Janneke, jij en ik begrijpen elkaar niet. Waarschijnlijk doordat jij een bèta bent en ik een wiskundedeuk heb
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
benangelique schreef:Ben je ingehuurd door de ouders? Vraag of je contact mag opnemen met de leerkracht van het kind. Dan kan je vragen waar de moeilijkheden en hiaten zitten en kan je daarop inspelen. Zorg ook dat je sommen op dezelfde wijze uitlegt, zodat daar bij het kind geen verwarring over ontstaat
benangelique schreef:De wijze waarop je een som uitlegt kan natuurlijk verschillen, maar behoud dezelfde strategieën
Kimm4 schreef:Ik zit nu in het tweede jaar van de pabo.
Het rekenen is heel anders dan toen ik op de basisschool zat (dat is zo'n 8 jaar geleden).
Wat ik geleerd heb zijn trucjes. Laatst werd ons op de opleiding gevraagd, maar waarom doe je dit zo? De hele klas: uhhh omdat ons dit zo geleerd is? Geen idee wat er achter zat.
Citaat:En bij iedere methode wordt er anders gerekend. Zo ben ik laatst de staartdelingen met schuine strepen wél tegengekomen.
Citaat:Ze automatiseren vaak de tafels niet meer, maar ze moeten inzicht hebben in de tafels.
benangelique schreef:Kimm4 schreef:De tafels worden niet meer zo uit het hoofd geleerd. Nadeel is dat velen de tafels dan ook niet kennen en daardoor inderdaad het delen heel erg lastig vinden.
Dat is mijn ervaring in het onderwijs echt niet. Tafels worden simpelweg gestampt
mijn ervaringen zijn namelijk wel zo. benangelique schreef:Tafels is nog steeds automatiseren en simpelweg kunnen opdreunen. Niet nadenken maar direct het antwoord weten. Vraag blijft dan echt of hier inzicht (en dus snel rekenen) achter zit of dat er slechts sprake is van memoriseren
Tieneke schreef:Dat je ze uiteindelijk memoriseert is prima, maar als je enkel en alleen memoriseert zonder te snappen wat je eigenlijk doet, blijf je later bij het vermenigvuldigen van bijvoorbeeld grotere getallen hangen.
Plus: het memoriseren zelf lukt ook niet altijd goed. Laatst bijles gegeven aan een kind van 10 over breuken. Je weet wel, breuken op gelijke noemer zetten om ze op te tellen etc. Als je dan je tafels niet kent (niet inzichtelijk en niet gememoriseerd) wordt dat erg lastig. En zo zijn er nog zaken.
Kon tot het mbo niet zonder moeite de tafel van 7 toepassen. Tieneke schreef:Toen ik nog in het onderwijs stond (vijf jaar geleden) werkte ik voor alles van rekenen volgens het CSA-model: concreet, schematisch, abstract. In die volgorde. Alles werd eerst aangeleerd aan de hand van concreet materiaal, ook de tafels.
Terminologie is soms al heel specifiek.

peren, paarden, mensen - van alles en nog wat.