"Kan ik u ergens mee helpen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:57

Denk dat het ook wel eraan ligt in welke branche je werkt.
Bij de supermarkt deed ik dit nooit maar daar was het ook niet verplicht. Nu werk ik in een kledingzaak waar redelijk dure kleding wordt verkocht en ik merk dat klanten hier ook sneller erop zitten te wachten om geholpen te worden.

Als er geen leidinggevende aanwezig is doe ik het sowieso niet, ik doe het echt puur omdat het moet. Vind het zelf verschrikkelijk als ik een winkel binnenstap en ze gelijk op me afstormen. Dan ben ik met een linksomkeert weer weg. :evaw:

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:05

Ik moest bij mijn baantje op een gegeven moment ook dingen gaan aansmeren. Heb mijn leidinggevende dan ook heel duidelijk gemaakt, dat ik dat een stap te ver vind gaan. Het was niet in een winkel, maar mensen hadden al genoeg betaald om uberhaupt binnen te komen. Dan zitten ze echt niet op me te wachten met een verkoop praatje.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:15

Bij de Douglas waar ik kom valt 't opzich mee. Ze vragen het wel maar that's it. Ik kom juist niet meer bij de ici Paris. Daar krijg ik het idee alsof ze iedereen verdenken van een terroristische aanslag of iets. Echt een heel naar sfeertje.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:20

De reden dat ik de Douglas hier niet meer in ga, tenzij ik heel specifiek iets nodig heb. Dan halen ze het voor me. Even lekker neuzen doe je daar imo niet.

De Rituals hier is echt een droomwinkel. Bij binnenkomst een goedemiddag (of goedemorgen) van de kassiere. Bij het kijken iemand die een klein bekertje thee brengt en vraagt of ze misschien kan helpen. Bekertje thee aannemen, nee zeggen en rustig sneupen zonder verder gestoord te worden. Heerlijk.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:41

Ik herken het en vind het ook heel irritant als ik niet eerst zelf rustig mag rondkijken.
Een goedendag meteen bij binnenkomst, vind ik dan minder erg. Weet ik dat ik gezien ben en wie ik hulp kan vragen als ik dat nodig heb.

Daardoor probeer ik die vraag als bouwmarkt verkoper dan ook te vermijden en vraag nu voornamelijk: kan ik u op weg helpen?

Dan kan de klant alsnog op het gemak kijken en weten ze meteen dat ik hen eventueel verder kan helpen mocht dat nodig zijn.:)
Meestal levert dat meer op dan verkooppraat waar de klant niets aan heeft. xD

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:51

Is bij de eppeljack in Zwolle ook altijd, vreselijk heb dan altijd meteen de neiging weg te gaan. Als ik iets wil vragen dam doe ik dat zelf wel.

Verschrikkelijk als er meer personeel staat als klanten. Maar heb het ook in de plus bij one, waar dat een heel team druk bezig is op te ruimen en vakken te vullen uren voor sluitingstijd. Dan ben ik ook zo weer weg zonder wat te kopen, voel me dan altijd zo opgelaten en o gewenst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:55

Wat ook irritant is, de vraag "heeft u alles kunnen vinden?" bijvoorbeeld bij de H&M hier. Nou nee, ik kon niet alles vinden want een leuk jurkje wat ik zocht was er niet in de maat van mijn dochter. En een andere jurk hadden ze geen bijpassende legging of maillot bij. Ja dan moet u online bestellen. Duh...ik ben juist in de winkel omdat ik niet online wil bestellen. Stukje service is om als dame achter de kassa aan te bieden om het voor mij, de klant, te bestellen. Maar dat was niet mogelijk. Bij Kruidvat had ik het laatst ook met een bepaald soort opzetborsteltjes. Dus ik gaf aan dat ik die niet had kunnen vinden. Daar had de kassiere ook niet echt een antwoord op. Stel die vraag dan niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:57

SusanH schreef:
Wat ook irritant is, de vraag "heeft u alles kunnen vinden?" bijvoorbeeld bij de H&M hier. Nou nee, ik kon niet alles vinden want een leuk jurkje wat ik zocht was er niet in de maat van mijn dochter. En een andere jurk hadden ze geen bijpassende legging of maillot bij. Ja dan moet u online bestellen. Duh...ik ben juist in de winkel omdat ik niet online wil bestellen. Stukje service is om als dame achter de kassa aan te bieden om het voor mij, de klant, te bestellen. Maar dat was niet mogelijk. Bij Kruidvat had ik het laatst ook met een bepaald soort opzetborsteltjes. Dus ik gaf aan dat ik die niet had kunnen vinden. Daar had de kassiere ook niet echt een antwoord op. Stel die vraag dan niet.

Je hebt echt helemaal gelijk :D.

Ik moest die vraag ook stellen toen ik nog bij de Etos werkte. Als een klant dan wat nodig had dat in mijn winkel niet (meer) voorradig was, belde ik ons andere filiaal en daar was t 9 vd 10 keer wel op voorraad en kon ik het de volgende dag aan de klant meegeven. Dat werd altijd gewaardeerd.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:13

_San87_ schreef:
SusanH schreef:

Je hebt echt helemaal gelijk :D.

Ik moest die vraag ook stellen toen ik nog bij de Etos werkte. Als een klant dan wat nodig had dat in mijn winkel niet (meer) voorradig was, belde ik ons andere filiaal en daar was t 9 vd 10 keer wel op voorraad en kon ik het de volgende dag aan de klant meegeven. Dat werd altijd gewaardeerd.

Ik moest die vraag ook stellen bij de AH maar vond het zo dom om dat bij de kassa pas te doen, kon er als kassiere helemaal niks mee dus was ook absoluut geen nuttige vraag. Plus als ik iets niet kan vinden vraag ik het wel in de winkel.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:16

1 x bij de Douglas geweest, die mevrouw deed net alsof ik onder een steen geleefd had omdat ik nog nooit in de winkel geweest was.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:21

Ik heb dat bij de Douglas juist helemaal niet. Daar wordt ik wel elke keer aangesproken, maar niet tot irritant aan toe. De Lush daarin tegen.. Ik vind het een heerlijk merk hoor, daar niet van, maar dat overdreven gedoe van het personeel altijd. Blugh.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:25

Douglas is zo naar, je word zo overduidelijk nagestaard en in de gaten gehouden, ik krijg altijd spijt dat ik er weer in loop.

Ik ben ook altijd snel weg bij kledingwinkels waar dan 2-3 van die tuttige meisjes staan de ouwehoeren bij de kassa en er geen klanten zijn, dan voel ik me ook zo ongewenst.

De schoenenwinkels hier zijn wel ontzettend naar met aanspreken. Je loopt dan langs een rek schoenen en de verkoper gaat dan 'toevallig' aan die kant staan in jouw looproute om dan vervolgens heel 'spontaan' je aan te spreken. Nee bedankt, ga weg :+

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:26

Ik krijg bij het Douglas-personeel altijd het gevoel dat ze denken "jij hoort hier niet!" en ben dus ook heeeeel snel weer weg! Mijn moeder won nog wel eens een Douglasbon met tennissen, die mocht ik uitgeven, en verder mijd ik die winkel.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:30

Ik had dat laatst bij de hunkemöller . Ik kom nooit in een lingeriezaak, maar wou toch even neuzen. Komt direct een medewerker op me af met de vraag of ze kan helpen. Dus netjes gezegd dat ik gewoon aan het rondkijken ben. Zegt ze; "Helemaal prima! Ik heet zo en mijn collega (wijzend naar iemand anders) heet zo! Je kan ons altijd aanspreken als je wat nodig bent!"
Ik stond echt even te kijken van; What. Wil je nu m'n hand en moet ik me ook voorstellen? :')

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet snel heen zou gaan. En inderdaad de winkels waar bijna geen klanten zijn en de medewerkers nog net niet bij de de deur staan te wachten op klanten, vermijd ik ook..

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:41

Pff ja zo stond ik gister voor de douglas met een cadeaubon die ik had gekregen. Zag meer personeel dan klanten, ben zo weer weggefietst :Y) kijk wel of ik hem online kan besteden..

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:51

Ik kom heel af en toe in een parfumzaak (douglas of ici paris) en ik vind het juist ook ontzettend vervelend als niemand me daar aanspreekt of ze me kunnen helpen.
Bij de ici staan al die parfums achter de balie en heb ik dus iemand nodig die me wat dingen kan laten ruiken.
Lush ben ik één keer binnen geweest en dat vond ik juist heel erg onprettig. Die vrouw was zo enthousiast en wilde me van alles l aten proberen, terwijl ik gewoon even rustig die winkel wilde bekijken. Op het moment dat shampoo 1 besproken was had ze al handlotion 2 in haar handen om dat te laten voelen. Vond dat erg agressieve marketing. Maar misschien achteraf wilde ze me alleen maar heel enthousiast helpen, als ik zo jullie positiviteit over Lush hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:53

Was eens een weekendje in Groningen en daar zit een joekel van een douglas en herken totaal niet wat sommigen zeggen. Heerlijke grote winkel, meer dan goede verkopers , echt fijn. Natuurlijk word je even een keer aangesproken maar verder geen opdringers. Nu zie ik er niet uit als een flinke gebruiker van allerlei producten dus misschien laten ze me daarom wel met rust _O- maar koop altijd wel een jaarvoorraad Origins dus schijn bedriegt.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:54

Ik vind het altijd wel prettig om aangesproken te worden :) dat voelt toch wat meer als een welkom. Bij Douglas moet het personeel ook elke klant 2x aanspreken. Maar meer als dat is natuurlijk ook vervelend, al kan het voorkomen dat een andere werknemer dit niet heeft gezien en het nog een keer vraagt natuurlijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:57

Thincla schreef:
Ik vind het altijd wel prettig om aangesproken te worden :) dat voelt toch wat meer als een welkom. Bij Douglas moet het personeel ook elke klant 2x aanspreken. Maar meer als dat is natuurlijk ook vervelend, al kan het voorkomen dat een andere werknemer dit niet heeft gezien en het nog een keer vraagt natuurlijk

Daar had ik dus geen last van, misschien omdat in Groningen toen ik er was er voornamelijk oude rotten op de vloer liepen. Die konden een klant goed pijlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:21

Fleur_Laura schreef:
Ik kom heel af en toe in een parfumzaak (douglas of ici paris) en ik vind het juist ook ontzettend vervelend als niemand me daar aanspreekt of ze me kunnen helpen.
Bij de ici staan al die parfums achter de balie en heb ik dus iemand nodig die me wat dingen kan laten ruiken.
Lush ben ik één keer binnen geweest en dat vond ik juist heel erg onprettig. Die vrouw was zo enthousiast en wilde me van alles l aten proberen, terwijl ik gewoon even rustig die winkel wilde bekijken. Op het moment dat shampoo 1 besproken was had ze al handlotion 2 in haar handen om dat te laten voelen. Vond dat erg agressieve marketing. Maar misschien achteraf wilde ze me alleen maar heel enthousiast helpen, als ik zo jullie positiviteit over Lush hoor.

Bij lush ervaar ik het idd vooral als enthousiast, hun verkooptechnieken zijn gewoon anders, werkt voor mij beter. Vrijdag was ik in Lush Maastricht en ging de deur uit met twee gekochte items en twee testers. Ik heb daar altijd het gevoel dat ik alles mag proberen en niets hoef of moet. En toch geef ik er behoorlijk uit.

Dat aanspreken bij bijvoorbeeld een Douglas komt zo anders over.
Meer een "wat mot je?" dan een "welkom!"
Dat voorstellen vind ik niet eens raar, anders, maar best leuk.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:41

Ik heb het juist van de andere kant. Ik heb een aantal jaar bij de blokker gewerkt en daar móest ik van mijn leidinggevende dus iedereen aanspreken. ‘Kunt u het vinden?’ ‘Kan ik u ergens bij helpen?’. Oh, echt verschrikkelijk! Het is gewoon ongemakkelijk voor iedereen. Ik heb gelukkig meerdere leidinggevenden gehad en de meeste waren een stuk soepeler daar in. Na een tijdje krijg je goed door hoe een zoekend persoon er uit ziet, en dan pas stapte ik er op af.

Ik begroette overigens wel elke klant bij de ingang van de winkel. Dan weet je zelf wie je in je winkel hebt, en de meeste klanten leken dat ook erg prettig te vinden. Hetzelfde met een tot ziens. Kreeg vaak complimenten dat ze de mede hierdoor de sfeer in onze winkel zo fijn vonden, en dat zegt wel wat over de blokker :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:48

Herkenbaar, daarom heb ik een hekel aan winkelen. Ben de winkel nog niet binnen of ze vragen al of ze me kunnen helpen.. Uhh geen idee ben net binnen >;) of als er iets niet is, ja dan kunt online kijken.. Uhh wil je iets verkopen of niet?!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:00

Oh ik dacht echt dat ik de enige was :+
Had een tijdje terug een Ici paris bon gekregen, was er nog nooit geweest. Zelf draag ik wel make-up maar ben daar geen uren mee bezig zegmaar :D Toen ik binnen stapte meteen het idee alsof mensen keken 'wat doe jij hier?', en dus ook meermaals (van ook dezelfde mensen) telkens gehoord 'kan ik je helpen', echt super irritant....
Wat iemand hierboven schrijf over EJ in zwolle kan ik me inderdaad ook in vinden... Tijdje terug was ik om 10.15 in de Divoza al, en ik was dus de enige klant, kwam om en om ook iemand naar me toe gelopen of ik het wel kon vinden, die mensen hadden helemaal niets te doen :')
Als iemand mij aanspreekt of ik geholpen wil worden/of ik het kan vinden ben ik meestal alweer heel gehaast de winkel uit :+

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:04

alice0cullen schreef:
Is bij de eppeljack in Zwolle ook altijd, vreselijk heb dan altijd meteen de neiging weg te gaan. Als ik iets wil vragen dam doe ik dat zelf wel.

Verschrikkelijk als er meer personeel staat als klanten. Maar heb het ook in de plus bij one, waar dat een heel team druk bezig is op te ruimen en vakken te vullen uren voor sluitingstijd. Dan ben ik ook zo weer weg zonder wat te kopen, voel me dan altijd zo opgelaten en o gewenst.

Inderdaad, ik heb dit ook altijd bij Epplejeck Zwolle :') Nog geen minuut binnen en gelijk kan ik u helpen?? En vervolgens nog een paar keer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:29

Ik heb een blauwe maandag bij de klantenservice van ABN gewerkt.
Ik kreeg een telefoontje van een nabestaande die het overlijden van een klant door wilde geven. Dus ik gesprek netjes afgewerkt, krijg ik naderhand van m’n supervisor op m’n flikker dat ik geen aftersales had gedaan 8)7

Hier bij de Hunkemöller (Breda en Gorinchem) vragen ze altijd of ik broekjes bij de bh’s wil, en dan zeg ik nee hoor, bedankt, en dan is het prima, nooit een probleem