nu bij iemand anders, jong meisje ziet veel over het hoofd en huis vervuilt rap daar. Maar aangeven bij organisatie helpt niks. Meisje sturen helpt niks.

Daarnaast met de huidige regels mag er heel veel niet. Bv koelkast nalopen op houdbaarheid mag officieel niet eens meer. Een groot probleem bij ouderen, dementen of anderszins. Ben ergens op bezoek melk twee weken over datum tegen gekomen, bij navraag ja de hulp mag en doet het niet meer. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:50

Beatje
Ik Ben jaren HH geweest Binnen de thuiszorg en heb me serieus nooit en te nimmer gestoord aan iets wat naast de vuilnisbak belandde
Als je in de thuiszorg werkt kom je wel spannendere dingen tegen (en heel wat smeriger dan een misser bij de vuilnisbak) en als je daar niet tegen kunt ?
Hoog tijd voor een andere carriere keuze ipv piepen en zeuren
Er zijn legio redenen te bedenken waarom soms dingen niet gaan zoals ze moeten
Maar moeten zoals ze gaan
Niemand die ik ooit als client heb gehad doet dergelijke dingen omdat ze dat willen of te bedonderd zijn hoor
Echt niet
Om bij dat soort dingen gelijk over gebrek aan respect te beginnen , is zwaar overdreven/heul kort door de bocht

(

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:09

Sonja,ik ben geen Hh hoor.Ben gehandicapt maar kan nog genoeg zelf en wil dat ook zo houden,heb dus ook geen Hh.
Maar ik zit wel in een organisatie waar ik met Hh's te maken krijg.Gelukkig zitten er bokt allemaal voorbeeldige patienten en voorbeeldige Hh's,helaas is het in de praktijk wel eens anders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:18

O Ik weet dat Er genoeg fout gaat
Ik heb inval adressen gehad waarbij ik accuut aan de bel heb getrokken ivm zaken die gewoon al langdurig niet of heel slecht werden gedaan door de vaste persoon (echt om te Janken)
Of juist dat je ergens als inval komt en Er inderdaad het een en ander geprobeert word om voor elkaar te krijgen
Of dat je denkt “wacht , deze persoon hoort hele andere/meer hulp te krijgen dan ze nu krijgen”
Er loopt zat mis aan beide kanten
Maar vervuilen in welke mate dan ook is vaker een signaal dan dat het ballorigheid is

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:40

Ts, je hebt het recht om van organisatie over te stappen als je dat fijner vindt. Daar zal geen enkele gemeente moeilijk over doen. Wel is het zo dat aanbieders momenteel overspoeld raken met aanvragen, waardoor een rommelige start kan ontstaan (abonnementstarief zorgt daar voor, lijkt het...). Maar een goede aanbieder zou hier duidelijk en eerlijk over moeten zijn en zsm ook een oplossing moeten zoeken. Zie in de gemeente waar ik werk dat er soms 2 weken wat wisselingen kunnen zijn nu, ivm vakantieperiodes en drukte maar dat vervolgens stabiele afspraken worden gemaakt en nageleefd (incl een vaste hulp).
PGB is iets waar je goed over na moet denken als je dat overweegt. Ik ken je niet, maar PGB brengt best wat rompslomp met zich mee. Ik raad het mensen vaak af omdat ik helaas zie dat er veel (erg veel) fouten mee gemaakt worden én dat het vaak veel inspanning en tijd van mensen vraagt. Onafhankelijk of het hoog of laag opgeleide mensen zijn. Dus voor je zoiets zou kiezen; informeer je goed en denk er goed over na. Maatschappelijk werk kan hier wel vaak in ondersteunen maar volgensmij is dat ook per regio verschillend.

Belangrijkste is dat je goed in overleg blijft met je gemeente en daar ook je mogelijkheden en onmogelijkheden aangeeft. :)

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:52

Wat een lastig probleem. Ik zou ook klagen bij de gemeente... pgb is denk ik heel moeilijk te krijgen voor dit soort dingen. Je moet minimaal 10 uur zorg afnemen per week voordat je in aanmerking komt voor pgb tenzij er geen passend oplossing is. Ik heb zelf pgb voor onze kinderen en het geeft mij veel minder stress dan de dingen die via de Wmo of een ZIN indicatie moeten. Je zoekt zelf iemand uit, vult een kant en klaar contract in (via de svb) en klaar. 1 x per maand de uren doorgeven en meer hoef je niet te doen. nadeel van pgb is dat je niet zomaar vervanging hebt bij ziekte of vakantie als je maar 1 iemand hebt. Je kan zelf iemand kiezen die bij je past, en als het toch geen match is iemand anders zoeken. Je kan zelf uren indelen...

Succes...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:22

Lastige situatie, maar dit is zeker niet de normale gang van zaken rondom (het inplannen van) huishoudelijke ondersteuning! Leg dit signaal eerst bij de huishoudelijke hulp organisatie neer. Kom je er niet uit, neem dan contact op met de Wmo. Dit soort signalen zijn vaak fijn om terug te horen en daarnaast heb je de mogelijkheid om over te stappen naar een andere gecontracteerde zorgaanbieder of een PGB. Een PGB heeft zo zijn voor maar ook zijn nadelen.

elizabeth85 schreef:
Wat een lastig probleem. Ik zou ook klagen bij de gemeente... pgb is denk ik heel moeilijk te krijgen voor dit soort dingen. Je moet minimaal 10 uur zorg afnemen per week voordat je in aanmerking komt voor pgb tenzij er geen passend oplossing is. Ik heb zelf pgb voor onze kinderen en het geeft mij veel minder stress dan de dingen die via de Wmo of een ZIN indicatie moeten. Je zoekt zelf iemand uit, vult een kant en klaar contract in (via de svb) en klaar. 1 x per maand de uren doorgeven en meer hoef je niet te doen. nadeel van pgb is dat je niet zomaar vervanging hebt bij ziekte of vakantie als je maar 1 iemand hebt. Je kan zelf iemand kiezen die bij je past, en als het toch geen match is iemand anders zoeken. Je kan zelf uren indelen...

Succes...

Een PGB is geen voorziening die je aanvraagt, maar een financieringsvorm. Het is niet moeilijk om een PGB als financieringsvorm te krijgen, mits je in staat bent om deze te beheren én in staat bent om je hulpverlener aan te spreken op de kwaliteit van zorg. Ook is het niet waar dat je minimaal 10 uur zorg moet hebben voor je een PGB krijgt. Zoals eerder gezegd: PGB is net als ZIN (zorg in natura) een financieringsvorm. Elke burger mag daarin een keuze maken. Echter worden aan het beheren van een PGB wel voorwaarden gesteld. Het is overigens wel zo dat niet alle gemeenten fan zijn van PGB’s. Maar ook dat maakt niet, dat je hier niet voor mag kiezen als je in aanmerking komt voor een voorziening (ongeacht de prijs van de voorziening of het aantal uur).

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:36

elizabeth85 schreef:

Succes...

PGB is niet aan uren gebonden maar er zitten wel strenge regels aan. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Iemand mag hier een bewuste keuze voor maken maar moet aantonen dat hij/zij dit zelf kan beheren of dat iemand het kan doen (bewind of familie?). Maar er zijn gemeenten die stellen nog wel meer eisen eraan (ook eisen aan de aanbieder/hulp), al zal dit met HH wel meevallen denk ik :).

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:52

Anouk1605 schreef:
elizabeth85 schreef:

Succes...

PGB is niet aan uren gebonden maar er zitten wel strenge regels aan. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Iemand mag hier een bewuste keuze voor maken maar moet aantonen dat hij/zij dit zelf kan beheren of dat iemand het kan doen (bewind of familie?). Maar er zijn gemeenten die stellen nog wel meer eisen eraan (ook eisen aan de aanbieder/hulp), al zal dit met HH wel meevallen denk ik :).

Oh excuus. Dan zijn de regels ondertussen al weer gewijzigd. Toen ik in 2015 na de hervorming van de pgb wetgeving een pgb aanvroeg was de 10 uren regel wel een voorwaarde, tenminste in de gemeente waaronder wij vallen. Moet je nagaan hoe snel regels veranderen...