Buxus geel ,komt het nog goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:18

Kabayo schreef:
Ik zal zo even kijken of er wat onder de blaadjes zit. Bedoel je de dode bladeren of de nog groene?

Beide, op de groene blaadjes zal het beter te zien zijn. Op de dode bladeren zal het dan waarschijnlijk grijzig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:20

Als deze buxus afgelopen februari geplant is zou ik ook even contact opnemen met de leverancier van de struikjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:21

fjordjes schreef:
Mijn buxus ziet er ook zo uit en helaas zit daar de buxusmot in. Moet nog iets verzinnen om ze te verdelgen.

Die is niet te verdelgen helaas.
Eruit halen en Japanse Hulst planten...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:23

Het kan trouwens ook een andere veel voorkomende schimmel zijn, maar dan zul je zwarte/donkerbruine strepen zien vooral op de nog groene takjes. Helaas ook in dat geval bij zulke aantasting niet meer te redden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:24

Popstra schreef:
Als deze buxus afgelopen februari geplant is zou ik ook even contact opnemen met de leverancier van de struikjes.

Is van een weggefsite :+

Blaadjes nog groen ;
Afbeelding
De dode ;
Afbeelding

Zijn dit rupsjes/motjes? Die zwarte stipjes? Dan zijn t er echt veel...
Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:27

Oei die zien er net zo uit als de buxus die wij hier hadden staan. En die van ons zat vol schimmel. Met het eruit trekken was de hele zooi al dood geen idee of dit nog goed komt. Ik was om die van mij iig niet heel verdrietig dus heb verder geen tips :+

Edit: onze hele buurt heeft/had er last van sommigen zijn er wel weer bovenop gekomen sommigen zien er nog niet uit.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:29

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:29

ElinaSK schreef:
Oei die zien er net zo uit als de buxus die wij hier hadden staan. En die van ons zat vol schimmel. Met het eruit trekken was de hele zooi al dood geen idee of dit nog goed komt. Ik was om die van mij iig niet heel verdrietig dus heb verder geen tips :+

Edit: onze hele buurt heeft/had er last van sommigen zijn er wel weer bovenop gekomen sommigen zien er nog niet uit.

Hier in de buurt zien alle buxus er top uit

Vind mijn buxus trouwens niet hetzelfde eruit zien als struikjes op internet. Die van mij zijn echt knalgeel. Niet bruin. En niet kaal en heb geen "spinnewebjes"

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:30

https://www.pokon.nl/tips/bruine-buxus/

In de link hier boven staan verschillende redenen voor een bruine buxus en wat je er aan kan doen.
Aangezien je hem in Februari geplant hebt en het daarna soms nog best koud is geweest, kan hij daar best last van hebben.
Een van de redenen die in de link staat is dat ze geen water op kunnen nemen, in te arme grond zijn geplant of te weinig voeding krijgen.

Ik denk daarom niet dat dit buxusmot is.
Mijn buxus heeft ook mot, maar die heeft kale plekken en spinsels op verschillende plekken.
(Overigens zijn de koolmezen hun best aan het doen om zoveel mogelijk rupsjes te eten)
Bij buxosmot krijg je ook vraatschade en die zie ik niet op je foto's.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:32

Ik duim voor je dat het nog goed komt maar ik ben er bang voor.. Die van ons waren iig niet meer te redden denk ik achteraf... In onze buurt hebben echt alleen de hele grote sterke het overleeft de kleintjes zijn nog steeds gelig. Dit begon vorig jaar zomer

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:33

Oei, die zwarte plekken. Niet de schimmel die ik eerst noemde, maar ik ben 99% zeker van een andere. Calonectria pseudonaviculata, verspreid vanuit Engeland en daar boxwood blight genoemd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:34

Supertje schreef:
Oei, die zwarte plekken. Niet de schimmel die ik eerst noemde, maar ik ben 99% zeker van een andere. Calonectria pseudonaviculata, verspreid vanuit Engeland en daar boxwood blight genoemd.

De hoe :+
Ik google wel even whahaha

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:35

Die zwarte plekjes zijn dus geen motten maar schimmel. Buxusmot zijn echt groene rupsen, en je hebt 100% zeker geen (flinke) buxusmot aantasting.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:36

Supertje schreef:
Die zwarte plekjes zijn dus geen motten maar schimmel. Buxusmot zijn echt groene rupsen, en je hebt 100% zeker geen (flinke) buxusmot aantasting.

Ahh oke
Heb gegoogled maar ook deze struiken zijn kaal
Dat boompje zat er ook alleen onder. De rest zien er echt schoon uit. Behalve de gele , soms zelfs witte blaadjes

Mijn blaadjes zitten ook nog super sterk vast. Zelfs de "dode"

Druif_01

Re: Buxus geel ,komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:41

Die gele blaadjes komen echt niet door de buxusmot. Wij hebben heel veel buxus in de voortuin staan waar de buxusmot zich aardig te buiten is gegaan, maar daar zit geen blad meer aan. Ook geen geel blad dus. Geen idee waar jouw gele blaadjes vandaan komen, maar in ieder geval niet door de mot.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:41

Zet er een leuk metalen hek neer, geen kans op beesten of rot!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:42

bigone schreef:
Zet er een leuk metalen hek neer, geen kans op beesten of rot!!

Jaa dat is de planning hihi. Maar dan een houten hek.
Al had ik liever een groene omheining gehad vandaar de hoop :P

mvdbijl

Re: Buxus geel ,komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:45

Nee dat komt niet meer goed, snel eruit scheppen en wegbrengen.
Je kan zo de hele buurt verassen met zo buxus schimmel.

Verdelgen zou ik niet doen, slecht voor de dieren in de natuur.

Wij hebben hetzelfde gehad, heb nu een berken haag, was met een jaar op een leuke hoogte en groen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:55

Volutella inderdaad, een schimmel die buxus aantast. Ik denk dat er weinig anders op zit dan de hele handel uitgraven en vervangen. Ik zou daarbij ook de grond waar de buxus in staat, afgraven en aanvullen met nieuwe, schone grond om er zeker van te zijn dat de nieuwe buxus niet ook wordt aangetast. En anders een anders struiksoort kiezen voor een nieuw haagje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:56

Kabayo schreef:
Popstra schreef:

Is van een weggefsite :+

Blaadjes nog groen ;
[ [url=m/pt3ixf.jpg]Afbeelding[/url] ]
De dode ;
[ [url=m/92RpNw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit rupsjes/motjes? Die zwarte stipjes? Dan zijn t er echt veel...
[ [url=m/0Eq4gN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DjWQ9s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah zo, nou vind het balen voor je. Het is juist zo sjiek een mooie buxushaag

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:59

verootjoo schreef:
ElCid schreef:
Hoe doen jullie dat? Ik wil dolgraag van mijn buxus af en hier groeien ze als kool, vreselijk spul. Zelfs wat we vorig jaar tot op de grond gesnoeid hebben komt weer terug dus "hoe kom ik er van af" of moet ik ze dan echt helemaal uitgraven? Als iemand wat buxusmot voor me heeft, graag, zijn de koolmezen hier ook weer blij!

:')
Ik heb zat buxusrupsen voor je. Maar als je die uitzet heeft je hele omgeving er last van dus weet niet of je buren je dat in dank afnemen :+

Verder staat hier bar weinig buxus.....we wonen hier nog niet zo lang en de rest van de buxus moet dus nog weg; ik vind het dom spul en het is ook nog giftig voor o.a. paarden. Jammer genoeg geen buxusmot te zien hier. Ik zit liever een beukenhaag neer, mooier en gezonder.

Laurierkers is ook een prima vervanger, blijft groen, groeit snel en heeft een mooi, dik blad. Ook daarmee oppassen met paarden maar die eten er meestal niet van omdat de bladeren vrij hard en taai zijn. https://www.garmundo.nl/haagplanten-gro ... aurierkers

Overigens voor de mensen die gif willen gebruiken tegen de mot; realiseer je dat je daarmee ook de koolmezen vermoord en dat die nu juist weer de rupsen eten dus spuiten tegen mot werkt compleet averechts; koolmezen verdwijnen en de mot/ rups heeft vrij spel. Dus dan beter buxus er uit en iets neer zetten wat niet zo gevoelig is!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:27

mvdbijl schreef:
Nee dat komt niet meer goed, snel eruit scheppen en wegbrengen.
Je kan zo de hele buurt verassen met zo buxus schimmel.

Verdelgen zou ik niet doen, slecht voor de dieren in de natuur.

Wij hebben hetzelfde gehad, heb nu een berken haag, was met een jaar op een leuke hoogte en groen.

Wat vind je de kenmerken van de schimmel?

In dubio wat ik nu moet doen :+ Moet ik ze eerst maar snoeien?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:38

Snoeien zou ik nu niet doen. Ten eerste gaat dat niet helpen want de schimmel blijft aanwezig en ten tweede heeft dat straks nog kans op verbranding ook omdat ze qua afweer al slecht zijn.
Ik zou ze er allemaal uitscheppen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:39

Reddeloos verloren. Eruit trekken en een beukenhaagje planten. Die zijn heel sterk, vogeltjes vinden het heerlijk zich erin te verstoppen en rupsjes en luisjes te eten. En ze zijn heel goed in een mooie haag te snoeien.

Nooit spuiten bij buxusmot, maar je verlies nemen en wat anders planten. Inmiddels zou iedereen moeten weten dat gif heel veel rupsgevoede kuikentjes van o.a. merels, mezen en egeljongen het leven kost.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:41

Wat mij nu even niet duidelijk is wat de kenmerk is dat dit schimmel is?

Kenmerken schimmel:
Cylindrocladium; zwarte vlekken op het blad, gevolgd door het massaal uitvallen van de aangetaste bladeren. Er zullen zwarte strepen ontstaan op de twijgen.

Volutella; bladeren verkleuren naar bruin en zullen verdorren. Deze verdorde bladeren blijven aan de struik hangen. Aan de onderkant van elk blad zie je bleekroze schimmelsporen

Er zit op 1 plant zwarte stipjes. Blaadjes laten niet los