Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:51

Karuna, je maakt ergens een denkfout.

Welke snelheden je ook kiest, de uiteindelijke botsingsnelheid is een optelling als je loodrecht op elkaar botst (en een gedeeltelijke optelling als ze onder een hoek botsen). Of de ene nu met 10 km/u en de andere met 20 km/u beweegt, de ene 0 km/u en de andere 30 km/u, of voorwerpen beide met 60 km/u botsen, de totale snelheid is in deze drie gevallen 30 km/u, 30 km/u en 120 km/u. Optelsommen. Altijd, met welke snelheden er ook gebotst wordt.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:54

Ibbel schreef:

Welke snelheden je ook kiest, de uiteindelijke botsingsnelheid is een optelling als je loodrecht op elkaar botst (en een gedeeltelijke optelling als ze onder een hoek botsen). Of de ene nu met 10 km/u en de andere met 20 km/u beweegt, de ene 0 km/u en de andere 30 km/u, of voorwerpen beide met 60 km/u botsen, de totale snelheid is in deze drie gevallen 30 km/u, 30 km/u en 120 km/u. Optelsommen. Altijd, met welke snelheden er ook gebotst wordt.

Maar met 30 km/u tegen elkaar botsen heeft minder impact dan met 120 km/u tegen een stilstaand iets botsen. Ik denk dat dat is wat Karuna bedoelt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:55

Staat er verder niks aan verboden toegang. Enige dat je zou kunnen doen is even de betreffende gemeente raadplegen en uitvissen van die wie weg is. Is het een asfalt weg of een zandweg? Zoveel autos over een priveweg in korte tijd kan verkeerd uitpakken als je pech hebt. Als je een dwarse wegeigenaar treft halfweg de rit heb je een probleem.

Ibbel zoals het er staat een bewegen een stil of beiden bewegen. Hoeft dus niet altid te betekenen dat de botsing van beide bewegende objecten met meer kracht gepaard gaat. Als beiden bewegen met 10 km/h is de botsing frontaal met 20 km/uur. Als het ene stilstaat en andere object komt met 40 km/h aanzetten is de botsing dan met een kracht van 40 km/h. En is de botsing van een bewegend object in dat geval dus zwaarder dan die van de twee bewegende objecten.

We bedoelen beiden hetzelfde. :P nadja nadja klopt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:02

karuna schreef:
Ibbel zoals het er staat een bewegen een stil of beiden bewegen. Hoeft dus niet altid te betekenen dat de botsing van beide bewegende objecten met meer kracht gepaard gaat. Als beiden bewegen met 10 km/h is de botsing frontaal met 20 km/uur. Als het ene stilstaat en andere object komt met 40 km/h aanzetten is de botsing dan met een kracht van 40 km/h. En is de botsing van een bewegend object in dat geval dus zwaarder dan die van de twee bewegende objecten.

We bedoelen beiden hetzelfde. :P nadja nadja klopt

Ik was bij de vraag uitgegaan van dezelfde snelheid van het botsende voorwerp. Dus voorwerp a met snelheid 10 km/u botst op voorwerp b die ook met 10 km/u beweegt of voorwerp a botst met 10 km/u op stilstaand voorwerp b.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:02

karuna schreef:
Staat er verder niks aan verboden toegang. Enige dat je zou kunnen doen is even de betreffende gemeente raadplegen en uitvissen van die wie weg is. Is het een asfalt weg of een zandweg? Zoveel autos over een priveweg in korte tijd kan verkeerd uitpakken als je pech hebt. Als je een dwarse wegeigenaar treft halfweg de rit heb je een probleem.

Nee, het is uitsluitend een bordje met 'einde openbare weg'. Het is een klinkerweggetje.

Maar mijn vraag is dus vooral, wáárom heb ik dan een probleem? Waar vind ik de informatie, cq. wetten die het verbieden om een dergelijke weg in te rijden? Tuurlijk kan een wegeigenaar boos worden, maar heeft die dan een poot om op te staan? Is hier wettelijk iets voor geregeld?

Kijk, die weg halen we uit de route, want het is een hele slechte weg. Daar gaat het me niet om. Maar ik wil gewoon heel graag weten hoe dit wet-technisch in elkaar zit. Er staat niets bij van 'art. ...' of iets dergelijks. Het is ook geen verbodsbord.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:10

Dan zou je er gewoon mogen komen met een voertuig voor zover ik weet. Ik zou de gemeente eens informeren. De reden dat je een probleem kunt krijgen is dat sommige gemeentes/landeigenaren pas georganiseerde ritten toestaan na aanvraag en toekenning van een vergunning. -O-

Hier bv scootmobielrit met max 20 mensen. Mag niet gehouden worden zonder vergunning, verkeersregelaars, begeleiders, ehbo enz. Gewoon over het fietspad zelfs en we racen niet :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:13

Einde openbare weg betekent dat het daar achter dus privé-eigendom is. En privé-eigendom is wel degelijk bij wet geregeld. Mensen mogen ook niet door jouw tuin heen lopen, maar alleen als ze jou willen bezoeken. En is het een ongenode gast die aanbelt, mag je hem ook weer wegjagen. Want, het is jouw privé-terrein waar hij zich bevindt.
Er hoeft geen verbodsbord te staan om het privéterrein te maken. Zo'n bord staat er ook niet bij het tuinhek.

Ibbel

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:16

En hou er ook rekening mee dat als de openbare weg eindigt, de wegenverkeerswet ook niet meer geldt. Dus rij jij met een auto op zo'n niet-openbare weg en word jij door iemand zonder rijbewijs aangereden - dikke pech.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:16

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:36

NadjaNadja schreef:
Ibbel schreef:

Maar met 30 km/u tegen elkaar botsen heeft minder impact dan met 120 km/u tegen een stilstaand iets botsen. Ik denk dat dat is wat Karuna bedoelt.

Vectoren. Zo bereken je ook de impact als het onder een hoek gebeurt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:39

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:49

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:51

NadjaNadja schreef:
karuna schreef:

Nee, het is uitsluitend een bordje met 'einde openbare weg'. Het is een klinkerweggetje.

Maar mijn vraag is dus vooral, wáárom heb ik dan een probleem? Waar vind ik de informatie, cq. wetten die het verbieden om een dergelijke weg in te rijden? Tuurlijk kan een wegeigenaar boos worden, maar heeft die dan een poot om op te staan? Is hier wettelijk iets voor geregeld?

Kijk, die weg halen we uit de route, want het is een hele slechte weg. Daar gaat het me niet om. Maar ik wil gewoon heel graag weten hoe dit wet-technisch in elkaar zit. Er staat niets bij van 'art. ...' of iets dergelijks. Het is ook geen verbodsbord.

Volgens mij geeft dit wel een soort van antwoord ( lekker vaag):
Citaat:

Niet dat jouw bord daar genoemd wordt, maar wel hoe en wat rond eigen wegen en openbare wegen... Het hangt er dus vanaf hoe lang dat bord er staat of het geldig is of niet, staat het er minimaal 30 jaar dan zou het als niet-openbaar worden aangemerkt. Maar staat het er korter, dan is de weg openbaar. Tenzij het nooit een openbare weg is geweest... Dat zou de gemeente dus moeten weten vermoed ik.

Haha, Karuna was me voor met die link :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:22

Wat dr zou kunnen zijn, eenheid is meters...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:46

Ibbel hihi

Quantummechanica leuk. Integraalrekenen ook leuk en kansberekening. Alle soorten natuur en wiskunde leuk alleen dat k vectorrekenen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:20

Leuke opening, verrassende wending;)

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:24

Waarom zie je de aders in je armen/pols soms amper en soms veel feller?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:51

Ik zit nu naar Terug naar het jaar 2003 te kijken met Roy Donders en op de achtergrond speelt het prachtige 'Stole' van Kelly Rowland. Een nummer dat behoorlijk voor zich spreekt.

Nu vraag ik me heel sterk af aan welke (trieste) publieke gebeurtenis ik dit nummer koppel. Het nummer was in 2003 een hitje in Nederland. Tevens relateer ik het aan mijn middelbare school, echter is er in die tijd niemand overleden van mijn school (dit is later nog wel een paar keer gebeurd), waardoor ik vermoed dat het een gebeurtenis is geweest die heel veel is besproken destijds.

Wie kan zich iets herinneren van die tijd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:07

Even googlen levert mij het verongelukken van de spaceshuttle Columbia op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:26

Idd de columbia, sars breekt uit, Irak valt, sadam hoessein wordt gevonden, joegoslavie valt uit elkaar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:24

karuna schreef:
Idd de columbia, sars breekt uit, Irak valt, sadam hoessein wordt gevonden, joegoslavie valt uit elkaar.

Was Joegoslavië toen niet al een jaar of 10 opgesplitst?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:19

Vogelpest in nederland weet ik ook nog. Mare het hangt er ook een beetje van af waar je toen echt mee bezig was. Sommige dingen maken meer inpakt omdat je daar dan mee bezig bent.
Wikipedia heeft vrij goeie lijsten per maand van wat er gebeurde in dat jaar... Misschien daar eens in neuzen?

Volkert van der G was volgens mij in die tijd ook nog. Was ie net opgepakt of veroordeeld ofzo.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:25

Janine1990 schreef:
Ik zit nu naar Terug naar het jaar 2003 te kijken met Roy Donders en op de achtergrond speelt het prachtige 'Stole' van Kelly Rowland. Een nummer dat behoorlijk voor zich spreekt.

Nu vraag ik me heel sterk af aan welke (trieste) publieke gebeurtenis ik dit nummer koppel. Het nummer was in 2003 een hitje in Nederland. Tevens relateer ik het aan mijn middelbare school, echter is er in die tijd niemand overleden van mijn school (dit is later nog wel een paar keer gebeurd), waardoor ik vermoed dat het een gebeurtenis is geweest die heel veel is besproken destijds.

Wie kan zich iets herinneren van die tijd?

Ik zou zeggen, kijk de clip eens die erbij hoort..

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:53

NNikki schreef:
Waarom mag een topic eigenlijk maar 500 pagina`s hebben?

Deze vraag valt weg maar dit vroeg ik me dus ook af :o

En vectoren zijn leuk! Kansrekening ook, ingegraalrekening, statistiek. Enige waar ik slecht in ben zijn complexe getallen, dat is niet zo mijn ding. En bewijzen ook niet echt, want ik vind dat dingen gewoon zo zijn en dat is niet goed genoeg :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:05

Ik denk omdat het anders te onoverzichtelijk en rommelig word met bijvoorbeeld iets terugvinden in een topic.