Autorijles, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:09

Goof schreef:
Janine1990 schreef:
TS, ik zou ook niet verder gaan bij deze instructeur, je schoenen de schuld geven bij les 1? Nah... zeer bijzonder. Het is natuurlijk prettig om een simpele sneaker te dragen, maar uiteindelijk kan je het ook prima op 10cm hakken hoor.

Dat kan prima ja.... als je de juiste feeling hebt. Kennelijk heeft TS die niet. Dan moet je daar dus mee beginnen en dan ga je rijden met fijne schoenen met soepele, dunne zolen.

Ik zeg ook niet dat het niet kan... Ik vind het een rare conclusie na één les.
Een andere instructeur afbranden dit en het spiegelen/kijken. Nu zakken volgens mij de meeste mensen op het spiegelen/kijken bij het afrijden. Dus dat vind ik nog niet zo schokkend... Als een instructeur dan alleen dit weet aan te wijzen als een verklaring? Nee, sorry... dan is dit volgens mij niet de juiste combinatie.

De juiste instructeur had tactischer gebracht dat TS achterloopt, en niet keihard gezegd: Je rijdt alsof je nog maar 8 lessen hebt gehad. Wat overigens ook een heel rare uitspraak is, oudklasgenoot van me reed af na 8 lessen. Dat duidt maar aan hoe verschillend iedereen is.
De juiste instructeur had de schoenen ook niet de schuld gegeven van de lessen in een andere auto. Twee exact gelijke auto's kunnen nog anders koppelen.
En de juiste instructeur had aandacht besteed aan het stressniveau van de leerling (ik gok zo dat TS niet zomaar stressvrij was bij een andere instructeur) en daarop de uitspraken aangepast.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:43

De opmerking over de schoenen ken ik ook en snap ik ook volledig. Koppeling matig als je het aanleert en je hebt extreem dikke zolen (Dr Martens oid) dan voel je er niks van. Ik mag ook enkel rijden met sneakers/dunne schoenen aan op dit moment totdat ik de koppeling goed door heb.

Ik weet niet of je hier solid wat mee kan doen (nog). Je eigen leercurve is natuurlijk ook de 'snelheid' waarmee gereden 'moet' worden, de een is in 8 lessen al op niveau 5 waar een ander na 16 lessen nog op niveau 2 hangt. Dat verschilt echt per persoon.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:13

Ik heb pas na 70 lessen mijn rijbewijs gehaald (niet vanwege angst maar ik leer motorisch nu eenmaal langzaam), dus vind 30 lessen niet zo vreselijk veel. Angst overwinnen is nu eenmaal moeilijk. Neem je tijd, beter een stevige basis nu anders loop je daar misschien later tegenaan en zonder instructeur is dat nog lastiger.

Oh en een instructeur die een collega zo afbrandt zou ik afwijzen. Beetje loyaliteit hoort er wel bij. Straks praat ze ook zo over haar klanten..
Laatst bijgewerkt door troi op 07-07-19 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:15

Tja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Blijkbaar paste de manier van lesgeven van de eerste instructeur jou niet.
Maar of je daar nu je geld terug voor kan vragen?
Ik denk van niet.
Hij heeft je immers wel al die tijd les gegeven, je geeft ook zelf aan dat je angstig was.
Als je niet toe was aan een volgende stap, gaat de instructeur niet verder.

Ik heb iets dergelijks gehad met een motor instructeur.
Die wilde mij als eerste alle bijzondere verrichtingen aanleren, omdat het examen voertuigbeheersing als eerste moet worden afgelegd.
Ik had alleen nog te weinig gevoel met de motor en durfde niet zulke korte bochtjes te draaien als in de halve draai gevraagd wordt.
Ging dus ook hopeloos mis. Ik durfde amper meer te rijden.

Na een paardrij-ongeluk en een week ziekenhuis en enkele maande revalidatie durfde ik helemaal niet meer naar motorrijles, omdat juist de laatste les voor het ongeluk zo faliekant mis ging.

Half jaar later op nul begonnen bij een andere rijschool en die had een andere manier van lesgeven.
Die gaf mij eerst vertrouwen in de motor door gewoon te gaan rijden op rustige weggetjes en eens heel spelenderwijs op een leeg parkeerterrein achter hem aan moeten slalommen, zonder pionnen in de buurt.
Binnen no time had ik 't vertrouwen terug en toen ik volgens hem toe was aan de bijzondere verrichtingen leerde ik die in 2 lessen allemaal.

Kortom, het idee van de eerste was niet fout, die hield de volgorde van het examen aan.
Paste alleen niet bij mij.

Met de tweede instructeur ook mijn angst besproken en dat ging wel goed.
No way dat ik geld heb terug gevraagd bij de eerste, heb 't als leergeld gezien, en ben blij dat ik ben overgestapt en met veel plezier alsnog m'n motorrijbewijs gehaald heb.

Jouw tweede instructeur heeft makkelijk praten.
Bij de eerste ging t niet goed, dus makkelijk om die af te kraken. Maar hij heeft niet gezien hoe jij het eerste half jaar in de auto hebt gezeten (met je angst).
Dus beetje kort door de bocht wel.