Als je dacht dat je kind veilig was...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:40

notme77 schreef:
Ik heb alleen gezag. Dochter wil inderdaad nog heel graag naar haar vader.

Ik begrijp dat ze op deze manier schade oploopt. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar eventueel onder begeleiding wekelijks daar heen en dat vader verplicht therapie krijgt.
De komende 2 weekenden is ze bij mij, dus we hebben wel even lucht om knopen door te hakken.

En ze kan niet onder toezicht haar vader zien?
Ik zou haar eigenlijk niet meer haar alleen willen met zo’n vader, wat als ie een keer écht zijn zelfbeheersing verliest en het wel flink mis gaat?
Het gaat nú gewoon al flink mis.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-05-19 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:41

Mendy1984 schreef:
luister goed naar haar
laat haar praten

Mee eens. Wat vindt zij? Ziet zij hoe dit zal uitpakken? Ze is natuurlijk pas 10 maar geef haar wel het gevoel dat zij een groot aandeel heeft in de definitieve beslissing. Anders heb je kans dat ze zich tegen jou keert en richting pa vertrekt. (Of trnminste tijdelijk / over een tijd)

peach2001

Re: Als je dacht dat je kind veilig was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:50

Hou er rekening mee dat ze ook daarheen kan willen uit gevoel van niet willen teleurstellen, niet willen verliezen, de andere kinderen willen beschermen, jou willen beschermen etc. Eerst meer weten, dan beslissen. Als er meer achter zit waarom ze daar toch nog naar toe wil, dan moet je dat zien te achterhalen. En duidelijk zijn, bij jou is ze veilig, wat hij ook zegt. Jij zult haar altijd beschermen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:51

noox schreef:
Mendy1984 schreef:
luister goed naar haar
laat haar praten

Mee eens. Wat vindt zij? Ziet zij hoe dit zal uitpakken? Ze is natuurlijk pas 10 maar geef haar wel het gevoel dat zij een groot aandeel heeft in de definitieve beslissing. Anders heb je kans dat ze zich tegen jou keert en richting pa vertrekt. (Of trnminste tijdelijk / over een tijd)

Precies dit. Laten praten en laat haar vooral vertellen wat zij denkt te voelen maar trek geen oordelen. Hoogstwaarschijnlijk voelt ze wel wat tijdens die momenten (boosheid, of juist een 'i don't give a f*ck' idee). Ga inventariseren wanneer gebeurd het en wanneer misschien niet. Zo kan je zien wanneer wat en hoe gebeurd. Mits ze hierover wil praten natuurlijk.

Wees ook eerlijk naar haar. Als jij je niet veilig in de situatie kind en vader voelt vertel het haar. Kinderen begrijpen veel en herkennen jouw onzekerheid als jij vertelt waar jouw onzekerheid vandaan komt.

Kortom, probeer te inventariseren kijken wat het met je kind doet maar vertel ook wat het met jou doet. Als mijn moeder vroeger wat begripvoller was geweest dan zou ik haar misschien wel al mijn problemen hebben verteld (lees; automutilatie, aanranding etc.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:56

DeMolenhoek schreef:
Ik vind het eigenlijk wel vrij naïef dat je getuigen bent van hoe hij zijn oudste dochter mishandeld, hij jou mishandeld en dan nog denkt dat hij het bij jullie dochter niet zou doen.

Dit begreep ik ook niet helemaal...

Ik zou je kind voor haar eigen bestwil niet meer naar haar vader laten gaan, ook al wil ze dat zelf wel. Opgroeien zonder vader is altijd nog minder erg dan opgroeien met zo’n agressieve vader.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:01

Mijn vermoeden is dat Veilig Thuis een Jeugdbeschermingstafel zal gaan organiseren en de Raad voor de Kinderbescherming zal verzoeken om onderzoek te doen. Bij dit soort zaken kan het zijn dat er een onder toezicht stelling verzocht gaat worden, al is het lastige dat jij al eenhoofdig gezag hebt. Een jeugdzorgwerker kan gezag beïnvloeden en bijvoorbeeld middelen inzetten om het welzijn van het kind te waarborgen. Echter kan bijvoorbeeld een schriftelijke aanwijzing alleen aan een ouder met gezag gegeven worden. Wel kan besloten worden dat de bezoeken van vader enkel onder begeleiding plaats gaan vinden op neutraal terrein, eventueel met bepaalde voorwaarden Maar als jij hieraan meewerkt kan dit ook in het vrijwillig kader, dan is daar geen kinderbeschermingsmaatregel voor nodig. Dit is enkel wel iets waar jij ondersteuning bij nodig hebt en niet iets wat je zelf moet gaan doen, zeker met jouw ervaring uit het verleden. Veilig Thuis kan hierin adviseren en eventueel afschalen richting het jeugdteam van de gemeente.

Er is op dit moment sprake van grote onveiligheid bij je dochter, zowel fysiek als mentaal. Je dochter is blijkbaar erg loyaal naar haar vader, ondanks dat ze mishandeld wordt. Wie weet heeft ze niet eens door dat het gedrag van haar vader niet kan en mag. Misschien is ze niet anders gewend?

Jij bent als moeder wel verantwoordelijk voor de veiligheid van je dochter. Je kunt haar naar vader laten gaan als je kunt garanderen dat ze daar veilig is; en dat is het op dit moment gewoon niet. Misschien roept je dochter hard dat ze haar vader wil blijven zien, omdat ze bang is om aan te geven niet meer te willen. Bang om daar voor afgestraft te worden.

Het feit dat vader tegen dochter erg negatief is over jou, vind ik ook al enorm zorgelijk.....

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:03

Welk advies zou je geven als dit het kind was van je beste vriend/ vriendin? Zou je dan ook zeggen "laat nog maar naar papa gaan"?

JIJ bent degene die haar tegen de hele wereld moet beschermen op deze leeftijd. Daar zijn ouders voor. Om jou een veilige, fijne jeugd te geven vol liefde. Daar past de hele situatie met vader niet in. Goed dat er een VTmelding is gedaan, en hopelijk kan je dochter zo snel mogelijk uit deze ongezonde situatie gehaald worden. Een kind van 10 aan d'r haren uit bed slepen, ben je helemaal....

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:22

Ik kom dit tegen in mijn werk en zou echt per direct je dochter in bescherming nemen. Wat je zegt; kinderen zijn ontzettend loyaal. En dit is gewoon mishandeling. Klinkt misschien heel snel geoordeeld, maar negeren, schelden, fysiek geweld, het valt er allemaal onder. Slaan, schoppen en aan haren trekken is niet niets en een kind kan daar echt last van krijgen. Misschien nu, misschien over vijf jaar of misschien over 20 jaar, maar dit is echt niet niets. Ik vind de tip voor een vertrouwenspersoon een hele goede tip. Geef haar, op haar manier, de ruimte en mogelijkheden om het bespreekbaar te maken. Ik ken haar rugzakje niet en ieder kind is natuurlijk anders, maar praten is belangrijk.

Mocht je toch wel contact willen (mogelijk op lange termijn) tussen je dochter en ex en mits je ex haar ook wil zien, kan je gewoon eisen stellen want je hebt het gezag, bijvoorbeeld onder toezicht en dat hij professionele hulp o.i.d. zoekt. Hier gaat wel het een en ander aan vooraf, maar met Veilig thuis kom je een heel eind. Via het CJG kan er bijvoorbeeld iemand aanwezig zijn bij een bezoek of een andere organisatie.

notme77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 21:24

Ayasha schreef:
Ik zou haar eigenlijk niet meer haar alleen willen met zo’n vader, wat als ie een keer écht zijn zelfbeheersing verliest en het wel flink mis gaat?
Het gaat nú gewoon al flink mis.

Hier ben ik dus ook bang voor.

Ik wilde mezelf niet verdedigen, maar ga toch even reageren op het feit dat ik naïef ben. Ja, dat ben ik inderdaad geweest. Ik vroeg altijd aan dochter hoe het weekend was geweest. Als antwoord kreeg ik altijd: goed. Veel meer kwam er niet uit. Bij doorvragen, gaf ze antwoord op het gevraagde, maar ze zal niet snel uit zichzelf iets delen. Ik vroeg altijd of alles goed was gegaan, of dat ze nog dingen had die ze volgende keer anders wilde. Je gaat niet aan een kind vragen of ze nog geslagen is.
Het niet delen van dingen heeft overigens te maken met haar rugzakje. Op een gegeven moment vertelt ze wel dingen, maar ze moet ze eerst voor zichzelf verwerken. Die ruimte krijgt ze ook van mij. Dit heeft ze echter nooit verteld.
Ik ben ook zo boos en teleurgesteld in mijzelf, maar met zelfverwijten is mijn dochter niet geholpen.

Pas de laatste maanden merkte ik een verandering en heb hierop de psycholoog gevraagd om door te vragen.

Overigens weet ik zeker dat ik door het vuur voor mijn dochter ga, en dat zij dit ook weet van mij. Ze weet dat ik zielsveel van haar hou en dit laat ik ook altijd merken en weten. Ze voelt zich bij mij veilig, helaas heb ik dat niet waar kunnen maken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:31

notme77 schreef:
Dat is dus een probleem, dochter praat niet uit zichzelf. Alles moet eruit getrokken worden, hierbij ben ik bang dat ik woorden in haar mond ga leggen.

Ze heeft aangegeven dat het het laatste jaar heftiger is geworden (waarschijnlijk omdat ze mondiger is en een eigen mening krijgt)

Het is inderdaad heel lastig, mijn eerste reactie is thuishouden en nooit meer laten gaan. Maar daar straf ik haar mee. Ze is dol op haar vader, ook als hij zo doet.

Weet iemand of je een vader verplicht therapie kunt laten volgen? En zolang dat niet afgerond is, de bezoeken onder toezicht plaats kunt laten vinden?

De initiële melding wordt overigens gedaan door de psycholoog. Ik sta erachter en ben ook verantwoordelijk hiervoor. De psycholoog heeft het boven water weten te halen en heeft dit met mij gedeeld. Ik had aangegeven dat ik het gevoel had dat er iets scheef zat bij vader thuis. Hierop is de psycholoog gaan vissen. In overleg is er toen besloten om een melding te maken.

Sorry wat? Nee... Daar red je haar mee!!

Natuurlijk is ze loyaal aan haar vader, ze houd van hem, hij is haar vader, maar dat betekend niet dat het goed voor haar is om daarheen te gaan. Hij mishandeld haar, kom op zeg. Dat brengt zoveel schade aan.

Ze is een kind. Jij hoort haar te beschermen. Je moet voor haar de keuze maken die het beste is, ook al is ze het er niet mee eens. Je kan haar niet heen laten gaan als ze word mishandeld, zowel fysiek als psychisch.

Natuurlijk is overleg en open communicatie belangrijk en wil je haar geen keuze vrijheid ontnemen, maar in gevallen waarin ze in direct gevaar is, en dat is ze ook al vind jij van niet, moet jij het heft in handen nemen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:35

Is je ex al op de hoogte van de melding? Ik zou oppassen daarmee. Zodra hij er weet van krijgt, kan hij het misschien botvieren op je kind, onder mom van "jij hebt me verlinkt, nu zal ik je een reden geven.."
Kinderen weten niet altijd wat het beste is voor hunzelf, daarvoor moet je als ouder bijsturen. Het begint met groentjes eten als ze 2 zijn, maar trekt dus wel door tot weghouden van gevaarlijke mensen en situatie's.

notme77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 21:40

Klopt, ik wil gaan kijken voor bezoek onder begeleiding. Dan kan ze nog wel haar vader zien, maar loopt ze geen risico.

Ex is nog niet op de hoogte. Dit is vorige week boven water gekomen en besproken. De melding is maandag gedaan en wordt deze week intern besproken. Aankomende vrijdag word ik gebeld door veilig thuis over hoe nu verder.
Dochter zou pas over 3 weken weer naar haar vader gaan. Dus sinds dat ik het weet, is ze niet meer geweest en ze zou pas over 2,5 week weer voor het eerst gaan. Ze loopt dus nu geen risico en ik wil voor die datum dat er iets geregeld is voor haar veiligheid. Anders blijft ze thuis.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:57

Kun je hier zelf met haar over praten of opent ze alleen maar bij haar psycholoog?
Snapt ze dat dit gedrag van haar vader abnormaal is?
Je zegt dat ze een rugzakje heeft, waar moet ik dan aan denken?
Is haar cognitieve ontwikkeling oke?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:01

Wat heftig TS, sterkte ik denk dat je op de goede weg bent.. je hebt nu professionals erbij nu die je kunnen begeleiden in elk geval

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:10

Mijn eerste ingeving is vragen aan je dochter of je het goed zou vinden als hij jou zo zou behandelen of haar vriendin,hond of kat .. zoals hij haar behandeld?
In de meeste gevallen is het makkelijker om te zeggen dat je het bij de ander (van wie je heel veel houdt) niet wil.
Dan zal ze wel ook in het gesprek begrijpen dat jij haar ook wil beschermen...
Maar jij kent haar het beste.

Sterkte!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:17

Volgens mij pak je het prima aan TS!

Door de bezoeken onder toezicht te laten plaatsvinden, kan je dochter jou ook niets kwalijk nemen. Leuke uitstapjes in openbare gelegenheden zullen wrs meestal ook wel goed gaan.

Is vader een type die achter deze fysieke straffen staat, of heeft hij er nadien spijt van? Dat is een wereld van verschil en zal mede bepalen hoe hij reageert op VT en maatregelen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:18

notme77 schreef:
Klopt, ik wil gaan kijken voor bezoek onder begeleiding. Dan kan ze nog wel haar vader zien, maar loopt ze geen risico.

Ex is nog niet op de hoogte. Dit is vorige week boven water gekomen en besproken. De melding is maandag gedaan en wordt deze week intern besproken. Aankomende vrijdag word ik gebeld door veilig thuis over hoe nu verder.
Dochter zou pas over 3 weken weer naar haar vader gaan. Dus sinds dat ik het weet, is ze niet meer geweest en ze zou pas over 2,5 week weer voor het eerst gaan. Ze loopt dus nu geen risico en ik wil voor die datum dat er iets geregeld is voor haar veiligheid. Anders blijft ze thuis.

Echt helemaal top. Goed bezig zo. Sterkte met deze nare situatie. Ik hoop dat het goed afloopt. En dat hij het wel goed oppakt ook, dat hij alleen onder regeling zijn dochter mag zien straks.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:21

Heel heftig om dit te lezen. Ik was jouw dochter. Mijn moeder durfde niet te kiezen. Ik ben nu 30 en loop elke dag tegen de muur van mentale problemen die ik hierdoor heb ontwikkeld. Alsjeblieft, kies voor je dochter. Dwing haar niet om te praten, maar creëer een veilige omgeving waarin ze durft te vertellen. Veel sterkte gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:24

notme77 schreef:
Tijdens onze relatie heeft hij mij fysiek en geestelijk zeer gedaan. Ook bij zijn oudste dochter heb ik af en toe in moeten grijpen als hij haar aanvloog. Wat hij verbaal te kort komt, compenseert hij met zijn fysieke kracht.
(...)
Nu ben ik er dus achter dat ze regelmatig schoppen en klappen krijgt. Ook is ze een keer letterlijk aan haar haren uit bed gesleurd omdat ze niet wilde komen.
(...)
Met vader in gesprek gaan heeft geen zin en ik vrees dan ook voor mijn eigen veiligheid. Ik verwacht ook dat de situatie compleet escaleert richting mij als hij hier lucht van krijgt.

Ik denk dat je hier je eigen antwoord al geeft: als jij al te bang bent om in gesprek te gaan met deze man omdat je dan vreest voor je eigen veiligheid, hoe kan je dochter dan wel veilig in zijn bijzijn opkomen voor een menswaardige behandeling door hem?
Want dát is wat ze als mens moet leren: niet om mishandeling willoos te ondergaan en slaafs de grillen van een ander te volgen om zo nog meer mishandeling te voorkomen, maar ze moet leren dat ze zich nooit en te nimmer door iemand mag laten mishandelen.
Als je als moeder al te bang bent voor je eigen veiligheid om met een man te praten, dan kun je je dochter daar al helemaal niet meer in haar eentje naartoe sturen.
Ik hoop heel erg voor jullie allebei dat hier een oplossing voor kan worden gevonden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:43

noox schreef:
Mendy1984 schreef:
luister goed naar haar
laat haar praten

Zo simpel ligt dat niet en je kunt een kind van tien niet die verantwoordelijkheid geven. Zij kan zelf helemaal niet overzien wat er allemaal speelt (sterk gevoel van loyaliteit van kind naar ouder) en wat de gevolgen van de mishandeling kunnen zijn op lange termijn. Daar kun je zo'n meisje helemaal niet 'een groot aandeel' in geven. En kans dat ze zich tegen moeder keert als zij haar dochter in bescherming neemt? Ja die is er zeker, want zoiets gaat haar niet in de koude kleren zitten en dan is de persoon bij wie je je het veiligst voelt degene bij/tegen wie je boos durft te zijn. Maar dat hoort er vaak bij en gelukkig heeft dit meisje al psychologische ondersteuning dus die kunnen daar ook verder in begeleiden.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:49

Niet alles gelezen, maar wel jouw vraag gezien over verplichte therapie voor vader. Dat is heel lastig... Iemand moet zelf gemotiveerd zijn voor behandeling, en als hij dat niet is kun je hem niet op een stoel vastbinden en dwingen mee te doen of te luisteren naar een psycholoog... Je zou hem natuurlijk wel in die richting kunnen duwen door het als voorwaarde te stellen mocht hij zijn dochter nog willen zien, maar ik denk dat je daarmee ook alleen veel boosheid creëert.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:57

Ik zou wel eisen dat Veilig thuis wel direct gaat handelen bij deze melding.
Doordat dit jaar de regelgeving voor professionals is veranderd, heeft VT een enorme wachtlijst.

By the way:
Sommigen in dit topic denken wel heel simplistisch over het oplossen van zo'n situatie.
TS, veel sterkte, wijsheid en uithoudingsvermogen gewenst. :(:)
Je bent dapper.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:22

Ik heb geen ervaring met dit soort situaties, maar als moeder schrik ik enorm van je uitspraak dat je dochter niet in gevaar is..... ze wordt geslagen, geschopt en psychisch mishandeld. Je bent zelf bij deze agressieve man weg gegaan, maar vindt dat er nog ruimte is om te onderzoeken of je dochter wél bij hem mag zijn?

Als moeder is je eerste en belangrijkste taak om je kinderen veilig en gezond te houden.
Op de tweede plaats pas heb je de taak om ze blij te maken. Door haar naar haar vader te laten gaan, sla je stap één over....

In mijn ogen kan dit twee kanten op. Óf je dochter is nu verdrietig dat ze haar vader niet mag zien, maar zal dit begrijpen als ze ouder is omdat je taak één juist uitvoerde, óf je dochter raakt getraumatiseerd voor het leven. Of erger..... Ik zou over deze beslissing niet eens hoeven nadenken....

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:27

Ocean_Child schreef:
Ik heb geen ervaring met dit soort situaties, maar als moeder schrik ik enorm van je uitspraak dat je dochter niet in gevaar is..... ze wordt geslagen, geschopt en psychisch mishandeld. Je bent zelf bij deze agressieve man weg gegaan, maar vindt dat er nog ruimte is om te onderzoeken of je dochter wél bij hem mag zijn?

Als moeder is je eerste en belangrijkste taak om je kinderen veilig en gezond te houden.
Op de tweede plaats pas heb je de taak om ze blij te maken. Door haar naar haar vader te laten gaan, sla je stap één over....

In mijn ogen kan dit twee kanten op. Óf je dochter is nu verdrietig dat ze haar vader niet mag zien, maar zal dit begrijpen als ze ouder is omdat je taak één juist uitvoerde, óf je dochter raakt getraumatiseerd voor het leven. Of erger..... Ik zou over deze beslissing niet eens hoeven nadenken....

Ik ben het helemaal met je eens. Maar wanneer je er zelf middenin zit zijn dit soort redenaties niet per se vanzelfsprekend helaas. Wanneer ze dat wel waren was de kans ook kleiner geweest om in die situatie terecht te komen.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:47

Wat een naar verhaal. Helaas heb ik zelf in de situatie van je dochter gestaan.

1 ding.. Neem jezelf niets kwalijk! Jij kiest er niet voor je dochter dit aan te doen en ik begrijp hoe lastig het is om voor haar te kiezen of ze haar vader nog mag zien.

Koopt haar vader haar om? Krijgt ze geregeld bijvoorbeeld meer zakgeld dan bij jou? Of bijvoorbeeld nieuwe dingen etc? Dat kan namelijk zeker een rol spelen in de keuze die je dochter nu nog maakt om naar haar vader te willen.

Ik denk dat het het belangrijkste is voor je dochter dat zij hier mentaal in word ondersteund door iemand van buitenaf (zoals ik begrijp gebeurt dit al) die haar misschien ook kan begeleiden in deze keuze. Dit is zo ook bij ons verlopen.
Mijn moeder heeft nooit slecht gepraat over mijn vader terwijl ze er eigenlijk wel een horror boek over kon schrijven. Pas later toen ik ben gaan vragen vertelde ze mij dingen.

Misschien durft je dochter de keuze niet te maken en moet ze hierin wat ondersteuning/sturing hebben.

Jeugdzorg overigens hele slechte ervaring mee, die doen meer kwaad dan goed.. Al is het wel degelijk goed dat er natuurlijk een melding uitgaat wat betreft het gedrag van je ex!

Als je meer vragen hebt stuur gerust een pb.

Heel veel sterkte met deze extreem lastige situatie. En volg je gevoel!