Filerijden frustraties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:06

Precies dat, Karuna en Alvaron, dat is ook mijn ervaring.
Rechts tussen de vrachtwagens met voldoende afstand rijdt zoveel rustiger en daarmee hinder ik echt de vrachtwagens niet hoor, gewoon netjes afstand houden dan is er niets aan de hand.
Laat de rest maar stressen op die linkerbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:23

Ik rij heel veel op de weg ivm mijn werk, ivm soms testfietsen mee ook absoluut geen optie om met het OV te gaan.

Files zijn poedersuiker, maar ik hou er van te voren al rekening mee. Iets te eten en drinken mee, bij de laatste klant sowieso plassen , en gewoon lekker meerijden met de rest. Heeeeerlijk die mensen die vreselijk gefrustreerd naast me de ene na de andere auto proberen in te halen (want dat heeft echt extreem veel nut in de file). Ik blijf meestal gewoon standaard op dezelfde baan. Zeker de A4 vanuit Amsterdam is echt heerlijk naar Rotterdam. Daar sta je tegenwoordig bijna altijd vast.

Als beide richtingen file hebben kijk ik ook vaak naar de andere kant, alleen maar chagrijnige gezichten. :') ik ga gewoon lekker bellen, muziek luisteren en maak me er helemaal geen zorgen om want thuis kom ik toch wel en wordt doorbetaald. Als mijn reistijd niet vergoed zou worden zou ik heel weinig betaald krijgen dankzij alle files :Y)

Anoniem

Re: Filerijden frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:27

Oja en ik ben inderdaad dus zon k#twijf die breed lachend blijft rijden omdat ik echt geniet van iedereen die zwaar geïrriteerd is.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:38

Ik heb eigenlijk wel lol in de file, lekker meezingen en genieten van de verbaasde/sikkeneurige gezichten :D

Je kunt toch nergens heen, dus waarom druk maken en chagerijnig zijn? Daar wordt mijn dag niet beter van.

Afhankelijk van wat er is, en hoe de rechterbaan erbij staat, kan het zijn dat ik naar rechts ga.

Als er geritst moet worden, probeer ik dat zo eerlijk mogelijk te doen, ik zal geen 10 mensen voor laten en daarmee mijn baan blokkeren, maar netjes eentje voor, of twee, en dan kunnen ze weer achter me.

Wat ik echt niet ok vind, is wanneer mensen een paar honderd meter over de vluchtstrook rijden. Vaak genoeg file door een ongeluk, of dat je niet weet waarom er file is. Je blokkeert dan de doorgang voor hulpverleners...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:39

Ghostattack schreef:
NatasjavE schreef:
Mag je voor je werk een leasewagen uitkiezen?

Zo ja,...neem een automaat.

Lekker een kop koffie of thee, lekker muziekje op en lekker mee tuffen. Dan kan je relax met het tempo mee.

Dacht ik ook toen ik begon bij mijn baan.. Mocht ik geen automaat kiezen _O- Jammer maar helaas.

Oh echt?

Nou wij gelukkig wel. Rijdt zo fijn. Je krijgt hem bij sommige merken er nu gewoon gratis bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:42

Ojee filerijden is voor mij 1 grote frustratie. Gelukkig is het mijn man die dagelijks file rijdt en niet ik. Zou niet goed zijn voor mijn bloeddruk denk ik :')

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:48

Een audiobook is ook wel een aanrader hoor. :)
Ik probeer wel in een baan te blijven.. maar wissel ook wel hoor en sommige mensen zijn gewoon rete irritant op de weg of letten niet op of zitten juist voortdurend op de rem. Als er een rijbaan is afgesloten is er altijd wel een groep asos doe wacht tot het laatste moment dat de weg letterlijk is afgeZet voordat ze willen schuiven (en dus al op een afgekruiste baan reden). Vermoeiend. En dan laat ik ze er idd niet erin. :’)

Hier hebben ze 4 of 5 banen en vrachtwagens mogen eigenlijk in alle banen. :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:33

Ik leg mij er ook bij neer hoewel ik ze zoveel mogelijk probeer te vermijden door iets eerder of juist later te vertrekken maar dat is niet altijd mogelijk.
Soms doe ik een soort spelletje, dan ga ik raden wat voor persoon er in de auto naast mij zit en als ik deze dan passeer kijken of ik gelijk heb :') podcasts luisteren is misschien ook nog een idee?
Oh en ik eet graag pistachenoten, dan heb ik wat te doen := maar vooral als de file echt stil staat, langzaam rijdend zijn ze zo lastig te pellen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:54

Als beroepschauffeur heb ik toch vaak 2x daags file aan mijn broek.
In het begin ergerde ik me kapot aan het associale gedrag van andere (zeker het via pechstrook inhalen, dan zet ik mijn combinatie toch net ver genoeg op de pechstrook dat er niet voorbij gereden kam worden).
Maar ondertussen heb ik echt wel geleerd niet meer aan te trekken.
Ik laat mooi 50-100m ruimte voor die gevaren die continu rijstrook wisselen en laatste momenten invoegen.
Meestal geraak ik er dan wel door door hem in 1-2e versnelling rustig te laten rollen.

Wat ik soms wel doe, wat vrij asociaal is, is als ik zie dat rijstrook wisselaar of iemand die via parking probeert in te halen, of perse voor mij wilt invoegen terwijl achter mij ook ruimte is, maar ze dan achter een camion moeten, het gat wat ik laat dicht rijden.
En ik probeer vooral auto’s voor mij te mijden, moest ik een fractie van seconde niet opletten en te laat zien dat iemand alles dicht pitst, ik er niet op zit.
Vandaar dat ik ook echt 50-100m probeer aan te houden.

En hoe ik rustig blijf?
Foute uur cd op, beseffen dat ik per uur sta, bellen met collega’s en samen lachen over de stunten die uitgehaald worden door andere. En vooral geen cafeïne op dat moment.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:08

Arnon schreef:
Ik vind filerijden ook wel leuk, het schept altijd zo lekker een band tussen jou en voorganger en degene achter je. Voel me daar dan echt connected mee, en ben altijd een beetje verdrietig als er iemand tussen komt. :')

:')

Ik vind het altijd een beetje treurig dat er een hele rij auto's op elkaar staat te wachten zodat mensen hun agenda kunnen leven (ik bedoel, hoe raar is het eigenlijk?). En dat ik daar dan aan mee doe :z Dat besef maakt altijd dat ik er maar het beste van maak. Muziekje op en bedenken: Eenzaam is het iig niet

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:24

Ach, rijd dagelijks file. Vind het eigenlijk juist wel een lekker rustmoment haha. Kan me juist altijd een beetje storen aan die mensen die een onwijs groot gat tussen hun en de voorganger houden. Gewoon aansluiten.

En voor de rest: "Ergert u niet, verwondert u slechts."

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:41

Meestal gaat het op de rechter rijstrook sneller. :)
Wie niet snel is, moet slim zijn.... zoiets.
Afstand houden tot je voorganger draagt bij aan ieders veiligheid.
(enkele weken geleden nog een collega die in een kettingbotsing terecht kwam, en dus nu met de gevolgen van een ernstige whiplash zit)

Het enige wat ik wel dom vindt, is op een punt waar de snelweg overgaat in een splitsing naar 2 wegen toe. Dan gaat men ineens wel allemaal op één strook rijden, waardoor juist een extra lange file ontstaat.
Er zijn zelfs mensen die dan de linkerstrook voor anderen proberen af te sluiten (lees, midden op de weg rijden)
Het is alleen jammer dat zij door hun actie de file juist onnodig lang maken.
Zelfs extra borden 'vanaf hier invoegen' brengt ze niet op het idee dat je tot die tijd gewoon beter beide rijstroken kunt gebruiken.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:57

Jorienn schreef:
Oja en ik ben inderdaad dus zon k#twijf die breed lachend blijft rijden omdat ik echt geniet van iedereen die zwaar geïrriteerd is.

Dit :+

Ik rij altijd in de file na mn nachtdienst, dus ik ben dan ook zwaar geirriteerd, maar moet zo hard lachen om die mensen die dan gaat zitten duwen voor 1 plekje _O-

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:03

Ik hoef het nu bijna nooit meer, maar heb een aantal jaar als consultant gewerkt en bij bepaalde klanten was het ook standaard file rijden. Ik vond dat altijd wel prachtig. Had allerlei activiteiten om de tijd te vullen.
- Beetje zwaaien naar mensen die je steeds weer voorbij rijdt en hun jou weer.
- Snoepjes/koekjes delen met hongerige file collega's (als je echt stilstaat natuurlijk).
- Muziek op 10 en vooral niet terugkijken als mensen je boos aankijken omdat je zon herrie maakt, maar juist lekker meedansen/zingen om het aan te dikken (best gemeen eigenlijk, I know).
- Tellen hoeveel mensen er in hun neus zitten te peuteren en denken dat je dat niet ziet (sorry mensen, het valt gewoon heel erg op ook al denk je van niet).
- Met je vingertje zwaaien naar mensen die zitten te bellen achter het stuur (potverdikkie)
Heb zelfs een aantal keer een telefoonnummer gekregen in de file, van leuke klusjesbus-mannen haha. Niet dat ik er dan iets mee deed, maar ik vond het wel heel schattig dat ze de moeite namen een briefje en een pen te zoeken in de bus.

*\o/* Dan was de file altijd zo voorbij. *\o/*

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:15

Wat ik irritant vind is dat er mensen zijn die heel lang wachten voor ze weer vooruit gaan rijden, terwijl er al lang naar voren gereden wordt voor hun.
Of mensen die veel te veel ruimte laten.

Maar goed, irriteren/ergeren heeft geen zin en heb je alleen jezelf maar mee.
Iedereen vind zichzelf perfect rijden, want hun doen dat niet hoor, zoals anderen dat doen (van baan wisselen, plakken, te lang wachten, hard optrekken en hard remmen en zo verder).. Maar ondertussen :P

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 01:29

Goof schreef:
Alvaron schreef:
Zodra ik een file zie opduiken ga ik naar de rechter baan. Vrachtwagens rijden inderdaad veel gelijkmatiger. Laat die linker baan maar racen en stilstaan. Ik tuf rustig met de vrachtwagens mee en houd gewoon afstand, vooral bij opritten zodat het invoegend verkeer er gewoon tussen kan.

Grappig. Ik rijd uberhaupt al niet tussen de vrachtwagens, maar zodra er een file opduikt duik ik naar de linkerbaan. Ik vins het zeer onprettig rijden tussen vrachtwagens, zeker als er ook nog verkeer moet invoegen. Linkerbaan geeft mij veel meer rust en overzicht.

En verder ts, gewoon meerijden met en aanpassen aan de rest van het verkeer. Muziek aan, koffie of thee mee en neem de tijd.

Linkerbaan is negen van de tien keer ook sneller dan de rechter, zeker op een weg met twee of drie stroken.

Ik mag dagelijks heen en weer naar Utrecht, één van de grootste fileknelpunten van Nederland. Ik moet op ofwel de A2, ofwel de A27 een brug over, maar daarna schiet ik vrijwel altijd een stuk binnendoor, of de hele route als het goed real is. Rij liever met 70-80 binnendoor dan dat ik continu moet filerijden :)