VVV bon gevonden met veel geld erop. Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Re: VVV bon gevonden met veel geld erop. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:37

Ik wist niet eens dat vvv bon bij divoza kon

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:38

Ik heb het idee dat je uit bent op het antwoord "Joh, meid, gebruik je kaart!"

Ik zou het niet doen en minimaal een jaar wachten, dan heb je ook een leuke bonus volgend jaar. Die kaarten blijven héél lang geldig, zeker als het al een pasvariant is.

Ik zou zo'n pasje ook niet direct missen, pas als ik hem weer zou willen gebruiken. Dus minimaal drie maanden wachten lijkt me niet meer dan logisch, maar ik zou me persoonlijk aan de regels houden die hierboven in een linkje staan.

Wel vraag ik me af welke onnozele €220,- op een VVV kaart zet.

Edit: Na dat jaar zou ik het waarschijnlijk alsnog aan een goed doel geven, ik zou niet rustig kunnen slapen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 01-04-19 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:38

bridgetF schreef:
Ik vind echt niet kunnen dat de kaart mogelijk is vernietigd of gebruikt gaat worden. Ik mag hopen dat het één grote 1 april grap is en we er allemaal ingetrapt zijn. Het is dan wel een goede grap trouwens.

Zelfs al is het een grap, dan vind ik het nog best schokkend dat zoveel mensen zeggen, geef maar lekker uit. Verder ben ik het helemaal met je eens.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 20:45

Nee het is geen 1 april grap haha.
Ik ben niet uit op het antwoord van geef het maar uit. Want dan was de bon na dag 1 al leeggehaald. Ik hoop door dit topic op meer ideeën te komen wat te doen met de niet bestaande bon maar alleen codes. Wat jullie zouden doen, of het strafbaar is, whatever. Je kan maar beperkt op websites bestellen met alleen codes zonder kaart. Dit omdat er dus heel veel fraude mee gepleegd is. Check radar of kassa of iets dergelijks.

Ik ben in mijn leven echt al zoveel spullen kwijt geraakt en op de een of andere manier is zo goed als alles terug gebracht bij me. Ik ben zelf dus ook heel onvoorzichtig met mijn spullen geweest, de afgelopen jaren gaat dit een heel stuk beter.

Nogmaals, ik ga niet zomaar de bon uitgeven. Maar ik denk als je in mijn schuitje zit dat dit best apart is wat je 'overkomt'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:45

Els1984 schreef:
bridgetF schreef:
Ik vind echt niet kunnen dat de kaart mogelijk is vernietigd of gebruikt gaat worden. Ik mag hopen dat het één grote 1 april grap is en we er allemaal ingetrapt zijn. Het is dan wel een goede grap trouwens.

Zelfs al is het een grap, dan vind ik het nog best schokkend dat zoveel mensen zeggen, geef maar lekker uit. Verder ben ik het helemaal met je eens.

Zoveel mensen? De absolute meerderheid zegt dat juist niet :+

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:46

Vorige week kregen we een telefoontje met dat iemand in de zaal een anonieme ov-kaart was verloren waar 200 euro op stond. Ik had hem gevonden en ben direct naar de manager gelopen zodat hij de eigenaar kon bellen, zal eerlijk toegeven dat ik halverwege heb gedacht dat zelf houden wel heel fijn zou zijn, maar heb de eer aan mezelf gehouden en heb hem netjes afgegeven en de eigenaar was héél blij dat we hem hebben gevonden, helaas geen vindersloon gekregen :D

Zou toch nog even doorzoeken en actief aanbieden. Het is wel gek dat de kaart nu gewoon weg is, hopelijk heeft niet een andere collega wel het initiatief genomen om hem te gebruiken, dat zou toch wel heel zonde zijn. Verder, ik zit zelf op Facebook in geen enkele buurtgroep/pagina, dus dit soort dingen krijg ik ook nooit mee. Ik zou het inderdaad misschien via de VVV, gemeente of politie doen of dat ene bedrijf ik ben iets kwijt (?) oid. Hopelijk kunnen zij wel de eigenaar bereiken. Maar jemig, 220 euro := Is dat niet uit een kerstpakket of zo?

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 20:49

gerpiegorp schreef:
Vorige week kregen we een telefoontje met dat iemand in de zaal een anonieme ov-kaart was verloren waar 200 euro op stond. Ik had hem gevonden en ben direct naar de manager gelopen zodat hij de eigenaar kon bellen, zal eerlijk toegeven dat ik halverwege heb gedacht dat zelf houden wel heel fijn zou zijn, maar heb de eer aan mezelf gehouden en heb hem netjes afgegeven en de eigenaar was héél blij dat we hem hebben gevonden, helaas geen vindersloon gekregen :D

Zou toch nog even doorzoeken en actief aanbieden. Het is wel gek dat de kaart nu gewoon weg is, hopelijk heeft niet een andere collega wel het initiatief genomen om hem te gebruiken, dat zou toch wel heel zonde zijn. Verder, ik zit zelf op Facebook in geen enkele buurtgroep/pagina, dus dit soort dingen krijg ik ook nooit mee. Ik zou het inderdaad misschien via de VVV, gemeente of politie doen of dat ene bedrijf ik ben iets kwijt (?) oid. Hopelijk kunnen zij wel de eigenaar bereiken. Maar jemig, 220 euro := Is dat niet uit een kerstpakket of zo?

Kerstpakket zat ik ook aan te denken , of iets van sinterklaas of in die trant. Was in december geacitiveerd.
Dat de kaart weg is kan ik verder niks aan doen. Dorpje heeft maar 5000 inwoners en er zijn er veel lid van die pagina. Normaal worden sleutels of verloren voorwerpen veel gedeeld. Dit is maar 2x gedeeld. Dus bereik zal ook wel minder zijn. Ook lastig uit te leggen als ik de politie bel of vvv kantoor, omdat ik dus geen kaart heb.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:53

Ts, ik vind niet dat jij er recht op hebt. Jij bent niet de vinder.
Je werkgever heeft er ook niets over te zeggen.

Kun je de vinder, dus de klant, traceren?
Dan teruggeven en die wijzen op:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-voorwerp

Dan heeft die misschien de mazzel dat de eigenaar niet komt opdagen en mag het tegoed hebben.

Dat eerst proberen.
Want jij en je werkgever staan achter in de rij.
Pas als je de eigenaar en de vinder niet kunt traceren, kun je besluiten er zelf iets mee te doen.
Ik zou dan iets leuks doen met je baas en eventuele collega's en jij zelf.

Zelf het tegoed houden, nee. Je hebt er geen recht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:57

Ben ik de enige die zegt: gewoon gebruiken? :')

Ik vind dat sowieso wel een interessante gewetensvraag. Wellicht ga ik daar even een topic over openen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:12

Resistance schreef:

Ik vind dat sowieso wel een interessante gewetensvraag. Wellicht ga ik daar even een topic over openen.

Als TS d daadwerkelijke eerlijke vinder zou zijn geweest zou ik dit ook zeggen en doen. Zij is dit nu niet, dus hoe banketstaaf ook. Ik zou er niets mee doen, tot je hem over een jaar vindt en er nog ligt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:18

Juridisch gezien mag je dit niet gebruiken.. Uit mijn hoofd mag je na een jaar geen claim op de pas het als eigen beschouwen.

Edit: ik lees nu pas dat jij niet de originele vinder bent.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 01-04-19 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:22

marleen_88 schreef:
Resistance schreef:

Als TS d daadwerkelijke eerlijke vinder zou zijn geweest zou ik dit ook zeggen en doen. Zij is dit nu niet, dus hoe banketstaaf ook. Ik zou er niets mee doen, tot je hem over een jaar vindt en er nog ligt.

Nou ook niet als je de vinder bent hoor.. althans niet direct. Ik zou toch zeker de verplichte tijd wachten en daarna met collega's iets van doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:26

Maar niemand weet toch dat jij hem mee hebt genomen? Of ben ik daar nou zo makkelijk in?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:27

verootjoo schreef:
Els1984 schreef:

Ik zie er al 6 die suggereren wat ts ermee kan doen in de korte tijd dat dit topic bestaat (uitgeven, bingo, goed doel en dus niet als gevonden voorwerp melden, zoals het hoort). Dat vind ik veel ja. Dat jij dat niet vind; prima! Ik heb het niet over een meerderheid.

Edit; inmiddels 7 ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:29

Els1984 schreef:
verootjoo schreef:

Ik zie er al 6 die suggereren wat ts ermee kan doen in de korte tijd dat dit topic bestaat (uitgeven, bingo, goed doel en dus niet als gevonden voorwerp melden, zoals het hoort). Dat vind ik veel ja. Dat jij dat niet vind; prima! Ik heb het niet over een meerderheid.

Maar wat vind je daar schokkend aan?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:29

Als het mijn kaart was die ik kwijtgeraakt ben, dan had ik dit gemeld bij de politie. Ik heb namelijk geen fb. Ik kan dus onmogelijk weten dat jullie hem gevonden hebben. Contact opnemen met de politie is het minste wat je kan doen. Aan jezelf uit geven vind ik echt not done! Er is ook nog zoiets als moraal en fatsoen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:30

Els1984 schreef:
Niet iedereen heeft Facebook. Melden doe je bij de gemeente. Vinder heeft meldplicht. Facebook kun je alleen als extra medium inzetten om te proberen de eigenaar te achterhalen. Je geeft zelf aan dat de man onbekend was, dus die zal niet op de dorps-facebookpagina kijken. Maar je klinkt alsof je je besluit al genomen hebt. Lijkt me onverstandig en zeker om het dan ook nog op het grote wijde web te zetten.

Precies dit. Juist een (papieren?) VVV-bon is nou echt zo’n typisch oma cadeau/ding.
Zeker met zo’n bedrag denk ik gelijk aan een verjaardagscadeau aan oma van haar kinderen of zoiets.

Iets op FB zetten bereik je simpelweg maar een deel van de bevolking mee en is leuk als extra naast de reguliere meldplicht.

Mijn mond valt echt open van verbazing als ik sommige ideeën lees.... wat een egocentrisch gedrag zeg :n

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:24

Zoveel mensen? De absolute meerderheid zegt dat juist niet :+[/quote]

Edit; inmiddels 7 ;-)[/quote]

Dan lees je niet goed want ik zeg: als niemand zich meld! Na een jaar kun je het dan toch gebruiken? Meld iemand zich voor die tijd heb je gewoon pech

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:42

Die kaart is op je werk gevonden. Niet door jou in je vrije tijd. Ik zou daar niet mijn divoza mandje mee vullen nee. En zeker niet zonder overleg. Kan je nog weleens in de problemen brengen. Diefstal...

Weggooien is ook zonde natuurlijk , ik snap dat je m dan liever uitgeeft. Maar overleg het dan met je baas en doe iets voor het team.

Euh als niemand zich meldt natuurlijk...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:50

Ik zou eerst rondvragen aan je collega’s of de kaart nog fysiek wel bestaat...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:21

bridgetF schreef:
ik vind het nogal apart dat de kaart nu weg is, maar niet bij de rechtmatige eigenaar.

Als je iets vind, moet je dat aangeven bij politie of gemeente.
Het zelf weggeven of uitgeven, mag pas na een jaar. Het is (nog) niet jullie eigendom.
De eigenaar kan zich nog melden, misschien ziek of op vakantie en het is ook best wel een groot bedrag. En wie weet hoe groot het voor de eigenaar is, misschien iemand die leeft van een zeer laag inkomen en er pas achter komt dat de kaart kwijt is, als hij of zij deze weer wil gebruiken. Misschien wel van iemand die het echt als een spaarpotje gebruikt als er echt dingen van gekocht moeten worden en daarom er ook nog niet achter gekomen. Je weet het niet, maar wat als iemand zich meld? Wat dan?

Ik bedoel het niet gemeen, maar de kaart was niet eigendom van jou, je collega of de zaak. Wat als de persoon in kwestie zich meld, wordt het dan door je collega opgelost? Gevonden voorwerpen moet je aangeven, na een jaar wordt het pas je eigendom. Je mag het wel zelf in bewaring houden, maar dat betekend niet dat je het mag opmaken of vernietigen.

Helemaal mee eens. Snap niet dat het in mensen opkomt om het zelf te gebruiken.
Maar ook vanwege de dag, zou ik denken aan een 1 april grap: ga je daadwerkelijk wat bestellen, dat er iets van ‘busted!’ Op je scherm komt staan..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:34

Vvv papieren bonnen zijn eruit en de nieuwe huidige pasjes zijn 3 jaar geldig.

Ik verkoop ze in een winkel en heb regelmatig klanten ervoor in diverse leeftijden en doelgroepen.

Maar hoe ga je bewijzen dat die kaart van een persoon is die zich meld. Ik maak niet van al mijn kado kaarten foto's.
Kan je bij vvv niet zien wanneer die is opgeladen? Want je zou dan ook moeten kunnen zien of er transacties mee zijn gedaan...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:34

Ik vind het echt te idioot voor woorden om zo'n kaart te vernietigen en dan druk ik het nog zacht uit. Doe je best om de eigenaar te vinden en lukt dat niet dan geef je het na een jaar zelf uit. Of in dit geval; verdeel het onder collega's of koop iets leuks voor op het werk.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:40

Wow, je divoza winkelvak al vullen heb ik echt geen woorden voor. Ik kijk mijn cadeaukaarten niet dagelijks na en er zijn tal van andere redenen. Ik hoop dat ik jou niet tref als ik iets kwijt raak.

Dus als nu iemand komt, kan hij niet eens zijn kaart teugkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 01-04-19 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt