Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:01

Heb nooit zakgeld gehad.

Je kan beter elke maand 10 euro op hun spaarrekening zetten voor later

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:04

Dochter was 6, toen kreeg ze een euro per week. Met 8 jaar een eigen pinpas gekregen. Hoe vroeger ze er mee om leren gaan hoe beter leek ons. Ze kan bij ons op de app zien hoeveel er op haar rekening staat. Als ze iets wil kopen dan moet ze zelf de inschatting maken of ze het koopt, of dat ze nog wat langer door spaart voor iets groters. Ze heeft ook een spaarrekening, daar kan ze niet zelf bij. Concept van sparen snapt ze zelf nog niet zo goed. Als ze iets leuks ziet en ze heeft het geld ervoor dan koopt ze het.

050206051012

Re: Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zakgeld geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:24

Onze kinderen (9 en 2) krijgen geen zakgeld.
De jongste is er sowieso te jong voor, de oudste krijgt iets wel of niet. Hij heeft zijn verjaardags- en rapportgeld te besteden, wij zetten maandelijks geld op zijn rekening en in overleg kan daarvan iets worden gekocht. We hebben ook een pot met losgeld staan in huis, daarvan kan tussendoor bv een ijsje gekocht worden bij de ijscoman of een zak popcorn bij AH, daar mag iedereen thuis van pakken, dus ook m'n zoon.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:38

Kabayo schreef:
Heb nooit zakgeld gehad.

Je kan beter elke maand 10 euro op hun spaarrekening zetten voor later

Wij hebben een speciale rekening geopend toen ze geboren werd. Iedere maand storten wij hier ieder €25 op. Dit geld komt vrij wanneer ze 18 is en zal dan €10.000 zijn waarvan een deel rente.

Dit geld mag ze uiteraard niet aan onzin dingen uitgeven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:02

Naast het zakgeld dat de kinderen krijgen sparen wij idd al vanaf de geboorte voor ze. Dit staat op een rekening waar niemand aan kan zitten tot ze 18 jaar zijn. Het geld is bedoeld voor een rijbewijs, studie, auto of bijv een wereldreis.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:33

Sinds haar 6de verjaardag.

Even daarna was er een project over geld op school, waardoor ze geld ook echt is gaan begrijpen. Ze krijgt het iedere zondag, 2 euro contant. Wij vergeten het wel eens, zij nooit.

Ze is vaak de enige met contant geld binnen ons gezin. Als we zelf eens zonder zitten en het snel even nodig hebben, dan vragen we het haar. Een lening. Dat is stoer! Helaas weet ze ook van rente en hanteert ze hoge tarieven.

Ze hoeft er niets van te doen. Ze leert zo sparen. En af en toe geef ze wat uit. Ook weer om van te leren

Nu de spaarpot gevuld raakt, willen we binnenkort samen met haar een bankrekening gaan openen. Zal ze ook weer heel stoer vinden, onze nog steeds 6-jarige.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:46

Boras schreef:
Sinds haar 6de verjaardag.

Even daarna was er een project over geld op school, waardoor ze geld ook echt is gaan begrijpen. Ze krijgt het iedere zondag, 2 euro contant. Wij vergeten het wel eens, zij nooit.

Ze is vaak de enige met contant geld binnen ons gezin. Als we zelf eens zonder zitten en het snel even nodig hebben, dan vragen we het haar. Een lening. Dat is stoer! Helaas weet ze ook van rente en hanteert ze hoge tarieven.

Ze hoeft er niets van te doen. Ze leert zo sparen. En af en toe geef ze wat uit. Ook weer om van te leren

Nu de spaarpot gevuld raakt, willen we binnenkort samen met haar een bankrekening gaan openen. Zal ze ook weer heel stoer vinden, onze nog steeds 6-jarige.

Geweldig! :') :') :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:48

Onze zoon kreeg vanaf zijn 6e jaar zakgeld.
Voor grote aankopen legden wij wat geld bij.

Met een partijtje geven kreeg hij 1 groot cadeau, iedereen had geld bij elkaar gelegd.
Zijn keus, dus prima.

Weekendbaan heeft hij ook.
Om kleding en vakanties van te betalen. Wij betalen zijn studie.
Rijbewijs willen we de helft van betalen.

Kleedgeld kreeg hij vanaf zijn 12e jaar. Had ook een eigen rekening op die leeftijd.
Hij koopt merkkleding, maar in de uitverkoop. Anders vindt hij het te duur.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 10:50

Bedankt voor de vele reacties.

Wij sparen elke maand 25 euro per kind en een tante van mij stort er elke maand 5 euro op.

Ik wil ze wel graag zakgeld gaan geven om ze met geld te leren omgaan.

Takjes in huid komen nu langsaam maar ook dat vind ik een lastige. Zelf doen is veel sneller vaak. Maar weet dat het goed is.

Zoe ie zo speelgoed opruimen moeten ze al zelf.

Hier hebben we ook de regel dat als ze iets kapot maken na dat wij gewaarschuwd hebben en dat ze voorzichtig moeten zijn dat ze of dit zelf moeten betalen uit hun spaarpot of een taak een x periode uitvoeren en dan afhankelijk van hoe hoog de schade is hoe lang.

En dat werkt oudtse heeft dit nu 1 keer moeten doen koos voor de taak en was 1 week helpen met de vaatwasser in en uit ruimen. Eerste dag was ze heel enthousiast maar daarna kwam het toch aan dat het echt elke dag moest.
Sinds dien is ze stuk voorzichtiger.

Jongere nu ook een taak gekozen maar denk dat zij nog net te jong is. Maar mag echt geen geld uit de spaarpot gehaald worden en als ik vraag waarom nu paar dagen later weet ze nog heel goed waarom.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:50

Oudste is 11 jaar en jongste 5 jaar.

Ze krijgen beide geen zakgeld.

Wel geld voor rapport. Verjaardag als ze geen kado willen etc. Oudste heeft na 2 verjaardagen en 2 jaar rapportgeld een game computer gekocht.

Kreeg hij van ons 2 beeldschermen :j

Oudste krijgt ook geen kleedgeld. Koop ik wel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:07

Wij storten elke maand wat op de kinderen hun rekening. Dat is voor later.

Verder krijgen ze nog geen zakgeld.
Mijn oudste is nu 8 vraagt wel geld voor zijn verjaardag en zo spaart hij voor speelgoed wat hij graag wil. (En hij doet wel eens mee aan wedstrijden of acties en tot nu toe heeft hem dat aardig wat geld opgeleverd).

Als ik klein geld heb deel ik het nog wel eens uit aan de kids maar verder niet.

Mijn jongste (3,5) gaat bij de stad altijd alle betaalautomaten langs van het parkeren en die heeft zo al heel wat geld bij elkaar gesprokkeld hahaha. Der broers proberen dat nu ook maar hebben nog nooit gelukt gehad. Ze mag het niet doen als er mensen bij de automaten staan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:11

Ik heb pas zakgeld gekregen toen ik 16/17 was, daarvoor 'vroeg' ik gewoon geld, maar dat viel best wel mee en dan kreeg ik het ook gewoon. Toen ik zakgeld kreeg kreeg ik 50 euro per maand. Daar moest ik leuke dingen mee doen, en als ik iets voor mezelf wou kopen ook. Gsm abonnement, kleren en levensmiddelen betaalde mijn ouders gewoon.