Aanrijding, verzekering ander, hoe te handelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:46

Je vult allebei het schadeformulier in, stuurt dit allebei op naar je eigen verzekering, je buurman is schuldige dus zijn verzekering hoort de schade aan jou uit te betalen. Je geeft aan wat de schade is aan jouw auto, zij bepalen dan of er een expert komt kijken of niet, je kunt altijd je garage laten kijken het bedrag laten schatten. Als er een expert komt bepaalt deze het schadebedrag en waar voor het gemaakt kan worden.
Wacht even met repareren van de schade zolang je niets hoort van de verzekering van de tegenpartij, je moet hun wel de gelegenheid geven om het te kunnen beoordelen als zij dat nodig vinden, eenmaal gerepareerd kunnen ze dat niet meer.
De ene verzekering is sneller met afhandelen dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:49

Polly schreef:
de procedure is doorgaans schadeformulier invullen, voorkant samen en ondertekenen en achterkant alleen en dan jouw blaadje opsturen.
Ik snap niet zo goed waarom jullie de verzekeringen gebeld hebben daar schiet je toch niks mee op?

Ik had mijn vorige auto ook WA verzekerd, ben aangereden, heb bovenstaande gedaan en de verzekering van de tegenpartij heeft contact opgenomen voor een expert en letselschade vergoeding (had ook letsel).

Niet bellen dus, invullen en opsturen.

Dat heb ik zelf gedaan omdat ik zag dat mijn adreswijziging niet is doorgekomen bij mijn verzekering toen ik inlogde om eea op te zoeken :+

Waarom buurman dat gedaan heeft, omdat ik vandaag vroeg of hij er wat tempo op wilde zetten omdat ik in mijn werk afhankelijk ben van mijn auto.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Aanrijding, verzekering ander, hoe te handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:50

Maar zijn er al schadeformulieren opgestuurd dan? Anders kunnen ze niet zoveel he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:52

Nee, het is gisterenavond laat gebeurd ;) Gaan hem vanmiddag meteen opsturen beide.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:02

Vaak kun je dat ook digitaal doen. Gaat net iets vlugger.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:06

Tja, ik weet niet of je moet wachten op het verzekeringsgeld voor je een nieuwe auto kan kopen, maar dat heeft toen bij mij zo'n 2/3 maanden geduurd voor ik het binnen had.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:10

Matheno schreef:
Tja, ik weet niet of je moet wachten op het verzekeringsgeld voor je een nieuwe auto kan kopen, maar dat heeft toen bij mij zo'n 2/3 maanden geduurd voor ik het binnen had.

Echt? Dat is niet normaal hoor en geen service. Beetje verzekering keert sneller uit. Ik had dezelfde dag nog vervangend vervoer. Auto werd weg gesleept, taxi haalde mij op en bracht me thuis (60 km verderop). Kon een vervangende auto halen bij het schadebedrijf en binnen een week was de auto getaxeerd en paar dagen daarna het bedrag op mijn rekening. Dus binnen 2 weken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:13

Hier was het ook zo rond hoor, incl letselschade vergoeding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:58

Even de regels ;) want ik zie heel veel foute antwoorden voorbij komen!

Je bent WA verzekerd zonder enige vorm van rechtsbijstand of aanvulling.
De schade zal JIJ moeten verhalen op de tegenpartij.
Hoe? Door de voorkant van schade formulier in te vullen samen met de tegenpartij, en jij zelf(dus NIET de tegenpartij) de achterkant, de achterkant van het schadeformulier is jou mogelijkheid om jou kant van het verhaal toe te lichten.

JIJ stuurt vervolgens de verzekering van de tegenpartij dit formulier toe sámen met een brief waarbij je aangeeft de verzekering aansprakelijk te stellen voor de schade.(Zonder jou claim doet de verzekering niets ook al hebben ze wel de melding van hun eigen verzekerde ontvangen, geen claim van jou is niets betalen zo simpel is het)

Vraag een schatting op van de schade bij garage/reparatiebedrijf in de buurt en vermeld dit in de aansprakelijkheidsbrief de hoogte van het schadebedrag wat de garage/schadebedrijf nu schat. Doe daarbij om alles compleet te maken ook foto's van de schade.

Afhankelijk van de hoogte van het geschat schadebedrag en de verklaring van de tegenpartij stuurt de verzekering een expert, het kan prima zijn dat de verzekering, als de zaak zo klaar is als een klontje en de schade niet heel hoog is, er genoegen mee neemt met een werkelijke offerte van een garage/schadeherstelbedrijf. (let op, het kan zijn dat een garage/schadehersteller geld vraagt om deze offerte op te maken als je de schade niet bij hen werkelijk gaat laten maken! Ook deze kosten zijn verhaalbaar op de tegenpartij maar zal je eerst moeten voorschieten!)

Is de auto economische total loss dan krijg je de dagwaarde, let héél goed op bij dit bod of de waarde werkelijk klopt(vooral als je een merk/model hebt waar weinig vergelijkings materiaal voor te vinden is)
Je auto word opgehaald door een sloopbedrijf gekozen door de verzekering(het "wrak" word namelijk per opbood verkocht door de verzekeringsmaatschappij. Wil je perce het wrak houden dan word de waarde bepaald door het hoogste bod van de schade uitkering afgehouden.

Mocht je meer willen weten PB me even, dit is voor mij mijn dagelijkse werk ;) Werk nl bij een van Nederlands grootste schadeverzekeringen als claimexpert
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 08-05-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:01

Suzanne F. schreef:
Echt? Dat is niet normaal hoor en geen service. Beetje verzekering keert sneller uit. Ik had dezelfde dag nog vervangend vervoer. Auto werd weg gesleept, taxi haalde mij op en bracht me thuis (60 km verderop). Kon een vervangende auto halen bij het schadebedrijf en binnen een week was de auto getaxeerd en paar dagen daarna het bedrag op mijn rekening. Dus binnen 2 weken.

Hoe was jijzelf verzekerd?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:11

dieseltje vertelt inderdaad hoe het gaat. Zo ging het bij mij ook toen ik ben aangereden en enkel WA had. voor ik het geld vd auto had, waren er inderdaad een aantal weken voorbij. Auto werd geveild, en adh daarvan werd ook een bedrag toegekend.

Sterkte ermee, hte is toch allemaal extra stress voor het geregeld is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:21

Suzanne F. schreef:
Matheno schreef:

Ik kreeg sowieso de helft van de dagwaarde van mijn eigen verzekering en dat had ik idd binnen 2 weken.
Dat ging lekker snel. Maar omdat de schuld volgens ons en mijn verzekeraar bij de tegenpartij lag hebben ze de rest van de dagwaarde proberen te verhalen bij de tegenpartij. En dat duurde wel erg lang. 1,5 week geleden net bericht gehad terwijl het ongeluk 29 januari was.

Dus als je zelf niet zo verzekert bent dat je iets uitgekeerd krijgt (dus niet all Risk of casco plus ofzo) dan gaat jou verzekering het proberen los te peuteren bij de andere verzekering en dat duurt dus lang.

Wij zitten bij inshared ook een goedkope maar zijn prima geholpen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:24

Bij ons was de dagwaarde meer dan gehoopt (altijd fijn) we hadden een Opel Zafira uit 2003 met niet al te veel kilometers. Op een bepaalde site kijken ze dan voor hoeveel een soortgelijke er op staat en daarvan het gemiddelde ongeveer is jou dagwaarde. Onze auto is idd verkocht aan sloopbedrijven dat leverde een bedragje van 260 op geloof ik

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:31

Wat een vervelende situatie, zeg. Ik zou voor nu vooral zorgen dat de schadeformulieren zo snel mogelijk bij de verzekering van de tegenpartij terechtkomen. Tot die tijd zullen zij sowieso niets gaan ondernemen en/of uitkeren.

Doordat je geen rechtsbijstand hebt vermoed ik dat je zelf moet zorgen dat er een claim bij de verzekering van de tegenpartij komt te liggen. Ik zou dan ook zeker vermelden dat je je auto nodig hebt voor je werk en dus de onkosten vergoed wil hebben. Echter weet ik niet of dit erg makkelijk te realiseren is, maar er zijn vast bokkers die kennis van zaken hebben op dit gebied.

Een tip: neem de volgende keer een rechtsbijstandverzekering. Het kost misschien wat extra, maar het is zoveel waard op dit soort momenten. In oktober heb ik zelf een auto-ongeluk gehad, helaas naast de auto zelf ook schade, en ik weet zeker dat als ik geen rechtsbijstand had gehad ik er niet uit was gekomen. Echter vind ik het wel slordig dat een verzekering niet bereid is enige hulp te bieden. Voor de normale mens is het gewoon lastig uit te pluizen wat je nu precies moet doen en wat je allemaal wel of niet kunt verhalen.

Wat betreft je werk: is het misschien mogelijk een auto van de zaak te lenen of ben je zelfstandige? Anders misschien in je kennissenkring rondvragen? Ik weet natuurlijk niets van je financiële situatie, maar in het ergste geval zou je een oude auto op markplaats kunnen zoeken die als tijdelijk vervoer dient.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 08-05-19 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:31

Ah kijk dan is de rechtsbijstand de oorzaak van wel helpen.

Kwa economisch idd twee jaar geleden met motor meegemaakt. Die hing door de enorme schade op de grens, ook die is aangeboden als schademotor daar zijn boden op gekomen, juist door zijn zeldzaamheid waren die lager dan de werkelijke waarde met de schade. :j door de bijstandsverzekering heeft verzekeraar alles netjes geregeld.

Maar de tegenpartij verzekering heeft idd de motor aangeboden om te kijken welke boden er kwamen. Uiteindelijk gelukkig ook dankzij de reparateur waar hij stond en tevens de enige in nl die hem kon oplappen weer net op 50 euro de boel mogen laten repareren. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:32

Dieseltje, je bent fantastisch!

Ik ga er meteen mee aan de slag en pb je even!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:51

BlijNijn schreef:
Wat een vervelende situatie, zeg. Ik zou voor nu vooral zorgen dat de schadeformulieren zo snel mogelijk bij de verzekering van de tegenpartij terechtkomen. Tot die tijd zullen zij sowieso niets gaan ondernemen en/of uitkeren.

Doordat je geen rechtsbijstand hebt vermoed ik dat je zelf moet zorgen dat er een claim bij de verzekering van de tegenpartij komt te liggen. Ik zou dan ook zeker vermelden dat je je auto nodig hebt voor je werk en dus de onkosten vergoed wil hebben. Echter weet ik niet of dit erg makkelijk te realiseren is, maar er zijn vast bokkers die kennis van zaken hebben op dit gebied.

Een tip: neem de volgende keer een rechtsbijstandverzekering. Het kost misschien wat extra, maar het is zoveel waard op dit soort momenten. In oktober heb ik zelf een auto-ongeluk gehad, helaas naast de auto zelf ook schade, en ik weet zeker dat als ik geen rechtsbijstand had gehad ik er niet uit was gekomen. Echter vind ik het wel slordig dat een verzekering niet bereid is enige hulp te bieden. Voor de normale mens is het gewoon lastig uit te pluizen wat je nu precies moet doen en wat je allemaal wel of niet kunt verhalen.

Wat betreft je werk: is het misschien mogelijk een auto van de zaak te lenen of ben je zelfstandige? Anders misschien in je kennissenkring rondvragen? Ik weet natuurlijk niets van je financiële situatie, maar in het ergste geval zou je een oude auto op markplaats kunnen zoeken die als tijdelijk vervoer dient.

Je kan die dienst afsluiten, dat is je rechtsbijstand dekking ;) Helaas maar zeker in de commerciële wereld van de verzekeringen gaat alleen de zon voor niets op.
Verzekeringen afgesloten bij online aanbieders doen gewoon niets, de winstmarge is al flinterdun dus ik kan het begrijpen.

Heb jij een verzekering via een tussenpersoon afgesloten dat kan het zijn dat de tussenpersoon nog iets voor je wilt betekenen/doen om zo zijn goede relatie met jou te onderhouden maar ze kunnen je niets uit handen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:30

Hartstikke bedankt allemaal, ik kan er mee aan de slag en gaat goed komen, ik heb inmiddels juridische bijstand!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:39

je hebt ook WA verzekeringen waarin wel verhaalbijstand bij in zit. Dan helpen ze je met het verhalen van de schade, misschien iets voor de toekomst.
maar als de tegenpartij gewoon meewerkt, komt het zo ook wel goed.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:47

Verhaal serves heb ik ook maar dat is geloof ik niet het zelfde als rechtsbijstand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:20

Brainless schreef:
Suzanne F. schreef:

Hoe was jijzelf verzekerd?

All risk bij Centraal Beheer Achmea. Maar was niet mijn schuld dus ze gingen het alsnog verhalen op de verzekering van de tegenpartij. Maar daar had ik niks mee te maken. Ik werd echt volledig ontzorgd. Werd weggesleept, met taxi thuisgebracht, vervangend vervoer geregeld en kostte me allemaal niks. De verzekering heeft het zelf allemaal geregeld met de tegenpartij blijkbaar. Ik kreeg ook een hele goede prijs aan dagwaarde voor mijn auto. En heel netjes en aardig te woord gestaan. Omdat het niet mijn schuld was had het ook geen gevolgen voor mijn no claim. Hier alleen maar lovende woorden voor Centraal Beheer Achmea. En het kostte echt niet veel meer om All risk te verzekeren of WA, daarom blijf ik ook All risk.

Maar TS was dus niet All risk verzekerd, maar ik dacht dat de procedure dezelfde was alleen de vergoeding anders. Maar blijkbaar dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:30

Nope, helaas.

Auto is inderdaad nog meer Total loss dan ik al dacht, alles is ontwricht...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:36

Ik weet ook niet beter hoor dan dat de verzekering alles regelt. Jaren geleden hebben ze onze oude auto ook in elkaar gereden, die reed nog, maar was financieel total loss. Ook alleen WA verzekerd, wel met inzittenden. De verzekering heeft toen alles voor ons geregeld, hebben we zelf helemaal niets voor hoeven doen. Binnen 2 weken hadden we toen ook het geld erop staan. Toen zaten we geloof ik bij unigarant ofzo.
Maar blijkbaar werken dus niet alle verzekeringen zo.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:03

loulou schreef:
je hebt ook WA verzekeringen waarin wel verhaalbijstand bij in zit. Dan helpen ze je met het verhalen van de schade, misschien iets voor de toekomst.

Uiteraard wordt dit dan ook meegenomen in de premiestelling van de verzekeraar.

Alles wat dieseltje verteld heeft is correct! Als verzekeringsadviseur kan ik daar nog weinig aan toevoegen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:23

linoleum schreef:
loulou schreef:

Uiteraard wordt dit dan ook meegenomen in de premiestelling van de verzekeraar.

Alles wat dieseltje verteld heeft is correct! Als verzekeringsadviseur kan ik daar nog weinig aan toevoegen.

Toch wel een dingetje dat ik onze verzekering even ga checken. Je hoopt er nooit mee te maken te hebben, maar je weet maar nooit. En dan is het wel lekker dat het gewoon voor je geregeld wordt.
Is dat dan alleen bij WA dat het er niet in zit? Of ook bij 'hogere' verzekeringen als gedeeld casco en alle risk?