Pelletkachel en gezondheid ... ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Pelletkachel en gezondheid ... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:14

In ons vorige huis hadden we een houtkachel, in dit huis een pelletkache.
Ik zelf vind een houtkachel prettiger en sfeervoller. De warmte ervaar ik toch anders dan van een pelletkachel. Ook het hout hakken, stapelen en het aan steken van de kachel vind ik veel leuker.
Een pelletkachel vind ik meer werk en onderhoud vind ik ook duurder. De pellets hebben een vreemde lucht wat ik zelf onprettig vind.
Als de stroom uit valt werkt de kachel niet meer -O-

Ik ben zelf dus meer een houtkachel mens. Inderdaad letten op goed en droog hout en de weersomstandigheden. Bij weinig trek in de lucht brand het slechter en blijft de rook meer hangen.
Jaarlijks de schoorsteenveger laten komen uiteraard en bij een pelletkachel ook jaarlijks onderhoud laten doen (van binnen dus laten schoonmaken)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:16

Wij hebben jaren een pelletkachel gehad. Het makkelijke van die dingen is sat je ze in kunt stellen dat ze zelf aan gaan, waardoor het lekker warm is als je bijv opstaat of thuiskomt.
Nog een voordeel : weinig as (afval) en er zit een reservoir waar je de pellets ingooit,dus weinig omkijken naar.
Nadeel , niet echt vlammen.
Pellets zitten meestal in (plastic) zakken en dat is heel makkelijk opslaan.
We hebben ze ook wel eens los in de aanhanger gehaald,maar dat was best veel werk.

Nu stoken we weer met een houtkachel en dat is eigenlijk de enige bron van warmte in (dit) huis.
Heel belangrijk is dat je met droog hout stookt,maar weinig problemen verder.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:24

Ik heb dus helemaal geen last van de lucht van de pelletkachel, ruikt er niks aan. Wij hebben een Rika Corso. Er is wel veel verschil in kwaliteit ook in die dingen denk ik. We waren eerst wezen kijken bij een winkeltje met van die kachels staan, dat vond ik een hoog Ali expres gehalte aan kwaliteit O:)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:09

ik vind het wel grappig dat iedereen bij een palletkachel de vlammen mist, maar die van ons heeft gewoon een raampje waardoor je het vuur ziet hoor?

wij hebben vgm de MCZ Cute

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:25

Dat klopt, dat hebben ze volgens mij bijna allemaal, maar dat is lang niet zo mooi en speels als bij een echt houtvuur