Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
daantjuhhh schreef:Ik heb een roep naam. Wat dus ook op alle papieren mijn naam is. En een doopnaam.
Mijn roepnaam is Danielle
Mijn doopnaam is Maria
Mijn initialen zijn dus D.M. En dan de achternaam
Maar iedereen noemt mij: Daan
pinkie87 schreef:ja maar ik heb dus hekel aan als het afgekort gaat worden. zelfs mijn naam inge wordt afgekort als ze dit doen zegt ik dus ook gewoon ik heet inge.
ik heb ook doop namen mijn volledige namen zijn inge Elisabeth Maria petronella. en dat wil ik mijn kind dus echt niet aan doen
Anoniem schreef:daantjuhhh schreef:Ik heb een roep naam. Wat dus ook op alle papieren mijn naam is. En een doopnaam.
Mijn doopnaam is Maria
Dan zijn je (doop)namen Danielle Maria en je roepnaam Daan.
Je roepnaam is niet op je papieren, die is niet officieel, maar hoe mensen je roepen.
Sanned schreef:Mijn broer heet Bastiaan, m'n ouders wilden hem eigenlijk Sebastiaan noemen maar hebben dat niet gedaan omdat ze bang waren dat het afgekort zou worden naar Sebas. Nu noemen z'n vriendin en vrienden hem BasWij noemen hem wel Bastiaan en zo stelt hij zich ook voor.
Ik heet Sanne, nou niet echt een naam die je af zou korten. Maar al m'n vriendinnen noemen me San. Overigens korten wij binnen de vriendengroep bijna alle namen af, alleen Maud niet want dat is al maar één lettergreep
Wat ik probeer te zeggen is dat je die afkortingen niet kan voorkomen en ze vaak natuurlijk zo groeien. Ik zou gewoon de hele naam geven en als je die zelf het mooiste vindt ook die gebruiken. Als anderen hem dan afkorten later kan hij zelf aangeven of hij dat oké vindt of niet.
Ook is het gewoon niet 'mijn' naam en dikwijls heb ik nogeneens door dat iemand m'n naam roept
Anoniem schreef:daantjuhhh schreef:Ik heb een roep naam. Wat dus ook op alle papieren mijn naam is. En een doopnaam.
Mijn doopnaam is Maria
Je roepnaam is niet op je papieren, die is niet officieel, maar hoe mensen je roepen.
pinkie87 schreef:Sanned schreef:Mijn broer heet Bastiaan, m'n ouders wilden hem eigenlijk Sebastiaan noemen maar hebben dat niet gedaan omdat ze bang waren dat het afgekort zou worden naar Sebas. Nu noemen z'n vriendin en vrienden hem BasWij noemen hem wel Bastiaan en zo stelt hij zich ook voor.
Ik heet Sanne, nou niet echt een naam die je af zou korten. Maar al m'n vriendinnen noemen me San. Overigens korten wij binnen de vriendengroep bijna alle namen af, alleen Maud niet want dat is al maar één lettergreep
Wat ik probeer te zeggen is dat je die afkortingen niet kan voorkomen en ze vaak natuurlijk zo groeien. Ik zou gewoon de hele naam geven en als je die zelf het mooiste vindt ook die gebruiken. Als anderen hem dan afkorten later kan hij zelf aangeven of hij dat oké vindt of niet.
Dit herken ik! mijn collega heet Sebastiaan maar stelt zich wel vaak okk gewoon maar voor als Sebas omdat hij zo al heel lang genoemd wordt.
Dit wil ik dus echt niet.
maar weet dat zelfs mijn man de naam zal afkorten.
dus hebben toen bedacht van dan gebruiken we gewoon de afgekort naam maar dan zal iedereen zeggen ow heb je hem vernoemd naar... en dat ik dan dus helemaal niet zo, en wil niet steeds dan moeten uitleggen.
maar afkorten zullen ze het altijd doen.
en we denken daardoor zelfs om gewoon andere naam te kiezen vanwege heel dit "probleempje"
Lynn_Nikita schreef:Anoniem schreef:
nee roepnaam staat ook in de papieren, hoe mensen je op straat noemen is niet ook meteen de officiele roepnaam maar een afkorting/ koosnaam etc
Ibbel schreef:Wat ik echt totaal niet kan volgen zijn kinderen die Javelin Magister heten (ik noem maar iets geks), en dan staat er op het kaartje "roepnaam Piet" achter...
Of, met andere woorden, een roepnaam die een afkorting is van de officiele naam is meer dan gewoon. Dat is de hele 'grap' van een roepnaam.