Nav Seeking sisterwive, meestal mannen met meer vrouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:02

Emmaa_ schreef:
sanso schreef:
Er is ergens een land in Azië waar iedere vrouw standaard meer mannen heeft. Weet zo even niet welk land.

Dit is sowieso niet waar. Er zal wellicht in een Aziatisch land een groep zijn waarin een deel van de vrouwen nog meerdere mannen heeft maar er is geen land waar iedere vrouw standaard meerdere mannen heeft.

Nee oke, maar hier heeft toch ook niet iedereen een relatie. Ik bedoel meer dat dat daar de standaard is. Zoals hier een setje met zijn tweetjes de standaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:12

sanso schreef:
Emmaa_ schreef:
Dit is sowieso niet waar. Er zal wellicht in een Aziatisch land een groep zijn waarin een deel van de vrouwen nog meerdere mannen heeft maar er is geen land waar iedere vrouw standaard meerdere mannen heeft.

Nee oke, maar hier heeft toch ook niet iedereen een relatie. Ik bedoel meer dat dat daar de standaard is. Zoals hier een setje met zijn tweetjes de standaard is.

Maar ook dat klopt niet. Er zijn een paar Aziatische culturen waarin polygamie als relatief sociaal acceptabel gezien wordt: bij de Sherpa's in de Himalaya (vaak uit pure noodzaak omdat mannen vaak lang van huis waren en de vrouw 'verzorgd' moest worden). Bij de Nivkh mensen op een Russisch eiland, en in bepaalde culturele vormen in Sri Lanka komt het ook voor omdat polygamie daar wettelijk toegestaan is. De meest voorkomende vorm daar is dat een relatie monogaam begint en dat er later mensen bij komen. Dat wordt lang niet altijd door de vrouw geïnitieerd maar mag volgens de wet wel.

Verder zijn er een aantal culturen waarin het sociaal acceptabel is, maar dit is zeer zelden polygandrie (vrouw met meerdere mannen). Er is dus zeker geen land waarin het de standaard is dat vrouwen meerdere mannen hebben, ik ben wel benieuwd naar een bron mocht die er zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:29

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:33

ClauH schreef:
Eigenlijk zijn de huwelijken uit sister wives wel een soort van monogaam toch?

Polyamorie is niet hetzelfde vind ik...

Ik zie er praktisch gezien wel voordelen in qua taakverdeling om sister wives te hebben.

In de praktijk weet ik zeker dat ik een sister wive zou vermoorden in haar slaap }:)

Ik zou die vent vermoorden. Die is de aanstichter van alle ellende }> maar gij zult niet doden.
Maar, als je partner overspel pleegt, of op diverse andere manieren echtbreuk pleegt, mag je gewoon weg.

Plus dat de vrouwen wel monogaam moeten zijn, maar die mannen dus niet......

Nies_ schreef:
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ze in dat programma extreem streng gelovig zijn, wat sowieso niet echt mijn levensstijl is.

Ik de situatie waarin geloof geen (grote) rol speelt komt het ook wel voor dat een vrouw meerdere mannen heeft, maar biologisch gezien is het natuurlijk ook logischer voor een man om meerdere vrouwen te hebben dan andersom. De vrouw kan namelijk maar voor 1 nakomeling zorgen per 9 maanden als je goed je best doet, terwijl een man voor veel nakomelingen tegelijk kan zorgen.

De ironie daarvan is dat polygamie Bijbels gezien helemaal niet te onderbouwen is. Dat het wordt geaccepteerd in die cultuur, wil niet zeggen dat God er ook voorstander van is. Dat zijn echt twee verschillende dingen, en door polygamisten wordt die grens bewust enorm vervaagd. Maar bijbels gezien valt het onder overspel, en dus echtbreuk, en is absoluut verboden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:50

Is dat zo Avalanche? Veel vooraanstaande koningen en leiders in de bijbel hadden toch ook meerdere vrouwen? Dat hoeft niet per se overspel te zijn (kijk naar sisterwives).

Nies_

Re: Nav Seeking sisterwive, meestal mannen met meer vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:52

Ik heb weinig bijbelkennis, maar er zijn natuurlijk wel meerdere clubjes strenggelovige waarbij polygamie voor de man de norm is. Wellicht is het een bepaalde interpretatie ergens of gewoon grondig wijsgemaakt door iemand in het verleden met veel aanzien :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:26

Ja, het gebeurde absoluut, maar het is niet omdat iets in de bijbel gebeurt, dat de bijbel dat dan ook goedkeurt. Er wordt ook gemoord in de bijbel. Tegelijk staat er: gij zult niet doden.

Nies: wat dat laatste betreft: invented tradition. Soms wordt de geschiedenis vervalst, omdat dat sommige mensen gewoon heel goed uitkomt. Het gebeurde zeker, maar niet op zo'n grote schaal als sommigen je willen doen geloven. Het was min of meer voorbehouden aan extreem rijke mensen, zoals koningen, maar daar waren er niet erg veel van, het was zeker niet de norm. En bijbels gezien valt het zonder meer onder overspel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 10:35

Best maf eigenlijk dat in sommige kulturen een man meer vrouwen mag hebben en omgekeerd absoluut niet. Op zich ivm voortplanting wel lastiger met een vrouw en meer mannen. Maar toch blijft de vraag ook als het zou mogen van geloof.

Waarom zou je als man meer vrouwen willen hebben in een huis, soort God aanbid status? Meer mogelijkheden je genen te verspreiden? Meer kansen je voortplantingsorgaan ergens in te duwen?

En omdat wat ik zie de eerste vrouw vaak toch niet zo gelukkig is, eigenlijk ik wil "vreemdgaan" maar dan als mijn vrouw de tweede, derde, vierde enz vrouw kent hoef ik het geen vreemdgaan meer te noemen?

En als het niet geloofsgebonden is, waarom dan toch meer mannen dan vrouwen met deze constructie van met zijn allen in een huis wonen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:44

karuna schreef:
Best maf eigenlijk dat in sommige kulturen een man meer vrouwen mag hebben en omgekeerd absoluut niet. Op zich ivm voortplanting wel lastiger met een vrouw en meer mannen. Maar toch blijft de vraag ook als het zou mogen van geloof.

Waarom zou je als man meer vrouwen willen hebben in een huis, soort God aanbid status? Meer mogelijkheden je genen te verspreiden? Meer kansen je voortplantingsorgaan ergens in te duwen?

En omdat wat ik zie de eerste vrouw vaak toch niet zo gelukkig is, eigenlijk ik wil "vreemdgaan" maar dan als mijn vrouw de tweede, derde, vierde enz vrouw kent hoef ik het geen vreemdgaan meer te noemen?

En als het niet geloofsgebonden is, waarom dan toch meer mannen dan vrouwen met deze constructie van met zijn allen in een huis wonen?

Zal met de patriarchie te maken hebben, christendom is echt een mannenwereld van huis uit. Er zijn inderdaad versen die zij interpreteren op de manier dat zustervrouwen wenselijk zouden zijn.
Dit is zover ik begrijp vooral zodat de vrouw steun heeft aan de andere vrouwen bij opvoeding etc. Gaat ook eigenlijk altijd in overleg want het leven van de man word hel natuurlijk met vechtende vrouwen in huis :+

Uit de relatie stappen is niet overal een optie maar zoals bij het programma sister wives is afstand nemen wel mogelijk.

Met meerdere mensen een relatie hebben is gewoon liefde delen in principe. Je houd ook niet minder van je eerste kind na je tweede, dus waarom zou je niet van 2 mannen/ vrouwen tegelijk kunnen houden?

Lijkt me aan geregel wel een drama overigens :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 10:52

Ik heb geen kinderen dus geen idee daarvan. :+

Lijkt me ook erg onhandig in een huis met geregel. Niet aan mij besteed, met een is al druk genoeg :') . Samen opvoeden klinkt meer zoals bv sommige stammen. Hele familie in een hutje die zich allemaal met opvoeding bemoeien. Al is dat vaak van een man en een vrouw.

Maar blijft dus waarom zou je als man meer vrouwen willen hebben, behalve je god wanen want iedereen staat jou ter dienst (soort egotripperij :P )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:06

karuna schreef:
Ik heb geen kinderen dus geen idee daarvan. :+

Lijkt me ook erg onhandig in een huis met geregel. Niet aan mij besteed, met een is al druk genoeg :') . Samen opvoeden klinkt meer zoals bv sommige stammen. Hele familie in een hutje die zich allemaal met opvoeding bemoeien. Al is dat vaak van een man en een vrouw.

Maar blijft dus waarom zou je als man meer vrouwen willen hebben, behalve je god wanen want iedereen staat jou ter dienst (soort egotripperij :P )

Mijn man zegt nu heel boos dat dat het punt helemaal niet is bij het non religieuze in ieder geval :+

Het is meer het vrij zijn om gevoelens te hebben voor iemand en er naar te mogen handelen. Verliefd worden is normaal ook als je in een langdurige relatie zit.
Waarom jezelf onnodig in de klem werken op emotioneel vlak?

Ik ben zelf nog niet zo ver dat ik daar 100% ok mee ben, maar het begint te komen. Ook gezien ik zelf nu iemand ken die ik eigenlijk wel heel aardig vind zeg maar.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:11

Is jouw man wel van het polygebeuren dan Azmay?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 11:11

Maar er is voor mij een verschil, open relatie waarbij je beiden er iemand naast hebt, of een man of vrouw die meerdere partners heeft in een huis. Echt polygamie dus.
Beiden voor mij onbegrijpelijk trouwens.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:13

WesternWay schreef:

Hij zou graag die vrijheid hebben ja, maar het hele idee is dat de partner daar ook een zegje in heeft dus zolang ik het niet wil is er niets aan de hand. Moet zeggen dat er wel veel bespreekbaar is en dat voelt erg prettig want dat voorkomt geheimen en frustraties op dit vlak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:38

Cayenne schreef:
Ik heb een valkparkiet man met twee dames, telt dat ook? :+

Veel vogelsoorten zijn juist supermonogaam en blijven hun hele leven als koppeltje samen.Of dat bij valkparkieten ook zo is weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:08

Je hebt op LindaTV (youtube) een vrouw met 2 mannen. Wat een verschrikking, die 2 'oudsten' hebben de nieuwkomer compleet onder de duim. Ze hebben een hele serie met afleveringen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:10

Je kan het ook zo zien: er is maar 1 man nodig om 100 kinderen te verwekken, maar er zijn 100 vrouwen nodig voor die 100 kinderen :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:15

antje_vip schreef:
Je kan het ook zo zien: er is maar 1 man nodig om 100 kinderen te verwekken, maar er zijn 100 vrouwen nodig voor die 100 kinderen :D

Volgens mij krijgen mannen met meer vrouwen juist echt niet zo heel veel kinderen, valt niet te betalen anders :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:19

bobje26 schreef:
Je hebt op LindaTV (youtube) een vrouw met 2 mannen. Wat een verschrikking, die 2 'oudsten' hebben de nieuwkomer compleet onder de duim. Ze hebben een hele serie met afleveringen.

Dat zijn dezelfde als van de Stentor link die hier eerder is geplaatst toch?
De twee Jannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:43

Ja 2 jannen. Had even snel topic doorgelezen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:36

karuna schreef:

Een wilde gok van mij en pure speculatie, maar ik denk dat de ontevredenheid van de eerste vrouw misschien pas naar bovenkomt wanneer er meer en meer vrouwen komen. Ik kan me voorstellen dat je -wanneer je er op het begin sowieso al wel voor openstaat- dat het best nog wel oké is om een tweede vrouw naast je te "dulden". Je hebt nog genoeg quality time met je man. Bij een derde is het misschien ook nog wel te overzien, maar vanaf dat er vier of meer vrouwen rond je man hangen, kan ik me wel voorstellen dat je je echt gewoon eentje van de kudde begint te voelen. En dat het dan toch niet meer zo een leuk idee lijkt als in het begin.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:56

Nies_ schreef:
Ik heb weinig bijbelkennis, maar er zijn natuurlijk wel meerdere clubjes strenggelovige waarbij polygamie voor de man de norm is. Wellicht is het een bepaalde interpretatie ergens of gewoon grondig wijsgemaakt door iemand in het verleden met veel aanzien :+

Had in een docu gezien dat een bepaalde stroom geloofde dat God meerdere vrouwen had om de aarde te bevolken. Dus hadden zij ook meerdere vrouwen. Meer voortplanting dus?

Lijkt mij maar ingewikkeld, meerdere partners. 1 kan al tijdrovend zijn :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:41

In het Oude Testament waren er inderdaad mannen die meer vrouwen hadden.Maar Jezus, in het Nieuwe Testament, keurde dat af. Gelovigen die vanuit hun geloof vinden dat ze polygaam mogen leven, zijn dus geen Christenen volgens het Nieuwe Testament. Zij baseren zich dan oftewel op het Oude Testament, oftewel op andere niet- Christelijke religies die dit toestaan.In de Islam mag een man 4 officiele vrouwen hebben, en nog zoveel bijvrouwen als hij zich financieel kan veroorloven.Er zijn slechts heel weinig volkeren\stammen waar 1 vrouw meer mannen mag hebben, en dan gaat het in het algemeen om broers! Omdat het toch wel veel gaat om de voortplanting en het doorgeven van bloedlijnen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:58

In het oude testament wordt het min of meer gedoogd, maar het is ook in het oude testament niet toegestaan.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:37

Azmay schreef:
WesternWay schreef:

Hij zou graag die vrijheid hebben ja, maar het hele idee is dat de partner daar ook een zegje in heeft dus zolang ik het niet wil is er niets aan de hand. Moet zeggen dat er wel veel bespreekbaar is en dat voelt erg prettig want dat voorkomt geheimen en frustraties op dit vlak.

Ah oke bedankt voor het delen.