Zevendedagsadventist kerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:20

Sjong schreef:
verootjoo schreef:
Op Wikipedia zeker ;)
Dat zijn de principes van veel stromingen en een soort ‘ideaal beeld’ maar natuurlijk geen ‘regels’.
Regels zijn menselijk en niet goddelijk. Als iemand vanuit geloofsovertuiging bepaalde dingen niet doet is dat helemaal prima, maar als iemand al dan niet perongeluk bepaalde dingen wel heeft gedaan is dat niet per se fout voor de kerk. Je relatie met God en bepaalde ‘fouten’ is iets tussen jou en God en niet tussen jou en andere mensen, want die hebben hun eigen ‘fouten’.

Volgens mij staan zulk soort ‘regels’ niet eens op de site van de adventisten zelf.

Wat niet wegneemt dat er idd ook kerken zijn die ook echt regels stellen en consequenties verbinden bij overtreding daarvan. Maar daar zou ik verre van blijven.
Weet niet bij welk genootschap TS haar kennis zit, maar bij die ik ken is dat geloof ik niet zo.

Nee niet op wikipedia, maar op http://www.adventist.nl en vrij uitgebreide site over de adventisten ( door henzelf). Tevens op zda-ref.nl( ook een site door de adventisten). Ik kijk heus wel naar meerdere bronnen die betrouwbaar zijn. En dit waren de eerste 2 hits die ik kreeg. Er staat dat een huwelijk met een ongelovige niet onder valt onder de richtlijn van wat zij onder een huwelijk verstaan.

Precies wat ik zeg dus... dat het niet onder hun richtlijn valt, dus dat het afgeraden wordt :)
De vraag blijft; wat zegt Jezus erover :)
Mensen zijn nogal makkelijk met ‘regels’ maken om hun geloof wat richting te geven.

Sjong

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:24

Dat zeg ik toch ook? Jij gaat zeggen dat ik het vast op wiki gevonden heb. Maar op 2 sites staat dit bij onze belangrijkste geloofsregels. Uiteraard zijn er vast mensen die klein hun eigen plan trekken, maar het is dus wel een dingetje wat echt niet gewaardeerd wordt.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:25

En dat lijkt mij voor ts belangrijk om te weten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:29

Sjong schreef:
Dat zeg ik toch ook? Jij gaat zeggen dat ik het vast op wiki gevonden heb. Maar op 2 sites staat dit bij onze belangrijkste geloofsregels. Uiteraard zijn er vast mensen die klein hun eigen plan trekken, maar het is dus wel een dingetje wat echt niet gewaardeerd wordt.

Dat zegt dan vooral heel erg veel over de bekrompenheid van denken en feitelijk over de machtspolitiek die gevoerd wordt, in plaats van geloof en naastenliefde.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:33

ikke schreef:
Sjong schreef:

Dat zegt dan vooral heel erg veel over de bekrompenheid van denken en feitelijk over de machtspolitiek die gevoerd wordt, in plaats van geloof en naastenliefde.

Dat dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:40

Sjong schreef:

Nee, dat is dus individueel.
Stel als ik er voor kies om bepaalde dingen niet te doen, heeft dat toch niks te maken met hoe ik vind dat anderen hun leven inrichten?
Er zijn mensen die er openlijk over oordelen en het afkeuren en er zijn mensen die dat niet doen.
Ik hoop dat ik zelf tot de laatste behoor, hoewel ik ook niet zonder fouten ben, omdat Jezus ons dat als voorbeeld heeft voorgeleefd.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 11:46

Anoniem schreef:
Weet je zeker dat het niet een vrij onhandige manier van hem is om aan te geven dat hij het gewoon niet ziet zitten met jou?

Ja, ik weet heel zeker dat hij het wel iet zitten met mij. Hij geeft aan dat hij eerlijk tegen me wil zijn en voor zijn geloof wil gaan. Maar dat hij zeker weet dat hij God én mij in zijn leven wil. Hij is wel net een week bij zijn ouders geweest en daardoor is dit nu weer aangewakkerd, vorige keer had hij het er ook over dat hij meer aan zijn geloof wilde doen toen hij bij ze geweest was. Die druk komt dus daar vandaan, een paar weken later hoorde ik hem er niet meer over. Maar nu lijkt het toch anders te zijn.

Zelf geloof ik denk ik wel dat er een God is, maar ik ben den ik een soort agnost. Ik ben wel van mening dat als er een God is dat hij het het belangrijkst vindt dat je goed en eerlijk leeft. Goed bent voor iedereen om je heen, de mensen, dieren en natuur. Op die manier probeer ik ook te leven. Ik vind het ook prima dat iemand gelooft, maar ik wil er mezelf door kunnen blijven.

Ik weet hoe de katholieke kerk en veel andere kerken werken, het gaat mij specifiek om deze kerk. Hij geeft nu aan het nog allemaal niet te weten, maar ik heb geen zin hier jaren op te wachten en er dan achter te komen dat het toch niet werkt. Ik schrok heel erg van zijn appjes, hij was ineens zo 'fanatiek' over het geloof.

De discussie is vannacht nog verder gegaan. Hij begon er ook over dat God op de eerste plaats staat. Dat is iets wat mij een beetje irriteert, ik wil op de eerste plaats komen te staan. Dat was geen optie en toen heb ik gezegd dat het dan niet gaat werken tussen ons. Ik kan niet samen leven met iemand die God of wat dan ook boven mij heeft staan ;(

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:48

Kinke schreef:
[naam] schreef:
Misschien heb je hier wat aan:

Ik ben christen maar ik zou nooit een relatie willen met iemand die niet gelovig is. Er zijn zulke grote verschillen en je gaat echt tegen dingen aanlopen.

Daarom zou ik eerst goed willen weten wat het inhoudt.

Wat een onzin. Ik ben niet gelovig, mijn man is katholiek. Geen enkel probleem, alles valt en staat met respect voor de opvattingen van de ander.

Misschien voor jou niet. Maar ik als christen vind dat wel een probleem. Misschien veel christenen niet maar in mijn omgeving zie ik dat het best wat problemen oplevert. Of je moet zelf het niet erg vinden, zoals jouw man waarschijnlijk. Maar ik wil iemand waarmee ik goed kan praten daarover, die dezelfde mening deelt en waar het in het leven om gaat. (In mijn ogen dan). Ik maak andere keuzes op bepaalde vlakken en daarbij wil ik dat mijn partner op 1 lijn zit met die van mij qua keuzes en opvoeding. En dan gaat het niet zo om hele kleine dingen natuurlijk. Maar goed, er zit heel veel diversiteit tussen christenen natuurlijk en voor de 1 is dit geen punt. Maar ik wilde TS mee geven dat als hij streng gelovig wordt dat dat nogal eens problemen kan geven.

TS, volgens mij sta jij er ook best open in. Ik zou het gewoon eens rustig uit gaan zoeken en te bedenken wat je wil. Misschien er eens over hebben wat hij nou echt van jou verwacht. Is dit niks bijzonders dan zou ik zeker met hem verdergaan :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:50

Ben je zelf wel eens meegeweest naar een dienst?

Dat God boven alles staat is neem ik aan voor alle christenen zo. Omdat God ons als eerste en onvoorwaardelijk heeft liefgehad en liefheeft, kunnen wij anderen liefhebben, met de liefde van God. Dat is ook een beetje wat het geloof inhoudt. Dus als je dat niks vind, dan lijkt me een relatie met wen gelovig iemand heel moeilijk :)
Maar wat denk ik lastig te begrijpen als je niet bekend bent met het christelijk geloof.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 11:51

amado7 schreef:
Misschien heb je hier wat aan:

Ik ben christen maar ik zou nooit een relatie willen met iemand die niet gelovig is. Er zijn zulke grote verschillen en je gaat echt tegen dingen aanlopen.

Daarom zou ik eerst goed willen weten wat het inhoudt.

Precies dat. Ik vind het prima dat jij zo denkt, maar dan zijn wij gewoon geen match voor een relatie, even goede vrienden. Ik ben bang dat hij ook zo denkt straks en ik druk op me krijg of gedoe met eventuele kinderen die we gaan krijgen. Ik ben blij met mijzelf en ik heb geen geloof nodig in mijn leven, ik wil mijn kinderen later zelf de keuze geven te gaan geloven of niet :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:52

TS, ik ken je niet, maar wat zie je het helder en wat weet je dat ook helder te schrijven. Zo lang je zo dicht bij jezelf kunt en durft te blijven ga je goed.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 11:58

verootjoo schreef:

Dat God boven alles staat is neem ik aan voor alle christenen zo. Omdat God ons als eerste en onvoorwaardelijk heeft liefgehad en liefheeft, kunnen wij anderen liefhebben, met de liefde van God. Dat is ook een beetje wat het geloof inhoudt. Dus als je dat niks vind, dan lijkt me een relatie met wen gelovig iemand heel moeilijk :)
Maar wat denk ik lastig te begrijpen als je niet bekend bent met het christelijk geloof.

Ik ben zelf niet mee geweest naar een dienst, puur ook omdat hij daar tot nu to niet mee bezig was. Maar ik ben regelmatig bij andere kerkdiensten geweest. Katholiek, Protestants, Gereformeerd en andere kerken. Ik weet dat elke kerk weer andere dingen van je verwacht en dat je binnen die kerk strenger en minder strenger met je geloof bezig kan zijn. Mijn katholieke vriendin is bijvoorbeeld getrouwd met een ongelovige. Zij is heel serieus met haar geloof bezig, vindt het jammer dat hij niet gelooft, maar het is goed zo en accepteert dat en laat hem in zijn waarde.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 12:00

Maflinger_S schreef:
TS, ik ken je niet, maar wat zie je het helder en wat weet je dat ook helder te schrijven. Zo lang je zo dicht bij jezelf kunt en durft te blijven ga je goed.

Dankjewel, wat een mooi compliment :) Mijn levensmotto is leven en laten leven, zolang je er een ander maar geen kwaad mee doet.
Laatst bijgewerkt door hazel op 31-03-19 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:03

hazel schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben zelf niet mee geweest naar een dienst, puur ook omdat hij daar tot nu to niet mee bezig was. Maar ik ben regelmatig bij andere kerkdiensten geweest. Katholiek, Protestants, Gereformeerd en andere kerken. Ik weet dat elke kerk weer andere dingen van je verwacht en dat je binnen die kerk strenger en minder strenger met je geloof bezig kan zijn. Mijn katholieke vriendin is bijvoorbeeld getrouwd met een ongelovige. Zij is heel serieus met haar geloof bezig, vindt het jammer dat hij niet gelooft, maar het is goed zo en accepteert dat en laat hem in zijn waarde.

Het verschilt per persoon of je dat kan :)
Ik zou niet met iemand samen kunnen zijn waarmee ik mijn geloof niet kan delen. Ik heb genoeg ongelovige vrienden, maar als ik met mijn levenspartner mijn geloof niet zou kunnen delen zou ik echt ongelukkig worden. Omdat je dan elkaar niet kan versterken en opbouwen in het geloof.
Maar ik ken ook stellen waarbij de een wel gelovig is en de ander niet. Dus het is heel verschillend.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 12:07

verootjoo schreef:
Het verschilt per persoon of je dat kan :)
Ik zou niet met iemand samen kunnen zijn waarmee ik mijn geloof niet kan delen. Ik heb genoeg ongelovige vrienden, maar als ik met mijn levenspartner mijn geloof niet zou kunnen delen zou ik echt ongelukkig worden. Omdat je dan elkaar niet kan versterken en opbouwen in het geloof.
Maar ik ken ook stellen waarbij de een wel gelovig is en de ander niet. Dus het is heel verschillend.

Ken jij die stellen ook via deze kerk?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:29

Marianne Thieme (van de PvdD) is Zevendedagsadventiste. Die is wel diverse malen van partner gewisseld. Ik ben zelf heel gelovig,en een relatie met iemand die niet in God gelooft werkt niet voor mij.Dan kan ik nooit praten over zoiets wat heel belangrijk voor me is.Je zit dan echt op een volkomen andere golflengte.Ik ben nu al dolblij dat er eindelijk weer eens een Bokttopic is over godsdienst.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:40

verootjoo schreef:
Sjong schreef:

Stel als ik er voor kies om bepaalde dingen niet te doen, heeft dat toch niks te maken met hoe ik vind dat anderen hun leven inrichten?
Er zijn mensen die er openlijk over oordelen en het afkeuren en er zijn mensen die dat niet doen.
Ik hoop dat ik zelf tot de laatste behoor, hoewel ik ook niet zonder fouten ben, omdat Jezus ons dat als voorbeeld heeft voorgeleefd.

Maar jij bent maar 1 iemand. Als iemand vanuit de kerk tegen de vriend van ts zegt daar hij beter niet met een ongelovige kan trouwen( want dat staat in de richtlijnen), en hij neemt zijn geloof heel serieus kan het ook zo zijn daar hij dat dus niet wil. Want god komt op 1.

Maar goed ik zou ook echt niet samen kunnen zijn met iemand die erg gelovig is. Dat zou zonder meer voor conflicten zorgen. Ik zou geen moeite hebben met bepaalde aanpassingen maar bij andere zaken wens ik echt geen concessies te doen.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-03-19 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:49

Sjong schreef:
verootjoo schreef:

Maar jij bent maar 1 iemand. Als iemand vanuit de kerk tegen de vriend van ts zegt daar hij beter niet met een ongelovige kan trouwen( want dat staat in de richtlijnen), en hij neemt zijn geloof heel serieus kan het ook zo zijn daar hij dat dus niet wil. Want god komt op 1.

Dat kan ja. Of niet. En in het eerste geval is het dan natuurlijk ook nog maar de vraag of je een relatie met zo’n beïnvloedbaar persoon wil of dat je liever iemand hebt die zelf nadenkt ;)
Maar dat staat dan weer los van het geloof.

@hazel: nee ik ken toevallig niet zulke stellen van de adventisten. Ken daar sowieso minder mensen van, en het is een hele kleine kerk natuurlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:54

Sjong schreef:
Maar goed ik zou ook echt niet samen kunnen zijn met iemand die erg gelovig is. Dat zou zonder meer voor conflicten zorgen. Ik zou geen moeite hebben met bepaalde aanpassingen maar bij andere zaken wens ik echt geen concessies te doen.

Dat klopt. Het is meestal voor beide partijen heel moeilijk om een relatie te onderhouden met iemand die heel verschillende opvattingen heeft. Verliefd worden kun je op iedereen,maar voor een levenslange relatie is meer nodig.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:02

Hij zei gister ook dingen als:

God has priority in my life and heart. Just that you know. I am a believer and I prayed always. But i felt empty. Now I feel my life is getting happiness and I see the light. I will continue being myself, but I will follow God my Lord and Jesus his Son and also God. And the holy Spirit also God. I want HIM to guide me. And yes I want to have you, but I hope you understand that I will follow God. And if you don't want to see me anymore I understand, but I won't abandon GOD, I won't.

Dit komt op mij gewoon heel heftig over. Als hij had gezegd dat hij wat vaker naar de kerk wilde had het heel anders op me over gekomen.

Mijn opa ging overigens ook naar de kerk. Toen mijn nicht als kind eens vroeg of oma niet met hem mee moest naar de kerk had ze lachend gezegd: Nee meisje, je oma is een heiden :') Maar dat huwelijk ging prima, ze respecteerden elkaars keuze hierin :)

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:07

anjali schreef:
Sjong schreef:

Dat klopt. Het is meestal voor beide partijen heel moeilijk om een relatie te onderhouden met iemand die heel verschillende opvattingen heeft. Verliefd worden kun je op iedereen,maar voor een levenslange relatie is meer nodig.

Precies. Ik ben 35, als ik 20 was geweest had ik gedacht we zien wel waar het schip strandt. Ik kan nu geen jaren meer wachten met kinderen en wil niet dat die de dupe worden dat papa en mama het niet met eens kunnen worden over het geloof. We kennen elkaar nu een jaar en ik wil sowieso eerst samen wonen voor we aan kinderen gaan denken, maar dan zijn we zo weer twee jaar verder. Tijd die ik ook in een andere man had kunnen stoppen denk ik dan misschien als ik er achter kom dat het toch niet gaat werken.

Ik ben blij dat ik het voor nu afgekapt heb en duidelijk ben geweest. Hij kan nu zelf gaan bedenken wat hij wil met God en mij.

Ik ben ook heel blij met jullie meningen, gelovigen, ongelovigen en alles wat daar tussenin zit :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:13

Maar Hazel,God is toch geen concurrentie voor een liefdesrelatie met een vrouw. Dat is toch iets heel anders.Tenzij je vriend zou willen intreden in een klooster of zo,maar dat hebben Zevendedagsadventisten niet. Als ik jou was dan zou ik gewoon eens met hem meegaan naar zijn familie en naar zijn kerk.Of je je daar enigszins kunt thuisvoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:14

Hier kind van een gelovige en niet gelovige ouder. Ik ben niet gelovig. Dit botst nog altijd met de gelovige ouder en gelovige kant van de familie. Wij hebben ons kind niet laten dopen en dat wordt niet in dank afgenomen. Ik bid niet mee voor het eten en ook dat is een ‘schande’. Mijn grootouders probeerde mij als jong kind continu te bekeren tot frustratie van mijn vader. Dus hou er rekening mee dat, moest deze relatie toch verder gaan (voorlopig niet zie ik) de kans groot is dat dit een flinke en niet altijd aangename invloed/druk op de kinderen legt.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:41

anjali schreef:
Maar Hazel,God is toch geen concurrentie voor een liefdesrelatie met een vrouw. Dat is toch iets heel anders.Tenzij je vriend zou willen intreden in een klooster of zo,maar dat hebben Zevendedagsadventisten niet. Als ik jou was dan zou ik gewoon eens met hem meegaan naar zijn familie en naar zijn kerk.Of je je daar enigszins kunt thuisvoelen.

Ik zie het niet als concurrentie. Maar het betekent imo wel dat hij God boven mij laat gaan en daar ook zijn keuzes op baseert. Ik wil straks niet voor het blok gezet worden met keuzes. Gezien dat hij straks misschien geen seks meer voor het huwelijk wil en niet meer uit wil etc. Mijn tijd dat ik elke week op stap ging is allang voorbij, maar ik ga nog graag op vrijdagavond de stad in met vriendinnen om een wijntje te doen en de week zo af te sluiten. Kan hij daarmee leven?

@Molenhoek. Hier ben ik dus bang voor, ook dat ik niet geaccepteerd ga worden en mijn kinderen ook niet, dat er altijd wrijving zal zijn. Mijn andere opa en oma hadden beide een ander geloof. Toen ze trouwden hebben ze beide hun geloof gelaten voor wat het was. Twee geloven op 1 kussen slaapt de duivel tussen was wat mijn oma altijd zei. Die hebben samen ook een lang gelukkig huwelijk gehad en mijn moeder is nooit iets opgedrongen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:51

Nee ik snap je volledig Hazel. Ik ben zelf iets extremer, ik heb een totale afkeer voor (of van?) religie en God en alles. Dat zou in een relatie zo ver van mij afstaan en zeker als je kinderen wilt moeten de neuzen dezelfde kant op staan.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 31-03-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt