Huis verkopen of niet?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:35

Shenavallie schreef:
Nog niet verkopen. Stel dat je de baan toch niet zo denderend vindt, bijvoorbeeld. Of dat er door andere omstandigheden even geen inkomsten zijn. Eerst zorgen dat je echt helemaal in het bedrijf zit met een vast contract en zekerheid. Tegen die tijd raak je je appartement echt wel kwijt (misschien nog wel voor een betere prijs dan nu) en is er wel een woning die je aanspreekt (en die betaalbaar blijft).

Ik heb een vaste baan.
Ik werk er al 4 jaar. Alleen eerst via tijdelijke contracten. Dus dat zit wel goed. Heb het er ook onwijs naar mijn zin.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:36

DubbelDun schreef:
Ik weet niet waar je nu woont, maar is iets verder reizen zodat je in een (veel) goedkopere omgeving terecht komt een optie ??

Nee. Dat is geen optie.
Mijn ouders worden al wat hulp behoeven. Daarnaast woon ik al in een goedkope regio.

daantjuhhh

Re: Huis verkopen of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:38

@ de rest.

Ik ga inderdaad even langs de adviseur.
Lijkt mij ook erg verstandig

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:03

Wat Marschwood aangeeft zou ik ook doen. Een half jaar het extra geld wat je kwijt zou zijn apart zetten om te kijken of je daar moeite mee hebt. Heb je meteen weer wat extra geld voor het andere huis.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:09

Ik heb 2 jaar geleden een eerste huis gekocht, net een jaar aan het werk als uitzendkracht en de hypotheek aangevraagd op basis van een relatief laag loon (intussen 5000 euro op jaarbasis op vooruit gegaan). Ik denk dat dat niet je grootste angst moet zijn...

Zorg dat je een flinke spaarpot hebt zodat je de nodige zaken kan doen en ook na aankoop nog een nieuwe (andere) auto of andere onverwachte zaken kan aanschaffen. Als je dat kan, dan is er volgens mij weinig spannends aan het kopen van een huis :) Hooguit of je er tussen komt qua bieden, wegens de overspannen huizenmarkt :P

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 22:10

Dat is zeker geen slecht idee van Marschwood

Maandag komt er een makelaar voor een gratis advies.
Ik wil hem ook graag even de hemd van het lijf vragen over de markt hier!

Dan maak een afspraak met een hypotheek adviseur om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.

En dan ga ik er eerst nog even over nadenken of ik het dit jaar ga doen of nog even een jaar wacht.

Moet wel bekennen dat ik vandaag mijn hele huis lekker heb schoon gemaakt. Alle troep weggegooid. En dat ik dan toch wel blij ben met mijn huis.
Voor een appartement is het wel echt super ruim. Het is wel een mooi en net huis.

Naja. Mijn brein blijft wel nadenken.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:35

Rondkijken kan geen kwaad natuurlijk. Maak een zoekprofiel aan op funda en kijk gewoon wat je voor je maximaal haalbare en voor jou wensbare hypotheek kunt krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 23:48

De makelaar net gehad hier. Viel mij reuze mee.

Mijn huis is ruim 15% gestegen. Ik heb het huis precies in de juiste tijd verkocht.

Ik hou er zeker meer aan over dan ik had verwacht.
Nu langs de adviseur om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:00

Oh al verkocht?

Proficiat!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 21:52

Poekkie schreef:
Oh al verkocht?

Proficiat!

Nee. Nog niet verkocht.

Nog niet in de verkoop zelfs.
Vandaag wel langs de financiële adviseur gegaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Viel mij niet tegen.
Ik kan best ruim lenen vind ik zelf.

Vandaag ook de 2de makelaar gehad.
Deze wil mijn huis in de veiling verkoop doen.
Weet eerlijk gezegd niet wat ik daar van moet denken. Zn man heeft natuurlijk hele mooie praatjes. En eerlijk gezegd had hij ook wel een mooi praktijk voorbeeld van een vergelijkbare woning hier vlakbij.

Maar het blijven makelaars met gouden mondjes

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:03

Wat houdt veiling verkoop in?
Klinkt raar.
Bieden vanaf prijs snap ik, dat kan gunstig zijn. Maar bij een veiling waar professionele verkopers de laagste prijs proberen te krijgen en waar het veilinghuis ook winst wil maken, trek je als particulier aan het kortste eind.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 09:18

Dammie schreef:
Wat houdt veiling verkoop in?
Klinkt raar.
Bieden vanaf prijs snap ik, dat kan gunstig zijn. Maar bij een veiling waar professionele verkopers de laagste prijs proberen te krijgen en waar het veilinghuis ook winst wil maken, trek je als particulier aan het kortste eind.

Het veilingshuis maakt geen winst op mijn kosten.

Voor mij kan het juist voordeliger zijn.

Hij zet mijn huis neer met een richtprijs van 102500.
De reguliere makelaar zet hem op 109.000 vraagprijs

Reguliere makelaar denkt er 105.000 voor te kunnen krijgen. Dan hou ik 102.000 over ( makelaarskosten zijn 3000€)

Bij de veiling heb ik geen kosten.
Dus stel ze gaan bieden.
En ze blijven op die 102.500 hangen. Dan hou ik er al 500€ meer aan over. De koper betaalt veilingskosten boven op zijn koop prijs.

Het enige wat ik zou moeten betalen is als ik vind dat er te weinig wordt. Ik trek mij terug dan moet 1250 betalen voor de foto's en bouwkundig rapport.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:47

Ik weet niet precies waar je woont maar hier in het noorden is op de meeste plaatsen een hele snelle verkoop...

Als je huis binnen enkele dagen verkocht is aan de eerste kijkers dan is die naar mijn idee te goedkoop verkocht.

Een makelaar werkt voor zijn provisie niet om er voor de verkoper het beste uit te halen. Hij heeft belang bij een hele snelle verkoop...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:07

Ik zou als potentiele koper al nooit op een veiling kopen...en denk vele met mij.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:15

Ik zou ook een andere makelaar uitnodigen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:21

studiemiep schreef:
Ik zou als potentiele koper al nooit op een veiling kopen...en denk vele met mij.

Ik kan je niet adviseren over wel of niet verkopen helaas.
Maar ik ga wel met studiemiep mee wat betreft op een veiling kopen; wij zijn "zoekende", maar zullen ook niet via een veiling kopen.
Maar je hoeft natuurlijk maar 1 goede bieder te hebben. :)

Succes met je keuze en eventuele verkoop!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:22

daantjuhhh schreef:
Ik heb zelf een berekening gemaakt dat ik uiteindelijk ongeveer 200 per maand meer ga betalen.
Dat kan ik wel missen. Maar ik kan dan niet meer leven zoals ik nu doe.

Ik ben nogal van het uit eten gaan, vakantie, leuk truitje hier, aah toffe schoenen.. 200€? Ach. Ze zijn super tof.
Als ik naar de supermarkt ga neem ik altijd veel luxe producten.
Het kan nu ook allemaal makkelijk en daarnaast kan ik ook nog een beetje sparen.

Dat zal dan wel anders moeten.

Dan zou ik eerst eens een paar maanden gaan proberen om zonder die luxe te leven. Bedenk je goed dat er ook genoeg ontslagen worden die voor de overheid werken in het kader van bezuinigingen. Dat je een vast contract hebt betekent helemaal niets, want ze kunnen je nog steeds ontslaan. Die loons treden bedragen ook geen €1000'en per jaar en als je arbeidsongeschikt raakt/ontslagen wordt kom je daar ook nooit aan toe. Ik zou het echt niet doen en nog even lekker op safe blijven spelen.

Mocht je het echt willen dan zou ik gaan voor een opknapper

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 11:40

Een ook opknapper wil ik sowieso niet.
Ik ben niet handig en mijn familie ook niet.
Ik wil juist een huis die goed geïsoleerd is. Kunststof kozijnen. Hoogstens dat ik binnen een kwastje verf moet gebruiken en eventueel een andere vloer. Maar meer niet.

Ontslag kan je altijd krijgen.
Maar ik koop uiteraard met NHG.
Ik zou uitkomen op 525 hypotheek kosten per maand.
Volgens mijn financiëel adviseur moet dit goed haalbaar zijn voor mij.
Zelf denk ik dat ook.
Ik ben nu ongeveer 100€ minder kwijt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:04

Ik zou niet voor die veiling makelaar kiezen, klinkt als vaag verhaal en wie weet heeft hij er zelf ergens belang bij. Als je met de eerste geen klik hebt zou ik een derde uitnodigen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:14

Ik had met de eerste wel een klik. Maar dat was wel een dure makelaar.
Kwamen allemaal extra kosten uit.

Om eerlijk te zijn. Twijfel ik wel over dat veiling gebeuren. Maar toen ik een vriendin belde vertelde zij dat het iets noordelijker heel veel gebeurt. Haar collegas verkochten hun appartementen allemaal zo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:27

Mijn zusje en haar man hebben hun huis ruim anderhalf jaar te koop gehad... Gekozen voor de 'goedkopere' makelaar die van mening was er 148k voor te kunnen krijgen...
Een andere makelaar wilde het huis voor 135k te koop zetten en als het langer dan een half jaar te koop had gestaan, hadden ze geen makelaarskosten. Was het binnen dat half jaar verkocht, was deze iets duurder dan de goedkopere makelaar...

Ze hebben gekozen voor de goekopere makelaar, waar ze constant achter dingen aan moest bellen, waar m'n zusje een beter inzicht bleek te hebben (willen jullie de eerste foto, dus die op funda staat, wel veranderen in die en die foto, want dit kost ons kijkers, dit heeft de makelaar gedaan en binnen een dag hadden ze veel meer kijkers op funda). Uiteindelijk denk ik dat het zo heeft moeten lopen, want het plekje dat ze nu hebben gekocht hadden ze eerder echt niet gekregen. Maar ze hebben wel bijna 24k ingeleverd op de oorspronkelijke vraagprijs.

De andere makelaar heb ik zelf zaken mee gedaan (die duurdere van binnen 6 maanden verkopen) en die geeft ook gewoon eerlijk aan, wij zitten heel dicht bij de waarde van het huis. Je hebt meer potentiële kopers, maar we kunnen ook gewoon minder ver onderhandelen. (iets wat hier in het noorden nog wel eens gebeurde)

Goedkoop is nog wel eens duurkoop...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:57

MarjanB schreef:
Ik zou niet voor die veiling makelaar kiezen, klinkt als vaag verhaal en wie weet heeft hij er zelf ergens belang bij. Als je met de eerste geen klik hebt zou ik een derde uitnodigen.

Huizen worden vaak geveild als noodmaatregel,door de bank,als de eigenaar de hypotheek niet meer kan opbrengen. Vroeger kreeg je er dan minder voor dan wanneer je het op een normale manier verkocht. Maar,mijn ervaring is al weer 2 jaar oud en inmiddels is de huizenmarkt nog steeds aan het veranderen. M.a.w. de prijzen stijgen nog steeds.Ga niet overhaast te werk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 13:14

Om eerlijk te zijn.
Ik krijg een beetje het gevoel van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met die veiling. Ik heb de eerste makelaar nog eens gebeld en gevraagd hoe hij er over dacht. Hij wilde er niet veel over kwijt. Hij wilde niet over de rug van een collega praten. En dat waardeer ik heel erg. Geeft voor mij ook een teken van integer te werk gaan.

Mijn gevoel zegt goedkoop duurkoop.
Dus ik heb besloten nog een makelaar uit te nodigen die ook reguliere verkoop doet.
En dan ga ik beslissen. Maar veiling heeft niet mijn voorkeur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:19

Ik neem aan dat je een vaste adviseur hebt, vraag hem ook eens om advies... Die heeft ook wel vaker met dat bijltje gehakt wat betreft aan en verkopen financieel regelen. En kan daarin objectiever blijven dan de belanghebbenden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 13:20

Dat is een goede inderdaad.