auto kopen zonder rijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: auto kopen zonder rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:14

Je kunt wel degelijk een verzekering nemen als je geen rijbewijs hebt, alleen zal de naam van de hoofdbestuurder niet jouw naam zijn.

Je kunt een bestaande verzekering ook over laten schrijven op een ander kenteken, maar het is zeker aan te raden om eerst even een vergelijking uit te voeren onder verzekeringen, want wie weet ben je ergens anders stukken goedkoper uit :)

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:22

DubbelDun schreef:
Je kunt wel degelijk een verzekering nemen als je geen rijbewijs hebt, alleen zal de naam van de hoofdbestuurder niet jouw naam zijn.

Je kunt een bestaande verzekering ook over laten schrijven op een ander kenteken, maar het is zeker aan te raden om eerst even een vergelijking uit te voeren onder verzekeringen, want wie weet ben je ergens anders stukken goedkoper uit :)

Maar komt de verzekring dan niet veel duurder uit omdat de persoon in kwestie geen rijbewijs heeft?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:23

loesjeislief schreef:
Ik heb de boekhouder gesproken en hij zegt dat het ficscaal voordeliger is om een nieuwe auto op de zaak te kopen omdat je dan alles kan aftrekken alleen heb je dan wel de bijtelling. Maar je kan toch geen verzekring nemen als je geen rijbewijs hebt?

Kan ik dan eventueel mijn eigen verzekering blijven houden voor de nieuwe auto of is dat ook weer niet mogelijk?

Dit klinkt heel leuk hoor maar zitten echt wel wat meer regels aan vast om een auto zakelijk af te kunnen schrijven.
Zo moet hij bij navraag aan kunnen tonen dat hij deze zakelijk gebruikt.
Aangezien hij dat niet kan gaat hij daar al nat en kost het hem meer dan wanneer hij je de auto prive koopt en schenkt.
Wat jullie eigenlijk willen is bewust of onbewust de belastingdienst beduvelen door net te doen of hij een auto voor de zaak koopt, waardoor je de auto zakelijk af kunt schrijven, btw terug krijgt en geen schenkbelasting hoeft te betalen. Neem maar van mij aan dat ze daar op een of andere manier een soort radar voor lijken te hebben ;)

Mocht mijn aanname mis zijn dan alvast sorry maar dit is wat ik opmaak uit je verhaal

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:30

Ja hoor je mag gewoon een auto en verzekering op naam hebben zonder dat je een rijbewijs hebt. Mijn schoonzusje (geen rijbewijs) heeft ook een auto en verzekering op naam heeft dit ook aangegeven bij de verzekering dat er verschillende mensen in de auto rijden. Zij betaald iets meer aan premie, omdat er geen vaste bestuurder is. Gewoon even informeren bij de verzekering.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:33

ajesca123 schreef:
loesjeislief schreef:
Ik heb de boekhouder gesproken en hij zegt dat het ficscaal voordeliger is om een nieuwe auto op de zaak te kopen omdat je dan alles kan aftrekken alleen heb je dan wel de bijtelling. Maar je kan toch geen verzekring nemen als je geen rijbewijs hebt?

Kan ik dan eventueel mijn eigen verzekering blijven houden voor de nieuwe auto of is dat ook weer niet mogelijk?

Dit klinkt heel leuk hoor maar zitten echt wel wat meer regels aan vast om een auto zakelijk af te kunnen schrijven.
Zo moet hij bij navraag aan kunnen tonen dat hij deze zakelijk gebruikt.
Aangezien hij dat niet kan gaat hij daar al nat en kost het hem meer dan wanneer hij je de auto prive koopt en schenkt.
Wat jullie eigenlijk willen is bewust of onbewust de belastingdienst beduvelen door net te doen of hij een auto voor de zaak koopt, waardoor je de auto zakelijk af kunt schrijven, btw terug krijgt en geen schenkbelasting hoeft te betalen. Neem maar van mij aan dat ze daar op een of andere manier een soort radar voor lijken te hebben ;)

Mocht mijn aanname mis zijn dan alvast sorry maar dit is wat ik opmaak uit je verhaal

Hij heeft geen rijbewijs en als hij ergens heen moet dan rij ik met hem mee. Dus vandaar dat de boekhouder zei dat het voordeliger is om het zakelijk te doen. Maar over het algemaan word de auto wel meer prive gebruikt.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:35

flitzz schreef:
Ja hoor je mag gewoon een auto en verzekering op naam hebben zonder dat je een rijbewijs hebt. Mijn schoonzusje (geen rijbewijs) heeft ook een auto en verzekering op naam heeft dit ook aangegeven bij de verzekering dat er verschillende mensen in de auto rijden. Zij betaald iets meer aan premie, omdat er geen vaste bestuurder is. Gewoon even informeren bij de verzekering.

Oke duidelijk maar ik zal de enige zijn die in de auto komt te rijden en heb vele jaren opgebouwd dus dan zal het toch voordeliger zijn als het op die manier door kan blijven lopen?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:46

loesjeislief schreef:
flitzz schreef:

Oke duidelijk maar ik zal de enige zijn die in de auto komt te rijden en heb vele jaren opgebouwd dus dan zal het toch voordeliger zijn als het op die manier door kan blijven lopen?

Daarom even informeren bij je verzekering, wat de mogelijkheden zijn. Gelijk aangeven dat jij als enige en de vaste bestuurder van de auto ben. Als jij vele jaren heb opgebouwd zal het zeker voordeliger zijn. In het geval van mijn schoonzusje rijden er echt verschillende mensen in. (miniaal een stuk of 5..)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:46

loesjeislief schreef:
Hij heeft geen rijbewijs en als hij ergens heen moet dan rij ik met hem mee. Dus vandaar dat de boekhouder zei dat het voordeliger is om het zakelijk te doen. Maar over het algemaan word de auto wel meer prive gebruikt.

Dan is het dus een priveaankoop die kun je niet zakelijk afschrijven.

Ik geloof wel dat jullie dit met de beste bedoelingen bedacht hebben maar het is echt niet zo simpel als jullie boekhouder voor doet komen.

Mijn vriend is ook zelfstandige en als hij met dit idee zou komen zou ik hem voor gek verklaren.
De enige reden die ik kan bedenken en die jezelf ook aangeeft is dat het fiscaal voordeel heeft.
En dat heeft het inderdaad maar het mag niet dat heet fraude ;)

Ben zelf ook niet roomser dan de paus hoor maar aan dit soort dingen zou ik mijn vingers niet willen branden :n

Op je vraag of je een auto kunt kopen zonder rijbewijs, ja dat kan en ja dan mag jij hem verzekeren op jouw naam.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:49

ajesca123 schreef:
loesjeislief schreef:

Dan is het dus een priveaankoop die kun je niet zakelijk afschrijven.

Ik geloof wel dat jullie dit met de beste bedoelingen bedacht hebben maar het is echt niet zo simpel als jullie boekhouder voor doet komen.

Mijn vriend is ook zelfstandige en als hij met dit idee zou komen zou ik hem voor gek verklaren.
De enige reden die ik kan bedenken en die jezelf ook aangeeft is dat het fiscaal voordeel heeft.
En dat heeft het inderdaad maar het mag niet dat heet fraude ;)

Ben zelf ook niet roomser dan de paus hoor maar aan dit soort dingen zou ik mijn vingers niet willen branden :n

nee precies en daarom vraag ik het ook haha. Ik zit niet op ellende te wachten. En omdat ik ook meer prive zal gaan rijden heb ik ook geen zin om alles bij te moeten gaan houden. Alleen ik vind het gewoon zo stom dat als hij mij een auto wil schenken dat dan gelijk de giftbelasting om de hoek komt kijken. Hun houden weer hun handjes op terwijl hij hard heeft gewerkt voor zijn geld.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:57

als de boekhouder dit advies geeft in deze situatie dan zou ik een ander zoeken.

Zou hem dan gewoon door hem laten betalen en jij rijdt erin. Meest simpele oplossing.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:59

Toch normaal, hij schenkt het vanuit zijn bedrijf waar hij voordeel van krijgt. Wel een lieve zoon, mag je trots op zijn!

En eens andere boekhouder :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:28

Zoon verstrekt lening en daarvan koop je de auto. Rente en aflossing aflossing betalen van de € 2.173 die hij per jaar belastingvrij mag schenken (ouder naar kind € 5.428 maar andersom niet zo te lezen op belastingdienst.nl). Leningbedrag en rente & aflossing via de bank laten lopen zodat je aan de bd kunt laten zien dat je het heel netjes doet.

Spoiler:
hij kan natuurlijk altijd wat contanten toestoppen zodat je wat meer af kunt lossen of er een driehoek van maken: zoon schenkt ook een belastingvrij bedrag aan zus, zus schenkt aan moeder

loesjeislief schreef:

Ligt eraan hoeveel er voor de zaak gereden wordt. Je kunt privé grijs kenteken rijden als minstens 10% van de kilometers voor de zaak is. Is in dit geval 1 ritje voor de zaak rest privé zou ik er nog eens goed over nadenken. Vooral ook vanwege de bijtelling, die is misschien wel hoger dan de schenkbelasting. Schenkbelasting is éénmalig, bijtelling komt elk jaar terug.

Reist zoonlief stad en land af en ben jij als het ware zijn privéchauffeur die in de vrije tijd de auto ook voor zichzelf mag gebruiken kan het wel degelijk een optie zijn de auto op de zaak te zetten. In dat geval staat de auto sowieso op naam van een rechtspersoon, ik durf niet te zeggen of het dan het meest handig is dat de verzekering ook op naam van die rechtspersoon staat, zou me niet verbazen.

Rij jij zoon zakelijk rond met je eigen auto: 19 ct/km belastingvrij bij hem declareren.

Al met al hangt het een beetje af van de situatie. Ene uiterste is een auto van een paar duizend euro die heel af en toe voor een zakelijke rit gebruikt wordt: op jouw naam zetten, zoon rekent (een deel) af, geen haan die er naar kraait. Andere uiterste een dikke splinternieuwe bak die voor belangrijk deel voor zakelijke ritten gebruikt wordt goed uitzoeken wat het handigste is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:18

Kan mijn vorige post niet meer aanpassen dus dan maar een nieuwe. Bovenstaand is wat als kind de auto aan ouder wil schenken. Ouder wordt dan dus de eigenaar.

Maar laten we eens terug gaan naar de beginsituatie: zoon koopt een auto op zijn naam, blijft eigenaar van de auto en krijgt dus ook de kosten voor wegenbelasting en zoals genoemd eventuele bekeuringen om de oren. Ma wordt hoofdbestuurder, kan zoon de auto verzekeren? Waarschijnlijk wel zoals eerdere reacties noemen. Misschien niet bij de alle verzekeraars, maar als A niet mee wil werken bel je gewoon B.

Als ik zoonlief was zou ik eens naar mijn verzekering bellen (waar al een AVP of b.v. inboedelverzekering oid loopt), de situatie uitleggen en vragen hoe de verzekeraar daar tegenover staat. Desnoods pluk je een kenteken van marktplaats en zeg je "ik heb de 55-XXX-5 op het oog zodat mijn moeder en ik makkelijker naar familie en zo kunnen gaan. Ik heb geen rijbewijs, mijn moeder zal dus altijd rijden en zal de auto dan ook gebruiken om boodschappen enz te doen".

Makkelijkste is namelijk als verzekering op naam eigenaar staat. Wel minder no-claim dan op naam moeder, maar met ma als hoofdbestuurder valt dat misschien nog best mee (verzekeraars willen maar wat graag dat je bij hen gaat zitten, en zoals eerder gezegd, als A niet meespeelt vraag je B. Of C). En met wat geluk bouwt zoon no-claim op voor als hij in de toekomst wel een rijbewijs heeft en in zijn eigen auto mag rijden.

Belastingtechnisch heeft ma dan hooguit vruchtgebruik van de auto. Áls de belastingdienst er al over valt moeten ze dan ook nog maar aantonen dat dit meer dan € 2.173 per jaar waard is.

Idem als de auto op de zaak van de zoon zou staan. Nu staan er duizenden auto's op een of ander bedrijf die voor een groot deel of zelfs uitsluitend privé gebruikt worden. Daarom heeft de belastingdienst ook de bijtelling in het leven geroepen. Zoon mag dan privé rijden met de auto wat hij wil. Dus ook zijn moeder erin laten rijden. Want in veel leaseauto's van de zaak rijdt net zo goed de partner van de werknemer als de werknemer zelf.

Disclaimer: alle uitspraken naar beste weten of naar aanname. Voor zekerheid zorgen dat je de zaken zwart op wit hebt van verzekeraar resp. belastingdienst.

Belsje

Re: auto kopen zonder rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:46

Besticker die wagen met stickers van zijn zaak, dan is het "zakelijk" nut ineens ook ingedekt :+