Wat voor kilometerstand 2e hands auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:47

Kun je zo niks van zeggen hangt af van type en merk van de auto, leeftijd en of hij goed onderhouden is. Onze "nieuwe" auto is een Lexus van 2007 met ruim 2 ton op de teller. Maar Lexus is een sterk merk en de auto is altijd dealer onderhouden. Rijdt als een zonnetje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:49

Het is een kwestie van geluk. M’n eerste auto was een smartie. Is in de soep gelopen. Had denk ik net de zwakke levering.
M’n laatste auto een soes was uit 94. Had me 500 euro gekost. Wel weinig km op de teller aangezien hij volgens de verkoper van z’n opa was geweest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:53

Auto's zijn tegenwoordig zoveel beter dan vroeger. Toen was 12 jaar heel erg oud en 150.000 kilometer veel. Nu zijn dat zijn gewoon knappe auto's die nog wel even mee kunnen.

Ik heb ooit een Volvo gekocht met 235.000 kilometer op de teller, op LPG. Heb er uiteindelijk nog 135.000 kilometer meegereden en daarna weggedaan omdat de kosten voor reparatie te hoog werden. Motorisch was niet het probleem, carrosserie ook niet trouwens.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:54

Smart schijnt bij ongeveer 100.000 kilometer wel op zijn eind te zijn...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:37

Ik heb een Swift uit 2006. Overgenomen van mijn moeder iets meer dan 3 jaar geleden. Altijd keurig onderhouden. We gaan nu richting de 210.000. Ik rijd ongeveer 25.000 per jaar.

Onderhoudskosten vallen mij (tot nu toe) mee. Enige kwaaltje is een wat haperende centrale deurvergrendeling. Een terugkerend “knarsend” geluid bij openen en sluiten ondanks dat er al meerdere malen naar gekeken is. Maargoed, dan kijken ze er nog maar eens naar :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:43

boeflover schreef:
Liefs < 75.000 km op de teller en < 5 jaar oud, maar ik zoek dan ook geen hele goedkope auto maar meer een net niet nieuwe, gezien we veel km rijden en er dus snel een boel bij komt.
Overigens hier beide een fiat Punto en ik vind het heerlijke autootjes, betaalbaar in verhouding tot vergelijkbare (grootte) auto’s in aanschaf en tot nu toe eigenlijk geen gekke fratsen qua onderhoud, maar gewoon slijtage.

Dan zou ik geen Fiat zoeken. En al 5 jaar oud en zo weinig km's geeft geen garantie voor ene goede degelijke auto en al helemaal bij Fiat.

TS, ik zou nooit voor Fiat gaan als je km's wil maken. Als je lekker goedkoop wil rijden en niet veel snelweg pakt, is een panda echt wel leuk.

Wij hebben een hyundai i10 van ruim 10jr oud. Ooit nieuw gekocht en zouden we inruilen na enkele jaren, maar mijn man is automonteur en vond hem prima, dus we hebben hem gehouden. Staat nu bijna 180.000 km op en rijdt echt als een zonnetje. Ik heb ooit iets kapot gereden door een slechte route door het bos te nemen en de radio is kapot gegaan. Verder is het echt een heerlijke auto.

We hebben daarnaast een USA Ford 4x4 uit 2004 en die heeft 140.000km gelopen, maar is ook omdat hij vreselijk zuipt en we die veel laten staan als het even kan.

Mijn man heeft niet veel oude auto's in onderhoud en in principe alleen VW maar 3 en 4 ton is echt normaal voor bijv Golf en Transporter diesels.

pompadour

Re: Wat voor kilometerstand 2e hands auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 02:43

ik had een Hyundai excel, een automaat.
Ik had hem toen gekregen toen mijn vader omdat hij geen auto kon rijden nadat hij ziek was geworden.
Die wagen had voor mij een extra waarde toen mijn vader stierf.
Hij werd steeds slechter. begon meer olie te lekken. En uit eindelijk was ie op.
Hij is 18 jaar geworden. Onze garage houder vindt Hyundai " helemaal niks ivm dat het slechte auto,s zijn.
Toen kon hij via een klant van hem , aan een Nissan Mirca komen .die wagen is even oud. Nissan staan erom bekend dat het hele goede auto's zijn. Ik rij er nu 2 jaar mee, De enigste wat echt kapot ging was de accu. Nooit geen erge kosten gehad tot nu toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 03:00

18jaar is niet slecht voor een auto uit die tijd ook. Dat zegt niks over een merk. Ik vind de oude Hyundai's ook slechter dan de moderne. Had een oordeel, maar 1 rondje met een i10 en ik was verliefd. Nog steeds eigenlijk, alhoewel ik zelf meer verwend ben met de grotere 4x4.
Mijn man werkt nu ruim 30jr in de auto's en heeft ook altijd voorkeuren gehad, maar door nieuwe techniek is dat wel verandert.
Hij werkt wel al altijd bij een Dealer, dus komt weinig oude auto's tegen daar en ook weinig mindere merken, maar prive of voor kennissen natuurlijk wel.

Nissan is ook een goed merk.

Maar 2e hands blijft het een stukje heel goed kijken en mazzel hebben. Auto's die waardevast zijn, zijn dat meestal niet voor niks. Kijk wat je veel te koop ziet staan 2e hands en wat nog op latere leeftijd rondrijdt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 03:43

Rex_Rolfo schreef:
Thioro schreef:
In welk land ze van de band rollen maakt op zich natuurlijk niet uit.

Toch schijnen b.v. Japanse Swifts nog beter te zijn dan Britse.

Die Japanse hebben de Maruti motor (India). Dat is ook de reden dat ik een Swiftje diesel op het oog had - met indiase motor. Die staan erom bekend dat ze lang meegaan. Ik heb Alto's gehad, allemaal met Maruti motor en werkelijk nooit iets aan gehad behalve normaal onderhoud. Mijn laatste Alto'tje heb ik dik 3 ton mee gereden, en ik heb nogsteeds spijt dat ik de koppeling toen niet heb laten maken in plaats van in te ruilen.

Daarna andere merken geprobeerd; overal wel iets mee. Ook de Alto's zonder Maruti motoren, hoor je toch meer slechts over.

Waar de onderdelen vandaan komen/ assemblage gedaan wordt kan denk ik dus inderdaad best iets uitmaken :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 04:09

Mijn Toyota Starlet heb ik al 12 jaar, gekocht met 140.000 op de teller. Nu tikt hij de 362.000 aan :D Nooit andere dingen gehad als normale slijtage en onderhoud. Heerlijke auto, niet kapot te krijgen.
Maar met andere merken heb ik dus weinig ervaring ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:44

Nooit meer dat ik een Peugeot neem.
Hier goede ervaring met Suzuki en Hyundai auto’s :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:02

Ik heb zelf met een auto gekocht en was gaan kijken naar een uit onder de 50000km,niet ouder dan 4 jaar. Waarom? Ik rij heel erg veel kilometers en op de een of andere manier geeft me dit een fijn gevoel :')

Ik ben voor een opel karl gegaan met 15.000 op de teller uit 2016. Ik wou ook niet te groot ivm de wegenbelasting, parkeren en een beetje een zuinige auto.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:04

Misschien is een Toyota Yaris het overwegen waard? Die zijn echt niet stuk te krijgen...

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:15

Volgens mijn garage moet je bij een Peugeot, Citroen Aygo (allemaal dezelfde)juist eentje kiezen die de 100.000 heeft gepasseerd omdat de koppeling rond die tijd dus vervangen zal zijn, die schijnen dus tussen de 80 en 100 het allemaal te begeven.

Verder heb ik dus ooit op advies een Cuore gehad omdat deze onverwoestbaar zijn. Nou behalve de mijne dus. Alles wat er kapot kon gaan ging ook kapot. De jaren ervoor verschillende Cuores nooit iets mee gehad. (dat weer resulteerde dat onderdelen lastig te krijgen waren omdat ze nooit stuk gingen)

Nu in een Golfje diesel omdat ik meer dan 100 km per dag rijd, daar staat nu iets meer dan 200.000 op. Ik slijt auto's harder dan mijn schoenen geloof ik.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:09

NRJ schreef:
Mijn Toyota Starlet heb ik al 12 jaar, gekocht met 140.000 op de teller. Nu tikt hij de 362.000 aan :D Nooit andere dingen gehad als normale slijtage en onderhoud. Heerlijke auto, niet kapot te krijgen.

Nog een starlet fan hier! Heb de mijne nu 6 jaar, staat 272.000 km op. Kost geen drol. Aanschaf, onderhoud en benzine niet.

Ben het overigens niet met de uitspraak eens dat oude auto’s minder lang mee gaan dan de tegenwoordig nieuwe modellen. Ben heel benieuwd hoeveel nu nieuwe auto’s er over 20+ jaar nog rondrijden. Niet zoveel als auto’s met die leeftijd nu nog rondrijden denk ik.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:17

san4nie schreef:
Ben het overigens niet met de uitspraak eens dat oude auto’s minder lang mee gaan dan de tegenwoordig nieuwe modellen.

Bij de gevestigde merken heb je zo periodes dat ze beter of juist minder duurzaam waren. De huidige kleine turbo motoren vraag ik me ook wel eens af hoe die het over 15-20 jaar nog doen.

Maar die opmerking ging over Hyundai. De Hyundai's en Kia's van de laatste paar jaar zijn echt wel veel beter dan die van 15-20 jaar geleden :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:20

Ik denk dat km stand slechts 1 factor is om op te letten, ouderdom zit ook in slijtage van niet gebruiken of op korte stukjes. Ik wilde daarom zelf een auto die minimaal 10000 per jaar had gelopen.

Peugeot 206 gekocht met 77k op de teller en 6.5 jaar oud. Inmiddels vlekkeloos 40k bijgereden in 2 jaar, alleen normaal onderhoud aan gehad, is motorisch echt een goede auto. Enige reden om hem in de toekomst weg te doen is dat hij geen trailer kan trekken, anders zou ik hem nog jaren nlijven rijden. Ondanks de hhaat op peugeot is dat model echt heel degelijk voor zover ik begrepen heb van mijn garage en het internet.

Verder: kijk ook of de distributieriem al vervangen is, dat moet meestal na 10 jaar of 120k en is vrij prijzig. Zou zelf dus liever een auto kopen met 140 k op de teller dan 1 met 110 k waarbij die nog vervangen moet worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:33

Ik was op zich ook best wel tevreden met m'n 206. Ding rijd nog vlot ook.
Maar wel blij met m'n uitgebreide garantie die toch al m'n grote en kleine euvels in charge genomen heeft. Heb er dus zelf geen kosten aan gehad naar zonder de garantie had ik hem minder leuk gevonden denk ik :P .
Heb hem idd rond de 80k weggedaan, omdat hij uit garantie was en de (grote) kosten nu wel zouden aankomen.

Nu terug naar volkswagen. Ben er mee opgegroeid, met die lelijke maar onverwoestbare polo'tjes. Die gingen 15 jaar mee zonder morren. En als er dan eens iets vervangen moest worden kostte dat ook geen geld of moeite.
Nu een vw tikkie groter (tiguan) en ben er blij mee. Alleen jammer dat àls er iets vervangen moet worden het nu wel wat kost.

Nissan is idd ook een redelijk goed merk.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:14

san4nie schreef:
NRJ schreef:

Nog een starlet fan hier! Heb de mijne nu 6 jaar, staat 272.000 km op. Kost geen drol. Aanschaf, onderhoud en benzine niet.

Ben het overigens niet met de uitspraak eens dat oude auto’s minder lang mee gaan dan de tegenwoordig nieuwe modellen. Ben heel benieuwd hoeveel nu nieuwe auto’s er over 20+ jaar nog rondrijden. Niet zoveel als auto’s met die leeftijd nu nog rondrijden denk ik.

Hier ook een Starlet, uit 1996 met nu 178.000 op de teller. In september gekocht met 174.000 erop. Wat een fantastisch auto'tje is dat. Ruim, eerlijk, direct feedback van je gaspedaal en je stuur, en makkelijk en goedkoop in onderhoud. We hebben zelf al vanalles eraan gedaan, o.a. distributieriem en v-snaar vervangen en het hele interieur vernieuwd. Echt een topauto. Kan hem ten zeerste aanraden aan iedereen die op zoek is naar zijn eerste auto.

Prijs: 950 euro :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:26

Zelf koop ik altijd 2de hands die veiliger is dan die kleine stadsautootjes(als je daar bv een serieus ongeluk mee krijgt,blijft er niets over van auto en chauffeur)

Hier eerst een oudere Volvo gekocht voor 800 euro.
3j mee gereden.
Nu een rover voor 450 euro gekocht,en rij er nu al 1,5j mee.

Ik ga graag op zoek naar auto's van oudere mensen die stoppen met rijden of overeen zijn.
Die auto's hebben vaak wei ig km's en zijn keurig verzorgd.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:27

Rex_Rolfo schreef:
san4nie schreef:
Ben het overigens niet met de uitspraak eens dat oude auto’s minder lang mee gaan dan de tegenwoordig nieuwe modellen.

Bij de gevestigde merken heb je zo periodes dat ze beter of juist minder duurzaam waren. De huidige kleine turbo motoren vraag ik me ook wel eens af hoe die het over 15-20 jaar nog doen.

Maar die opmerking ging over Hyundai. De Hyundai's en Kia's van de laatste paar jaar zijn echt wel veel beter dan die van 15-20 jaar geleden :)

Inderdaad die kleine motoren heb ik ook m'n twijfels uit.
Kilometerstand zegt niet alles, kijk vooral naar onderhoud wat gedaan is en wat er dus nog aan zit te komen. Grote kans dat een 'goedkopere' auto t.o.v. een andere zelfde auto net tegen duur onderhoud aan zit. Denk aan distributieriem bijvoorbeeld, dat kan aardig oplopen (zeker bij een japanner zijn de onderdelen vaak duur).

Ik kocht mijn eerste auto (opel) met 40.000 op de teller, m'n auto daarna (subaru) had 178.000. Mag jij raden welke het duurst was in onderhoud, juist die eerste ;)
Auto die ik nu heb gekocht (ook Subaru en op gas :D) met 101.000, maar wel uit 2006 (gekocht in 2016), aankoopkeuring laten doen. Alles klopte, was van een oude dame geweest, en zat net een nieuwe koppeling in (oud vrouwtje kon niet meer schakelen) en een nieuwe distributie. Maar weinig mensen vertrouwden de leeftijd i.c.m. de lage kilometerstand en de nieuwe koppeling. En ik heb een fantastische auto :Y) In die 2 jaar dat ik heb hem is de kilometerstand al opgelopen naar 180.000 :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:03

superpony schreef:
boeflover schreef:
Liefs < 75.000 km op de teller en < 5 jaar oud, maar ik zoek dan ook geen hele goedkope auto maar meer een net niet nieuwe, gezien we veel km rijden en er dus snel een boel bij komt.
Overigens hier beide een fiat Punto en ik vind het heerlijke autootjes, betaalbaar in verhouding tot vergelijkbare (grootte) auto’s in aanschaf en tot nu toe eigenlijk geen gekke fratsen qua onderhoud, maar gewoon slijtage.

Dan zou ik geen Fiat zoeken. En al 5 jaar oud en zo weinig km's geeft geen garantie voor ene goede degelijke auto en al helemaal bij Fiat.

TS, ik zou nooit voor Fiat gaan als je km's wil maken. Als je lekker goedkoop wil rijden en niet veel snelweg pakt, is een panda echt wel leuk.

Wij hebben een hyundai i10 van ruim 10jr oud. Ooit nieuw gekocht en zouden we inruilen na enkele jaren, maar mijn man is automonteur en vond hem prima, dus we hebben hem gehouden. Staat nu bijna 180.000 km op en rijdt echt als een zonnetje. Ik heb ooit iets kapot gereden door een slechte route door het bos te nemen en de radio is kapot gegaan. Verder is het echt een heerlijke auto.

We hebben daarnaast een USA Ford 4x4 uit 2004 en die heeft 140.000km gelopen, maar is ook omdat hij vreselijk zuipt en we die veel laten staan als het even kan.

Mijn man heeft niet veel oude auto's in onderhoud en in principe alleen VW maar 3 en 4 ton is echt normaal voor bijv Golf en Transporter diesels.

Ik reed met mijn fiat punto diesel van 12 jaar oud anders fluitend 50.000 per jaar hoor :j
Autootje had rond de 150.000 op de teller toen ik hem kocht voor 2750 euro

Persoonlijk hield ik bij een benzineauto altijd een max aan van 150.000km en die zijn voor een 3000 euro best wel te koop.
Ga als je je rijbewijs hebt gewoon lekker proefrijden en kijk wat je fijn vindt, wensen in auto’s zijn enorm persoonlijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:54

Lieslot, je kan altijd mazzel hebben. Wij en familie hebben zelf wat Fiat's gehad, maar altijd ellende en gaan in verhouding korter mee.

De i10 benzine heeft nu bijna 180.000km gelopen en merk je niks van. Maar wordt wel dagelijks snelweg mee gereden en mijn man is een nette chauffeur.

Zo kiezen wij niet snel voor een auto met trekhaak, omdat veel mensen die een caravan trekken, veel slijtage veroorzaken een de koppeling.

Mijn man ziet veel auto's met tegenwoordig 2 en 3 cilinders motoren waar de nodige problemen voor komen.

Ik denk dat als er een nieuwe ontwikkeling is, de eerste auto's het soms minder doen, minder lang meegaan, maar als het door ontwikkeld wordt, ze weer langer mee kunnen gaan.

2e hands zit het meeste toch in de rijstijl van de vorige eigenaar en het onderhoud.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:08

VW zie ik hier genoemd worden als betrouwbaar, maar dat is ook niet meer wat het geweest is... De caddy van mijn man was 7 jaar, wij hadden hem nog geen jaar en er moest een nieuwe motor in. niets geks mee gebeurd in het verleden, bleek vaker voor te komen bij dat type, aldus het sloopbedrijf waar we een gereviseerde motor kochten. In mijn omgeving hoor ik meer klachten over VW.
Zelf rijd ik al jaren een Citroën Saxo die binnenkort de 280000 km aantikt. Mankeert nooit wat, blijkbaar is dat een Franse auto die niet voldoet aan de vooroordelen :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:18

Elk merk heeft wel wat, anders hadden de garages niks te doen. Bepaalde type motoren hebben gewoon kwaaltjes die bekend zijn.

Heel veel mensen die bij de dealer komen rijden een lease bak, rijden dan in een vervangende auto en merken relatief weinig van de reparaties.

Er verandert continu heel veel en soms werkt dat positief en soms niet zo. Elke fase in ontwikkeling heeft zo zijn voor-en nadelen. Daarin verschilt het dan ook hoe en waarvoor een auto gebruikt wordt.

Mijn moeder had een Peugeot Partner die rolstoel aangepast was. Dure en aangekleede versie genomen dat het ook prettig was om zo mee te rijden.
Auto is een paar keer mee geweest op vakantie en werd ook veel voor kleinere stukken gebruikt. Prima auto, echt wel, maar na een paar jaar kwamen er wel wat kleine dingetjes.