Je kunt een bestaande verzekering ook over laten schrijven op een ander kenteken, maar het is zeker aan te raden om eerst even een vergelijking uit te voeren onder verzekeringen, want wie weet ben je ergens anders stukken goedkoper uit
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DubbelDun schreef:Je kunt wel degelijk een verzekering nemen als je geen rijbewijs hebt, alleen zal de naam van de hoofdbestuurder niet jouw naam zijn.
Je kunt een bestaande verzekering ook over laten schrijven op een ander kenteken, maar het is zeker aan te raden om eerst even een vergelijking uit te voeren onder verzekeringen, want wie weet ben je ergens anders stukken goedkoper uit
loesjeislief schreef:Ik heb de boekhouder gesproken en hij zegt dat het ficscaal voordeliger is om een nieuwe auto op de zaak te kopen omdat je dan alles kan aftrekken alleen heb je dan wel de bijtelling. Maar je kan toch geen verzekring nemen als je geen rijbewijs hebt?
Kan ik dan eventueel mijn eigen verzekering blijven houden voor de nieuwe auto of is dat ook weer niet mogelijk?

ajesca123 schreef:loesjeislief schreef:Ik heb de boekhouder gesproken en hij zegt dat het ficscaal voordeliger is om een nieuwe auto op de zaak te kopen omdat je dan alles kan aftrekken alleen heb je dan wel de bijtelling. Maar je kan toch geen verzekring nemen als je geen rijbewijs hebt?
Kan ik dan eventueel mijn eigen verzekering blijven houden voor de nieuwe auto of is dat ook weer niet mogelijk?
Dit klinkt heel leuk hoor maar zitten echt wel wat meer regels aan vast om een auto zakelijk af te kunnen schrijven.
Zo moet hij bij navraag aan kunnen tonen dat hij deze zakelijk gebruikt.
Aangezien hij dat niet kan gaat hij daar al nat en kost het hem meer dan wanneer hij je de auto prive koopt en schenkt.
Wat jullie eigenlijk willen is bewust of onbewust de belastingdienst beduvelen door net te doen of hij een auto voor de zaak koopt, waardoor je de auto zakelijk af kunt schrijven, btw terug krijgt en geen schenkbelasting hoeft te betalen. Neem maar van mij aan dat ze daar op een of andere manier een soort radar voor lijken te hebben
Mocht mijn aanname mis zijn dan alvast sorry maar dit is wat ik opmaak uit je verhaal
flitzz schreef:Ja hoor je mag gewoon een auto en verzekering op naam hebben zonder dat je een rijbewijs hebt. Mijn schoonzusje (geen rijbewijs) heeft ook een auto en verzekering op naam heeft dit ook aangegeven bij de verzekering dat er verschillende mensen in de auto rijden. Zij betaald iets meer aan premie, omdat er geen vaste bestuurder is. Gewoon even informeren bij de verzekering.
loesjeislief schreef:flitzz schreef:Ja hoor je mag gewoon een auto en verzekering op naam hebben zonder dat je een rijbewijs hebt. Mijn schoonzusje (geen rijbewijs) heeft ook een auto en verzekering op naam heeft dit ook aangegeven bij de verzekering dat er verschillende mensen in de auto rijden. Zij betaald iets meer aan premie, omdat er geen vaste bestuurder is. Gewoon even informeren bij de verzekering.
Oke duidelijk maar ik zal de enige zijn die in de auto komt te rijden en heb vele jaren opgebouwd dus dan zal het toch voordeliger zijn als het op die manier door kan blijven lopen?
loesjeislief schreef:Hij heeft geen rijbewijs en als hij ergens heen moet dan rij ik met hem mee. Dus vandaar dat de boekhouder zei dat het voordeliger is om het zakelijk te doen. Maar over het algemaan word de auto wel meer prive gebruikt.

ajesca123 schreef:loesjeislief schreef:Hij heeft geen rijbewijs en als hij ergens heen moet dan rij ik met hem mee. Dus vandaar dat de boekhouder zei dat het voordeliger is om het zakelijk te doen. Maar over het algemaan word de auto wel meer prive gebruikt.
Dan is het dus een priveaankoop die kun je niet zakelijk afschrijven.
Ik geloof wel dat jullie dit met de beste bedoelingen bedacht hebben maar het is echt niet zo simpel als jullie boekhouder voor doet komen.
Mijn vriend is ook zelfstandige en als hij met dit idee zou komen zou ik hem voor gek verklaren.
De enige reden die ik kan bedenken en die jezelf ook aangeeft is dat het fiscaal voordeel heeft.
En dat heeft het inderdaad maar het mag niet dat heet fraude![]()
Ben zelf ook niet roomser dan de paus hoor maar aan dit soort dingen zou ik mijn vingers niet willen branden
loesjeislief schreef:Hij heeft geen rijbewijs en als hij ergens heen moet dan rij ik met hem mee. Dus vandaar dat de boekhouder zei dat het voordeliger is om het zakelijk te doen. Maar over het algemaan word de auto wel meer prive gebruikt.