Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:02

Ik geloof wel dat ik een open boek ben. Ik bespreek uiteraard niet met iedereen mijn gevoel bij sommige dingen maar daar is de band of situatie niet naar (denk bijv. aan de pauze op je werk of vriendinnen waar je andere zaken mee deelt zoals maandelijks een leuk uitje maar waar je niet op de koffie gaat zeg maar)

Ik ben wel heel direct, afgelopen vrijdag nog een bruiloft gehad waarvan ik de enige in de familie was die kwam. Bruidspaar betekent veel voor me, hun verdere gezin niets. Heb hen gewoon gefeliciteerd, ben oprecht blij voor ze dat hun dochter/zoon etc. Getrouwd is die dag.

Ik kreeg bij het afscheid de vraag gesteld van het bruidspaar of ik het naar mijn zin gehad had, en dat ze echt onwijs blij waren met mijn komst. Ben dan ook zo eerlijk om te zeggen dat ik er echt wel tegen aan heb zitten hikken, maar dat zij voor mij belangrijker zijn. Maar had het wel degelijk erg leuk gehad! Dus dat heb ik ook benoemd.

Nou weet ik ook dat dit stel me waardeert om mijn eerlijkheid, wellicht dat dat ook scheelt.

Lau

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:11

Kwetsbaar zijn wat is dat? Nee hoor dat gaan we mooi niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:14

Veel mensen die gekwetst zijn.. Pfoeh, niets aan. Wat zijn mensen dan gemene wezens.

Ik vraag me af hoe iemand dan gekwetst is. Ik heb het zelf niet meegemaakt of nog niet ingezien. Praten mensen dan achter je rug om over je? Gebruiken ze je zwaktes? Of hoe kwetsen ze je?

Het is puur beeldvorming en leren voor mij. Jullie prive hoeft niet op bokt, en met een abstract antwoord (zoals mijn 3 ideeën over kwetsen) zijn duidelijk genoeg.

Ik ben zeker wel gekwetst in mijn jonge leven, maar volgensmij niet met mijn zwakte.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:19

Bubblewrap schreef:
Veel mensen die gekwetst zijn.. Pfoeh, niets aan. Wat zijn mensen dan gemene wezens.

Ik vraag me af hoe iemand dan gekwetst is. Ik heb het zelf niet meegemaakt of nog niet ingezien. Praten mensen dan achter je rug om over je? Gebruiken ze je zwaktes? Of hoe kwetsen ze je?

Het is puur beeldvorming en leren voor mij. Jullie prive hoeft niet op bokt, en met een abstract antwoord (zoals mijn 3 ideeën over kwetsen) zijn duidelijk genoeg.

Ik ben zeker wel gekwetst in mijn jonge leven, maar volgensmij niet met mijn zwakte.

Bedrogen, belogen, gepest, geroddel, gebruikt etc

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:25

Ik ben belachelijk gemaakt, publiekelijk aan de schandpaal genageld, bedrogen, gepest, geroddel, gemanipuleerd. En dit meerdere keren zelfs door familie en mijn toenmalige psycholoog.

Heel aventoe maak ik nog eens de fout om eens wat te zeggen maar kan me dit altijd weer bekopen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 01:14

Ja, ik vind het juist wel eens handig om juist een diep ding /probleem whatever te spiegelen aan een vreemde. Het fijnste daaraan is dat een vreemde mijn randvoorwaarden allemaal voor waar aan moet nemen. Een bekende gaat daarin al meteen sturen naar z'n eigen beeld van de waarheid zeg maar, bv hoe hij die en die persoon inschat.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 01:51

Kwetsbaar zijn levert me niet veel op. Ik ben ermee gestopt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 01:59

Ja en nee.
90% van de tijd ben ik altijd de ‘rots in de branding’. De sterke in een situatie.
Over heel pijnlijke zaken praat ik liever niet, en als het uit me getrokken wordt bagataliseer ik het.
Maar soms heb ik wel eens een moment dat ik breek, alleen bij mijn vriend of bij mijn beste vriendin. Dan gooi ik even alles eruit en roep daarna weer : ‘maar het heeft me wel gemaakt tot wie ik ben en wat ik ermee doe heb ik zelf in de hand.’ Get my oliebol together en door.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:48

Met een narcistische ex die tevens een bipolair stoornis heeft, ben ik dat behoorlijk verleerd. Iemand moet zich rechtop houden voor de kinderen.
Laatst bijgewerkt door Storm op 19-06-19 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:53

Ik ben een open boek. Maar je moet wel kunnen lezen natuurlijk :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:57

Amado7 schreef:
Palmera schreef:
Mag ik de definitie van kwetsbaar zijn? :)

Jezelf totaal bloot geven, iemand anders tot in het diepste van je ziel laten kijken. Even uit mijn hoofd, zal het morgen even beter definiëren.

Waarom zou je dat willen en wat heb je eraan?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:11

verootjoo schreef:

Is dat een serieuze vraag? :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:15

Ja, voorstander van kwetsbaar zijn hiero. Ook al ben ik ook bedrogen, misleid, gedumpt, teleurgesteld etc. Ik zie kwetsbaar zijn echt als level up van sterk zijn.

Lekker potje janken bij een film, eerlijk zijn als mensen vragen hoe het met je gaat, dingen bespreekbaar maken (ook met mensen waarbij dat moeilijk is: baas, collega's, ouders). Ik loop niet met de last van de wereld op mijn schouders & mensen zien mij als mens. Da's beide heel fijn. Scheelt ook heel veel frustratie.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:16

Ik durf me alleen bij mijn vriend echt kwetsbaar op te stellen. Bij de rest van de wereld niet.

Ik kom uit een gezin waarin emoties altijd werden weggestopt en het contact met elkaar bijna zakelijk te noemen valt. Hierdoor heb ik nooit echt geleerd mezelf open te stellen. Daar baal ik nu ontzettend van, want bij assessments en sollicitatiegesprekken krijg ik nu regelmatig te horen dat het moeilijk is om hoogte van mij te krijgen en dat ik te weinig van mezelf laat zien. Ervaar het dus echt als een handicap, maar heb het gevoel dat ik mezelf niet meer ben als ik me ineens zou openstellen. (Plus dat ik überhaupt niet eens zou weten hoe ik dat dan moet doen...)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:21

Sunnda schreef:
verootjoo schreef:

Ik snap hem wel. Waarom zou je het sowieso willen? Voor jezelf? Denk het niet.

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:30

Amado7 schreef:
BlijNijn schreef:
Bij mij zit daar wel degelijk een grens aan verbonden, iets te vaak meegemaakt dat mensen je op je ziel trappen. Bij sommige mensen kan muur 1 afgebroken worden, maar nummer 2 blijft altijd staan. Alhoewel mijn ouders nog wel door die muur kunnen komen.

Ik ben keihard voor mezelf en ben van het kaliber niet l*llen maar poetsen. Echter kan ik me in gesprekken wel kwetsbaar opstellen om een ander te helpen of tot een oplossing te komen bij bijv. een conflict, maar ik laat nooit het achterste van m'n tong zien.

Wat ik me dan afvraag, heb je daar zelf last van? Ik merk dat ik er steeds meer last van heb, om niet kwetsbaar te durven zijn. En dat ik steeds meer tegen dingen aan ga lopen.

Doordat ik (te) hard voor mezelf ben, ga ik soms over mijn eigen grenzen heen waardoor ik in kan storten. Ik heb hiervoor therapie gehad en kan nu wel wat beter relativeren, maar het blijft een deel van mijn karakter.

Eventueel wil ik via PB wel ingaan op details en mag je met mij ook bespreken waar je zoal tegenaan loopt. Wellicht is het voor mij herkenbaar waar je tegenaan loopt.

Voor wat betreft het kwetsbaar zijn in gesprekken krijg ik vaak terug dat mensen het zo knap vinden dat ik zo kwetsbaar durf te zijn, dus ik ben denk ik wel open genoeg om anderen het idee te geven dat ik me kwetsbaar opstel. :')

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:31

Ja hoor.
Ook ik ben gepest en gekwetst. Maar dat was toen. En dat was niet omdat ik me kwetsbaar opstelde, maar omdat de pesters rotzakken waren. Toen deed ik dus altijd stoer en was ik de rots. Tegenwoordig kan ik schakelen tussen de rots en de kwetsbare.

Ik vind het mooi om mijn gevoel te kunnen benoemen. Toe te geven dat ik zenuwachtig ben of iets doodeng vind. Dan kunnen mensen eventueel ook rekening met me houden (hoeft niet, maar door het te benoemen voel ik me al minder zenuwachtig ;) ).

Verder zijn er verschillende gradaties in kwetsbaar opstellen. Het diepste van mijn ziel hoeft maar 1 iemand te zien. Ikzelf (ok en paardlief, die kent mij misschien nog beter dan ikzelf)
De rest van de mensheid krijgt stukjes van mij, passend bij de relatie die ik met diegene heb. De rots, de kwetsbare of iets er tussenin

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:32

Sunnda schreef:
verootjoo schreef:

Ja :+
Ik weet niet echt wat ermee bedoeld wordt maar na die definitie die gegeven werd vraag ik me af waarom je iemand in het diepste van je ziel wil laten kijken?
Bedoel; er zijn toch altijd dingen die je niet bepaald wilt delen met iemand, wie dan ook :?

Ik heb niet het idee dat ik dat doe en niet het idee dat ik wat mis daarin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:34

het is denk lastig om uit te vogelen wat 'je kwetsbaar opstellen' precies is..
je hoeft niet te pas en te onpas al je drama op tafel te gooien..
maar vertellen wat je bezighoudt is denk ik ook niet perse je kwetsbaar opstellen..

Is het aangeven wanneer je onzeker bent? Of wanneer je ergens hulp bij nodig hebt?
En je collega hoeft niet te weten dat je in je prive leven ergens onzeker over bent, denk ik?

Dus het is ook maar net wat je tegen wie vertelt..

In relaties, en vnl met mensen die dichtbij je staan, is communicatie key om elkaar te begrijpen. Ik lees hier tussen de regels door ook vaak dat mensen 'niet willen communiceren'. Hoe moet een ander dan weten hoe je je voelt?
En is dat gelijk aan 'je kwetsbaar opstellen'.

Als je vanuit je ziel vertelt wat je graag zou willen worden, of wat een droom is, vind ik niet perse dat je je kwetsbaar opstelt..

Ook 'totaal bloot geven'.. wat is dat dan en waar heeft dat betrekking op?

NB, wel zeer ernstig om te lezen dat mensen ook met ouders geen goede vertrouwensband hebben, daar krijg je echt een flinke tik van denk ik .. Y;(

Zelf was ik nooit een prater.. na mn 40ste is dat veel beter geworden, en ik heb er alleen maar voordeel bij :j Door te delen hoe je je voelt, kunnen anderen daar ook mee omgaan .. (geen idee of dat valt onder kwetsbaar opstellen trouwens..)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:38

Dat is precies wat ik me ook afvroeg Cer.

Ik communiceer juist heel veel. Als ik vind dat er iets in mijn huwelijk niet goed loopt ligt dat gelijk op tafel.
Als ik ergens verdrietig over ben of juist heel blij mee ben vertel ik dat gelijk.
Maar dat is toch niet je kwetsbaar opstellen :?
En ‘totaal blootgeven’ vind ik gewoon niet nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:41

Ja precies dat Verootjoo :j
Blijheid delen is superfijn! En gewoon kunnen aangeven waar je onzeker of verdrietig van wordt, geeft de ander de kans om daar iets mee te doen, of gewoon slechts te luisteren..

En als je door mensen 'gepakt' wordt op je gevoelens, vraag ik me af of je je wel tussen de juiste mensen begeeft?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:45

Ik ben een echte binnenvetter en praat lastig over mijn eigen gevoelens. Ik merk echter wel dat het me steeds beter af gaat sinds ik een traject met een life coach heb gedaan om een realistischer zelfbeeld te krijgen. Het hangt vaak samen met zelfvertrouwen

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:04

Doubtless schreef:
Ja, voorstander van kwetsbaar zijn hiero. Ook al ben ik ook bedrogen, misleid, gedumpt, teleurgesteld etc. Ik zie kwetsbaar zijn echt als level up van sterk zijn.

Lekker potje janken bij een film, eerlijk zijn als mensen vragen hoe het met je gaat, dingen bespreekbaar maken (ook met mensen waarbij dat moeilijk is: baas, collega's, ouders). Ik loop niet met de last van de wereld op mijn schouders & mensen zien mij als mens. Da's beide heel fijn. Scheelt ook heel veel frustratie.

Zo zie ik dat ook. En ik verbaas me en ik vind het eigenlijk ook verdrietig dat er zoveel zijn, die kwetsbaar opstellen als een zwakte zien. Als ik me kwetsbaar opstel, betekent dat niet dat ik geen rots in de branding kan zijn. En het betekent ook niet dat ik jan en alleman vertel dat het niet goed gaat, niet iedereen hoeft alles te weten natuurlijk. Maar als iemand vraagt hoe het gaat, en op dat moment gaat het slecht, dan zeg ik dat gewoon. Het kost zoveel energie om mooi weer te spelen.

Ik ben ook gekwetst, mede doordat ik me kwetsbaar opgesteld heb. Om een voorbeeld te geven, mijn relatie is uit en daar heb ik het ontzettend moeilijk mee, tot paniekaanvallen aan toe. Mijn vrienden zijn op de hoogte, maar van vele hoor ik nooit meer iets. Terwijl ik altijd klaar sta voor hen. Dat heeft me diep gekwetst, maar wat heb ik ervan geleerd? Deze vrienden zijn misschien niet zulke goede vrienden als ik dacht dat ze waren. Daar besteed ik mijn energie dus niet meer aan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:12

Steeds beter :j

Ik kan heel open over dingen vertellen, maar vooral vanuit een ‘zakelijke kant’. Waardoor ik heel veel praat en heel weinig zeg. Maar tegenwoordig kan ik bij de juiste mensen ook mijn gevoel/emotie bij betrekken.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:16

Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft van kwetsbaar opstellen :)
Ik vertel mensen ook gewoon wat ik vind/ hoe ik me voel. Ook als ik erg verdrietig ben dan verklaar ik mij op werk in grove lijnen wat er aan de hand is, omdat men toch wel ziet dat er ‘iets’ is.
Maar dat vind ik iets heel anders dan mijn diepste geheimen of angsten met iedereen te delen. Dat doe ik alleen met mijn naasten.
Ik kan ook prima huilen bij films en zie kwetsbaarheid ook zeker niet als zwakte, maar als kracht.
De kracht om af en toe even toe te geven aan je gevoel, maar wel bij de juiste mensen.
Dat is voor mij niet de hele dag mooi weer spelen, ik doe dat namelijk niet voor een ander maar voor mijzelf. Ik zeg altijd tegen mezelf: het leven geeft je wat je aan kan, nu voelt het misschien k*t, maar ik kan het aan en neem het weer mee in mijn leven(sles). :)