Kun je jezelf leren om beter te reageren op een situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Kun je jezelf leren om beter te reageren op een situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:55

Vergeet ook niet dat je gewoon nog heel erg jong bent he, het is voor iedereen indrukwekkend om te zien maar als je zo jong bent is het vaak (niet altijd!) ook wat lastiger.
Ik vind het heel knap dat je er zelf zo op terug kijkt.

In het weekend zijn er op RTL5 altijd wat series over ambu werk in het buitenland (eerst AMBULANCE en nu zoiets als paramedics down under, ook heb je een programma over de SEH in Nederland).
Zeker bij die buitenlandse laten ze echt heel veel zien ook qua reanimatie.
Ik zie dagelijks hele zieke mensen maar als ik bij iemand binnenstap die veel slechter is dan we dachten moet ik ook even schakelen hoor alleen gaat dat in de loop der tijd steeds sneller en beter.
Komt wel goed :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:38

Ik denk dat de meeste mensen zo reageren als jij. Een paar jaar terug gebeurde er een aanrijding voor mijn neus waarbij een fietser door de lucht vloog.
Ikzelf reageer juist om een vage reden altijd heel cool in zulke momenten dus heb de fietser bekeken, mijn jas gegeven en opdracht gegeven aan iemand anders om 112 te bellen. Het gebeurde naast een apotheek dus heb ik gevraagd of ze misschien een deken hadden (ik had het zelf inmiddels vrij koud zonder jas :+ ). Heb de fiets van het tramspoor gehaald etc.
Ik kan je verzekeren dat er heeeel veel mensen waren (spits) maar de meeste stonden net als jij enkel half in shock bleek te worden, of sprongen nerveus rond zonder concreet iets te doen. De automobilist kon alleen nog maar huilen.
Daarnaast had je dan nog de ramptoeristen die met half open mond staan te staren de groep geirriteerden die gewoon haast hadden.

Zolang jouw bedoelingen niet die van de ramptoerist is dan ben je hartstikke goed bezig :)
Emotie overkomt je en je kunt er mee leren omgaan, maar dat is moeilijk als je zoiets niet wekelijks ziet.

Ik had trouwens de dagen na dat ongeluk in mijn hele lijf vreselijke spierpijn. Blijkbaar toch ook gewoon een enorme dosis onbewuste spanning die bij mij niet op de emotie knop gaat, maar zich fysiek uit.

De allerbelangrijkste reactie is de hulpdiensten bellen. Alles wat je verder kunt is mooi meegenomen.
Toen bij ons in de straat laatst een man met fiets ineens flauwviel van zijn fiets sprongen zo‘n 4 mensen tot hulp. Maar toen mijn man (arts) aan kwam lopen (kwam net thuis) en vroeg of er al 112 gebeld was had niemand daar aan gedacht.
Dus eerst de telefoon, dan de rest.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:47

2 maanden geleden is er een cliënt (gehandicaptenzorg) weggevallen waar ik bij was en was op dat moment alleen, 1 op 12. Ik heb het hoofd gebeld en daarna 112 en meteen gestart met de reanimatie, zelf AED aangesloten, cliënt op de grond getild. Na ongeveer 10 minuten werd ik overgenomen door het ambu personeel. Toen begon de ellende, ik raakte volledig in paniek en de spanning zat overal. Ze is na 40 min reanimeren en 1x hartfibrilatie overleden..

Nu raak ik in paniek als een cliënt ziek is of een epileptische aanval krijgt.. gelukkig krijg ik hulp binnen werk, maar hoe ik het zelf de volgende keer zal doen?

Heb er wel erg veel van geleerd. Ik zou nu zoveel dingen anders doen, maar weet dat je het nooit fout doet!

Mijn tip is vooral: oefenen, ga naar de EHBO trainingen zoveel als kan en mag. Het moet een routine worden voor je en je moet direct weten wat je moet doen. Als je zeker van jezelf bent in die handelingen denk ik dat het in een onverwachte situatie zeker beter gaat. En neem de kans om er van te leren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:16

karuna schreef:
Alle dieren inclusief mens hebben drie mogelijke reacties in stress situaties vechten vluchten of bevriezen. Oftewel handelen en gaan reanimeren, ervan weglopen of huilen en alleen staren en niks kunnen. Dat is een instinctieve reactie.

Enige dat helpt is trainen en nog meer trainen tot je de handelingen kunt dromen.

Wel nee.

Goed oefenen kan geen kwaad, maar het gaat hier om een instinctieve reactie 'die jouw handelen overneemt'.

@ TS: eerst maar eens aan de slag met de nare herinneringen.
Een instinctieve reactie kun je niet tot nauwelijks ombuigen als je m niet snapt.
Stap 1: Moeder Natuur wil jou in leven houden. Op zich prima.
"Geef Moeder Natuur haar zin": zoek dekking bij paniek, hol weg (op de plaats kan ook) of ga boksen.

Vrij snel merkt je lichaam dat je doet wat je instinct je ingeeft.
Daarmee verdwijnt de greep die de reactie op jou heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:56

EMDR zou goed kunnen werken voor je ts, en ook voor jou kiekemboefje.
Onderschat niet dat je een traumatische ervaring hebt gehad.
Je kan je ha om een verwijzing vragen naar een psycholoog die ook ENDR doet.
Dan kun je weer verder en blijft die ervaring je niet in de weg zitten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:58

Je bent nog zo vreselijk jong ook voor zulke verantwoordelijkheid, ik denk dat dat echt nog wel groeit naar mate je levenservaring op doet. Niet te veel druk op jezelf leggen dat werkt alleen maar averechts :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:19

Bedankt allemaal!
EMDR vind ik mijn ervaring niet erg genoeg voor. Ook omdat het me in mijn normale leven niet belemmerd. Verder zal ik gaan kijken naar extra cursussen ed!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:17

Janneke je quote maar een deel, :) eronder stond en of je daarmee je instinctieve reactie kunt veranderen geen idee. Oefenen en nog eens oefenen werkt wel om zelfvertrouwen te krijgen maar daarmee zit je nog met je eerste instinct.