MarryAnneR schreef:Wat bedoel je precies ,met die zielepietenrol?
In termen van de reddingsdriehoek wordt het woord slachtoffer gebruikt, maar dit woord kan onduidelijk zijn.
Voor de rollen in die reddingsdriehoek kies je (min of meer, je kunt er in worden gemanipuleerd) - wie een oorlog meemaakt, geparentificeerd wordt, een verkeersongeval "krijgt", heeft daar niet om gevraagd en is slachtoffer.
Citaat:
Ik vind het nu al lastig om het er over te hebben hier, want dan vind ik mezelf in mijn hoofd ook al een zielepiet.
("Most interesting", wat gebeurt hier nu dan toch...? Ik vermoed een subtiele veroordeling, dus een boeouder "slappeling, je moet flink zijn" oid.)
Citaat:
Want een stemmetje in mijn achterhoofd zegt: wat gebeurd is, is gebeurd, je moeder kon er ook niet zoveel aan doen en je verleden kan je toch niet meer veranderen.
Nog even en dan ben je net zo'n zielepiet die alles aan een niet zo''n leuke jeugd afschuift.
GIF!!!!
Compleet met kleine stukjes waarheid.
"Het verleden kun je niet veranderen", moge waar zijn, aan de orde is jouw wonden
(JAWEL...!!!!!!)
...jouw wonden mbt vroeger helen.
Dat mijn moeder niet vroeg om oorlog, concentratiekamp etc moge ookmwaar zijn. - maar een geschikte moeder was ze niet. Dat zijn op gegeven moment 2 verschillende dingen.
...en dan weer zo'n boeouder met "Foei, je zoekt excuses, flink moet je zijn ipv afschuiven!!"
Citaat:
Soms vraag ik me af als ik iemand extra zielig vind doen, met in mijn ogen geen reden (terwijl ik heus wel weet dat dat voor iedereen net anders is) of ik er soms niet zelfs een beetje jaloers op ben.
Leg ik dit nu een beetje begrijpelijk voor jullie uit?
...tja, "boehoehoe ik ben zo zielug, (=ik wil NU aandacht!)" is manipulatie ("niet echt een aanrader") maar het is en blijft wel aandacht vragen (zij het misschien minder ideaal).
En hoe moeilijker je het zelf vindt om om aandacht te vragen, ,hoe logischer de jaloezie wordt.
Citaat:
Ik zou heus weleens gewoon een weekje met pijn in mijn linkerteen op de bank willen liggen zonder dat ik me druk maak wat een ander daar dan van denkt. Maar vooral dat het gewoon van mezelf niet mag.
Boeouders kunnen 'gemene innerlijke zwepen' zijn.
Citaat:
Ik ben er zo eentje die van iedereen verwacht dat hij of zij doorgaat totdat hij er bij neervalt. En als ik iemand dus weer eens niet snap om zielepietengedrag niet het liefst een schop onder zn kont zou willen geven. Medeleven met zo iemand? Ik mis het!
Maarrr, is het harig en heeft het 4 pootjes (of paardenbeentjes) dan ben ik overdreven zorgzaam. Voor een zielig dier ga ik door het vuur en verder. (mijn kennissen zeggen dit dus ook regelmatig, als ik nu een hond was geweest dan leefde je meer mee)
...en als jij jezelf ijzeren discipline oplegt (of: je boe ouders gehoorzaamt), ismhet op zich logisch dat je dat ook met anderen doet.