Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
peach2001 schreef:Wbt het schoolgaan, ze is in december 4 geworden maar in september begonnen (2 dagen opgebouwd naar 5 in 3 maanden). Ze is vervroegd ingetreden omdat ze al faalangst had ontwikkeld op de psz (eerst normale klas en daarna 3+ groep) en ging onderpresteren en zich duidelijk verveelde. Qua iq loopt ze voor, ze zit in een jenaplan school en combi klas groep 1 en 2. Sociaal en fysiek is ze minder ver. Dus ja, extra probleem; ze denkt over alles veel te diep na, waar een ander kind alleen maar denkt aan het uitstapje maakt zij zich gelijk zorgen om de reis en wat ze aan moet en wat er allemaal kan gebeuren. Waar een ander kind denkt de melk komt van de koe, wil zij weten met welke stappen de melk dan in de winkel komt en wat de boer er aan verdient
joyce83 schreef:Waar is ze bang voor? Stel ze is bang dat ze kwijt raakt van de groep stelt dan bijvoorbeeld een polsbandje met jouw telefoonnummer haar gerust?
Froukje schreef:Hoe is ze op school zelf? Speelt ze dan wel vrij als jij of opa er niet bij is of zit ze dan ook alleen maar op een stoel?
In dat laatste geval, lekker thuis houden en met 5 jaar maar weer eens kijken hoe het dan gaat. Dan heeft ze een jaar gehad om aan de juf en de kindjes te wennen.
Als ze in de klas zelf wel ontdooit kun je nog overwegen om haar mee te geven maar ik heb niet het idee dat het kind daar heel gelukkig van gaat worden. Het zijn geen paar uur die ze weg zijn, alleen het reizen kost ze al 3 uur. Imo veel te veel voor die kleintjes.
Monster_tos schreef:4 jaar en dan een schoolreisje wat op 1.5 uur met de bus is vind ik wel bijzonder.. Met die kleintjes blijf je toch een beetje in de buurt, kinderboerderij vlak bij of zo. Tenminste dat is wat wij vroeger deden.
Je klinkt niet als een ouder van een verwend prinsesje, maar van een meisje wat serieus problemen heeft met deze spanningen. Dat moet je zeker serieus nemen, en ik denk dat je zelf als moeder het beste weet of je dochter hier gelukkig van wordt of niet

san4nie schreef:Misschien een vervelende vraag die ik stel. Maar ik lees mama en opa. Is er een vader in beeld? En heeft ze die gekend?
Dit zou natuurlijk van invloed kunnen zijn op haar en misschien zelfs wel een deel van haar gedrag verklaren.
Ikzelf zou zo’n jong en kwetsbaar meisje niet gaan dwingen. Er komt vast vanzelf een moment dat ze wel wil, en anders maar niet. Het is ons idee dat zoiets moet of dat het leuk is. Als het alleen maar stress en verdriet oplevert, wat heeft zij er dan aan nu?
de separatie issues waren er altijd al. Soms meer soms minder aanwezig. Vanaf week 1 sliep ze zowat alleen als iedereen sliep, nooit iets willen missen. peach2001 schreef:Tnx allemaal voor jullie input
Wbt haar angst om van ons los te zijn, daar oefenen we mee en dat komt langzaam maar zeker ook wel goed. Sommige dingen duren even wat langer bij haar omdat ze het idee heeft dat ze het niet kan terwijl ze het wel kan. Lopen bijv, ze stond met 3 of 4 maanden, liep aan 1 vinger vanaf 6 of 7 maanden maar durfde niet zelf te lopen. Praten eender, eerste woordjes vanaf 2 maanden maar niets zeggen tot ze het goed kon zeggen. Zindelijk sinds vorig jaar zomer, puur omdat ze te onzeker was over haar eigen kunnen. Het komt wel, het vergt alleen een hoop geduld en stimulatie en aanmoediging.
dat zal van de week nog wel 100x anders zijn en de spanning zal er niet minder om zijn, maar het is iig nu haar eigen beslissing
echt als je haar af en toe hoort praten klinkt ze zo volwassen al
ik verwacht iig minder drama en hysterie nu ze zelf besloten heeft. justkid schreef:peach2001 schreef:Tnx allemaal voor jullie input
Wbt haar angst om van ons los te zijn, daar oefenen we mee en dat komt langzaam maar zeker ook wel goed. Sommige dingen duren even wat langer bij haar omdat ze het idee heeft dat ze het niet kan terwijl ze het wel kan. Lopen bijv, ze stond met 3 of 4 maanden, liep aan 1 vinger vanaf 6 of 7 maanden maar durfde niet zelf te lopen. Praten eender, eerste woordjes vanaf 2 maanden maar niets zeggen tot ze het goed kon zeggen. Zindelijk sinds vorig jaar zomer, puur omdat ze te onzeker was over haar eigen kunnen. Het komt wel, het vergt alleen een hoop geduld en stimulatie en aanmoediging.
Wow dat is een bijzondere ontwikkeling![]()
Hoe langer ze kruipen en tijgeren hoe beter, dat komt de samenwerking tussen beide hersenhelften ten goede.
Misschien is het goed om daar eens wat onderzoek naar te laten doen wat betreft motoriek, het lijkt alsof ze hier wat stappen heeft over geslagen die echt van enorme invloed kunnen zijn op de rest van haar ontwikkeling. Het zou mij niet verbazen als hier de oorzaak van veel dingen ligt.
Maar afgezien daarvan, lijkt me dat je in goed overleg met de juf haar lekker dit jaar moet laten overslaan.
Wij doen kleuterfeest bij ons op school en in groep 3 gaan we op schoolreis met de bus en dan samen met groep 4 en 5 en dan is 45 minuten wel zo'n beetje de max aan reistijd.
Iedere school doet het anders en daar zijn vast redenen voor om daarvoor te kiezen, jullie hebben ook niet voor niks voor deze school gekozen. Maar voor jouw dochter is dit duidelijk veel te veel.
ze draaide zich ook al om met een week. Soms is het handig als ze snel vooruit gaan, maar soms is dat ook vreselijk lastig. Ik denk dat het fysiek indd wel invloed heeft gehad. Ze is met fysieke dingen vaak minder snel.