Tips gezocht voor onderhoudsvriendelijke (bloeiende) struik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:54

Skimmia kan heel groot groeien hoor :j hangt er vanaf welke soort je neemt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:56

SusanH schreef:
Kun je niet bij iedere hortensia soort doen. Die van ons is ook een mega struik. Maar ik top alleen de uitgebloeide bloemen er af in de lente. Als ik hem nu terug zou snoeien van het najaar geeft hij volgend jaar geen bloemen en duurt het jaren voor hij weer zo groot is als nu.

Ik heb hem ook niet van het najaar gesnoeid, dat is juist slecht. Die uitstekende takken beschermen tegen de vorst. Ik heb hem na de vorst afgelopen voorjaar gesnoeid. We hebben 6 hortensia's en mijn ouders ook zoiets en die doen het precies zo en dat zijn tot nu toe elk jaar van die enorme struiken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:02

Dat zijn pluimhortensia's, die snoei je inderdaad in het voorjaar flink kort en die bloeien op de nieuwe scheuten. Boerenhortensia's bloeien op oud hout, als je die flink snoeit bloeien ze dat jaar niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 08:04

SusanH schreef:
Skimmia kan heel groot groeien hoor :j hangt er vanaf welke soort je neemt.

Good to know, komt op mijn lijstje!

Ik las ook iets over de Wilde liguster. Iemand ervaring mee/ kennis van?

Al weet ik niet of ik enthousiast wordt van de besjes.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:17

gaucho schreef:
Dat zijn pluimhortensia's, die snoei je inderdaad in het voorjaar flink kort en die bloeien op de nieuwe scheuten. Boerenhortensia's bloeien op oud hout, als je die flink snoeit bloeien ze dat jaar niet.

thnx, ik heb er de ballen verstand van maar ik weet dat mijn moeder ze altijd zo onderhield en dat doe ik zelf dus ook. Maar dan hebben we wsl allemaal pluimhortensia's :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:18

Als je drie keer per jaar wilt snoeien moet je Liguster aanplanten :+
En ze willen in strenge winters nogal eens doodvriezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:18

gaucho schreef:

Klopt. Ik heb een boerenhortensia :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:25

sjouk_L schreef:
Spirea mag je tot op de grond snoeien, maar je mag ook alleen de oude/grote takken eruit halen. Dan houdt de struik wel body. Eigenlijk maakt het bij de spirea niet uit hoe je ermee omgaat, leuk blijft hij toch wel en kapot krijg je hem niet :j

Idd ik zeg ook Spirea :D Super makkelijke plant. Is in verschillende soorten te krijgen, en kwa snoeien hij hoeft niet tot op de grond. Ik snoei die van mij elk jaar even na de bloei wat terug en klaar is Klara :P Ik heb ook absoluut geen groene vingers of tijd voor de tuin :')

De familie Spie hier 8-)

Afbeelding

Links nog net op de foto, Spie wit, die is nu net uitgebloeid. Daarnaast Spie ook wit maar ander soort, die is altijd het eerste met bloeien, en is dus al even uitgebloeid. En daarnaast 3 stuks Spie met roze en witte bloemen (ja in 1 plant). Die gaat nu zo beginnen met bloeien. Die 3 ben ik vorig jaar vergeten te snoeien :o maar je ziet het ze doen het goed en ze worden dan echt bijna een heg. En er staat ook verdwaald nog een rode Spie tussen, die is tegelijk met de roze/witte.
Grinnik ik ben gek op Spirea's. Je hoeft er echt niks aan te doen anders dan 1 keer per jaar snoeien, en ze groeien zo mooi dicht dat onkruid er geen kans heeft.

Ladyson

Re: Tips gezocht voor onderhoudsvriendelijke (bloeiende) struik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:29

Ik vind de Euonymus een fijne struik. Wintergroen, simpel en ziet er leuk uit door het wit in de bladeren.