x

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:13

Goof schreef:
Nee. Niet omdat ik dat niet wil, maar eigenlijk omdat ik simpelweg nooit een vlag heb gekocht >;)

Dit dus echt, tot mijn grote schaamte...

Ik heb wel een idiot size vlag... :') Maar om die nu voor het raam te hangen...

Liselot

Re: Steeds minder mensen hangen de vlag uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:27

Wij vlaggen op koningsdag, 4 mei en 5 mei en dan volgens de richtlijnen van de overheid.
Wordt hier in de straat ook veel gedaan, vind het wel altijd netjes en respectvol :j

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:44

Ik weet ook niet hoe ik mijn vlag halfstok kan krijgen, dus ik heb een extra vlag en stok gekocht en die half stok gemonteerd.

Inmiddels wonen we in België en hier mag volgens mij helemaal niet gevlagd worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:48

Nee, wij niet, nooit gedaan ook, hecht er geen waarde aan.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:51

Wij vlaggen 4 em 5 mei. Koningsdag eigenlijk niet.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:56

Koningsdag niet aan gedacht, vanavond zijn we de hele avond weg. Morgen misschien als we eraan denken :=

Bij ons lag de vlag er nog van de vorige bewoners, maar anders weet ik ook niet of ik het gekocht zou hebben.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:57

Wij niet, hechten er inderdaad ook geen waarde aan. Waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben is de waarde die je er aan zo moeten hechten? Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed wat voor waarde die vlaggen nou hebben :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:59

Eh ik ga ervan uit dat je de vraag serieus meent? :oo

Respect tonen aan hen die geknokt hebben voor onze vrijheid. En aan hen die overleden zijn als gevolg van zinloze conflicten op oorlogsgebied en vredesmissies

Maar ja dergelijke antwoorden geven wel aan waarom er minder wordt gevlagd -O-

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:03

Sorry voor mijn lompheid of iets maar ben oprecht benieuwd waarom mensen dit zien als een teken van respect. Dit laat je in mijn ogen meer zien met daden en woorden en niet met een vlag. Ik noem het altijd een beetje gratis groeps solidariteit zegmaar.

Ik heb respect voor mensen die gevochten hebben in en voor dit land en mijn vrijheid. Maar vind het zo onzinnig om een vlag uit te hangen die bijna niemand ziet hier.

En met koningsdag is het dan een teken voor respect voor het koningshuis ofzo?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:03

Hier ging de vlag om 08.00 in top en om 08.01 halfstok, en zojuist weer in top.
(De capitulatie werd om 20.00 getekend "dus we zijn nu vrij".)

Gelukkig hangt t ding niet pal op het noorden.

Mbt respect.
Ik neem aan dat dit een onderdeel van herdenken is, respect tonen. Herdenken is wat mij betreft veel sterker en ruimer dan dat: wat zou ik gedaan hebben, toen? Zou ik de moed gehad hebben?
En kies ik nu voor wat makkelijk is - of voor wat goed is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:09

alice0cullen schreef:
Wij niet, hechten er inderdaad ook geen waarde aan. Waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben is de waarde die je er aan zo moeten hechten? Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed wat voor waarde die vlaggen nou hebben :o

Verbondenheid als land.

Samen herdenken, samen vieren...

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:10

Ik heb geen vlag, ook geen houder om de vlag in te zetten..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:11

alice0cullen schreef:
Sorry voor mijn lompheid of iets maar ben oprecht benieuwd waarom mensen dit zien als een teken van respect. Dit laat je in mijn ogen meer zien met daden en woorden en niet met een vlag. Ik noem het altijd een beetje gratis groeps solidariteit zegmaar.

Het één sluit het ander toch niet uit?

Het vlaggen op de genoemde dagen en avond hoort ook bij de traditie en ik hecht er waarde aan om die voort te zetten. De vlag is in Nederland toch altijd een beetje beladen, wat ik onzinnig vind. Kijk eens in Denemarken, Zweden, de VS en heel veel andere landen waar er volop gevlagd wordt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:11

Yunomi schreef:
Als ik op een dag als vandaag door het dorp fiets, valt me op dat niet veel mensen de vlag uit hebben hangen. In mijn herinnering was het een paar jaar geleden eerder uitzondering dat je hem niet uit had, nu lijkt het andersom.

Hang jij de vlag uit op dagen als koningsdag, dodenherdenking en bevrijdingsdag, en waarom wel/niet?

Nee, maar ik post ook niet precies tijdens de twee minuten stilte...

Ik heb geen houder en geen vlag.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:18

Goof schreef:
Nee. Niet omdat ik dat niet wil, maar eigenlijk omdat ik simpelweg nooit een vlag heb gekocht >;)

Bij mij precies zo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:25

Vandaag kwam ik er op m'n werk achter, morgen hang ik hem buiten voor ik naar m'n werk ga

Paint_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:28

Normaal doe ik er ook netjes aan mee, van huis uit meegekregen. Maar zit momenteel in een tijdelijke woning zonder vlaggenstok houder. Dus vandaag ook geen vlag helaas. Voelde wel raar. Maar ook hier in de buurt totaal geen vlaggen.....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:31

Heb nog geen vlag, stok of bevestiging waar hij in moet hangen. Daarnaast hang ik geen vlag als ik niet thuis ben. In onze straat is de vlag van examenkandidaat gepikt, met school tas en al.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:37

Hier niet, geen hond die hem ziet, hooguit een eekhoorn ;) Maar serieus, ik heb niets met patriottisme, iets waar ik een vlag toch wel mee associeer.

Al sluit ik niet uit dat, als ik in een meer bebouwde omgeving zou wonen, ik voor 4 en 5 mei, een uitzondering zou maken. Al weet ik nog niet precies wat het netto resultaat is van massaal of symbolisch herdenken.

Dat netto resultaat zal in elk geval steeds minder worden, naarmate er minder mensen zijn die onder de bezetting en vervolging tijdens WO II geleden hebben.

Blijft alsnog het leed van andere oorlogen en conflicten. Ook goed om bij stil te staan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:23

Vanavond nog de vlaggenstokhouder bevestigd aan mijn huis en de vlag halfstok gehangen. Was gewoon de enige in de straat En ik woon in een straat met ongeveer honderd huizen.

Mbt het halfstok hangen, mijn stok heeft ongeveer op twee derde een haakje waarmee ik hem halfstok kan hangen. Zo’n haakje is eenvoudig in een stok te draaien.

En voor wat betreft wel of niet vlaggen. Ik vind het een teken van respect en een passend gebaar ter herdenking

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:27

Bij ons heeft hij niet gehangen, puur omdat iedereen thuis aan het werk was dus het dus ook gewoon niet kon. Maar we zijn op het werk wel netjes 2 minuten stil geweest :j Morgen gaat wel de vlag op, dan zijn we wel thuis :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:11

Geen idee hoe mijn vlag halfstok moet. Er zit geen haakje halverwege de stok. Anders had ik wel de vlag opgehangen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 05:40

Polly schreef:
Vandaag kwam ik er op m'n werk achter, morgen hang ik hem buiten voor ik naar m'n werk ga

ik ging onverwacht al om 4.30u richting werk dus vanmiddag als ik thuis komt gaat hij er nog even uit.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 06:50

onpaard schreef:
Geen idee hoe mijn vlag halfstok moet. Er zit geen haakje halverwege de stok. Anders had ik wel de vlag opgehangen.

Gewoon zelf een haakje indraaien ;)
Hier gaat met dodenherdenking en bevrijdingsdag de vlag naar buiten!
Op dodenherdenking vind ik het een teken van respect.. We rouwen om degene die voor ons land hebben gevochten en dit helaas niet hebben overleefd.. Persoonlijk vind ik het extra dimensie geven als ik 2 minuten stil ben en de vlag zie het zet me nog meer aan het denken..
Wij hebben meerdere oude mensen in de straat welke de oorlog zelf hebben meegemaakt en zij geven ook aan het fijn te vinden dat er word gevlagd.. Mijn buurvrouw krijgt zelf de vlag niet meer in de houder maar dat doe ik dan met alle liefde voor haar..
Wat ik zelf wel heel vreemd vind dat mensen met de dodenherdenking de vlag niet uitsteken naar bevrijdingsdag wel :roll:

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:52

ik had gisteren niet de vlag halfstok, normaal wel maar ik moest om 8u beginnen en toen ben ik het vergeten.
Om 20.00u was ik nog steeds aan het werk ( :') ) en toen hebben we wel de auto aan de kant gezet en 2 minuten stil gestaan.
Collega's hadden een spoedrit en die konden echt niet stoppen maar hebben wel om 20.00u de sirene eraf gedaan, kon ook qua verkeer. Ik stond bij een kruispunt vooraan bij het licht met mn alarmlichten aan samen met nog wat mensen, heel wat duimpjes gezien dat we bleven staan.
Kon nu ook hoor, als we spoed hadden gehad had het misschien niet gekund.