De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:03

En de vuiligheid is dat de nesten die uit de bomen vallen nog jaren actieve brandharen hebben

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:26

Anoniem schreef:
Ik heb al wel 1,5 week her en der bultjes.
Geen muggen thuis.
Eerste bulten de dag na de Efteling: daar werd naderhand idd gewaarschuwd voor de
Rupsen.

Dit dus. Wij lopen bijna iedere avond hetzelfde rondje en al twee weken hebben mijn vriend en ik last van opeens opkomende bultjes meestal op de armen en in de nek. Maar muggen hierbinnen zijn er bijna niet. Blijkt dus dat op het rondje wat wij lopen zo ongeveer iedere boom nesten heeft. Voetbalveld is zelfs niet toegankelijk. Maar de gemeente schijnt er weinig aan te doen.
Wij zijn druk aan het bedenken hoe we nog een rondje kunnen lopen zonder er last van te hebben. Wordt maar een heel klein rondje ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:29

Hier ook idd armen nek en soms zelfs buik..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:04

Wij zijn opzoek naar een nieuw huis en nu hebben we een super huis op het oog. In die straat staan heen eikenbomen maar de rest van die wijk en buurt wel en er hangen mega veel linten...
Ik twijfel dan wel direct...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:37

Vlakbij mijn werk zijn ze ook voor het eerst gesignaleerd. Tot nu toe heb ik er niets van gemerkt, ik hoop dat het zo blijft, al hadden ik en mijn collega's die dag dat we het te horen kregen de hele dag het gevoel dat we overal jeuk hadden :') .
Ik ging 15 jaar geleden naar school in een regio waar ze toen al veelvuldig voorkwamen. Rond deze periode kon je op school perfect zeggen uit welke regio's de andere schoolkinderen kwamen. Uit bepaalde omgevingen hadden alle personen gewoon volledige armen en soms gezicht vol uitslag staan. Ik woonde gelukkig ergens anders :D .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:41

Dit troffen wij vandaag op ons erf aan. De eerste keer dat we die krengen hier gespot hebben. In de regio zijn ze zeker te vinden maar thuis hadden we ze nog niet gezien. Dit is achter op het erf. Onze oprit is 100 meter met aan 1 kant grote eiken. In 1 eik ook rupsen gespot maar daar kunnen we helaas zelf niet bij. De rupsen op deze foto doen het niet meer ;)
Afbeelding

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:00

Hoe heb je ze verwijderd?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:18

Anniekskie schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb al wel 1,5 week her en der bultjes.
Geen muggen thuis.
Eerste bulten de dag na de Efteling: daar werd naderhand idd gewaarschuwd voor de
Rupsen.

Dit dus. Wij lopen bijna iedere avond hetzelfde rondje en al twee weken hebben mijn vriend en ik last van opeens opkomende bultjes meestal op de armen en in de nek. Maar muggen hierbinnen zijn er bijna niet. Blijkt dus dat op het rondje wat wij lopen zo ongeveer iedere boom nesten heeft. Voetbalveld is zelfs niet toegankelijk. Maar de gemeente schijnt er weinig aan te doen.
Wij zijn druk aan het bedenken hoe we nog een rondje kunnen lopen zonder er last van te hebben. Wordt maar een heel klein rondje ben ik bang.

Bij overlast of gezondheidsrisico’s is een gemeente volgens mij verplicht er wat aan te doen. Het lastige is alleen dat groenbedrijven overspoelt worden door aanvragen en niet de mankracht hebben om dit allemaal binnen een kort tijdsbestek aan te pakken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:28

In het bos doet niemand er wat aan. Er zijn hele rijen eiken met nesten langs sommige paden. Verder is het bos gelukkig gemengd met andere boomsoorten. Bij stal in 1 eik een nest gezien, maar helaas hoog. Vorig jaar ook, die is weggehaald toen ze laag zaten. Jas aan, handschoen aan, uit de wind gaan staan, en met gestrekte arm Veerust spray erop, en gelijk weglopen. Dag erna de brander erop.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:56

Bij mijn paard in de straat (Helvoirt) sterft het van de nesten. Ik loop of rijd er dus elke dag onderdoor, maar heb gelukkig (nog) nergens last van *klopt af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:05

Het zijn er dit jaar gruwelijk veel en wanneer het rijk/gemeentes niets doen worden de problemen echt gigantisch.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:06

Ik heb meerdere eiken in mn tuin staan,waarvan 2 in de paddock van mn paarden en dicht bij onze tuin/speeltuintje van de kinderen/waslijn e.d.
Al meerdere nesten gespot. Vorig jaar ook nesten gehad.
Tot nu toe hebben zowel wij als de paarden en katten er geen last van. Gelukkig maar!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:18

Ik heb ze voor het eerst in mijn wei. Alle bomen hebben wel meerdere nesten. Echt zo vies. Heb die wei maar afgezet, durf de paarden daar niet meer te laten. Weet niet hoe schadelijk het kan zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 00:44

Ik weet niet of paarden er last van kunnen krijgen, maar honden in ieder geval wel.
Dus ik zou met paarden ook zeker uitkijken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 04:21

Bij mijn ouders staan eiken voor de deur maar heb ze nog niet gespot. Maar in Tilburg is het schijnbaar wel erg. Snap niet dat ze geen vergif spuiten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 05:27

Met vergif spuiten gaan de goede beestjes er ook kapot van, plus dat je dan zoveel gif moet spuiten dat de natuur een te grote klap krijgt.
Branden is een betere optie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:34

De bestrijdingsbedrijven hebben te weinig capaciteit voor de problemen van dit jaar. Dus gemeentes en instanties willen wel maar kunnen niet

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:42

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:01

Cayenne schreef:
Het zijn net harige kleedjes wanneer ze allemaal bij elkaar zitten :+
Vroeger pakte ik als klein kind ook al rupsen op met haren die jeuk zouden geven en had ik er geen last van, dus ik ga er vanuit dat ik ook bij deze beestjes geen last heb :P

Ik hoop dat dit sarcastisch is bedoeld.

Mijn vriend is er twee weken geleden zonder dat hij het wist mee in aanraking gekomen. Halve arm onder de bulten en een week vreselijke jeuk. Hier in het bos stikt het ervan.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:38

Er is een topic _O-

Ik heb sinds dit jaar deze geweldige rups mogen leren kennen.
En ik heb er dus gigantisch veel last van, ik heb zelfs al een hele grote bult gehad , allergische reactie -O-
Ik gebruik nu hooikoorst pillen van de kruidvat en dt calendulan, want dat zou moeten helpen :+
Nou ik merk er niks van.
Dus als iemand nog tips heeft :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:54

Hier 2 jaar geleden last gehad van de bastaard satijn rups. Ik zat er van onder tot boven onder want had tijdens een hele hete voorjaarsdag op het strand gezeten. Huisarts en dermatoloog herkende het niet.. vreselijk was dat.
In mijn eigen woonomgeving heb ik ze nog niet gezien maar op het werk wel..
gemeente had aangegeven dat bij scholen ze het eerst weg gehaald zouden worden dat valt nog vies tegen.
Beetje jammer dat parkeren zo bijna onmogelijk is en daardoor moest ik toch tussen de bomen gaan staan. Direct weer uitslag op mijn armen. Erg vervelend!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:24

Gif gebruiken is meteen de sterfte van de rest van alle koolmeesjes. Er word druk gezocht naar een natuurlijke verdelger maar de aantallen rupsen zijn zo groot dat er misschien wel rigoreuze maatregelen genomen moeten worden. Van oudsher zijn er in Nederland de lange rijen eiken langs wegen en oprijlanen en zandpaden. Misschien moet de helft van alle eiken wel gekapt worden en vervangen door iets anders. Ontzettend zonde maar soms is algemeen belang belangrijker dan behoud van statige bomen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 09:26

Supervixen schreef:
Cayenne schreef:
Het zijn net harige kleedjes wanneer ze allemaal bij elkaar zitten :+
Vroeger pakte ik als klein kind ook al rupsen op met haren die jeuk zouden geven en had ik er geen last van, dus ik ga er vanuit dat ik ook bij deze beestjes geen last heb :P

Ik hoop dat dit sarcastisch is bedoeld.

Mijn vriend is er twee weken geleden zonder dat hij het wist mee in aanraking gekomen. Halve arm onder de bulten en een week vreselijke jeuk. Hier in het bos stikt het ervan.

Nee, is niet sarcastisch. Niet iedereen reageert op de haartjes.
Mijn man heeft er wel snel last van. Ik weer helemaal niet. Maar ik kan me absoluut voorstellen dat het vervelend is en ben er ook voor om ze te bestrijden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 09:29

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:46

Ginny135 schreef:
Hoe heb je ze verwijderd?

met de onkruidbrander }>