Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:41

Ik heb een ding dat doe je in het stopcontact en dan heb je 2 pitten die heet worden. Echt geen idee hoe het precies heet, maar ik gebruik het regelmatig als ik met mijn leerlingen kook.

Echt ideaal en gewoon op normale stroom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:58

Ik heb idd een gevuld op voorraad en een in gebruik. Met ex erbij kookten we 4/5 maanden met een fles. Maar ivm allergien vaak twee soorten maaltijden per kookbeurt, dus dan intensief gebruikt.

Vullen kan hier op meer plekken. Aantal tankstations doen aan flesruilen (statiegeld op de fles en vulling bij ruilen betaal je alleen de vulling) maar ik heb het geluk dat er een kleine dhz zaak vult gewoon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 23:00

Goh dat je zo lang kunt doen met zo'n flesje, ik word al zenuwachtig bij het idee dat het niet zo groot is en op raakt :D

Zit nu ook even op Marktplaats te kijken voor nog een andere optie.... : misschien voor tijdelijk even een eenvoudige tweedehands "echte" kookplaat die in het gat van het gasstel past, om zo meteen ook wat ervaring op te doen met keramisch koken (geen inductie) waar ik een oogje op heb voor de nieuwe keuken :)

Dat moet met een beetje geluk ook voor iets van 100 euro kunnen en dan hebben we geen gedoe met een eigenlijk te klein los kookplaatje :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:03

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 23:24

Dat aan weet ik niet, maar dat niet meteen uit vind ik wel dikke prima eigenlijk, dat je rekening kan houden met na-garen.
Doe ik nu met op gas koken ook :j

En ik vind dat wel een leuke "sport" eigenlijk om daar gebruik van te maken :))

Inductie was sowieso niet echt mijn ding, dat hadden we in keuken in vorige huis. Die keuken was echt super luxe :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:29

Ik zou dus gewoon iedere avond gaan barbecueën <3

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:30

mijn ouders zaten een paar maanden ook in de verbouwing en hadden bij een kringloopwinkel een elektrisch kookplaatje gevonden met 3 pitten. Is prima te doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:34

Ik gooi zelf bijna alles in de oven (want lui). Zou een 2 pits elektrisch stelletje kopen en zo veel mogelijk in de oven doen. (Die kun je ook in klein formaat kopen :j zegmaar dat er net 1 pizza in past, of 2 boven elkaar )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:38

Je kan bij ikea zo'n mini inductie pitje kopen. :) Ideaal.

Afbeelding

Inductie werkt overigens vreselijk goed en is heel makkelijk in te stellen. Geen gekloot met gaspitten of elektrische platen die langzaam opwarmen enzo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-19 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:38

Afbeelding

Mijn keuken ligt er nu helemaal uit dus ik los het even zo op.

Jaren geleden als student eens 2 inducrieplaten bij de aldi gekocht en die weer bij mijn ouders vandaan gehaald die ze ook hadden gebruikt bij hun verbouwing.

Gaat supersnel ( sneller als mijn vorige elektrische) en ik ben inductiefan dus best blij mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 23:39

Nou het lijkt er op dat we de gaskookplaat voor zolang we nog in de huidige keuken koken, toch gaan vervangen door een tweedehands keramische plaat.... net op Marktplaats een zoals het lijkt nog hele mooie Miele redelijk in de buurt gevonden, ben benieuwd of dat wat is!

Is eigenlijk ook wel goed om er ervaring mee op te doen voordat we een rib of 2 inleveren voor een mooie peperdure in de nieuwe keuken :=

Man ziet koken met gasflessen niet zitten dus die valt af.
Altijd BBQ-en is ook niet echt praktisch voor elke keer middag- en avondeten het komende jaar ofzo :))

Wel geinig hoor die kleine inductie plaatjes, had die nooit gezien!
Maar we hebben nu na de mogelijkheden afwegen toch het beste gevoel bij een tijdelijke fatsoenlijke kookplaat, vooral omdat het zo lang gaat duren :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:10

Gasflessen zou ik ook niet snel doen.

Ik vind het wel slim om een tijdje keramisch te koken :j Dan kun je echt goed testen of jullie het fijn vinden. Ik vind het zelf nl vreselijk :+ Warmt erg traag op, het duurt vrij lang voordat je water kookt. En de pit zelf wordt warm ipv de pan, dus het rendement is erg laag itt inductie, en de pit blijft heel lang warm na het koken. Hoe vaak ik vroeger als klein meisje wel niet mijn handen eraan heb gebrand.. :+
Als jullie daar ook problemen mee gaan krijgen dan kun je daar natuurlijk beter achter komen voordat je een dure, nieuwe plaat aanschaft :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:26

Wel grappig om te lezen dat men er in Nederland toch wat huiverig voor is om op gassenfles te koken ( uitzonderingen daargelaten ). Hier in Frankrijk is het echt dood normaal.

Ik kook momenteel tijdelijk op inductie maar in ons nieuwe huis over een paar maanden gaan we toch weer lekker over op gas(flessen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:45

Wij hebben een gasfles op onze boot, maar daar is het normaal (of mss zelfs verplicht) om de fles in een volledig afgesloten ruimte met afvoer naar buiten te hebben staan. Het gas is zwaarder dan lucht, vervliegt niet zomaar, en kan daardoor een ruimte langzaam vullen als er iets zou lekken.
Ik zou het daardoor niet snel thuis willen gebruiken als het niet nodig is.
Maar ik kan me voorstellen dat het in een huis veiliger is dan op een boot.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:52

Ik vind keramisch ook vreselijk en zou dan toch inductie nog een kans geven. Waarom vond je inductie niet fijn in je vorige huis?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:02

Hier bij ons thuis word er niet meer zo veel gekookt op de kookplaat sinds er een airfryer en een slowcooker in huis zijn. Je kan tegenwoordig daar zo veel in maken dat een kookplaat niet persee meer nodig is. is wel een investering maar kan je ook leuk blijven gebruiken in je nieuwe keuken misschien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:30

Ik zou niet zonder kookplaat kunnen. Ik heb toch graag een sausje voor over mijn gekookte aardappeltjes met wat gestoomde groente er naast, of een pannekoekje als lunch, en zo nu en dan eens lekker wat bami/nasi/‘kip’tandoori/spaghetti enz :9

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:02

8nnemiek schreef:
Ik zou niet zonder kookplaat kunnen. Ik heb toch graag een sausje voor over mijn gekookte aardappeltjes met wat gestoomde groente er naast, of een pannekoekje als lunch, en zo nu en dan eens lekker wat bami/nasi/‘kip’tandoori/spaghetti enz :9

Das nou het mooie dat sausjes, nasi, bami, gestookde groente etc ook in de slowcooker enzo gemaakt kunnen worden. Is een bijzonder veelzijdig ding! Worden zelfs hier soepen, stamppotten, vlees/groente/aardappels in gekookt. In de airfryer bakken we zelfs wel eens taartjes.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:06

Maar alles is dan op dezelfde temperatuur en je kan niet meer per onderdeel van je eten spelen met je temperaturen etc. Laat mij maar gewoon lekker kokkerellen op mijn kookplaat. Heb een actifry voor de frietjes en een gewone oven voor al mijn baksels. Heb ook gewoon totaal geen behoefte aan nog een apparaat in mijn keuken. Hebben niet eens meer een magnetron.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:07

Ik zou inductie doen ipv keramisch. keramisch vind ik niet fijn werken en vergeleken met onze inductie duurt het veel langer. Alsof het eigenlijk net te weinig is. Wij hebben er eentje van Etna.

Qua vlees en aardappels gaat veel in de airfryer, zeker hamburgers, speklapjes, van die voorgegaarde burgers zoals kipkrokant enzo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:21

Zo'n inductieplaatjes zijn idd top, of een simpel elektrisch 2-pits plaat.

Koken met gas op fles is niet moeilijker dan op leiding. Het is alleen idd wel een gezeul met die flessen.
Maar die gaan echt lang mee. In m'n vorige huis kookte ik op gasfles. Heb bijna 2 jaar gedaan op 1 fles. Hoef maar voor 1 persoon te koken en vaak zijn het simpele snel klaar dingen maar gebeurde toch ook regelmatig dat ik in 3 potten op het vuur stond te roeren voor een uitgebreidere maaltijd.
De gasfles was op 2 weken voor ik verhuisde :+ .
Had gelukkig een gasfornuis met 1 elektrische pit dus dat overbrugde die 2 weken wel.

In dit huis is het weer inductiekoken.

Toch zou ik in een eigen huis toch liefst weer een gasfles hebben, al was het voor erbij.
Alles elektrisch is echt een crime als de stroom wegvalt :+ (wat hier, Frankrijk, niet altijd ondenkbaar is. Een keer 3 dagen zonder stroom gezeten en had toen dus geen gasvuur, geweldig was het).

Keramische koken heb ik geen ervaring mee.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:37

Ik heb tien jaar of zo gekookt met een elektrisch vuurtje met twee platen en daar dan nog een inductievuurtje met 1 plaat bij.
Ging perfect. Je leert in te schatten hoe lang het duurt voor iets klaar is. Heb er ooit zelfs een kerstdiner mee gemaakt :D
Vaak deed ik combinaties: woonkamer stofzuigen en dweilen terwijl de aardappelen stonden te koken. Dat lukte perfect.

PS: de verbouwingen gingen hier wat trager dan gepland :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:55

Daphneeeej schreef:
8nnemiek schreef:

Das nou het mooie dat sausjes, nasi, bami, gestookde groente etc ook in de slowcooker enzo gemaakt kunnen worden. Is een bijzonder veelzijdig ding! Worden zelfs hier soepen, stamppotten, vlees/groente/aardappels in gekookt. In de airfryer bakken we zelfs wel eens taartjes.

Hoe doe je dat stomen in de slowcooker dan? En dan heb je toch meerdere apparaten nodig als je meerdere dingen apart van elkaar wil koken/bakken/stomen?
Als ik een volledige maaltijd bereid dan werk ik vaak met 4 of 5 verschillende pannen.
Bami moet even op hoog vuur droog worden gewokt, ik kan me niet voorstellen dat dat lekker wordt uit een slowcooker om maar een voorbeeld te geven.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:35

Volgnensmij kan je met verschillende lagen enzo werken. Ik kook er niet zelf mee maar mijn moeder kookt er veel mee en laatst heeft ze er zelf nasi in gemaakt en dat was echt juist super lekker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 11:05

Met een slowcooker schijn je inderdaad best veel te kunnen maken :j
Ik denk dat zoiets hier ook nog wel eens komt, maar nu zie ik het niet zo zitten in die kleine keuken, we komen al constant aanrechtblad tekort :P

En ik bak dus ook graag dingen, daarvoor heb je toch gewoon lekker een koekenpan of wok nodig :)

Inductie staat me gewoon niet aan om dezelfde reden dat magnetrongebruik me niet aanstaat: de verdenking dat dat toch minder gezond zou kunnen zijn omdat die apparaten toch meetbaar flink uitstralen, en daar heb ik het niet zo op. Zeker als er prima alternatieven zijn :)
Ik kook liever met meer normale warmte. Van mij had het gas ook gewoon mogen blijven :)

Een inductieplaat is ook heet als je klaar bent met koken, de hitte van de pan slaat immers toch terug op de kookplaat. Daar kan je je ook lelijk aan branden als je dat even vergeet dat die aan gestaan heeft en je even een doekje er overheen wilt halen, kan ik uit ervaring vertellen :=

Inductie gaat idd. wel snel maar dat maakt me niet zo gek veel uit, voor pannen is het ook niet slecht om ze rustig op te warmen en ik ben gek op mijn aardenwerk Emile Henry tajine en die kan niet op inductie, maar als het goed is wel gewoon op een keramische plaat :D

Ik had in principe liever gas gehouden, idd vanwege wat als de elektra uitvalt. Maar we hebben nog een haard waar een pan op kan in dat geval :)

Ik ben vooral benieuwd eigenlijk of je gewoon alles kan doen op dat keramisch, het zal toch wel...?
Vooral of wokken er ook een beetje op wil. Doen we niet zo vaak maar zou dat wel vaker willen doen :)

Nouja we gaan het wel zien, afspraak staat om dinsdag die plaat af te halen via Marktplaats, ben benieuwd hoe het is om weer terug te gaan naar elektrisch koken en dan dus keramisch...hopelijk word ik fan want voor de nieuwe keuken wil ik heel graag de Bora Classic 2.0 met keramische kookplaat en eventueel Tepan kookveld :=

En maar duimen dat mijn dure RVS pannen die ik voor de inductiekeuken had gekocht jaren geleden, het nog doen op de keramische plaat nadat ze nu een poosje op gas gebruikt zijn. Ze zien er nog kaarsrecht uit in ieder geval...