Ramadan 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 06:43

Mag ik vragen in welk land je woont? Ik vind wat volgens jou de insteek is wel apart :D Zeker als je in een islamitisch land woont.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 06:54

Booooo schreef:
Mag ik vragen in welk land je woont? Ik vind wat volgens jou de insteek is wel apart :D Zeker als je in een islamitisch land woont.

Dat noemen wij niet apart maar heel bijzonder/anders. :o

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:27

Booooo schreef:
Ik ben ook benieuwd of je moslim bent TS.

De ramadan is namelijk wel om te beseffen dat de arme niks te eten hebben etc. Hier wordt dat dan savonds gebroken met iftar, dat kan daar dan natuurlijk als nog niet. Maar door de hele dag niet te eten ga je daar wel meer bij stil staan. Het is alleen jammer dat de meeste die aan ramadan doen iedere avond bij de iftar enorm uitpakken, en veel uitgebreider koken dan normaal. Terwijl dat juist niet de bedoeling is.

Nou precies dit dus is wat mij van de week ook verteld werd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:42

Het is alleen aan God/Allah om te oordelen toch?

Van mijn directe schoonfamilie vast alleen mijn schoonmoeder. De rest is niet religieus ingesteld. Mijn man ook niet.

Zijn we thuis, dan gaan dit soort religieuze dagen ongemerkt aan ons voorbij. Zijn we in Turkije op vakantie bij mijn schoonfamilie, dan vind ik het breken van de iftar als gast bij iemand altijd heel gezellig. De rest van de dag vind ik het vooral lastig dat mijn schoonmoeder de hele dag in touw is om iederesn te voorzien van eten en drinken en zelf niets neemt/mag. Voel ik me een beetje schuldig. Hoeft niet, zegt zij.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:44

CharleyT schreef:
Booooo schreef:

Dat noemen wij niet apart maar heel bijzonder/anders. :o

nu weten we nog niet in welk land je woont?

Divers

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:26

Als je dat wil weten kan je een PB sturen, ik wil het niet openbaar op bokt. Dus ''we'' weten het wel, alleen jij niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:15

Wat is de reden dat je wel tijdens donker mag eten?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:32

Nielojram schreef:
Wat is de reden dat je wel tijdens donker mag eten?

Volgens de overlevering deed Mohamed het zo en de moslims volgen zijn voorbeeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:40

En als je dat niet doet, ben je aan t eind van de ramadan het hoekje om.

Ik doe zelf niet mee. Vast wel in de christelijke 40-dagen tijd.
Zie wel veel andere mensen vasten, ik werk vlakbij Kanaleneiland en daar wonen ook veel moslims.
Ik werk in de revalidatie en heb al meerdere keren meegemaakt dat ouderen en zieke mensen die bij ons revalideren ook willen vasten. Wij raden dat altijd sterk af omdat je gewoon niet kunt revalideren als je overdag niks eet.
Maar ‘zwakke’ mensen hoeven toch ook eigenlijk helemaal niet te vasten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:43

Boras schreef:
Volgens de overlevering deed Mohamed het zo en de moslims volgen zijn voorbeeld.

Maar, wat was de beredenering van Mohamed?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 19:47

verootjoo schreef:
En als je dat niet doet, ben je aan t eind van de ramadan het hoekje om.

Ik doe zelf niet mee. Vast wel in de christelijke 40-dagen tijd.
Zie wel veel andere mensen vasten, ik werk vlakbij Kanaleneiland en daar wonen ook veel moslims.
Ik werk in de revalidatie en heb al meerdere keren meegemaakt dat ouderen en zieke mensen die bij ons revalideren ook willen vasten. Wij raden dat altijd sterk af omdat je gewoon niet kunt revalideren als je overdag niks eet.
Maar ‘zwakke’ mensen hoeven toch ook eigenlijk helemaal niet te vasten?

Zieken, zwangeren en menstruerenden hoeven niet te vasten. Als je reist ook niet maar aangezien dat tegenwoordig niet meer met kameel gaat doen mensen dat wel. Als je je vast moet breken door tijdelijke ziekte o.i.d haal je die dag later in.

Nielojram, goeie! Ga ik zo aan mijn man vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:55

Divers schreef:

Ben heel benieuwd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:25

De woorden van Mohamed:

.De Profeet (vzmh) zei: “Begin het vast met het zien (ru’yah) van de maan en eindig het vasten met het zien (ru’yah) ervan. Echter, als (door atmosferische situatie) het verborgen is voor jou, vast dan dertig dagen. [Bukhari en Muslim].

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:27

Wat ik van Nederlandse moslims veel hoor is dat het wel om bezinning en 'iets doen voor de armen' gaat, maar dat dat niet zozeer meer in het delen van de maaltijd zit. Veel moslims doen andere dingen voor minderbedeelden, zoals geld inzamelen voor een goed doel etc. Dat is dus een moderne invulling van het oude idee.

Het lijkt trouwens wel heel erg op de katholieke vastentijd met bijbehorende vastenacties. De regels voor het vasten zijn iets anders, maar het is vooral een periode van bezinning, om opnieuw te leren waarderen wat je hebt, en dat dat niet vanzelfsprekend is.

Ik realiseerde me laatst wel dat de vastenregels van de Ramadan wel duidelijk in een gebied vrij dicht bij de evenaar zijn ontstaan. Daar zijn de dagen het hele jaar door min of meer even lang. Je zal maar moslim zijn op Ijsland zeg... Niet te doen in de zomer. Je moet altijd de tijden aanhouden van het land waar je bent toch? Waarom mag je eigenlijk niet de tijden van Mekka ofzo aanhouden? Dat lijkt mij 'eerlijker'. Daar heb je niet zulke extreem korte of lange dagen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat heel rijke moslims (van die patserige zonen van olie-sjeiks) ieder jaar toevállig een maand lang op een plek ter wereld moeten zijn waar de dagen heel kort zijn. Op dit moment is dat het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika volgens mij.
Daar zou je dan ook meteen vanaf zijn als je de tijden van Mekka aan moet houden. Tipje voor de hoge geestelijken. :D

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:38

Als je in een land woont waar de zon nooit (of nagenoeg niet ondergaat) dan mag je de tijden van Mekka aanhouden heb ik altijd begrepen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:42

Oh oke, dan heeft iemand dat al eens bedacht. :D
Wie of wat bepaalt eigenlijk wanneer dat mag? Want over een maand zijn de nachten hier ook behoorlijk kort. Vorig jaar viel de Ramadan nog ongunstiger wat dat betreft. Het is dan veel zwaarder dan in de winter, nog afgezien van de temperaturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:52

Boras schreef:
De woorden van Mohamed:

.De Profeet (vzmh) zei: “Begin het vast met het zien (ru’yah) van de maan en eindig het vasten met het zien (ru’yah) ervan. Echter, als (door atmosferische situatie) het verborgen is voor jou, vast dan dertig dagen. [Bukhari en Muslim].

Ja, dat is feitelijk hetzelfde als, eten als het donker is..

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 21:20

Nielojram schreef:
Divers schreef:

Ben heel benieuwd.

Hij zegt dat het te maken heeft met zelfcontrole, niet alleen met eten en drinken. Je vast ook voor alle slechte dingen, vaak wordt het ook gebruikt als kickstart om van je slechte gewoontes af te komen. 's Nachts slaap je dus merk je er niks van dat je vast, vandaar dat je van het begin tot het eind van de dag vast (zonsopgang tot zonsondergang, niet alleen als het donker is). Sterker nog, de zon komt (hier) om 5:50 op maar het laatste moment voor je vast start (suhoor) eindigt om 4:09. Dan is het dus nog niet licht, maar begint wel het eerste gebed van de dag.

''Het vasten wordt gezien als vorm van zuivering van de ziel en bedanking van Allah voor alles wat hij gegeven heeft. De Ramadan leert mensen zelfdiscipline. De moslims voelen en tonen verbondenheid met arme en hongerige mensen elders op de wereld.

Moslims gedenken dat in deze maand de profeet Mohammed de eerste van de openbaringen ontving die samen de Koran vormen.''
Bron

Wat Boras zegt heeft te maken met de lengte van het vasten (een maand), Ramadan begint met het zien van de sikkel van de nieuwe maan, en duurt dan een volledige maancyclus. Als je die maan niet kan zien is het 30 dagen.

Dat heeft dus niks te maken met ''als het donker is'' maar met zonsopkomst en -ondergang.

Dit is ook leuk, over een paar jaar vasten we in januari! https://www.kalender-365.nl/feestdagen/ramadan.html

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:34

Doen we hier niet aan mee.
Op het werk hebben de moslims aangepaste uren gekregen, maar dat wordt niet in dank afgenomen.
Geen probleem met de moslima's, maar de man die staat gekend om na 1 week een puur chagrijn te zijn en die krijgt het dus meer dan genoeg naar zijn hoofd geslingerd.
Vasten tot daar aan toe, maar daar hoeft de werkvloer geen hinder van te ondervinden.
Dat ze blij zijn als ze aangepaste uren krijgen.

Vind het hier in de omgeving ook pure hypocrisie. Niets met het vasten op zich te maken.
Ze moeten vasten ook op sexueel vlak en toestanden, maar vrouwen lastig vallen doen ze nog hoor.

Nee, dat ze dat maar doen waar niemand het merkt. We zien er enkel de nadelen en last van.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 21:09

Keandra, ik begrijp je post niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:43

Divers schreef:
Hij zegt dat het te maken heeft met zelfcontrole...(knip lange quote)

Oke, maar nog steeds geen concreet antwoord op mijn vraag, waarom wèl eten als het donker is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:55

Nielojram schreef:
Divers schreef:
Hij zegt dat het te maken heeft met zelfcontrole...(knip lange quote)

Oke, maar nog steeds geen concreet antwoord op mijn vraag, waarom wèl eten als het donker is?

Omdat het nou eenmaal zo in de Koran staat lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:58

En dat wordt dan maar zo geaccepteerd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:02

Nielojram schreef:
En dat wordt dan maar zo geaccepteerd?

Uiteraard, als je gelooft dat de profeet Mohammed dat ooit gezegd heeft tenminste. Wanneer zouden ze volgens jou het vasten moeten onderbreken dan?