PureSG schreef:De insteek hier van is dat als ik me zo bezig houd met buienradar, ik mezelf dusdanig in een staat van spanning breng, mijn adrenaline levels omhoog schieten, en dat als ik dan niet bezig ben met buienradar, ik dat gedeelte oversla en mijn adrenaline levels lager blijven tot het echt gaat onweren.
Wat raar. ...
Accoord, veel psychologen weten helaas weinig van angst en geven gedragstherapie tov angstgedachten.
Maar "angstgedachten" zijn ook secundair.
En angst zelf reageert niet op gedachten.
(Wel op gedrag, hollen kan erg ontspannend zijn, je instinct zet dan de alarmbel "angst" uit: je hebt begrepen dat je iets moet doen, nl vluchten. Helaas draaien veel psychologen dit om omdat ze uitgaan van gedrag: 'je moet niet hollen, dan erken je dat er iets is om voor te vluchten'. Mijn hoela, mijn instinct wist allang dat er iets griezeligs was....)
Jouw helaas overijverig instinct wil dat je iets doet aan het gevaar.
De zaken die je lichaam erg goed begrijpt zijn vechten en vluchten, maar op de buienradar kijken kan de spanning ook doen.... zakken.
(Dat jij stress krijgt van de buienradar is een beetje een kip-ei verhaal, maar het probleem heet fobie voor onweer en dan is die buienradar een manier om de stress binnen de perken te houden.)
En 'dat de stress en de adrenaline levels laag blijven tot het echt gaat onweren' vind ik ook raar.
Het gaat over jouw instinct dat jou in leven wenst te houden, daar hoort 'vooruit kijken' gewoon bij. (Iedere moeder herkent zich hier in....)
Het gaat niet om een treiterkop die in een betere situatie pas bij onweer komt pesten. (En dan nog, al heeft je instinct uiterst goede bedoelingen, je wenst niet getracteerd te worden op stevige angst...)
Citaat:
Ik moet toegeven dat het me tot op zekere hoogte natuurlijk ook wel een soort rust brengt, ik kan dankzij buienradar zien wanneer het komt, hoelang het naar alle waarschijnlijkheid zal gaan duren, en of er veel regen bij zal zitten of dat het droge onweer(=minder eng, want geen water dat geleid) gaat zijn.
Citaat:
Aan de andere kant brengt het me inderdaad onwijs veel spanning om te weten wanneer er onweer komt, dan zit ik echt in spanning te wachten, alle zintuigen op scherp, tot het begint. Dat is ook vermoeiend

Ja, weten dat er naar het oordeel van je instinct een ramp op je afkomt, (jou letterlijk boven het hoofd hangt) geeft veel onrust.
Dat is een wezenlijk onderdeel van de fobie.
Zou de fobie ordentelijk worden aangepakt, is dat over.
En anno 2019 zijn er hele goede technieken om relatief snel de fobie de nek om te draaien. Op het erf van de psycholoog is emdr het bekendste. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.) Of jij tot de boffers behoort bij wie het gaat om een enkelvoudige ('stand alone') fobie en je in 3 sessies klaar bent, of dat het langer duurt, dat weet je nooit van te voren.
Wel vond ik het een uitermate prettige, respectvolle aanpak: wat je voelt, dat voel je 'links, rechts, links, rechts' - en dan weer kijken of het hetzelfde is, anders, meestal beter en soms niet, en daar verzin je dan iets op. Net zo lang totdat alle stress in de kamer van de therapeut weg is. - ....en dan afwachten hoe of het volgende onweer verloopt. (Idealiter zonder stress, maar wellicht 'zit er nog een staartje', daar kun je desgewenst ook nog een sessie op doen.)