Airco's en aircoolers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Airco's en aircoolers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:09

Wij hebben op de bovenverdieping een vaste unit, en beneden een mobiele airco.

Merk Eurom (ofzoiets?), was zo'n €300,- maar doet zijn werk perfect. Ons huis staat de hele dag in de zon en het is nu 30 graden binnen. Als ik deze aanzet koelt hij niet perse de ruimte terug, maar het voelt wel aanzienlijk koeler en aangenaam.

Ik vind het heel fijn want ik weet vaak niet waar ik het moet zoeken, en voel me door de mobiele airco wel gewoon prima. A

We hebben beneden geen enkel raam dat open kan, ik heb dus zelf een paneel gemaakt in de achterdeur.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 11:21

Dit topic 3 jaar geleden aangemaakt, ben nog steeds zoekende naar een mooie oplossing (airco mag er niet in dus wordt toch echt een aircooler of een ander alternatief) zijn er inmiddels ontwikkelingen op dit vlak? Wat is tegenwoordig aan te raden?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:35

Er zijn geen goede alternatieven voor airconditioners. Een vaste airconditioning split-unit is het meest energie-efficient en het minst luid (voor jou). Een mobiele airco kost, voor een ruimte van 50m2 (denk vooral aan m3, oppervlakte is vrijwel zinloos), ongeveer net zoveel als een vaste unit, maar is veel minder energie-efficient en veel luider voor jou omdat het apparaat altijd binnen staat.

Aircoolers brengen slechts geringe verkoeling maar het is gewoon een veredelde ventilator waar je wat water in gooit (dat overigens erg snel op omgevingstemperatuur is). Juist doordat het water snel opwarmt merk je vrij snel dat je niet echt meer afkoelt. Bijkomend probleem is dat een aircooler juist je ruimte enorm vochtig maakt, waardoor het veel heter aanvoelt dan het daadwerkelijk is. Een airconditioning onttrekt juist alle vocht uit de lucht.

Protip: koop gewoon een normale ventilator als je geen budget hebt voor een airconditioning. Denk ook aan isolatie voor je ramen, gordijnen houden warmte enorm goed vast tussen je kozijn en het gordijn zelf. Ook de goedkopere van bijvoorbeeld Ikea.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:45

maava schreef:
Er zijn geen goede alternatieven voor airconditioners. Een vaste airconditioning split-unit is het meest energie-efficient en het minst luid (voor jou). Een mobiele airco kost, voor een ruimte van 50m2 (denk vooral aan m3, oppervlakte is vrijwel zinloos), ongeveer net zoveel als een vaste unit, maar is veel minder energie-efficient en veel luider voor jou omdat het apparaat altijd binnen staat.

Aircoolers brengen slechts geringe verkoeling maar het is gewoon een veredelde ventilator waar je wat water in gooit (dat overigens erg snel op omgevingstemperatuur is). Juist doordat het water snel opwarmt merk je vrij snel dat je niet echt meer afkoelt. Bijkomend probleem is dat een aircooler juist je ruimte enorm vochtig maakt, waardoor het veel heter aanvoelt dan het daadwerkelijk is. Een airconditioning onttrekt juist alle vocht uit de lucht.

Protip: koop gewoon een normale ventilator als je geen budget hebt voor een airconditioning. Denk ook aan isolatie voor je ramen, gordijnen houden warmte enorm goed vast tussen je kozijn en het gordijn zelf. Ook de goedkopere van bijvoorbeeld Ikea.

Dat dus, heb een aircooler gehad, maar vond het echt niks. Pokkeherrie en je krijgt het er misschien twee graden koeler mee.

Dan nog beter een gewone ventilator, wat je daarmee ook kunt doen is er flessen met bevroren water voor zetten, dan blaast dat ding nog wat koelte je kamer in.
De low budget gordijnen van Ikea houden ook best wat warmte tegen: https://www.ikea.com/nl/nl/p/bengta-ver ... -10454458/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:45

Ik heb sinds vandaag een staande ventilator van Duux en word hier erg blij van.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:14

Ja ik heb ook een Duux Nieljoram. Wat een topding. Veel verschillende snelheden en superstil op de lage snelheden. Ik trek dat echt niet een lawaaiding op de slaapkamer.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:22

Ik had een vaste airco en ik was er echt heel blij mee maar we zijn verhuisd naar een appartement en hier kon hij niet geplaatst worden.
Degene waar ik hem had gekocht en die hem had opgehangen is nog wezen kijken, zo jammer.
Nu heb ik een mobiele airco, 12000 btu en hij koelt binnen no time de huiskamer en keuken terug naar 22 graden, heb hem nog niet langer aangehad dus best tevreden over en hij kan ook verwarmen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 22:42

Thanks voor de reacties! Ik ben wel geinteresseerd in de Duux, welke gebruiken jullie dan?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:25

Ik heb de staande ventilator van Duux. Houd er wel rekening mee dat ie vrij laag is. Hij komt bij mij precies boven met bed uit en blaast er zo lekker over heen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:03

maava schreef:

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Een mobiele aircooler zonder afvoerslang moet de warmte die hij onttrekt ook ergens kwijt, dus in dezelfde ruimte. Daarnaast kijk goed naar het wattage, een mobiele airco gebruikt 20x zoveel stroom als een ventilator terwijl ie nauwelijks meer de ruimte koelt.

Afbeelding
plaatje van milieucentraal wat de kosten weergeeft. 200 uur is zo'n 25 dagen 8 uur het ding aanzetten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 00:55

Aircoolers zijn heel eenvoudig zelf te maken met een ventilator en flessen koel/ bevroren water ervoor. Dan blaast dat ding de koelte van de flessen een stukje de ruimte in en als je de flessen dicht laat heb je ook niet de luchtvochtigheid die aircoolers meebrengen. Die blazen de waterdamp de ruimte in. Zeker als je er vlak bij zit geeft dat best wel verkoeling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:34

In een ouder topic over mobiele airco's heb ik , geloof ik, meer reacties gelezen dat zo'n airco maar max 2 graden koelt. NU is dat bij die van ons ook zo. Hij komt gewoon niet verder dan - 2 graden. Ondanks hoge BTU.
Wie weet hoe dat komt ?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:22

Bedoel je een aircooler of een airco, en dan mobiele airco of split-unit?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 16:09

Onze airco koekt heel snel naar 22 graden af, daarna gaat het wat langzamer maar dat is zomaar 4 graden in een kwartier of 20 minuten ongeveer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:22

mick75 schreef:
Bedoel je een aircooler of een airco, en dan mobiele airco of split-unit?

Volgens mij is het een mobiele airco.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:36

Cookies schreef:
Ik heb de staande ventilator van Duux. Houd er wel rekening mee dat ie vrij laag is. Hij komt bij mij precies boven met bed uit en blaast er zo lekker over heen.

Ik heb momenteel vaste verkering met mijn staande duux.
Kon alleen nergens achterhalen in welk energie-label hij valt.
Maar soit... Ik haat hitte.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:41

Mobiele airco’s worden heel erg vaak verkeerd geplaatst, waardoor ze de warmte die ze net zelf uit de kamer hebben onttrokken er net zo hard weer in blazen en het netto resultaat is dat het amper koeler word, je een berg stroom verbruikt en in de herrie van dat ding zit.

Aircoolers doen niet wat de naam beloofd. Die blazen de koelte van een stof die koeler is dan de omgeving de ruimte in, maar koelen niet echt zelf.

Een vaste split-unit onttrekt warmte uit de ruimte en koelte uit de omgeving die hij dan in de ruimte inblaast en die koelt de ruimte dus ook echt. Hoewel die ook een maximaal verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur hebben, meestal tussen de 5 en de 8 graden. Dus als het buiten 30 graden is krijg je het met standaard airco- installaties niet echt koeler dan 22 graden en dat is al optimistisch. 24/ 25 is meer realistisch en bij 36 graden buitentemperatuur is 28/ 30 graden het hoogst haalbare. Heb je een groter verschil nodig dan moet je naar industriele koelinstallaties.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:54

Ik heb gewoon een grote ventilator aan het plafond en dat werkt prima. Heerlijke frisse wind.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:01

Ik vind dat zo woonwagen/kamper/traveller/zigeuners/tinker-eigenaren-achtig.
Weet even niet welke bewoording juist is.
Mijn duuxje gaat rond september in de winterstalling.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:08

Als je het niet breed hebt moet je het doen met de middelen die binnen bereik zijn. En voor veel mensen is dat ook genoeg. Het is dat mijn man in de airco’s zit, anders had ik zelf een aircooler gemaakt. Door flessen bevroren water voor een ventilator te zetten en regelmatig de flessen te wisselen.

Wie ben jij om te oordelen of iets kamperachtig (minderwaardig dus) is?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:09

Hier vorig jaar beneden en boven airco laten installeren van mitshubishi. Dat hadden we al een paar jaar eerder moeten laten doen. Het kost wat, maar het comfort wat je ervan terug krijgt.. heerlijk.
We hebben zonnepanelen, dus qua stroom valt het mee wat we extra betalen. En bovendien betaal ik graag wat extra voor een koele woon- en slaapkamer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:09

Nielojram schreef:

Heel Zuid-Europa hangt vol met die dingen. Daar hebben ze ervaring met hitte. Het is jammer dat je zo’n slecht referentiekader hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:14

janderegelaa schreef:
Nielojram schreef:

Heel Zuid-Europa hangt vol met die dingen. Daar hebben ze ervaring met hitte. Het is jammer dat je zo’n slecht referentiekader hebt ;)

Er zal vast in de wereld meer manieren zijn om de hitte tegen te gaan, die mijn referentiekader niet raken.
My bad.
Geniet van je mini-indoor-windmolen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:16

Volop! Dank je!