Groom, waarom wel of waarom niet? keuzestress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:35

Djali schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ik heb bij een olympisch springruiter in engeland gewerkt als internationaal groom. Hij reed zelf niet meer maar zijn zoons wel, ook internationaal. Ben toen meegeweest naar italie voor 3 weken. Dat viel me best tegen eigenlijk. Ik was veel alleen en werd nergens bij betrokken terwijl ik om me heen veel ruiters en grooms zag die echt een team waren. Ik heb 3 weken in de vrachtwagen geslapen op een dun matrasje achter de voorstoelen.
Ik kreeg 100 pond per week. En had 1 dag in de week vrij

Ook heb ik in belgie net over de grens gewerkt bij een dressuur ruiter die later nog een tijdje bondscoach is geweest. Daar was ik stalmedewerker/ruiter/groom.
Als ik daar weer heen kon, dan zou ik het doen. We werden opgenomen in de familie, ik mocht meerdere paarden per dag rijden en er werd tijd en moeite in mij geïnvesteerd op verschillende vlakken, echt een top tijd gehad.
Hier werkte ik voor kost en inwoning en had ik 1,5 dagen vrij per week.

Het hangt dus heel erg af van de mensen waar je mee gaat werken

Schandalig dat ze je 3 weken lang op een dun matrasje achter de zetels lieten slapen!! Waar sliepen ze zelf?

In een hotel of b&b even verderop, dat weet ik niet precies.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:36

Ik heb zowel nationaal als internationaal als groom gewerkt.
Ben inmiddels 30 woon samen, hopen in de toekomst kinderen te krijgen.
Ik heb een fantastische tijd als groom gehad! Voor hele leuke ruiters mogen werken.
Maar voor geen goud dat ik het nu weer zou doen. :=
Laatst nog wel gevraagd om een jaar naar het buitenland te gaan, maar vriendelijk bedankt. :)
Als ik zie hoeveel dingen ik in het weekend heb gepland. :=
Dat zou ik dan allemaal moeten missen. Daarnaast zie ik mijn vriend het meeste in het weekend en dat zou ik dan ook kwijt zijn.
Mijn keus zou het nu niet meer zijn.
Wat er meerdere al hebben gezegd, ik denk dat het meer is voor de vrijgezellen meiden.

x_Jeanine_x

Re: Groom, waarom wel of waarom niet? keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:39

Ik heb de vacature gezien waar TS mee bezig is.
En de vacature en het bedrijf zien er goed uit. En denk dat hier veel bespreekbaar is en mogelijk is.

Ook ken ik een aantal grooms bij goede ruiters die een partner/man en kind(eren) hebben en wat goed geregeld is. Hier heeft vaak de partner een goede baan met leuk salaris en staan ouders etc dicht bij voor oppas etc en in geval van nood.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:44

Is je partner doordeweeks ook dagen vrij TS?
Ik kan me nl voorstellen dat indien je ieder weekend volledig draait de qualitytime met hem er drastisch bij in gaat schieten en daarnaast, zijn weekend is dus ook 'bezet' door de kids omdat jij lange dagen maakt.
Wat is zijn idee erbij?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:12

bigone schreef:
Ts, in het weekend om vijf uur weg geen probleem?? En naar gelang de hoeveelheid paarden die op wedstrijd gereden worden pas om 10 uur in de avond thuis, of zelfs van zaterdag vijf uur in de ochtend tot zondagavond laat omdat je bij de paarden moet blijven?? Dan gaat je man dus naast zijn baan in het weekend volledig voor de kids zorgen. Wanneer hij dit prima vind, oke maar zou er nog eens heel goed over nadenken. Ergens heeft janderegelaar wel gelijk hoor, groom zijn is veel gemakkelijker wanneer je kind nog kraai hebt.

Dat bedoel ik.

Daarnaast draai je als groom vaak meer uren dan je betaald krijgt.

Maar buiten dat, als je in een hotel werkt dan werk je nog via een rooster en zie je je kinderen nog wel. En ik vind dat belangrijk. Als groom moet je maar afwachten hoe laat je thuis bent. Ik zou het als man echt niet tof vinden als ik na een week werken het hele weekend en ieder weekend alleen maar met de kinderen bezig kan zijn. Waar is dan je eigen ontspanning. Je neemt samen kinderen, dan moet je er ook samen voor zorgen. Niet als een of andere aflosdienst.

En, eerder al genoemd, echt goed voor je relatie lijkt het mij ook niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:19

Werken als groom is niet zo moeilijk, je loon is echter niet goed en je maakt afgrijselijk lange dagen. Ik heb een tijd gegroomd en helaas een ontsteking in mijn arm-schouder opgelopen door overbelasting. Ik vind het echt geen aanrader, ook al had ik wel een leuke baas en leuke paarden om te klaar te maken en om te rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:23

janderegelaa schreef:
bigone schreef:
Ts, in het weekend om vijf uur weg geen probleem?? En naar gelang de hoeveelheid paarden die op wedstrijd gereden worden pas om 10 uur in de avond thuis, of zelfs van zaterdag vijf uur in de ochtend tot zondagavond laat omdat je bij de paarden moet blijven?? Dan gaat je man dus naast zijn baan in het weekend volledig voor de kids zorgen. Wanneer hij dit prima vind, oke maar zou er nog eens heel goed over nadenken. Ergens heeft janderegelaar wel gelijk hoor, groom zijn is veel gemakkelijker wanneer je kind nog kraai hebt.

Dat bedoel ik.

Daarnaast draai je als groom vaak meer uren dan je betaald krijgt.

Maar buiten dat, als je in een hotel werkt dan werk je nog via een rooster en zie je je kinderen nog wel. En ik vind dat belangrijk. Als groom moet je maar afwachten hoe laat je thuis bent. Ik zou het als man echt niet tof vinden als ik na een week werken het hele weekend en ieder weekend alleen maar met de kinderen bezig kan zijn. Waar is dan je eigen ontspanning. Je neemt samen kinderen, dan moet je er ook samen voor zorgen. Niet als een of andere aflosdienst.

En, eerder al genoemd, echt goed voor je relatie lijkt het mij ook niet.

Buiten dat is het ook leuk om met het gezin eens een dagje weg te gaan in het weekend.
Voor de kinderen ook leuk om SAMEN met pappa en mamma leuke dingen te doen.

In hotel/luchtvaart etc werk je altijd in en rooster dus zijn er altijd wel weekenden dat je vrij bent.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:43

ik werk als stalmedewerker/groom op een springstal.

het is erg leuk maar wel aanpoten, en het zijn lange dagen en vaak in het weekend (en niet dubbel betaald omdat je in het weekend werkt)
dat vind ik wel een nadeel.

ik ben vaak als enige mee met alleen mijn baas, moet de paarden zadelen, op en af de wagen zetten, helpen met inspringen, instappen, uitstappen en dat allemaal in een vaart tempo waar je 'u' tegen zegt soms.

ook een hengst en merries mee wat het allemaal nog een stukje moeilijker maakt, maar de ritten in de vrachtwagen en als de paarden dan goed hun best hebben gedaan geeft ook wel weer voldoening.
in de zomer maanden beter vol te houden dan in de wintermaanden, want dan is het echt mega koud en al het water bevriest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:20

Huh ik dacht dat ik gereageerd had maar zie het niet meer terug vreemd. van wat ik van bekenden hoor is het een fijn bedrijf, het is ook geen kleine ruiter maar een ( internationaal) team op een zeer mooie locatie.

Het is een parttime functie , het loon is al bekend en is echt niet weinig, lees hier veel hard werken weinig verdienen maar het uurloon is net zoveel dan ik als leidinggevende in detailhandel kreeg en daar werkte ik ook weekenden ( alleen niet elk weekend en vaste openingstijden)
De kinderen zien mij de hele week doordeweeks ( op 2 ochtenden na maar dan ben ik voor hun school uit is weer klaar) , ik breng ze naar school, haal ze op en ben dan de hele middag en avond thuis. Meeste ouders werken door de weeks ook en missen die momenten weer omdat ze dan op een bso of oppas zitten.
Enige waar ik om twijfel is omdat het nu elk weekend zou zijn, het zou fijn zijn als ik bv 1 zaterdag per maand vrij kreeg maar dat kan ik natuurlijk bespreken, ze proberen namelijk echt mee te denken met wat mogelijk is om het voor ons beide werkbaar te maken.

Mijn partner werkt in ploegen en is 2 van de 3 weken ook om 14.30 thuis en de andere week zijn we door de weeks de ochtenden samen. Hij vind beide dagen eigenlijk ook teveel, 1 dag in het weekend vind hij juist prettig, dan kan hij uitslapen ( ik wil nornaal echt niet dat hij en de kinderen zolang in bed hangen,, zonde van de tijd) en de kinderen mogen ook lekker "chillen" en mama is er niet dus hebben weer een extra papa moment
Starttijden in het weekend maakt mij niet uit, mijn man is er dan dus ik kan weg wanneer nodig.
Ik werk nu ook elke zaterdag en zie dat juist als een voordeel. Voor mijzelf omdat ik dan door de weeks een extra dag vrij heb en kan poetsen zonder kinderen in huis en bij de paarden kan zijn zonder mij "schuldig" te hoeven voelen omdat ze toch op school zitten.

Ik ga volgende week terug en wil dan ook graag enkele dingen besproken hebben, bv eindtijden, wordt alles geteld en wat gebeurd met extra uren? Uitbetaald of tvt? En een week meedraaien zodat ik kan zien wat er gedaan wordt en wat er van mij verwacht wordt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:54

Lynn_Nikita schreef:
Huh ik dacht dat ik gereageerd had maar zie het niet meer terug vreemd. van wat ik van bekenden hoor is het een fijn bedrijf, het is ook geen kleine ruiter maar een ( internationaal) team op een zeer mooie locatie.

Het is een parttime functie , het loon is al bekend en is echt niet weinig, lees hier veel hard werken weinig verdienen maar het uurloon is net zoveel dan ik als leidinggevende in detailhandel kreeg en daar werkte ik ook weekenden ( alleen niet elk weekend en vaste openingstijden)
De kinderen zien mij de hele week doordeweeks ( op 2 ochtenden na maar dan ben ik voor hun school uit is weer klaar) , ik breng ze naar school, haal ze op en ben dan de hele middag en avond thuis. Meeste ouders werken door de weeks ook en missen die momenten weer omdat ze dan op een bso of oppas zitten.
Enige waar ik om twijfel is omdat het nu elk weekend zou zijn, het zou fijn zijn als ik bv 1 zaterdag per maand vrij kreeg maar dat kan ik natuurlijk bespreken, ze proberen namelijk echt mee te denken met wat mogelijk is om het voor ons beide werkbaar te maken.

Mijn partner werkt in ploegen en is 2 van de 3 weken ook om 14.30 thuis en de andere week zijn we door de weeks de ochtenden samen. Hij vind beide dagen eigenlijk ook teveel, 1 dag in het weekend vind hij juist prettig, dan kan hij uitslapen ( ik wil nornaal echt niet dat hij en de kinderen zolang in bed hangen,, zonde van de tijd) en de kinderen mogen ook lekker "chillen" en mama is er niet dus hebben weer een extra papa moment
Starttijden in het weekend maakt mij niet uit, mijn man is er dan dus ik kan weg wanneer nodig.
Ik werk nu ook elke zaterdag en zie dat juist als een voordeel. Voor mijzelf omdat ik dan door de weeks een extra dag vrij heb en kan poetsen zonder kinderen in huis en bij de paarden kan zijn zonder mij "schuldig" te hoeven voelen omdat ze toch op school zitten.

Ik ga volgende week terug en wil dan ook graag enkele dingen besproken hebben, bv eindtijden, wordt alles geteld en wat gebeurd met extra uren? Uitbetaald of tvt? En een week meedraaien zodat ik kan zien wat er gedaan wordt en wat er van mij verwacht wordt

wel fijn dat je netjes betaald krijgt, ik krijg ook gewoon het minimumloon en alle uren die ik werk krijg ik netjes uitbetaald naar behoren, alleen ja niet zoals in een supermarkt 150 of 200% omdat weekend is.

weekje meedraaien is geen slecht idee, heb ik ook gedaan om te kijken of het van beide kanten bevalt en of er een klik is. Vind dat wel erg belangrijk omdat je toch met dieren werkt en samen moet overleggen en handelen en op elkaar aankomt. je werkt niet bij een bedrijf met 100den medewerkers. persoonlijk vind ik 1 op 1 contact wel fijn (bij mijn vorige werk wist ik pas na een jaar wie nou echt mijn baas was, alle sollicitatie gesprekken werden ook weer door een personeelslid gedaan en etc etc)

ik heb zelf ook diploma's in de detailhandel maar ook dat vind ik nou niet echt goed betaald :P
maargoed, plezier in je werk is ook wat waard

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:48

2e gesprek gehad omdat ik nog wat vragen en twijfels had

weekend is gewoon tot 1700 uur, door de week 12.30 en dan lunch of meteen door naar huis, er werken meerdere grooms en stalpersoneel dus er moeten al gekke dingen gebeuren om langer te moeten blijven

Ik heb een goed gevoel bij de stal, enige nadeel is beide dagen elk weekend en ik betwijfel of dat als gezin te doen is, ook al zijn mijn man en ik door de week meer bij elkaar door zijn ploegen

Ik ga een aantal dagen medraaien en dan kijk ik hoe het gaat voor ik mijn definitieve besluit maak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:18

Als je graag als groom aan de slag wil dan lijkt mij dit een gave kans! Denk dat je het absoluut slechter kan treffen. Zeker als het weekend ook tot ongeveer 1700 is.

Altijd slim om even een weekje mee te draaien voor je een beslissing maakt, succes :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:50

Heb je al een paar dagen meegedraaid?
Hoe ging dat? Heb je een keuze kunnen maken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:26

Ben nu bezig :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:27

En hoe is het?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 18:48

Ik heb 3 dagen proefgelopen en besloten om het niet te doen. Vonden ze volgens mij niet zo leuk.
Werk was wel leuk maar de afstand betekende in praktijk dat ik een uur enkele reis onderweg was in de ochtend en dan kom ik echt in de problemen met de kinderen en opvang aangezien mijn man in ploegen werkt en 2 van de 3 weken dan ook niet thuis is als ik zou moeten vertrekken.
Voorzieningen waren goed, team op zich ook wel leuk al merk je daar ook wel frustraties onderling ( maar waar niet??)
Weer een ervaring rijker maar voor nu is het niet te combineren met het gezin en de ploegen van mijn man.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:56

Ik heb een hele leuke tijd gehad en echt een poedersuiker tijd.
Bij beide was het loon erg laag. En de dagen erg lang.
Kwam vaker voor dat ik van 7 uur smorgens tot 8 uur savonds werkte zonder pauze (brood uit het vuistje) dan dat ik om 5 uur vrij was.
Hoge werkdruk. Lange dagen en laag loon.
Maar ook enorm veel fun gehad en veel geleerd.

Echt was ik toen een jonge meid die nog thuis woonde.

Nu moet ik er echt niet aan denken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:12

Ik heb als groom gewerkt
6 dagen per week van half 9 tot half 6
Shows waar we op woensdag vertrokken en zondag avond of maandag ochtend thuis waren ging ik mee .
In t zomer seizoen.
Maar eerlijk is eerlijk
6 dagen per week is niet fair als je kinderen hebt .
Daarom die ik het nu niet meer op een vast adres .
Maar free lance wel .
Meestal als back up home groom .
Omdat ik de sport wereld niet helmaal wil missen .
Zoek rustig verder naar een parttime grooms job .

En TS in jouw geval zou ik even afwachten wat de andere baan doet.
Als je een goede groom bent komt er toch weer een baan voorbij die je gaat passen.
Vergeet niet dat alles wat richting Qatar , Florida en Spanje geweest is nu terug naar NL komt .

Succes met je keuze

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:03

Ik ga me hier ook even melden. Ik kan ook ergens als groom van start gaan, maar twijfel ook.
Ik ben student, dus het zou over weekend werk gaan. Ik heb 3 dagen per week vrij, ik moet daartussen nog tijd hebben voor mijn paard (die met pensioen is), school (niet zo heel veel werk eerlijk gezegd), en ga 1 dag per week gaan werken op mijn relatief nieuwe studentenjob die enorm tegenvalt vanwege een collega. Maar het verdient niet slecht, ik spaar voor een tweede paard dus kan het geld gebruiken.

Nu heb ik de kans gekregen om in het weekend van start te gaan bij een bekende ruiter. Echter kan ze nog geen loon er op plakken, want het hangt af van hoe snel/hoe goed ik werk. Het gaat over zowel zaterdag als zondag. Hoeveel uren ik doe is afhankelijk van hoe snel ik werk natuurlijk, en hoe sneller ik werk hoe meer ik betaalt krijg... Mijn taak is voorlopig enkel mesten/voederen/paarden binnen en buiten zetten. Daar kunnen indien ik mijn werk goed doe meer dingen bij komen kijken zoals opzadelen/groomen/rijden/longeren.
Wat zouden jullie doen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:25

Ze kan toch een minimum aangeven... of je gaat een weekendje helpen. Kunnen zij zien of je een beetje gevoel hebt.

Ik heb ook ooit voor een bekende springruiter gewerkt. En daar kwamen nogal wat mensen langs... je ziet heel gauw hoe handig iemand is.
We hebben ze erbij gehad die nog niet fatsoenlijk een peesbeschermer om konden doen. Maar ook mensen die wel het werk zien liggen en het snel oppakken. Dat had je na 1 werkdag al wel door.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:32

We hebben afgesproken dat ik een dagje ga meedraaien om te kijken. Ze zegt dat ze vaak eerst per weekend betaalt ipv. per uur. Dan zei ze dat we eventueel een minimum van 7 euro per uur kunnen doen, en dit later nog kan stijgen. Ik verdien op mijn huidige job (niet in de paarden) 10 euro per uur en op mijn vakantiejob 11 per uur (wel in de paarden).

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:35

CalipsoLover schreef:
We hebben afgesproken dat ik een dagje ga meedraaien om te kijken. Ze zegt dat ze vaak eerst per weekend betaalt ipv. per uur. Dan zei ze dat we eventueel een minimum van 7 euro per uur kunnen doen, en dit later nog kan stijgen. Ik verdien op mijn huidige job (niet in de paarden) 10 euro per uur en op mijn vakantiejob 11 per uur (wel in de paarden).

Wat is het minimumloon in Belgie voor jouw leeftijd? In Nederland is 9,80 geloof ik het minimum voor 22 plus, zou gewoon het minimumloon afspreken, daaronder mag niet eens.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 19:35

Ik zou 7 euro per uur wel erg weinig vinden, ook al ben je pas 20. :o

Rond de 10 euro zou ik netter vinden

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:43

Ze vroeg zelf wat ik in gedachten had, ik vertelde haar dat ik op dit moment een 10 euro verdien per uur en dit een net bedrag vind. Ze knikte maar vertelde later wel dat ik dit (zeker in het begin) niet ga verdienen... Het hangt ook erg er vanaf hoeveel werk er op stal is en hoeveel uren ik klop. Als ik hiermee mijn paard wil gaan onderhouden dan moet ik wel een bepaalde zekerheid hebben. Ik zou toevallig ook de plaats gaan innemen van een stalgenoot van mij die ergens vast is aangenomen en daarom stopt, dus wil het haar altijd vragen hoeveel zij nu daadwerkelijk verdient.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:53

Lynn_Nikita schreef:
weekend is gewoon tot 1700 uur, door de week 12.30 en dan lunch of meteen door naar huis, er werken meerdere grooms en stalpersoneel dus er moeten al gekke dingen gebeuren om langer te moeten blijven

Is de functie stalknecht of groom? Op wedstrijddagen was ik zelden voor 20 uur thuis, zeer zelden. Zeker niet in het zomerseizoen wanneer alle paarden vol ingezet werden.