asbest perikelen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49665
Geregistreerd: 03-03-01

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:35

En wordt het bijgehouden hoeveel keer je asbest weg brengt naar de gemeentewerf?
Kan je niet een keertje wegbrengen onder je eigen postcode en huisnummer en een keertje onder de postcode en huisnummer van familie bijvoorbeeld? En wordt dit jaren bijgehouden of kan je volgend jaar gewoon weer 35 m2 brengen?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 21:41

Suzanne F. schreef:
En wordt het bijgehouden hoeveel keer je asbest weg brengt naar de gemeentewerf?
Kan je niet een keertje wegbrengen onder je eigen postcode en huisnummer en een keertje onder de postcode en huisnummer van familie bijvoorbeeld? En wordt dit jaren bijgehouden of kan je volgend jaar gewoon weer 35 m2 brengen?



dat is het kromme, ik kan zo een container bestellen en de boel netjes verpakt laten afvoeren. 35 M2 zelf verwijderen is alsnog met melding bij gemeente. maar stel dat ik de container laat staan :D , en de rest doe ben ik dus serieus fout. misschien is het pas gevaarlijk bij de volgende 35 M2 ??

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:57

Suzanne F. schreef:
En wordt het bijgehouden hoeveel keer je asbest weg brengt naar de gemeentewerf?
Kan je niet een keertje wegbrengen onder je eigen postcode en huisnummer en een keertje onder de postcode en huisnummer van familie bijvoorbeeld? En wordt dit jaren bijgehouden of kan je volgend jaar gewoon weer 35 m2 brengen?


Je mag éénmaal 35m2 per kadastraal perceel afvoeren. Dus niet jaarlijks en dat wordt wel bijgehouden. Bij de gemeente dien je een aanvraag in met je adres/kadastraal perceel. Je moet aangeven wat voor asbesthoudend materiaal het is en hoeveel. Daarna krijg je een brief mee met alle regels en een bewijs dat je het af mag voeren.
Bij de milieustraat moet je die brief inleveren.

Echter werd er bij ons eigenlijk niet eens gekeken of er op dat adres asbest aanwezig was. Je kunt daar vaak dus creatief mee zijn ;) Ook werd bij ons totaal niet gecontroleerd of het opgegeven aantal m2 klopt. Is ook nauwelijks te controleren als platen op elkaar gestapeld zijn en zo zijn ingepakt. Daarnaast bleek dat het in doorzichtig folie moest. Dit stond bij ons niet in de brief. Wij hadden het in zwart landbouwplastic en werd alsnog zonder problemen ingenomen.
Ze willen natuurlijk ook niet dat het gedumpt wordt, dus ik denk dat ze er bij sommige milieustraten gelukkig soepel mee om gaan.

Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:01

sassefras schreef:
Rosabel schreef:
Vorige week is er bij omroep Brabant een bericht geweest over de gemeente Bergeijk (onder Eindhoven), hier mogen de mensen het asbest nu zélf van de daken halen (na het bijwonen van een info avond) én krijgen ze gratis alle benodigdheden (wit pak, mondkapjes, plastic). De afvoer wordt centraal door de gemeente geregeld. Waarom kan dat nu niet gewoon in heel Nederland? Waarom kan het dáár wel en bij andere gemeentes niet? (Wij hebben ook asbest op de stal en stellen het ook zo lang mogelijk uit).

n

en dan meer dan 35 M2??? ik geloof er nog ff niks van |(



Het klopt echt.
Je moest wel verplicht de info avond bij gewoond hebben.
Natuurlijk heel fijn. Wij hebben een dakje van het tuinhuisje zo kunnen saneren. Maarja die 100en m2 op de stal en bijgebouwen dat mogen we zelf uitzoeken.

En gezien hier in Bergeijk nog heel veel asbest zit. Snap ik niet dat ze aankwamen met die miezerige 35m2 :').

Maargoed alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Hier wordt althans nog even gewacht met de rest saneren :=

Suzanne F.

Berichten: 49665
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:05

Delphi schreef:
Suzanne F. schreef:
En wordt het bijgehouden hoeveel keer je asbest weg brengt naar de gemeentewerf?
Kan je niet een keertje wegbrengen onder je eigen postcode en huisnummer en een keertje onder de postcode en huisnummer van familie bijvoorbeeld? En wordt dit jaren bijgehouden of kan je volgend jaar gewoon weer 35 m2 brengen?


Je mag éénmaal 35m2 per kadastraal perceel afvoeren. Dus niet jaarlijks en dat wordt wel bijgehouden. Bij de gemeente dien je een aanvraag in met je adres/kadastraal perceel. Je moet aangeven wat voor asbesthoudend materiaal het is en hoeveel. Daarna krijg je een brief mee met alle regels en een bewijs dat je het af mag voeren.
Bij de milieustraat moet je die brief inleveren.

Echter werd er bij ons eigenlijk niet eens gekeken of er op dat adres asbest aanwezig was. Je kunt daar vaak dus creatief mee zijn ;) Ook werd bij ons totaal niet gecontroleerd of het opgegeven aantal m2 klopt. Is ook nauwelijks te controleren als platen op elkaar gestapeld zijn en zo zijn ingepakt. Daarnaast bleek dat het in doorzichtig folie moest. Dit stond bij ons niet in de brief. Wij hadden het in zwart landbouwplastic en werd alsnog zonder problemen ingenomen.
Ze willen natuurlijk ook niet dat het gedumpt wordt, dus ik denk dat ze er bij sommige milieustraten gelukkig soepel mee om gaan.


Hm oké dan zou ik het wel weten hoor als ik wat bekenden had, desnoods elders in het land.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:11

Saul schreef:
sassefras schreef:


en dan meer dan 35 M2??? ik geloof er nog ff niks van |(



Het klopt echt.
Je moest wel verplicht de info avond bij gewoond hebben.
Natuurlijk heel fijn. Wij hebben een dakje van het tuinhuisje zo kunnen saneren. Maarja die 100en m2 op de stal en bijgebouwen dat mogen we zelf uitzoeken.

En gezien hier in Bergeijk nog heel veel asbest zit. Snap ik niet dat ze aankwamen met die miezerige 35m2 :').

Maargoed alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Hier wordt althans nog even gewacht met de rest saneren :=


Maar je mag toch gewoon tot 35 m2 zelf saneren? Waarom was dit zo bijzonder dan? Wij hebben zelf 35 m2 gesaneerd en hebben niet eens een infoavond o.i.d. bij hoeven wonen.

Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:13

Geen idee. Ze komen het halen :Y)

daantjuhhh

Berichten: 26996
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:13

Ik weet wel dat het de moeite waard is om verschillende offertes op te vragen. De ouders van een collega hebben zo ruim 50.000 € bespaard. En dan zijn ze nog niet eens voor de goedkoopste optie gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:14

Hier mag je tot 35m2 zelf afvoeren zonder melding bij de gemeente.

Op een pallet en netjes dubbel ingepakt mag je inleveren bij de werf. Je wordt gewogen en op basis daarvan moet je wel betalen. Maar geen hond die kijkt hoeveel je inlevert. Gewicht zegt ook niets want wij hadden veel nat mos op het dak liggen en hebben de nokvorsten met cement ook in dat pakket afgevoerd.

Wat ze bij de werf vertelden is dat we de bonnen goed moeten bewaren omdat we daarmee aan kunnen tonen dat ons dak (zichtbaar op luchtfoto, zo controleert gemeente) netjes is afgevoerd. Of het dan 1m2 of 40m2 is zal ze een rotzorg zijn.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:32

Saul schreef:
Geen idee. Ze komen het halen :Y)


Oh dat zal het verschil zijn. Wij hebben het zelf weg moeten brengen naar de milieustraat.

Gloa, ohhh echt!? Wij hebben niet hoeven wegen (gelukkig :') ) en mochten het gratis inleveren. Meten deden ze gelukkig ook niet. Wij zaten er zeer behoorlijk boven :=

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:15

Gloa schreef:
henny_w schreef:
Wij zitten ook in hetzelfde schuitje. Op de paardenstal ligt een klein gedeelte asbesthoudende platen. Ongeveer 35 m2. De rest die we jaren terug erop gelegd hebben zou asbestvrij zijn. Echter als alles gesaneerd moet worden dan trekken ze er ook werkelijk alles af en kijken niet naar asbesthoudend of asbestvrij heb ik al van meerdere mensen gehoord.

Wij wachten ook nog even de verdere ontwikkelingen af.
En dan te bedenken dat er in o.a. Rusland nog volop asbest gedolven wordt in de asbestmijnen :?

Waarom saneer je dan niet zelf? Dan hoef je bij eventuele controle alleen maar aan te tonen dat de resterende platen asbest vrij zijn


Gloa, wij hebben op 2 carports ook nog asbestplaten liggen en komen in totaal helaas boven de 35m2 uit.
We kregen vorig jaar van de gemeente een brief dat we nog asbestdaken hadden wat ze geconstateerd hadden met luchtfoto's en die voor december 2024 verwijderd dienden te worden. Dat was eerst januari 2024. Het is dus al bijna een jaar opgeschort. We zouden inderdaad eenmalig 35m2 zelf kunnen afvoeren maar de asbestplaten van de carports zijn we daarmee nog niet kwijt. Die zijn samen schat ik ook nog 's een 35 á 40 m2.

Babsiej

Berichten: 6248
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:16

De eerste kamer is niet akkoord gegaan dus voorlopig gaat het helemaal niet door :D

Bron NOS

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 16:18

Babsiej schreef:
De eerste kamer is niet akkoord gegaan dus voorlopig gaat het helemaal niet door :D

Bron NOS




*\o/* *\o/* , kunnen we eerst sparen voor een warmtepomp haha, lekker laten liggen dus

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:37

Oh dat had ik eigenlijk niet aan zien komen. Hier is alles al gesaneerd en ook geen spijt van. Ik vraag me wel af hoe het verzekeringstechnisch gaat mocht de boel afbranden en er komen asbestdeeltjes vrij? Veel opstalverzekeraars waren zich toch al aan het voorbereiden op het voorgenomen verbod op asbestdaken per 1 jan 2025. Wat als zij asbestschade gaan uitsluiten?

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:44

Inderdaad vandaag afgeketst in de eerste kamer, de verplichte sanering.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 17:01

Ik ben ook wel heel benieuwd wat de verzekering hiermee gaat doen . Je zal toch zeggen dat ze je niet uit kunnen sluiten. Dak niet verboden maar niet verzekerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:19

Ons dak is op dus wij gaan komende zomer toch saneren.

Het risico op instorten of kapot waaien is ons te groot. En dan inderdaad de vraag wat de verzekering daarmee doet.

Hoop wel dat er nu een stap is gezet ook richting betere sanerings regels en dat daarmee de prijzen wat omlaag kunnen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:51

sassefras schreef:
Ik ben ook wel heel benieuwd wat de verzekering hiermee gaat doen . Je zal toch zeggen dat ze je niet uit kunnen sluiten. Dak niet verboden maar niet verzekerd


Er waren al verzekeraars die het niet opnamen in hun dekking. Of die bij schade maar erg weinig uitkeren. Bij grote schade waarbij asbestdeeltjes vrij komen kunnen de kosten enorm oplopen. Het lijkt mij dat verzekeraars dit best uit mogen sluiten. Of die premies worden misschien enorm.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:17

Ben zo blij met deze uitspraak! Kunnen onze daken tenminste blijven zitten (zolang je er niets aan doet, kan het ook geen kwaad tenslotte). Ik had het echt niet kunnen betalen: het weg laten halen (het is nl. teveel en dan mag je het van onze gemeente niet zelf doen), af te laten voeren en nog eens een nieuw dak te (laten) plaatsen.

KimD

Berichten: 20544
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:57

Wij hadden 37,5 m2. Netjes aangegeven bij de gemeente maar geen probleem van gemaakt.

Wel was het inpakken een ellende, wij hadden het plastic gekocht dat was aangeraden, maar bij de milieustraat was die een mm te dun. Resultaat was dat we alles weer opnieuw moesten inpakken. :+

Pokke werk aangezien alles luchtdicht moet worden afgesloten.

Maar wel blij dat we het meteen gedaan hebben. Hebben ook zelf een nieuw dak gelegd.

XXXX2015
Berichten: 1791
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:47

De landelijke subsidiepot bij de RVO is inderdaad leeg, maar provincie Zuid-Holland waar ik woon heeft de regeling 'asbest eraf, zon erop', ook een hele interessante regeling. Die pot is op dit moment ook leeg, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe tranche. Check dus altijd bij je provincie of er daar niet ook een dergelijke regeling bestaat. Ook hebben sommige gemeenten een dergelijke regeling. Check dus ook de website van de gemeente waarin je woont.

Voorlopig zou ik er niet teveel haast mee maken als het niet perse moet, ik kan me niet voorstellen dat er geen nieuwe landelijke regeling zal komen.

JoukjeV

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:00

Toen wij de asbestplaten nog op onze schuren hadden liggen, hadden we daarvoor een milieuschade verzekering. Puur voor de opruimkosten bij brand.

SparklingApp

Berichten: 1952
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:02

Wij hebben het er ook al af en zijn heel blij met het geisoleerde nieuwe dak, maar er zijn nog zoveel bedrijven en particulieren die het gewoon nog niet kunnen betalen, goed dat het sowieso uitgesteld wordt!
Jaren geleden hebben we een asbest plafond uit een schuur gesloopt, dat mochten we bij de gemeente inleveren, maar daar vonden ze de platen te groot.
Vervolgens hebben we alles weer uit het plastic moeten halen en in stukken breken om het in te mogen leveren.. :')

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:57

KimD schreef:
Wij hadden 37,5 m2. Netjes aangegeven bij de gemeente maar geen probleem van gemaakt.

Wel was het inpakken een ellende, wij hadden het plastic gekocht dat was aangeraden, maar bij de milieustraat was die een mm te dun. Resultaat was dat we alles weer opnieuw moesten inpakken. :+

Pokke werk aangezien alles luchtdicht moet worden afgesloten.

Maar wel blij dat we het meteen gedaan hebben. Hebben ook zelf een nieuw dak gelegd.

Hier kun je bij de gemeente gratis plastic ophalen om het in te pakken. Dat scheelt in ieder geval weer.

Rivjenn

Berichten: 4023
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:17