Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:00

Annekeee schreef:
Goof schreef:

Smakgeluiden zijn per definitie smerig, maar je zou maar net 1 van die mensen zijn die aan misofonie lijdt. Heel jammer als dat dan afgedaan wordt als puberaal gedrag en je je maar moet aanpassen.

Ik zeg niet dat het storen aan het smakken puberaal gedrag is. Ik zeg dat de reactie/ actie met de radio puberaal gedrag is. In ieder geval vind ik de manier waarop onvolwassen.

Dat mag, ze is ook onvolwassen :+
Het is aan de ouders om uit te gaan zoeken waar dit gedrag vandaan komt en om uit te zoeken hoe zusje hiermee kan (leren) omgaan.

genja

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:04

Je moeder maakt het blijkbaar niet uit radio uit of aan? Waarom dan geen middenweg met je zus afspreken of nou ja voorstellen aan je moeder.
Ene dag radio aan andere dag niet. Krijgen jullie allebei 50% van de tijd je zin.
Stemt je zus hier niet mee in dan is het alternatief voor haar met koptelefoon op eten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:11

Als jij niet tegen haar praat is dat ook niet echt sfeerverhogend...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:12

Maar je kan toch gewoon de radio aan hebben en een gesprek voeren tijdens het eten. de radio staat hier ook altijd aan tijdens het eten (pikken we gelijk het nieuws even mee) maar kunnen ook gewoon een gesprek voeren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:17

Hier staat de radio standaard aan, vanaf het moment dat de eerste persoon 's morgens opstaat totdat de laatste naar bed gaat. Ik vind dat niet meer dan normaal en word helemaal zenuwachtig als de radio uitstaat en het stil is in huis :o Hij staat dus ook tijdens het eten aan en dan praten we gewoon over de dag, geen probleem :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:19

Hier ook de hele dag de radio aan. Hij gaat alleen uit als er een voetbalverslag is. Maar dan zetten we een CD op :)
Trouwens niet om smakgeluiden te dempen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:22

Ik vind altijd herrie ook vreselijk en houd dus echt niet van radio. Heb je dit al eens met je moeder overlegd? Misschien kan het half om half?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:31

Zus lekker op de kamer laten eten
Of jij een ander moment je dag bespreken

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:45

Ik kan mezelf ook niet voorstellen dat jouw ouders het tolereren dat er als varkens gesmakt wordt aan tafel TS? Ik hou zelf ook van stilte aan tafel en niet van al die stoorzenders tussendoor van een radio tv of een smakend kind of volwassen persoon tussendoor. Ik heb het natuurlijk niet over een baby of 5-jarige die smakkend aan tafel zit. Ik zou het normaal vinden als die genen die zo nodig moet smaken tijdens het avondeten op zijn slaapkamer gaat eten of na gaat eten indien die genen zichzelf niet wil aanpassen aan een ander.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 02-05-19 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:46

Ik denk dat je precies moet doen wat je zusje niet verwacht. En dat is doen alsof je het heel erg leuk en fijn vind dat ze de radio aan heeft. Zelf alvast de radio aan doen en dat een week of wat volhouden. Ik denk dat de lol er dan zo vanaf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:12

maria1990 schreef:
Ik kan mezelf ook niet voorstellen dat jouw ouders het tolereren dat er als varkens gesmakt wordt aan tafel TS? Ik hou zelf ook van stilte aan tafel en niet van al die stoorzenders tussendoor van een radio tv of een smakend kind of volwassen persoon tussendoor. Ik heb het natuurlijk niet over een baby of 5-jarige die smakkend aan tafel zit. Ik zou het normaal vinden als die genen die zo nodig moet smaken tijdens het avondeten op zijn slaapkamer gaat eten of na gaat eten indien die genen zichzelf niet wil aanpassen aan een ander.

Ho Maria. Er is een verschil tussen smakken en etensgeluiden. Bij mijn vriend bijvoorbeeld is specifiek het kauwgeluid heel erg storend. Dat heeft hij overal en bij iedereen. Dus voor hem is dat een storend geluid, wat anderen misschien zelfs niet opvalt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:13

Hoe hard staat de radio dan? Want hier hebben we de hele dag de radio aan staan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:20

Bij mij moet er ook altijd geluid aan tijdens het eten. Anders krijg ik echt moord neigingen. Zo smerig, bah. Wij eten daardoor al jaren niet meer aan tafel en dat bevalt prima.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:31

DeMolenhoek schreef:
maria1990 schreef:

Ho Maria. Er is een verschil tussen smakken en etensgeluiden. Bij mijn vriend bijvoorbeeld is specifiek het kauwgeluid heel erg storend. Dat heeft hij overal en bij iedereen. Dus voor hem is dat een storend geluid, wat anderen misschien zelfs niet opvalt.

Dat is voor mij dan een reden om niet met zo iemand een relatie aan te gaan als die genen zichzelf niet wil aanpassen aan een ander persoon. Smakken is geen ernstige aandoening hè dat kan jezelf heel makkelijk afleren als je daar zelf voor open staat of ga een therapie. Waar een wil is is een weg :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:33

Het gaat niet om smakken als varkens maar gewoon om eetgeluiden waar de meeste mensen niks aan kunnen doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:35

DeMolenhoek schreef:
maria1990 schreef:

Dat is voor mij dan een reden om niet met zo iemand een relatie aan te gaan als die genen zichzelf niet wil aanpassen aan een ander persoon. Smakken is geen ernstige aandoening hè dat kan jezelf heel makkelijk afleren als je daar zelf voor open staat of ga een therapie. Waar een wil is is een weg :)[/quote]

Dit is wel heel makkelijk gezegd natuurlijk, ik heb bijvoorbeeld niet zozeer last van smakken alleen, maar ook van mensen die drinken, kauwen slurpen. Smakken is natuurlijk ook een probleem, maar ik kan al niet tegen gewone mensen. En wat is het nou voor moeite om even de radio of tv aan te zetten. :o

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:36

Suzanne F. schreef:
Het gaat niet om smakken als varkens maar gewoon om eetgeluiden waar de meeste mensen niks aan kunnen doen.

Wat een onzin zeg. Daar kun jezelf zeker wel wat aan doen. De schuld buiten jezelf zoeken vind ik echt not done ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:39

alice0cullen schreef:
[ En wat is het nou voor moeite om even de radio of tv aan te zetten. :o

:') dat is toch precies hetzelfde wat je nu doet als dat andere mensen jouw probleem bagatelliseren...?

Ik kan er bv echt niet tegen als er constant radio aan staat in huis. Wij hebben niet eens zo’n ding. Hier is het altijd stil en staat alleen ‘s avonds de tv aan als we er naar kijken.

Eten lukt me echt niet als de tv of radio aanstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:43

Maria: Ik smak niet. Echt niet. Ik kauw netjes met mijn mond dicht, ik schrok niets naar binnen. Echt waar, ik eet heel erg netjes. Maar kauwgeluiden is voor mijn vriend al genoeg. Een geluid waar haast niemand op let en zelfs niet hoort, maar hij hoort dat wel. Dat heeft hij bij iedereen. Het enigste dat ik nog kan doen is niet meer eten of apart eten. Nou sorry, dan liever even radio op.

Maar goed, zal even mededelen dat wij dan maar uit elkaar moeten gaan want ik wil mij blijkbaar niet aanpassen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-19 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:44

maria1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Wat een onzin zeg. Daar kun jezelf zeker wel wat aan doen. De schuld buiten jezelf zoeken vind ik echt not done ;)

Niemand zoekt de schuld buiten zichzelf. Maar wel de oplossing. Namelijk een koptelefoon of apart mogen eten. En het is geen onzin, het is echt een probleem. Waar niet makkelijk iets aan te doen is. Ja het uit de weg gaan door niet geconfronteerd te worden met eetgeluiden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:45

Als ze echt misofonie heeft is dan is dat wel echt heel vervelend. Dat is niet om dwars te doen of pubergedrag. Probeer daar begrip voor te tonen en een compromis te sluiten. Om en om de radio aan of de koptelefoon op lijkt me een mooie oplossing.

Hier staat ook bijna altijd de radio aan, ik kan slecht tegen stilte, ook tijdens het eten, maar dan kan je nog wel een gesprek voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:45

maria1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Iedereen maakt geluiden tijdens eten, hoe netjes je ook eet. Daar kun je echt niets aan doen. Niemand heeft een geluiddichte mond. En er zijn behoorlijk wat mensen die gewoon echt niet tegen die geluiden kunnen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:47

Maar je kan toch niet eten zonder geluiden.Je hoort altijd wel iets.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:52

Britta31 schreef:
Maar je kan toch niet eten zonder geluiden.Je hoort altijd wel iets.

Klopt, maar de ene erger dan de ander. Ligt aan je anatomie. Sommige oudere mannen of vrouwen knakken met de kaken. Anderen slikken hun eten heel hard door zodat je klok hoort. En je hebt smakkers met hun mond dicht, ja het kan.
En ze kunnen er allemaal niks aan doen. Maar toch is het verschrikkelijk. Ik houd er al 25 jaar rekening mee. Ik eet het liefste apart of met geluid aan.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 21:54

Pfoe veel reacties, dankjulliewel allemaal voor de hulp en het advies!

Dorus schreef:
pmarena schreef:
Maar hoezo heeft je moeder vrij weinig over je zusje te zeggen dan :?

Het lijkt me toch vrij simpel. Radio mag alleen aan tijdens het eten als jij de zender mag kiezen.
Staat madam die zender niet aan dan zet ze de radio maar uit. Kiezen of delen :j

Dat dus. Ouders moeten grenzen stellen, dat is niet meteen een “militaire opvoeding”. Het lijkt wel of jou moeder teveel toestaat. Logisch gevolg daarvan is dat er met je zusje geen land te bezielen is wanneer er een keer wel tegenin gegaan wordt.
Kijk prima dat ze ergens last van heeft en dat er daarin met haar meegegaan wordt door die radio aan te zetten, maar het moet niet zo zijn dat de oplossing voor haar overlast voor jou oplevert dus moet er een zender gekozen worden die voor jullie beiden werkt.

Ik denk zelf dat hier het probleem ligt. Maar ik vind het niet fijn tegenover mijn moeder om haar te vertellen wat ze met mijn zusje moet. Ik zal het er over hebben, hoewel ik denk dat het niet veel uit zal halen. Zij wilt 538, vindt zij muziek stom die ik blijkbaar wel leuk vind? moet af, vind ik muziek stom (veel muziek van 538 helaas) moet hij gewoon op blijven staan. Dus of het zal werken vraag ik me af.

Suzanne F. schreef:
Heeft niks met puberteit te maken. Zeiden ze tegen mij ook toen ik 12 was. Gaat wel weer over... nou mooi niet. Ik kon toen niet tegen eetgeluiden en nu nog steeds niet. Ik moet ook altijd de tv of geluid aanhebben tijdens het eten, anders is het een enorme opgave om niet vreselijk boos te worden.
Geef dat meisje een koptelefoon, dan zijn jullie allemaal blij. Zusje hoort geen smakgeluiden meer en jullie hebben stilte. Ik zou een moord hebben gedaan vroeger voor een koptelefoon maar ik moest verplicht blijven zitten aan tafel tot iedereen uitgesmakt, uitgeklokt en uitgemaald was.

Ik snap haar ook wel, het is alleen zo dat wij niet als beesten zitten te smakken. Nauwelijks zelfs. Als bovenstaande niet werkt dan moet ze er toch aan gaan geloven :P (ze wilt nooit oortjes/koptelefoon als wij willen dat ze dat doet, geen idee waarom)

Britta31 schreef:
Anders moet je zus maar apart eten.Zij heeft dat probleem.

vind ik ook :D helaas wilt mijn moeder dat niet...

lizy29 schreef:
Maar je kan toch gewoon de radio aan hebben en een gesprek voeren tijdens het eten. de radio staat hier ook altijd aan tijdens het eten (pikken we gelijk het nieuws even mee) maar kunnen ook gewoon een gesprek voeren.

Maar zij wilt alleen 538 :') Ik denk dat het idd wel mogelijk is, ik vind heel veel (hard) geluid erg vervelend, net zo als zij smakken vervelend vindt.

Sastaic schreef:
Ik denk dat je precies moet doen wat je zusje niet verwacht. En dat is doen alsof je het heel erg leuk en fijn vind dat ze de radio aan heeft. Zelf alvast de radio aan doen en dat een week of wat volhouden. Ik denk dat de lol er dan zo vanaf is.

Dat vind ik wel heel erg moeilijk, ik laat altijd merken dat ik het juist niet leuk vind, en dan opeens wel. En ik vind het gewoon echt niet leuk :o Ik kan het proberen als niks werkt, maar vraag me wel af of het zal werken.

verootjoo schreef:
alice0cullen schreef:
[ En wat is het nou voor moeite om even de radio of tv aan te zetten. :o

:') dat is toch precies hetzelfde wat je nu doet als dat andere mensen jouw probleem bagatelliseren...?

Ik kan er bv echt niet tegen als er constant radio aan staat in huis. Wij hebben niet eens zo’n ding. Hier is het altijd stil en staat alleen ‘s avonds de tv aan als we er naar kijken.

Eten lukt me echt niet als de tv of radio aanstaat.

Zo werkt het dus precies ook bij mij.