Wonen in een volkswijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Wonen in een volkswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 05:49

Dat is zeker zo. Groot pluspunt is dat je weet wat je aan de mensen hebt. What you see is what you get. Vaak heel direct en het hart op de tong. Dat mag ik wel.

Die ontsnappende chi is herkenbaar :') wij hebben regelmatig gucci voor de deur staan. Als er zeggen ga naar huis dan druipt ie af :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 05:58

primera schreef:
Ik woon ook in een volkswijk, vind het trouwens wel heel typisch hoe de betere mensen altijd (ver)oordelen over mensen uit een volkswijk..

Betere mensen??

Ik bedoel....ik woon nu niet meer in wat je noemt een volksbuurt(wat ik eigenlijk een rare uitdrukking vind)

Maar ik ben (en voel me) nu niet een beter mens dan toen ik nog in het volksbuurtje woonde.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 06:07

“Mijn” volkswijk is in een razend tempo aan het ver-yuppen. Ik vind het jammer. De extreme gezelligheid is er helemaal af aan het gaan. Zo was er altijd de regel bij feestjes. Wie er wakker van ligt kan aanschuiven. Nu begint men gelijk te zeuren of belt de politie. Want ja de yup moet weer vroeg op. Ik begrijp het wel maar ik mis het ook. De oude bankstellen in de straat waar spontaan een buurtborrel op ontstond. Bij een verhuizing hielp iedereen mee sjouwen. Ik woon hier de helft van de week. De andere helft woon ik in het andere uiterste. Van getto tot kak. I love it. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 25-06-19 06:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 06:12

Jennyj01 schreef:
“Mijn” volkswijk is in een razend tempo aan het verjuppen.

Dat was in “onze” volkswijk ook.

Bij ons was het ook echt een multi-cultiwijk.

Veel verschillende culture. Nog heel veel echte Utrechters, studenten en...yuppen.

Die verscheidenheid maakte het zo leuk vond ik.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 06:17

Ik ben zelf geboren en opgegroeid in een volksbuurt, helaas bestaat deze wijk niet meer. Mensen hebben vaak vooroordelen inderdaad, best jammer, want vond het altijd heel gezellig. Iedereen kende elkaar, hielp elkaar waar het kon en het was altijd gezellig.

Meekoken voor de buurvrouw met kinderen die het minder hadden? Geen probleem, zwembad voor de deur? Ieder kind mocht erin. Ik heb mijn jeugd altijd als gezellig en leuk ervaren, mensen waren één met elkaar en iedereen was welkom voor een bakje koffie. In de zomer standaard André Hazes, Frans Bauer, Marianne Weber of Zangeres zonder Naam op de cd speler.

Als het Nederlands elftal moest voetballen, werd de hele straat versierd en keken we met z’n allen naar de wedstrijden, zelfs de Turkse buren keken altijd gezellig mee, dit ging ook gepaard met een barbecue en muziek daarna. De Turkse mensen deden gezellig met ons mee en waren ook ‘Oranje’ verkleed..

Ja ik mis die tijd wel :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 06:18

Bij ons ook veel culti en altijd wel iemand met een pilletje te veel of te weinig op. Vroeger was ik de enige in de straat die fulltime time werkte. Enkele part time en de rest had een uitkering. Voedselbank was niet nodig iedereen zorgde voor elkaar.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:22

Ik heb nooit in een volksbuurt gewoond. Maar toen ik vanuit zeeland naar de Randstad verhuisde kwam ik te werken in een volksbuurt. Wat heb ik genoten. Ik herken heel veel wat jullie zeggen, maar ik heb mij er altijd veilig gevoeld. Tuurlijk zaten er wel een paar rotte appels bij en heb ik achter de kassa heel wat te verduren gehad wat betreft aanbiedingen (je zal maar te veel betalen :+ ) maar over het algemeen had ik alleen maar leuke en lieve klanten.

Ik werk en nu ruim een jaar niet meer, maar nog steeds wordt ik begroet door 'mijn' klanten. Hartstikke leuk en gezellig. <3

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:10

Ik woon precies achter een volksbuurt, je ziet echt het randje volksbuurt, met de typische tigtallen aan dezelfde huizen, en dan een tuintje ertussen, en daar zit ik dan in een appartement.

Het is echt een scheidingslijn precies tussen volksbuurt en achterbuurt, ik zit dus in die achterbuurt.

Langzaamaan in de 4 jaar dat ik hier woon zijn er steeds meer mensen verhuisd hier, aan beide kanten. Waar voorheen de saamhorigheid was, zijn er nu mensen die er een half jaar wonen, een bende maken en weer er uit worden gezet.

Schuin onder nu een week nieuwe buren, buurman heeft al 3 keer politie gebeld. Dag en nacht gingen ze door aan een stuk.

Terwijl voorheen dus feestjes werden gehouden en je inderdaad kon aanschuiven. Hulp nodig? Vraag het de buurman ff, dat doet hij wel! Boodschapjes doen? Ff vragen of de buurvrouw mee wilt of iets nodig heeft.

Van alle buurtjes is er maar eentje nog hier, de rest is allemaal weg. Misdadigheid is groot hier en regelmatig zijn er steek/schietpartijen of draait er iemand door. Toevallig gisteren nog. Rotterdam zuid staat er wel een beetje bekend om, vooral deze wijk.

Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:21

Ik woon in een volkswijk en heb het prima naar mijn zin! Buren houden elkaar op een gezonde manier in de gaten en als er iets is wordt het gewoon gezegd. Niks tokkies en van mijn kleinkinderen hebben er ook een paar Engelse namen, vind ik zo’n dooddoener! Alsof Sebastiaan of Lotte alleen maar op stand wonen, nou niet dus.
Verderop op de hoek is een paar keer politie geweest, vochten elkaar de tent uit, ergste was het voor de kinderen, die vingen de buren dan op maar verder gebeurt er hier weinig spannends hoor.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:51

Wacht, wat is een volkswijk?
Is dat niet gewoon een rijtje huizen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:12

Matheno schreef:

Serieus?
Volkswijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:14

Ik hoor er ook van op wat een volkswijk is. :+ nooit beseft dat er een aparte benaming voor was, het was voor mij alles zonder grote vrijstaande huizen :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:17

Matheno schreef:

Nee, niet per se. Dan zou zo'n beetje elke wijk een volkswijk zijn, behalve de villawijk. Naar mijn idee moet een wijk om volkswijk te zijn in ieder geval sociale huur hebben. Daarnaast moet de wijk in een stad liggen en veel oorspronkelijk bewoners uit die stad huisvesten. Het moet ook een wat oudere wijk zijn.
En dan nog hoeft het geen volkswijk te zijn. Het zijn vooral de bewoners die maken of een wijk een volkswijk is of niet. Een betere naam zou eigenlijk 'een volkse wijk' zijn.

Vroeger waren trouwens wijken met hoogbouw in grote steden heel volks, zoals bijvoorbeeld De Pijp in Amsterdam. Nu is het veryupt, maar om maar aan te geven dat rijtjeshuizen niet per se het criterium zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:19

Moet zeggen dat sommige plaatsen geen volkswijk hebben en ik het ook niet kende tot ik in kampen kwam wonen.
In Amstelveen heb je geen echte volkswijken waar mensen voor hun huis zitten bier te drinken en de kinderen op straat spelen

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:19

Geboren en getogen in een volkswijk, met de gehele familie in dezelfde wijk wonen was als kind héérlijk! Er was altijd iemand om mee te spelen.
Als tiener ging iedereen een beetje zijn eigen kant op.
Nu hebben de neven en nichten bjjna allemaal kindjes en na vele omzwervingen wonen we bijna allemaal weer in dezelfde wijk... :')
Ik heb door heel Europa gezworven als groom zijnde en ben sinds kort terug in de wijk.... voelt als thuis komen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:39

Niet echt een volkswijk waar ik woon, wel een buurt met veel mensen die vroeger kampers waren nu in een huis wonen en veel overlast veroorzaken. Veel mensen die in de bijstand zitten en alleen maar voor de deur zitten te roken en te drinken. Veel kinderen hebben we niet meer echt die zijn inmiddels allemaal 18+.
Die kampers wonen 1 huis tussen naast ons en zij leven s’nachts en werken niet en overdag slapen ze. Maar s’nachts draaien ze harde muziek en hebben de buren er veel overlast van. De buren direct naast hun en dus naast ons hebben al 3 nieuwe gezinnen gehad in een half jaar... De ene vrouw werd overspannen en kon haar rust niet vinden, de andere had jonge kinderen die niet konden slapen.
Echte volkswijken hebben wij hier niet. Wel in Utrecht stad, zoals Sterrenwijk, Rivierenwijk....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:11

Ik heb in een hele sjieke dure wijk gewoond toen mijn ouders nog leefden. De mensen daar zijn echt niet aardiger dan in een volkswijk. De nachtelijke feesten met grote geluidsboxen buiten in de grote tuinen hielden me geregeld uit de slaap.En de buurjongen op het conservatorium die 6 uur per dag moest oefenen.Ze denken echt alleen aan zichzelf. Het enige voordeel is dan dat de huizen verder uit elkaar staan.Maar rijke mensen zijn niet beter dan arme.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:28

Ik heb ook ongeveer 5 jaar in en volkswijk gewoond, al werd het langzaamaan een achterbuurt met als dieptepunt een buurmeisje wat tragisch om het einde is gebracht. (de baby van 1 jaar in hengelo ov). de eerste jaren had ik geluk dat ik in een van de rustige flats woonde, met gezellige buren om mij heen waar we wat op elkaar konden terug vallen. De bbq's en zwembaden stonden overal, incluus de politie die regelmatig surveilleerde. :') heerlijk geschreeuw 's nachts waar je van wakker werd omdat de buurvrouwen van iets verderop zó aan het schelden op elkaar waren :Y) . overal ook het gedumpte afval enzo, mei god. ik kan mij voorstellen dat een echte volkswijk wat heeft, maar bestaan de echte volksbuurtjes nog in nederland??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:33

Ik woonde op het randje van een volkswijk. Ik vond het meestal erg leuk, erg direct maar ook echt wel aardig. Geluidsoverlast viel over het algemeen mee. En er was een buurman die IEDEREEN kende, en altijd buiten was en altijd alles in de gaten hield, en dat kan heel makkelijk nogal irritant zijn maar uiteindelijk kon ik het er best mee vinden, en was het beslist ook sociale controle.
(Maar dat het het randje was, helpt ook. Bij de bushalte stond een heel oude mevrouw me trots te vertellen dat er eentje met een auto steeds te hard reed langs de kinderen, heel smal straatje, en daar hadden ze met een baksteen de ruit ingeslagen. Eh... ok... := niet hoe ik het zou doen en blij dat het niet in mijn straat was.)

Nu woon ik in Overvecht, dat is minder volks, veel kwetsbaarder en heel divers. Ook leuk, weer anders. Maar ook ontzettend aardig. Wat mij nog het meest verbaast is dat het hier, en ik woon naast zo'n hoogbouwflat, zoveel rustiger is op straat. Waar zijn die mensen allemaal.

Iedereen die het leuk vindt trouwens: kijk eens in het https://volksbuurtmuseum.nl/

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:56

Grappig, nooit echt geweten dat er veel van dat soort wijken zijn. Ik herken best veel van hier (woonwagenkamp) erin. De gezelligheid etc. Maar niet de armoede. Zou er liever wonen dan in een normaal huis!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:43

anjali schreef:
Ik heb in een hele sjieke dure wijk gewoond toen mijn ouders nog leefden. De mensen daar zijn echt niet aardiger dan in een volkswijk. De nachtelijke feesten met grote geluidsboxen buiten in de grote tuinen hielden me geregeld uit de slaap.En de buurjongen op het conservatorium die 6 uur per dag moest oefenen.Ze denken echt alleen aan zichzelf. Het enige voordeel is dan dat de huizen verder uit elkaar staan.Maar rijke mensen zijn niet beter dan arme.

Dat is jouw ervaring en iets is natuurlijk nooit zwart/wit. Maar ik merk echt wel echt verschil tussen in een koophuis wonen in een fatsoenlijke buurt en een sociale huurwoning in ditto buurt. Onze buurtgenoten nu zijn veel beschaafder.

Onze directe buren huren dat huis, zijn erg volks en liggen hier niet zo lekker in de groep, worden ook buitengesloten en zijn bekend bij de politie.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:51

Een paar straten verder van m'n ouders zit zo'n straatje. Niet echt een buurt, ik heb het meer over een aantal kleine huizen tegenover elkaar direct aan de straat. Het is er altijd wel dikke gezellige boel geloof ik. Iedere dag met z'n allen buiten zitten met bier, kinderen die spelen, ook meerdere culturen door elkaar (vnl Nederlands, beetje Marokkaans en Surinaams geloof ik). Regelmatig een feestje met keihard Hazes :')
Niks voor mij, maar het ziet er altijd wel erg saamhorig uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:56

Als je mijn ouders buurman zoekt (miljonair is hij zeker weten) kom je ook op schandalen uit. :=

Maar waar wij eerst woonden in die straat zaten 2 oud buurjongens gezellig in de bak samen. Die wijk was echt een “arbeiderswijk”. Maar wel altijd gezellig.

Hoewel mijn ouders dus nu ergens wonen waar alleen maar pensionado’s wonen dus die hebben altijd tijd voor je haha! En de buurman is huisarts die heeft laatst ‘s avonds mijn vader behandeld en heeft speciaal 25 km gereden naar de dichtstbijzijnde HAP om antibiotica te halen. Wie doet dat nu voor zijn buren he! :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:01

Ik heb ook jaren in zo’n buurt gewoond. Het toppunt was de wietplantage bij de directe buren, in de kamer grenzend aan mijn slaapkamer. Ik genoot gewoon gratis mee, mijn hele kamer rook ernaar. Ik heb nooit meer zo lekker geslapen als toen :+

Ook: overvallers als over- en achterburen (echt van het type overval dat in Opsporing Verzocht komt), een man die met zeker drie vrouwen in de straat kinderen had, auto’s die de lucht in gingen met oud & nieuw...

Er zijn wel nog steeds altijd kinderen op straat aan het spelen en buurvrouwen bij elkaar in de tuin aan het keuvelen met een bakkie koffie als ik in die buurt kom. Super gezellig en levendig. Dat zie ik in de nette wijk waar ik woon nooit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:09

Ach, hemelsbreed 1km bij mijn huis vandaan is een gedeelte van de wijk die destijds in probleemwijken is geweest :))

Zelf woon ik in een flat die ook niet helemaal 100% is. Afgelopen week weer het 1 en ander aan herrie. Soms ook maanden niks.