naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:25

Mijn zoon heeft twee voornamen. Wij hebben de tweede naam van mijn zoon als roepnaam. Deze tweede naam wordt meestal ingekort of een variant erop gebruikt. Het is bij officiële instanties nog wel eens raar als hij opgeroepen wordt met zijn eerste naam of aangesproken wordt in een brief met zijn eerste naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:26

daantjuhhh schreef:
Ik heb een roep naam. Wat dus ook op alle papieren mijn naam is. En een doopnaam.
Mijn roepnaam is Danielle
Mijn doopnaam is Maria
Mijn initialen zijn dus D.M. En dan de achternaam

Maar iedereen noemt mij: Daan

Dan zijn je (doop)namen Danielle Maria en je roepnaam Daan.
Je roepnaam is niet op je papieren, die is niet officieel, maar hoe mensen je roepen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:28

pinkie87 schreef:
ja maar ik heb dus hekel aan als het afgekort gaat worden. zelfs mijn naam inge wordt afgekort als ze dit doen zegt ik dus ook gewoon ik heet inge.

ik heb ook doop namen mijn volledige namen zijn inge Elisabeth Maria petronella. en dat wil ik mijn kind dus echt niet aan doen ;)

Ow maar een korte naam veranderen ze ook, die maken ze dan wel weer langer, zoals Bo ( Bo`ke) dan koos ik wat ik graag wilde en als dat een lange naam is dan is dat maar zo. Niet een naam aanpassen als roepnaam als je de langere versie mooier vind.
Mijn naam heeft ook 9 letters en wordt door veel mensen anders afgekort, ik luister overal naar :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:29

Anoniem schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb een roep naam. Wat dus ook op alle papieren mijn naam is. En een doopnaam.
Mijn doopnaam is Maria

Je roepnaam is niet op je papieren, die is niet officieel, maar hoe mensen je roepen.

nee roepnaam staat ook in de papieren, hoe mensen je op straat noemen is niet ook meteen de officiele roepnaam maar een afkorting/ koosnaam etc
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 27-03-19 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:29

Mijn officiele naam is Melanie en mijn vrienden noemen mij gewoon Mel of Meli, maar ik stel me altijd met mijn volledige naam voor en ik vind dit geen probleem of verwarring. Ik zou inderdaad geen heel ander roepnaam vermelden. Gewoon de naam die jullie mooi vinden geven en het kind zo ook roepen. Grote kans dat het gewoon overgenomen wordt. Later kan jullie zoon toch zelf beslissen hoe hij wil dat jullie/vrienden etc hem gaan roepen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 20:31

Sanned schreef:
Mijn broer heet Bastiaan, m'n ouders wilden hem eigenlijk Sebastiaan noemen maar hebben dat niet gedaan omdat ze bang waren dat het afgekort zou worden naar Sebas. Nu noemen z'n vriendin en vrienden hem Bas :') Wij noemen hem wel Bastiaan en zo stelt hij zich ook voor.
Ik heet Sanne, nou niet echt een naam die je af zou korten. Maar al m'n vriendinnen noemen me San. Overigens korten wij binnen de vriendengroep bijna alle namen af, alleen Maud niet want dat is al maar één lettergreep :')
Wat ik probeer te zeggen is dat je die afkortingen niet kan voorkomen en ze vaak natuurlijk zo groeien. Ik zou gewoon de hele naam geven en als je die zelf het mooiste vindt ook die gebruiken. Als anderen hem dan afkorten later kan hij zelf aangeven of hij dat oké vindt of niet.

Dit herken ik! mijn collega heet Sebastiaan maar stelt zich wel vaak okk gewoon maar voor als Sebas omdat hij zo al heel lang genoemd wordt.
Dit wil ik dus echt niet.
maar weet dat zelfs mijn man de naam zal afkorten.

dus hebben toen bedacht van dan gebruiken we gewoon de afgekort naam maar dan zal iedereen zeggen ow heb je hem vernoemd naar... en dat ik dan dus helemaal niet zo, en wil niet steeds dan moeten uitleggen.
maar afkorten zullen ze het altijd doen.

en we denken daardoor zelfs om gewoon andere naam te kiezen vanwege heel dit "probleempje"

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:32

Ik heb een andere roepnaam dan mijn paspoort / doopnamen, welke Anke Leonie zijn. Mijn roepnaam is Aniek, en in m'n eerste 20 jaar van m'n leven daar geen probleem van gehad, op scholen altijd gewoon Aniek genoemd, zelfs op de universiteit.

En toen verhuisde ik naar Zweden, waar ze dit concept echt totáál niet lijken te kennen! De dubbele naam is al raar, maar dat ik dus eigenlijk nog een andere naam heb is erg lastig hier. Ik word nu dus hier elke keer Anke genoemd, waar ik niet zo heel blij mee ben want ik vind 't vreselijk oubollig :o Ook is het gewoon niet 'mijn' naam en dikwijls heb ik nogeneens door dat iemand m'n naam roept :))

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:34

Anoniem schreef:
daantjuhhh schreef:
Mijn doopnaam is Maria

Ik stel mij wel voor als Danielle. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:35

Mijn naam is Marijke (Marie-José Dominique) en wordt vaak afgekort naar Marij, ik vind dat niet erg. Enkele leerkrachten noemden me soms zelfs Mieke-Marieke :')

Mijn zusje heet Kimberly en wordt gewoon Kim genoemd.

Oudste zus Evelien, nouja dat kan je niet bepaald afkorten :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:35

pinkie87 schreef:
Sanned schreef:
Mijn broer heet Bastiaan, m'n ouders wilden hem eigenlijk Sebastiaan noemen maar hebben dat niet gedaan omdat ze bang waren dat het afgekort zou worden naar Sebas. Nu noemen z'n vriendin en vrienden hem Bas :') Wij noemen hem wel Bastiaan en zo stelt hij zich ook voor.
Ik heet Sanne, nou niet echt een naam die je af zou korten. Maar al m'n vriendinnen noemen me San. Overigens korten wij binnen de vriendengroep bijna alle namen af, alleen Maud niet want dat is al maar één lettergreep :')
Wat ik probeer te zeggen is dat je die afkortingen niet kan voorkomen en ze vaak natuurlijk zo groeien. Ik zou gewoon de hele naam geven en als je die zelf het mooiste vindt ook die gebruiken. Als anderen hem dan afkorten later kan hij zelf aangeven of hij dat oké vindt of niet.

Dit herken ik! mijn collega heet Sebastiaan maar stelt zich wel vaak okk gewoon maar voor als Sebas omdat hij zo al heel lang genoemd wordt.
Dit wil ik dus echt niet.
maar weet dat zelfs mijn man de naam zal afkorten.

dus hebben toen bedacht van dan gebruiken we gewoon de afgekort naam maar dan zal iedereen zeggen ow heb je hem vernoemd naar... en dat ik dan dus helemaal niet zo, en wil niet steeds dan moeten uitleggen.
maar afkorten zullen ze het altijd doen.

en we denken daardoor zelfs om gewoon andere naam te kiezen vanwege heel dit "probleempje"

Ik snap het probleem niet geloof ik?
Je wilt niet dat mensen z'n naam afkorten, maar overweegt dan weer wel om de afgekorte naam als naam te geven?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:36

Lynn_Nikita schreef:
Anoniem schreef:

nee roepnaam staat ook in de papieren, hoe mensen je op straat noemen is niet ook meteen de officiele roepnaam maar een afkorting/ koosnaam etc

Dat dacht ik eigenlijk ook.

Mede omdat op mijn geboortekaartje ook Danielle staat als roepnaam.
Maar ik heb er geen verstand van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:36

Art_Ificious schreef:

Ik ken er 2 en die worden beide Eef genoemd door bekenden :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:37

Brainless schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik ken er 2 en die worden beide Eef genoemd door bekenden :+

:+
Haha nooit in me op gekomen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:37

Je voornamen zijn gewoon Daniëlle Maria, waarvan je de eerste naam gebruikt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:38

Ik heet Sylvia maar wordt vrijwel nooit zo genoemd, alleen maar Syl.
Maar ik ben blij dat het officieel Sylvia is en niet Syl (als roepnaam prima maar als officiële naam helemaal niet mooi, zo'n onverschillige naam is het dan)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:38

Als je een kind aangeeft bij de gemeente, geef je alleen de officiële namen door.
Dus bv: Maria Petronella ..

De roepnaam wordt niet doorgegeven.
Wel wordt deze meestal op het geboortekaartje genoemd.

Dus bv geboren Maria Petronella en we noemen haar.. Annie

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:39

Wij hebben onze zoon een naam van 1 lettergreep gegeven.
Afkorten gaat niet.

In de familie een jongen die Beau heet en met Bootje wordt aangesproken.
Ook ken ik meerdere mannen die Marco heten maar zichzelf Mark noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:43

TS: Gewoon lekker voor de volledige versie gaan als je die mooier vindt, de rest van de wereld doet het er maar mee.

Daantjuhhh: volgens mij heb je dan gewoon meerdere voornamen? Misschien dat je wel gedoopt bent onder alleen je tweede naam, maar ik denk dat je in het bevolkingsregister dan gewoon met 2 namen bent ingeschreven. Mijn roepnaam is ook niet mijn eerste voornaam, maar dat zie ik in de papieren (bv paspoort, rijbewijs) niet terug.

Sanned

Maar misschien vindt hij het zelf helemaal niet erg dat z'n naam afgekort wordt? Ik zou me daar echt niet druk om maken eerlijk gezegd. Tenzij je de afkorting zelf echt niet mooi vindt. Ik vind het echt geen probleem dat vrienden San zeggen, ook al zou ik mezelf nooit zo voorstellen.

KimD

Afkorten alleen als je het goed / leuk vind, anders bij de volledige naam noemen.

Mijn naam is Kim, en dat wordt vaak juist langer, Kimmie & Kimmetje wordt het meest geroepen. Maar meestal roepen ze mijn achternaam, dat is ook gelijk mijn bijnaam.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:44

Afkorten gebeurt áltijd.

Wij zijn voor de langere naam op papier gegaan en de roepnaam de korte naam. Kan hij altijd later nog kiezen Haha

Zeeuwsemeid

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:48

Mijn volledige naam is Johanna Elizabeth, en Lisa als roepnaam :p

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:49

Ik zou voor de langere naam op papier gaan, het wordt toch wel afgekort.
Even een offtopic vraagje, hoe wordt de naam Inge dan afgekort? Ik kan me niet voorstellen dat dat makkelijk kan.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 20:50

Ginny135 schreef:
Ik zou voor de langere naam op papier gaan, het wordt toch wel afgekort.
Even een offtopic vraagje, hoe wordt de naam Inge dan afgekort? Ik kan me niet voorstellen dat dat makkelijk kan.

ing die e is heeeeeel moeilijk om er achteraan te zeggen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:50

Ibbel schreef:
Wat ik echt totaal niet kan volgen zijn kinderen die Javelin Magister heten (ik noem maar iets geks), en dan staat er op het kaartje "roepnaam Piet" achter...

Of, met andere woorden, een roepnaam die een afkorting is van de officiele naam is meer dan gewoon. Dat is de hele 'grap' van een roepnaam.

dit inderdaad. vind ik zoooo raar :Y)