Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:36

Ik sluit me aan bij wat een aantal anderen hier zeggen over het communiceren..

Trouwens, ik was sowieso in de war, want je geeft in het begin van je bericht aan "haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken". Ik dacht "huh, ze heeft het niet breed en nu moet ze haar tijd verdoen met haken? Maar oke, daar krijgt ze dan dus voor betaa...oh nee wacht even ... "..

En fatsoen ivm familie? Als je vraagt "wat krijg je voor het maken?" dan vraag je toch aan iemand "wat krijg je voor het maken?". Ik snap uit dit topic dat je dat dan dus doet voor fatsoen en niet omdat je dat meent?? Omdat het familie is of wat voor reden dan ook?
Wel, als je het niet meent of niet wil weten, vraaaag het dan niet.. hoe moeilijk is dat :') .. Ik snap wel dat communicatie een lastig ding is als je ongeschreven regels als 'goed fatsoen' gaat inzetten... :j

Net zoals 'wij hebben dit en dat al gedaan en nu verwachten we wel zus en zo".. zolang je dat níet hardop uitspreekt, kan je niet verwachten dat een andere partij kan raden wat je denkt.. basiscommunicatieregels denk ik :)

Er worden verder een paar prima suggesties gedaan, maar daar is het nu denk wel te laat voor..

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:42

Toen je schreef dat je haar, om haar te helpen, vroeg om een knuffel te haken, verwachtte ik dat het je bedoeling was om haar daarvoor te betalen. Waar bestond anders dat helpen uit? Dus ik sluit me aan bij de rest, ik denk dat de communicatie hierover niet optimaal was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:43

Boras schreef:
kiki1976 schreef:
Ik herken wel dat soort mensen, zelf alles gratis of met dikke korting willen hebben maar zelf overal de hoofdprijs voor willen hebben

Wat oordeel jij, naar en hard, over iemand die je helemaal niet kent. Voelt dat nou fijn?

Over oordelen gesproken.
Nee helaas zelf vaak genoeg ervaren met mensen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:44

Mijn auto word APK gekeurd door mijn vader, dan vraag ik ook netjes pap wat krijg je ervoor. Op het moment dat hij met mijn auto bezig is kan hij geen betalende klant helpen.

Ik bestel soms dingen online ook voor mijn zusje en dan stuur ik er een tikkie/betaalverzoek naar haar en dan delen wij de verzendkosten indien nodig, gaan wij samen dagje uit en zij rijd met de auto, betaal ik wat te drinken en sinds de laatste tijd betaalt zij ook meer vanwege andere werk en beter inkomen. Daarvoor nam ik haar nog wel eens mee uit.

Ergens begrijp ik TS ook wel hoor. Mijn vader had ook een dikke rekening uit kunnen schrijven. Maar soms vind ik het ook geven en nemen. Ik heb dit met mijn zus netjes besproken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:44

Als je geen eerlijk antwoord op de vraag wou, had je de vraag niet moeten stellen.
Maar je hebt de vraag gesteld. Goede les: volgende keer op voorhand afspreken en in overleg gaan met elkaar.

Wat voor de één een vanzelfsprekendheid is, is dat niet per sé voor de ander en je kan je eigen principes ook niet opleggen. Als je dat goed onthoud, kan je een hoop misverstanden vermijden. Jij vindt het niet fatsoenlijk dat ze geld gaat vragen, ik vind het niet fatsoenlijk dat je de vraag stelt voor de vorm en dat zij dat maar aan de lucht moet ruiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:45

kiki1976 schreef:
Wat oordeel jij, naar en hard, over iemand die je helemaal niet kent. Voelt dat nou fijn?

Over oordelen gesproken.
Nee helaas zelf vaak genoeg ervaren met mensen.[/quote]
Boras oordeelt niet, die reageert op wat jij schrijft :j En ze vraagt hoe je je daarbij voelt..

En ik vind het ook een tikje onaardig overkomen over iemand die je niet kent.. :n Buiten dat het in dit geval ook niet relevant is ..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:46

Ik haak zelf en maak ook wel eens iets in opdracht.
Alleen zal het nooit in mij opkomen om een uurloon voor iets te rekenen.
Omdat dat gewoon weg te duur zou worden.

Over het algemeen reken ik materiaalkosten + een klein beetje meer, waarvan ik zelf (een deel van) een volgend eigen project kan bekostigen.

Ik doe het dan ook echt voor mijn plezier.

Voor mijn familie reken ik eigenlijk nooit iets extra's. Vaak niet eens materiaalkosten.

Overigens als er betaald moet worden, geef ik van te voren meestal wel een schatting van de kosten op. (zodat ik niet naderhand krijg dat ze het te duur vinden)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:46

tja het is een gevoelige zaak ...
Ik zou het betalen maar wel minder gul worden.
En het wel bespreken, wat je er van denkt.

Maartje1990

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:48

Als je niet vond dat je er wat voor moest betalen, waarom vroeg je dan hoeveel ze wilt hebben terwijl jij de materialen al had aangeschaft?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:49

Ik merk het vaak van de andere kant. Mensen gaan er altijd van uit dat ik wel even een paar foto’s kan maken, gratis en voor niets. Dat ik daar uren mee bezig ben wordt geen rekening mee gehouden.
Inmiddels ben ik wel zo mondig geworden om er wat van te zeggen en familie wil ik best matsen. Maar dat mensen er van uit gaan dat je iets gratis doet is gewoon niet netjes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:52

Ja, of ze vragen mij om de administratie van hun vereniging te doen (ik heb een administratie kantoor). Dan vraag ik altijd meteen "Wat is jullie budget, kan je dat niet beter door een vrijwilliger binnen de vereniging laten doen? Dat zal aanzienlijk goedkoper zijn." Dan maak ik vriendelijk duidelijk dat zij er niet van moeten uitgaan dat ik het gratis doe.
Overigens nog nooit een administratie van een vereniging of sportclub gedaan. Dus mijn systeem werkt wel. :)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:52

Maartje1990 schreef:
Als je niet vond dat je er wat voor moest betalen, waarom vroeg je dan hoeveel ze wilt hebben terwijl jij de materialen al had aangeschaft?

Precies dit.

Ik vind dat je het niet had moeten vragen als je de materialen al had betaald. Ik zou er niet te moeilijk over doen hoor nu......

Gewoon dat uurloon betalen en de volgende keer anders aanpakken.
Is het je waard om er misschien ruzie over te krijgen? Je stelde zelf de vraag..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:55

Aha, nu wordt het mij duidelijker. Je had de materialen zelf al gekocht.
Dus je stelt een vraag, maar weet al van tevoren welk antwoord je wilt. En en ander antwoord accepteer je eigenlijk niet.
Tja, dat is een recept voor gedoe.

Ik dacht dat je haar de materialen had laten kopen (niet goed gelezen door mij, sorry) vandaar mijn eerdere post.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:57

romyamb schreef:
LadyMadonna schreef:
Heeft ze echt een bedrijf?
Mijn familie betaald ook gewoon, krijgen alleen 25% korting

ook als in dit geval de materialen betaalt zijn door ts?

Dan zou ik prijs - materiaal - 25% doen

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:57

elizabeth85 schreef:
Ik weet het even niet meer... ben ik nu zo gierig of niet?

Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten)en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken . Kan ik ook kant en klaar kopen, maar ik wilde haar helpen om haar hobby uit te oefenen. Nu is de knuffel klaar, dus ik vraag voor het fatsoen ' wat krijg je voor het maken?' Er vanuit gaande dat ze zou zeggen 'niets natuurlijk'....dat gaat ze dus nu uitrekenen en moet ik haar een x bedrag per uur betalen voor het haken van een knuffel...

Ben ik nu raar dat ik het teleurstellend vind dat ze geld durft te vragen voor het haken voor een knuffel voor haar nichtje? Ik heb alle materiaal netjes betaald... zoiets doe je toch gewoon voor elkaar?

Het steekt nog het meeste dat ze mij nooit hoeft te betalen. Vorige week nog een tas merk kleding haar kant op gedaan. Z
e
Goede leer in ieder geval, ik ga dr geen gedoe van maken en zal haar gewoon het geld geven wat ze wil hebben, maar in het vervolg kan ik mijn eigen spullen beter op mp zetten en haar niets meer vragen. (Maar ik wil helemaal niet zo zijn)

Ik vind je heel kinderachtig ja. Je vraagt haar iets te doen voor JOUW dochter om haar een plezier te doen? Nee je wilt graag iets voor je dochter ;) ? Je vraagt zelf wat ze krijgt, dus je opent een deur. De tas is je eigen keuze. Als je dingen weggeeft dan moet je nooit verwachtingen koppelen, want het is niet perse zo van ik doe dit en nu moet jij dit doen.
En je wilt er geen gedoe van maken, maar zet het wel op bokt en vervolgens zeg je ik kan het beter op marktplaats zetten, maar zo wil ik helemaal niet zijn. Maak een keuze, maar niet liefelijk willen praten, maar toch iets terug verwachten of er gepikeerd over zijn.

Verder is het vreselijk frustrerend dat familieleden en vrienden creatieve taken, zoals fotografie e.d. altijd maar voor 'hobby' aanzien en hierdoor verwachten dat het gratis is. In dit soort dingen zit veel tijd zo simpel is het.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:31

Zo herkenbaar, ben zzp en mijn broer woont ongeveer 20km verderop, ik knipte hun gezin altijd, en liet alleen broer en vrouw betalen, 2 kinderen altijd gratis, kreeg daar 25,- euro voor.
Beiden hebben het goed salaris en het breder dan ik heb.

Op gegeven moment neefje jarig, was eigenlijk toe aan grotere fiets, dus voor zijn verjaardag met overige fam geld ingezameld, en een mooie 2de hands fiets op de kop getikt.

2 jaar later, ik knip ze nog altijd met zelfde regeling) komt broer dat zoonlief nieuwe fiets krijgt en vraagt mij of ik de fiets voor mijn zoon over wil nemen voor 100,- euro.
Ik voelde me overvallen dus zei dat ik het ging overleggen, waren eigenlijk helemaal nog niet op zoek naar grotere fiets.

Toen ik erover na ging denken was ik ook pisst ik degene die altijd zijn kinderen al 10 jaar lang gratis knip moest 100 euro betalen voor een inmiddels 3de hands fiets waar ik ook al aan mee had betaald?
Vanaf toen kinderen niet meer gratis gedaan, ben nog 2x wezen knippen en daarna gingen ze naar de kapper in hun eigen woonplaats.
Dus dat geld werd me niet gegund geven ze liever uit aan een ander.....
Terwijl ik al niet veel aan hun verdiende 45,- voor 4 personen knippen 20km verderop

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:41

Hier zegt men: "met familie moet je wandelen, niet handelen."

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:45

toen ik je openingspost las, dacht ik, goh wat aardig, je koopt geen knuffel maar laat je zus er een maken en geeft haar dat geld ervoor, en toen later las ik dat je verwacht het gratis te krijgen?? Vreemde wending. zeker als je aangeeft naar je zus toe en wat krijg je ervoor, zou ik ook een bedrag zeggen.

denk dat hier sprake is van miscommunicatie tussen jullie beide, en misschien moet je bij een kop thee er over praten.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 10:50

Het is voor haar echt een hobby.... een hobby die ze niet kan betalen omdat ze niet wil(!) Werken. Zegt ze zelf ook...

Als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?

Je doet toch gewoon wat voor een ander? Als zei me vraagt om iets voor me te doen zou ik het niet eens bedenken om daar geld voor te vragen...

Communicatie klopt.... maar dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik gewoon verbaast ben dat je geld wilt zien voor zoiets...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:53

Zou je zus er boos om worden als je er wat van zou zeggen?

Anoniem

Hmmm dan kun je het inderdaad ook zo bekijken: Zus kan haar hobby niet betalen. Ik geef haar materiaal maar in ruil verwacht ik wel een knuffel.

Nu, dit had je wel gewoon zo kunnen communiceren: Hé zus, hier heb je wat voor jou hobby maar ik heb wel graag dat in de plaats.
Mag ik vragen welke uurprijs ze vraagt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

elizabeth85 schreef:
Het is voor haar echt een hobby.... een hobby die ze niet kan betalen omdat ze niet wil(!) Werken. Zegt ze zelf ook...

Als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?

Je doet toch gewoon wat voor een ander? Als zei me vraagt om iets voor me te doen zou ik het niet eens bedenken om daar geld voor te vragen...

Communicatie klopt.... maar dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik gewoon verbaast ben dat je geld wilt zien voor zoiets...

Maar waarom vraag je dan zelf wat ze van je krijgt?

Esmee_RS

Ik heb het idee dat het niet zozeer alleen deze situatie is, maar dat je de spreekwoordelijke emmer overloopt omdat jullie hen al zo veel bijstaan, klopt dat?
In dat geval zou ik gewoon eens met haar om de tafel gaan zitten en aangeven dat jij vindt dat het een beetje (te) ver gaat. Als het je verder allemaal niet uitmaakt zou ik het laten, zeker omdat dit waarschijnlijk niet om aanzienlijke bedragen gaat, maar van je OP krijg ik het gevoel dat het toch meerdere dingen zijn die gaan zitten wroeten.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:54

elizabeth85 schreef:

Ik snap je wel, maar waarom vroeg je dan aan haar hoeveel ze ervoor zou krijgen? Als je er vanuit was gegaan dat ze er niks voor hoefde te hebben, waarom toch de vraag stellen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:55

elizabeth85 schreef:

Voor jou. Daar heb je je antwoord.

En je hebt haar natuurlijk zelf een flinke voorzet gegeven.

Jij moet jezelf afvragen wat jouw rol is in deze situatie. Je kan haar niet veranderen, wel de manier waarop jij met haar omgaat.