Autorijden, hoe zonder angst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Autorijden, hoe zonder angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:25

Ik had exact de angst die jij hebt voor verkeerslichten. Dat in combinatie met 2 ongelukken heeft gemaakt dat ik meer dan een jaar na het halen van mijn rijbewijs niet meer durfde te rijden.

Mijn tip probeer ergens te oefenen waar het rustig is een weg achteraf oid. En dan gewoon stoppen en wegrijden zodat je wat gevoel met de auto krijgt, desnoods met iemand er bij zo bleef ik altijd rustig. Toen ik voor stage dagelijks moest rijden hebben we een eigen auto gekocht en ik ben nu helemaal over mijn angst heen.

Veel kms gaan maken en laat je niet gek maken door een ander. Dan slaat ie maar af of staat er iemand op de toeter. Lekker laten gaan zij hebben ook moeten leren hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:27

SindyKaya schreef:
Bedankt voor de reacties :)

Ik doe het zonder handrem, tijdens rij lessen heb ik ook zonder geoefend want mijn instructeur zei dat het niet nodig was ivm helling ondersteuning in de les auto :

Ja ik had dus ook zo'n lesauto, en dan rij je opeens in een auto die het niet heeft en dan lukt het niet, oeps. Ik zou het zeker een keer proberen met handrem. Ook belangrijk om niet te voorzichtig te zijn met gas geven en de koppeling langzaam laten opkomen. En als je een paar lessen neemt zou ik juist lekker naar die drukke plekken gaan om te oefenen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:28

Ik liep er ook tegenaan dat ik geen hellingproef heb geleerd met de handrem. Heel onhandig aangezien de gemiddelde beginnend bestuurder geen auto met automatische handrem kan veroorloven.

Onze vorige auto had ik ook veel ruzie met de koppeling, vooral als ik vooraan het stoplicht stond. In onze nieuwere auto zit het koppeling logischer en heb ik geen problemen meer.

Probeer vooral rustig door te blijven ademen en kijk niet in de binnenspiegel naar de bestuurder achter je. Gewoon op jezelf focussen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:34

Ik moet over een klein half uurtje weg en ik wil echt niet.. :(
Dat hard op zeggen ga ik proberen en voldoende gas geven ga ik ook onthouden.
Ik heb alleen dus al wel een paar keer gehad dat ik met slippende banden weg reed
Soms heb ik het gevoel dat het autorijden gewoon niet voor mij is weggelegd

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:35

Ik heb niet alle commentaren gelezen maar ik kan me vinden in wat je vertelt. Ik vond het ook mega spannend en door de trillende benen sloeg de auto ook nog eens sneller af. Omdat ik wist dat ik er even doorheen moest ben ik eerst kleine stukjes gaan rijden en dit uitgebreid. Dus eerst naar de supermarkt een boodschap doen, dan naar het station toe, vervolgens naar stage alweer een stukje verder en doordat ik de routes goed kende nam dit bij mij de druk al een stuk weg. Op die kleine stukjes kwam ik nog wel eens wat geks tegen of sloeg de auto af en dan dacht ik gewoon; laat ze allemaal maar even wachten, ik moet ook leren. Soms kom ik nog steeds situaties tegen die ik spannend vind en moet ik erop letten dat ik goed door blijf ademen. Nu word ik er op stage soms mee overvallen om ergens heen te gaan met eigen of werk auto en doordat dit ook steeds gewoon goed gaat, voel ik me steeds zekerder. Mocht dit voor jou niet lukken kun je altijd een paar lessen nemen.

Edit: ik denk ook altijd maar; ik laat me niet opjagen, gaat het allemaal niet hard genoeg ga je er maar langs. Daarnaast probeer ik ook niet teveel op de binnenspiegel te letten want dan maak ik mezelf gek.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:54

SindyKaya schreef:
Ik moet over een klein half uurtje weg en ik wil echt niet.. :(
Dat hard op zeggen ga ik proberen en voldoende gas geven ga ik ook onthouden.
Ik heb alleen dus al wel een paar keer gehad dat ik met slippende banden weg reed
Soms heb ik het gevoel dat het autorijden gewoon niet voor mij is weggelegd

Hard op praten en tegen de auto praten alsof het een paard is (ja, serieus :') ) helpt bij mij ook wel.
Ik moest van de winter met zomerbanden in de sneeuw rijden en alles hardop benoemen + tegen de auto praten heeft me daar echt mee geholpen, scheet zowat in mn broek toen :o

JE KUNT HET TS *\o/*
En wat optrekken en afslaan betreft, gewoon flink gasgeven. Dan maakt ‘ie maar veel geluid, maar dan sla je niet af. Zo loste ik dat in het begin op.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:01

Ik heb in 2014 mijn rijbewijs gehaald, maar ik durf pas sinds augustus 2018 in een schakelauto te rijden :o ook angst voor het afslaan bij stoplichten of hellingen.

Heb tussendoor wel in een automaat durven rijden, maar ben toen het schakelen bijna verleerd...

Ben begonnen met oefenen samen met mijn vriend op een hele rustige parkeerplaats. Toen dat vertrouwd voelde ben ik polderwegen gaan rijden, langzaam uitgebouwd naar bebouwde kom in een dorp. Daarna uitgebouwd naar in de stad en de snelweg. Heeft ook even geduurd voor ik alleen durfde te rijden, maar het is gelukt :)

En soms op bvb een helling geef ik nog heel erg veel gas als ik bang ben dat ie uitvalt. :') maakt heel veel herrie maar dan ben ik wel weg

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:01

Voor het geval je je vooral druk maakt om ongeduldige mensen: je hebt stickers voor op je bumper/achternaam waarop staat: Pas op! Beginnende bestuurder.
Sinds een vriendin van me die sticker heeft zijn de bestuurders om haar heen een stuk geduldiger.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:06

0091 schreef:
Voor het geval je je vooral druk maakt om ongeduldige mensen: je hebt stickers voor op je bumper/achternaam waarop staat: Pas op! Beginnende bestuurder.
Sinds een vriendin van me die sticker heeft zijn de bestuurders om haar heen een stuk geduldiger.

Kan ook helpen idd. Al snap ik zelf ook niet waar mensen zich druk om maken als iemand voor ze uitvalt. Alsof iemand voor de lol uitvalt...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:06

blijven ademhalen TS, idd op rustig terrein oefenen en eens vragen of je instructeur wil meekijken met je.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:07

Heel hard meezingen met de radio werkt ook goed om de gedachten af te leiden. Automatische piloot werkt vaak beter dan als je er over na kan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:10

MyChoice schreef:
Als je de mogelijkheid hebt, ga automaat rijden. Dan heb je al deze ellende niet.

Dat is toch geen oplossing, dat is probleemvermijdend gedrag. :(

Ik zou zelf dan een paar lessen nemen nog, desnoods in de eigen auto als dat kan.
En misschien iets als een slipcursus of een dagje crossen met een jeep, zodat je ervaart dat je echt gekke situaties ook aan kunt?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:36

Ik ben aangekomen, en het ging gewoon goed. Geen 1x afgeslagen, moet gewoon huilen van de ontlading :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:38

Ahhwwww nou dat is niet zo gek na die spanning. :(:)
Je mag best trots zijn hoor, dat je het "gewoon" maar eventjes doet ondanks je angst!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:39

*\o/* *\o/* *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:49

ooh wat supergoed! Je bent een topper!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:51

Kijk aan! :D En nu blijven rijden. Pak ook voor kleine dingetjes de auto en oefen bepaalde handelingen als inparkeren en wegrijden (ook veel te maken met koppeling). Maar vooral... blijven doen en het niet ontlopen door in een automaat te springen, bijrijder te zijn of de fiets maar te pakken uit angst. Je kan het!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:02

SindyKaya schreef:
Ik ben aangekomen, en het ging gewoon goed. Geen 1x afgeslagen, moet gewoon huilen van de ontlading :')

*\o/* trots op je ts!
Heb je maar mooi gedaan :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:03

+:)+ Go jij! En huilen mag, prima manier om spanning te ontladen.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:15

Wat goed dat het gelukt is!! Houd dat gevoel vast!! :)

Toen ik net mijn rijbewijs had kon ik wel janken, vond het al eng om als bijrijder mee te gaan.. Maar doordat ik meteen een eigen autotje had moest ik wel rijden en dat heeft me echt geholpen.

Ik hoop dat je snel zekerder van jezelf wordt en dat je kunt genieten van de vrijheid die een auto je kan bieden!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:23

SindyKaya schreef:

Topper, knap hoor dat je toch bent gegaan!

Ik kan het me bijna niet meer herinneren want ik heb bijna 15jaar mijn rijbewijs maar ik vond het ook geen feest in het begin en ik was echt kampioen auto-uit-laten-vallen.

Wat mij hielp: beginnen met korte, makkelijke routes en dat rustig uitbreiden. We hadden een helling in de buurt daar ben ik het hellingtrekken gaan oefenen. Ik vind hellingtrekken op de handrem fijn, ik laat dan de auto iets aan de handrem trekken (kontje van de auto gaat iets omlaag) voordat ik de rem los laat, zo weet je 100% zeker dat je auto niet stil valt of achteruit gaat rollen. Ook op een helling achteruit rijden is een goede oefening.

En ook jij gaat dit leren hoor! Ik rij inmiddels heel Europa door en het maakt me niks uit in welke auto. En ja, soms laat ik de auto stil vallen, vooral als ik eens met schoenen met dikke zolen achter het stuur zit en dan steek ik mijn hand op voor de auto achter mij, zo van sorry, foutje, start ik opnieuw en rij rustig weg. Als ik ga stressen doe ik er veel langer over om opnieuw te starten dan wanneer ik gewoon rustig blijf. En let maar eens goed op, er zijn ontzettend veel mensen die wel eens hun auto laten afslaan voor het stoplicht, niks om je voor te schamen.

En tot slot, misschien heel suf, maar ik had altijd een klein knuffeltje op het dashboard. Daar kon in tegenaan praten als het even spannend was en dat knuffeltje beschermde mij op mijn ritten, vond ik.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:45

Super goed dat het je gelukt is!!

Ik had het ook, zeker in mijn eigen auto. Die auto was zo’n 14 jaar ouder dan mijn rijles auto, en dat merkte je goed. De koppeling had een lastig aangrijp punt, waardoor ik ook vaak last had op de helling.

Ik heb precies zo’n situatie meegemaakt als jij. Tot twee keer toe stond ik voor een stoplicht vlak achter een kleine tunnel (zo een waar een trein overheen komt. Het was daar een baan, en je kom elkaar niet inhalen of laten passeren. Daar sloeg mijn auto ook af voor het stoplicht, omdat de helling proef niet lukte. Ook naar mij kwam veel agressie van medebestuurders. Uiteindelijk lukte me het met heel veel gas en gierende banden, maar ik kwam wel huilend thuis.

Ik ben uiteindelijk heel veel gaan oefenen samen met mijn vader. Ik deed dat met hem omdat ik weet dat hij heel goed kan auto rijden, en ik hem vertrouw. Misschien heb jij ook wel zo iemand in je omgeving die je kan helpen?
Na heel veel oefenen, frustratie en geduld nam mijn spanning langzaam weg, en nu kan ik relatief normaal auto rijden. Nog steeds heb ik af en toe spanning, maar ik kan er nu redelijk mee dealen.

Mocht je niet zo iemand in je omgeving hebben kan rijles in je eigen auto je ook goed helpen, zoals al eerder aangegeven is. Je hebt ook instructeurs speciaal gericht op mensen die (faal) angstig zijn.

Heel veel succes! Ik weet hoe mega vervelend het is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:19

SindyKaya schreef:

Nou ja, je hebt er hopelijk van geleerd dat je het dus gewoon kunt +:)+

Ik betrapte mezelf er laatst op dat ik de Pinda af liet slaan op een knullig moment.
Saillant detail: 2000k vlieguren en ruim 30 jaar m'n rijbewijs..... :o

Het overkomt iedereen weleens.

Oh, wat je dus echt niet moet doen: 8ton vrachtwagen af laten slaan door een stomme koppelingsactie. Dat is erg oncomfortabel..... :o :o

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:33

Wat goed TS!! *\o/* heel fijn voor je!

En even ter geruststelling: mijn vriend heeft professioneel Porsches geraced, en op onze eerste date heeft hij tot 3x aan toe de auto laten afslaan bij het stoplicht :+ het overkomt de beste, haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:03

Wat fijn dat het goed ging!

Verder is autorijden een kwestie van heeeeeel veel kilometers maken. Zeker als je je rijbewijs hebt, dan pas leer je rijden.
En schijt hebben aan aso’s en mensen met haast, die zijn er genoeg. Erg triest als je denkt dat je doodgaat als je even een minuutje moet wachten op een afgeslagen auto :(