De juiste omschrijving van sociale relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: De juiste omschrijving van sociale relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:21

Heb je geen papier van die arts en verzekeraar dan die dit bevestigt? Als werkgever toestemming gaf, wat je eerst zegt van niet trouwens, staat hij toch sterk?

Eerlijk deze keer kan ik er ook geen chocola van maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 12:24

Ja klopt, arts en verzekeraar hebben op schrift staan hoe en wat heeft werkgever ook. Af en toe wat doen was op aanraden van arts. Doe een beetje en kijk hoe het gaat dan. Dus iets doen, naar de kliniek voor onderzoek daarna.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:39

Ah nu snap ik het beter. Ik denk dat je er met alle meningen op Bokt niet uit gaat komen. Je kunt beter een instantie bellen die wel onafhankelijk advies kunnen geven, in plaats van mensen die de situatie maar half kennen etc.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:42

Heel simpel waarom zou de werkgever hiervoor moeten opdraaien ? Jullie hadden als ik het goed lees (je zin staat beetje Krom) geen reisverzekering. Dat is toch jullie eigen keus .

Snap nooit zo goed waarom dit soorten dingen allemaal via een werkgever zouden moeten. Je hebt ook nog een eigen verantwoordelijkheid tenslotte. Neem je verlies en stop je energie in andere dingen.

Valt mij sowieso op dat Jij best veel van dit soort topics opent . Wat je rechten zijn etc

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:44

Sorry maar je omschrijvingen zijn echt heel vaag... Heeft die werkgever toestemming gegeven voor zorgverlof of niet?

Volgens mij had dit gewoon goed moeten uitgesproken worden op het moment zelf, nu denk ik dat je echt weinig kans maakt.

Als je die wet bekijkt: enige die zorg kon verlenen: dat lijkt me logisch dat dat ter discussie staat... Je vriend heeft er toch bewust voor gekozen, ondanks dat er nog geen akkoord was met werkgever. Daar zou ik me ook op verslikken. Dat arts en reisorganisatie het afraadden om iemand anders voor je te laten zorgen, wil niet zeggen dat het niet kon.
Waarom mocht je vriend zogezegd niet terug naar NL gaan van de arts?

Weg vrijmaken voor andere toekomstige situaties vind ik hier echt geen argument. De situatie is zo specifiek dat dit nooit een precedent zal zijn volgens mij.

Je zegt nu trouwens letterlijk een keer dat er wel en niet toestemming is gegeven door de werkgever...

Vervoer/medicijnen etc had echt allemaal anders kunnen geregeld worden, al is dat waarschijnlijk niet de efficiëntste en beste oplossing. Maar dat werkgever hier niet voor wil opdraaien snap ik maar al te goed.

Persoonlijk heb ik je berichten toen vaak zien voorbij komen omdat ik meeste topics over reizen volg en je bovendien het ook in tig topics gepost heb, en heel eerlijk, je klonk echt ziek maar ook best actief en in staat om dingen te regelen...

Je bent trouwens in die verlenging nog gaan slederijden met rendieren, je hebt buiten naar het noorderlicht gekeken, stukje weesten skieën, ... Je omschrijft op het eind zelf dat je over twee dagen mag vliegen dus dat je nog '2 dagen vakantie kunt houden'. En je vriend is al die tijd inderdaad gaan skieên. Sorry maar ik vind het echt absurd dat je verwacht hier zorgverlof voor te krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:44

Ik denk dat de werkgever dan gewoon zegt dat je maar in het ziekenhuis opgenomen moest worden, want dat was een optie vooral omdat je blijkbaar vaker een zware longontsteking hebt gehad. Denk dat het bedrijf een reispartner niet onder sociaal contact zal rangschikken.

En je geeft aan dat een autoreis wel had gekund , weliswaar drie dagen onderweg maar toch, jullie hadden de mogelijkheid om eerder thuis te komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:49

Overigens:
van die wetgeving:
"Zorgverlof in het buitenland
U kunt zorgverlof opnemen voor een naast familielid in het buitenland. In de wet is niet bepaald dat die zorg in Nederland moet worden verleend."

Geen naast familielid.

"Voor wie kunt u zorgverlof opnemen?
U kunt kortdurend en langdurend zorgverlof krijgen voor mensen uit uw omgeving die ziek of hulpbehoevend zijn. Het gaat om:

kinderen, partner, ouders, grootouders, kleinkinderen, broers en zussen (tweedegraads bloedverwanten);
anderen die deel uitmaken van uw huishouden (bijvoorbeeld een inwonende tante);
bekenden (iemand met wie u een sociale relatie heeft. Bijvoorbeeld schoonouders, een buurvrouw of een vriend. De relatie moet wel zo zijn dat het aannemelijk is dat u de zorg moet verlenen). Voorwaarde is wel dat u de enige bent die de zieke zorg kan geven."

Kun jij letterlijk aantonen dat verzorging alleen door vriend kon? Vervoer naar ziekenhuis, medicijnen ophalen en broodje zalm halen?

"Andere afspraken zorgverlof in cao
In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelig voor u zijn."

Kan ook nog gelden.

En ten slotte:

"Hulp bij meningsverschil met werkgever
Wordt u het niet eens met uw werkgever? Dan kunt u contact opnemen met personeelszaken of uw vakbond, of rechtshulp inschakelen."

Ik zie echt nog steeds niet in waarom jullie denken dat jullie in je recht staan. En ik zou het niet hier proberen regelen, maar via rechtshulp.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:55

Hier afgelopen winter 4x longontsteking gehad.
Nu op vakantie met goede reisverzekering en vanuit longarts/huisarts antibiotica kuur mee en prednison.
Dat is gebruikelijk standaard bij longpatiënten die op vakantie gaan naar het buitenland.
En eerlijk zelfs zonder longontsteking kan ik niet doen wat jij allemaal met longontsteking

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:55

Ik heb ook even zitten zoeken, maar ik zou vooral als werkgever vallen over het volgende:

Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft. En u bent gezien de concrete omstandigheden van het geval de enige die de zieke zorg kan geven. Kan iemand anders de verzorging op zich nemen? Dan heeft u geen recht op kortdurend zorgverlof. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.

Uit het verhaal hier begrijp ik dat de vriend van TS niet persé de persoon was om zorg te verlenen (en dat in feite ook niet gedaan heeft door zelf op pad te gaan).

Overigens kan kortdurend zorgverlof van de bovenwettelijke vakantiedagen ingehouden worden; ik weet niet of hier afspraken over zijn binnen het bedrijf? Anders zit je sowieso de zaak op de spits te drijven voor iets waar je niets mee opschiet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:00

karuna schreef:
En MB ik zou nu toch eens fijn vinden als je stopt met me ongeveer in elk topic proberen negatief weg te zetten en me ontleden. :n Heb begint uitermate irritant te worden. Ga een ander lastig vallen

Jammer dat je het zo ziet, ik wilde je oprecht waarschuwen :) en als je op zoek bent naar die definitie is JL toch zo gebeld?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:06

Staat dit niet benoemd in je CAO? Daarin worden zulke zaken vaak aangeven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:13

Ik moet zeggen dat ik het met een aantal van mijn voorgangers een ben.
Wanneer je echt heel ziek bent kun je niet doen wat jij allemaal hebt gedaan. Dan kan ik me ook niet voorstellen waarom een werkgever hier voor moet opdraaien?

Waarom mocht je vriend van de arts niet terug naar NL?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:29

karuna schreef:
Tjsa dat is dus onduidelijk. -O- Gewijzigde wet in aanvraag zorgverlof, sinds juli 2015 ook aan te vragen voor iemand met wie je een sociale relatie hebt. Een werkgever weigert verlof toe te kennen want zou geen sociale relatie zijn. Terwijl dat volgens heel veel anderen wel zo is. Een welles nietes spelletje dus.medewerker is eerste in het bedrijf die het heeft moeten opnemen.

Als jou voorgaande berichten over DE vakantie kloppen , is het toch niet meer dan terecht ?
Noorderlicht bekijken , sleeën , 2 dagen vakantie genieten etc.

Heb je zelf wel in de gaten wat je zelf om jou heen creëert op bokt ?

Je komt echt heel zeikerig , profiterend en aandacht zoekend over.
Als ik zie dat een topic van karuna is , neem ik het direct al niet meer serieus.

Oh zij weer met haar eeuwige gedoe , wat altijd speciaal is , waar niemand een tip voor kan geven.

MB geeft je gewoon aan , wat denk ik 90% van bokt ondertussen denkt maar niet schrijft.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:30

Omdat zij dan naar een kliniek moest en niet in een luxe appartement nog verder kon puzzelen/noorderlicht kijken/extra vakantie houden.

Als ik zo ziek was als TS nu voorhoudt had ik liever onder toezicht gebleven dan ergens een appartement snachts niet meer kunnen ademen. Maar het is toch de schuld van de huisarts dat ze als longpatie 't ziek is geworden.

Ik lees met stijgende verbazing de topics van TS en kan ook alleen maar aanraden om even alles zelf na te lezen en te laten verwijderen als je verdere stappen wilt ondernemen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:34

Beetje longarts raadt het ook af om te gaan vliegen tenzij met mondkapje
dit omdat de luchtcirculatie in een vliegtuig niet voldoende gereinigd wordt en een virus of bacterie dus steeds weer voorbij komt.
Als je dit weet waarom dan risico nemen met je gezondheid en als je dat risico neemt waarom dan weer afgeven op anderen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:39

Peanutbutter schreef:
MB geeft je gewoon aan , wat denk ik 90% van bokt ondertussen denkt maar niet schrijft.

Ik geef alleen maar aan dat die openbare berichten je zaak niet versterken.

Maar ik snap best dat je als reismaatje zorgverlof opneemt en ik snap ook dat als je op een plek bent met de schoonste lucht je je niet laat opnemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 13:43

Ehh en bedankt mb. Enige vraag was de definitie van een sociale relatie. Door jou opmerking wijkt het af van de vraag. Zou niet weten waar ik voor gewaarschuwd.moet worden als alles in openheid is besproken met de verantwoordelijken

Alles is open en eerlijk besproken. Met arts reisverzekering en werkgever. Eerste paar dagen was ik niet ziek. Laten controleren door huisarts en niks aan de hand. Anders zou ik ook niet zijn gegaan logisch toch.

Daarna wel ziek geworden en goed ook. Kliniek was niet in de buurt. Arts stond standby. En in overleg na paar dagen heel hige koorts gekeken waar mijn belastbaarheid lag . Enige manier om te testen of ik fit genoeg was om te vliegen. Op dat moment waren longfoto bloed en koorts weg. Eerder heb ik alleen op bed gelegen en naar kliniek gegaan.

En ja ik regel vaak dingen in opdracht voor anderen. Soms is dan een extra feedback wel handig ja. Dit is de eerste keer een privevraag. Mag kennelijk ook niet.

En wie zou anders boodschappen moeten doen koken naar kliniek brengen hotelpersoneel?

Maar aangezien de vraag is ondergesneeuwd met aannames veronderstellingen.giswerk en nog meer onzin trek ik me terug uit mijn eigen topic. Geen zin om verantwoordelijkheid te moeten afleggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:46

Volgens mij is MB de enige die het voor je opneemt in deze maar ook goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:47

Je blijft ook heel erg naast de kwestie antwoorden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:50

Peanutbutter schreef:
karuna schreef:
Tjsa dat is dus onduidelijk. -O- Gewijzigde wet in aanvraag zorgverlof, sinds juli 2015 ook aan te vragen voor iemand met wie je een sociale relatie hebt. Een werkgever weigert verlof toe te kennen want zou geen sociale relatie zijn. Terwijl dat volgens heel veel anderen wel zo is. Een welles nietes spelletje dus.medewerker is eerste in het bedrijf die het heeft moeten opnemen.

Als jou voorgaande berichten over DE vakantie kloppen , is het toch niet meer dan terecht ?
Noorderlicht bekijken , sleeën , 2 dagen vakantie genieten etc.

Heb je zelf wel in de gaten wat je zelf om jou heen creëert op bokt ?

Je komt echt heel zeikerig , profiterend en aandacht zoekend over.
Als ik zie dat een topic van karuna is , neem ik het direct al niet meer serieus.

Oh zij weer met haar eeuwige gedoe , wat altijd speciaal is , waar niemand een tip voor kan geven.

Ik ben het er mee eens, het is pijnlijk om te zeggen en waarschijnlijk niet helemaal juist om vanuit bokt te oordelen. Maar dan lees ik dat je zoveel reizen doet dat de gemiddelde Nederland niet eens in staat is om te doen en dan bovenstaande kansen.
Als ik dan lees dat je klaagt over verlaging van toegiften denk ik jeetje, zoveel mensen die alles zouden geven voor deze luxe en alsnog alles uit willen halen.
Je vriend heeft gewoon enkele dagen extra luxevakantie gehad, dat zou al enorm veel moeten zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:51

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:56

Overigens heb ik verder geen oordeel over hoe Ts leeft of wat ze verder op bokt post.

Maar specifiek in deze zaak: ja het is een sociale relatie maar nee de situatie voldeed niet aan de voorwaarden van zorgverlof volgens mij als ik die website lees in combi met jouw info.
Je hoeft je niet te verantwoorden, absoluut niet, ik snap absoluut dat het wel zo prettig was dat je vriend bleef. Maar voor je werkgever gaat het niet om prettig of niet, maar om noodzaak en dat vind ik niet aangetoond.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:02

Maar het gaat niet om het aantonen toch? Ik bedoel, de reisverzekering èn een arts hebben verklaard dat zijn zorg wel noodzakelijk was. Maar de werkgever vindt het geen sociale relatie en dat is natuurlijk krom.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:05

MarcoBorsato schreef:
Maar het gaat niet om het aantonen toch? Ik bedoel, de reisverzekering èn een arts hebben verklaard dat zijn zorg wel noodzakelijk was. Maar de werkgever vindt het geen sociale relatie en dat is natuurlijk krom.

Ik vraag mij ook hoe het juridisch zit. In belgie kan je als werkgever als je het niet met de beslissing eens bent van de dokter het weerleggen en door een bedrijfsarts laten controleren. Hoe zit dat dan als je in het buitenland bent.
Evengoed heb je een doodmakkelijke arts waar je let een goed verhaal wegkomt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:07

Enige discussie die er is is namelijk de term sociale relatie. Alles wat jullie erbij halen is niet van toepassing in dit geval. Echt alleen een andere beleving van die term. Meer is niet ter discussie.

En hoe ik reis leef waarvan of wat ook. Is niet van belang. Wat ik doe met mijn lijf is heel effectief omgaan met de beperkte energie en veel laten ook. Ik doe niks zonder overleg met een arts. Niet nu niet gister niet morgen. Heb een lijf en ben daar zuinig op

Mb klopt goede samenvatting en excuus als ik scherp overkom. Zit er aardig doorheen fysiek en deze sh it wil je er niet bij hebben. Verantwoorden of je wel ziek genoeg bent of niet.