(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:38

Kleding en schoenen koop ik alleen tweedehands, in de sale of bij goedkope winkels. Af en toe een mooie dure jurk oid.

Boodschappen: eerst naar de Lidl en dan pas naar de appie. Geen zakjes/pakjes maar alles zelf maken.

Maandelijkse kosten zo laag mogelijk houden. Zoals abbo’s voor je telefoon. Ik betaal 12.50 geloof ik.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:38

Wat voor mij goed werkt is sowieso een vast bedrag per maand te sparen, excel document te maken met sparen, potje voor vaste lasten (zitten boodschappen ook bij) en potje voor zakgeld. Dat zakgeld mag dan besteed worden aan impulsieve dingen. Is het op, dan is het op. Daardoor geniet ik er wel meer van.
En ik zorg echt dat ik onderaan de streep zwarte cijfers heb. Soms valt iets duurder uit (jaar abonnement dat in 1x betaald moet worden of zo) en vaak betekent dat dan dat ik opeens weer dingen op marktplaats ga verkopen die ik al lang wil verkopen. Ondertussen is nog steeds hetzelfde bedrag als iedere maand wel op mijn spaarrekening beland, omdat het als een kostenpost van mijn salaris af gaat ;-)

xTammyy

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:02

Hier maken wij ook een boodschappen lijstje voor een week. En om dan extra verleidingen te voorkomen bestellen we het waardoor we de winkel niet in hoeven.
Jumbo blijkt namelijk goedkoper te zijn overall gezien dan de Lidl en de Aldi.

Verder: je beseft je het nu, dus dat is al een stap dat je al die prularia niet nodig hebt ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:19

Vorig jaar maart heb ik meegedaan met de no buy challenge hier op bokt. Heb die maand alleen dingen gekocht die ik echt nodig had. En eigenlijk kan ik dat nu best goed volhouden.
Kom heus nog wel eens met een enorme tas vol spullen de action uit, maar wel nuttige dingen dan.
Over iets grotere uitgaven moet ik van mezelf wat langer nadenken, als ik het niet perse nodig heb. Zo heb ik wel 3-4 maanden nagedacht over schoenen, toen wou ik ze nog steeds en waren ze in de aanbieding, dus dan mocht ik ze kopen.
Moet ik sandalen hebben, mag ik niet met iets anders thuis komen.
Zie ik een leuk dekje of shirtje, als ik het na een week nog steeds echt wil, haal ik het op. Maar vaak is het na een week niet echt interessant meer.

Misschien helpt het voor jou ook om minstens een week na te denken of je iets nodig hebt?

Edit: zorgen dat ik niet teveel geld op m’n lopende rekening heb staan, zorgt er bij mij ook automatisch voor dat ik wat zuiniger ben. Snel overboeken naar de spaarrekening dus. :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:30

Relaxed schreef:
Tja, de titel zegt het al, wat helpt voor jullie om te besparen op allerlei (onzin) uitgaven?

Ik ben vaak enorm impulsief, ik bedenk iets en ik koop het.. Ik zie iets leuks op Pinterest en inmiddels is het behang van de muur en moet ik achter verf/saus aan.. Na het werk geen zin om te koken, naar de winkel en ik haal het.. Even naar de action en met allerlei troep thuiskomen wat ik (nog) helemaal niet nodig heb..

Nu denk ik wel eens, ik pin 50 euro per week en daar moet ik het mee doen, ik ben alleen en dat moet qua boodschappen en huishoudelijke uitgaven ook zat lukken.. Maar zonder pinpas op pad lijkt me echt totaal niet relaxed.. Heb je nog 25 euro in je portemonnee, heb je voor 30 euro in je mandje.. Oeps :+

Hoe doen jullie dat? Wat zijn jullie tips en trucks? Gaat dus ook om de mindset, maar wat zeg je dan tegen jezelf? Wat ook echt helpt? :+

Op het regeltje vd action na zou ik het zelf geschreven kunnen hebben :') .Ik ben alleen geen impuls aan koper van spullen omdat ik een hekel aan rommel heb,maar verder ben ik net zo chaoot.
Ik heb ook een bepaald bedrag wat ik uit wil geven aan boodschappen maar moet dat eigenlijk altijd weer aan vullen omdat ik te veel boodschappen heb gekocht.
Ik heb me voor genomen om deze maand mijn voorraadkast eens leeg te eten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:43

Niet online shoppen en geen winkels inlopen met een winkelmandje die is heel snel vol anders.
Bij de supermarkt juist een mand ipv wagen helpt ook veel.

Ik doe een keer in de week boodschappen bewust.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:48

Ik vraag me vaak gewoon af of ik het nodig heb. In het begin moet dat nog heel bewust bij alles wat mijn mandje in gaat. Inmiddels staar ik naar het schap en komt het er meestal op neer dat het niet direct nodig is en wel kan wachten.

En manlief en ik houden elkaar ook tegen bij impulsieve acties als we samen zijn

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:39

Uitgaven bijhouden in een kasboekje helpt hier goed!
Toen ik hiermee begon ben ik me echt rot geschrokken hoeveel onnodige aankopen er wel niet gedaan werden. Inmiddels ben ik een stuk bewuster geworden en hou ik het niet meer bij.

Ook vind ik automatisch sparen fijn, elke maand gaat er een vast bedrag naar de spaarrekening wat sowieso gespaard word, als er over blijft einde van de maand gaat dat ook naar de spaarrekening.

Met boodschappen doen probeer ik ook een lijstje te maken en me aan het lijstje te houden, dat lukt alleen niet altijd :')
Voor sommige mensen helpt het goed om van een weekbudget boodschappen te moeten doen, zelf vind ik dat niet fijn, als er bijv veel leuke aanbiedingen zijn sla ik lekker in, dat lukt mij niet goed met een weekbudget.
Ook moet ik een bepaald dieet volgen en mag ik geen gluten en lactose enz daardoor vallen de boodschappen vaak toch wel duurder uit dan dat ik zou willen.

Een bepaald doel om voor te sparen kan ook erg motiverend werken

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:12

Ik heb een spaarrekening bij een andere bank. Dan gaat het overboeken niet zo snel :')

Ik heb 3 betaalrekeningen. 1 rekening voor de vaste lasten, 1 rekening specifiek voor mijn paard en daaraan gerelateerde uitgaven en 1 rekening om helemaal te plunderen :Y)

Of althans plunderen, op die rekening stort ik maandelijks een bedrag voor boodschappen en “vrijetijds besteding”.

Ik werk juist met een maandbedrag zodat er ook wat te schuiven valt. Een dure week (uiteten, kapper, nieuw trui) compenseer ik dan met een week boodschappen doen in de aanbieding.

Als nood heb ik aan mijn “spend it all-rekening” een klein spaarpotje gekoppeld. Mocht ik een verkeerde berekening hebben gemaakt en geld voor boodschappen of benzine aan het einde van de maand tekort komen dan hoef ik dat niet van mijn “grote” spaarrekening te halen.

Tot nu toe werkt mijn eigen bedachte systeempje eigenlijk heel fijn :))

Oja, ik vermijd winkels als de Hema en Action als de pest haha. Of webshops als Fonq, Bestseller en Omoda. Want ik heb niets nodig, maar als ik kijk, dan wil ik alles hebben.

Wat bij mij werkt is eerst eens een rondje te maken door mijn zooi en dan te bedenken of er echt nog meer bij moet. Ik heb ook een lijstje met wannahaves, en aangezien ik niet alles tegelijk kan kopen weeg ik de items op de lijst tegen elkaar af en heeeel bespaarderig: soms verdwijnt een item vanzelf weer van de lijst zonder dat ik het heb gekocht. *\o/*

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:25

Het nibud heeft handige rekenhulpen voor huishoudboekjes.

Ook zet ik vaak meer weg op mijn spaarrekening dan nodig, dat helpt als stok achter de deur (dan moet ik eerst terug overmaken en dat voelt als falen :') )

Ik doe op zondag boodschappen voor de hele week. Ook omdat ik geen tijd /zin heb om iedere dag boodschappen te doen. En ik zorg dat ik net gegeten heb voordat ik ga. Koop ik ook geen onzin dingen.

Ik maak altijd extra eten, dan is er nog een dag kliek.

Ik ben ook van het koopjesjagen :P . Scheelt toch iets :)

Voor mijn paard koop ik zoveel mogelijk tweedehands. Helemaal nu ze nog aan het begin van de opleiding staat. Nieuwe spullen komen wel als ze is uitgegroeit.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:34

Heb mijn eigen kruiden in de kas, en in de zomer groenten en fruit dus daar bespaar ik flink op.
Verder koop ik mijn dekjes en rijkleding als er een kortingsactie is.
Als ik echt moet besparen doe ik geen dingen die geld kosten zoals uit eten, sauna etc.

Verder toch heel vaak extra kosten met 2 paarden en een oude hond dus maak geen begroting meer.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 02:42

Ik koop kleding het liefst mogelijk in de uitverkoop.
Scheelt veel geld. ondergoed en T-shirts koop ik altijd bij Zeeman,
Als ik wok nasi en bami maak ,dan is het altijd te veel. De helft doe ik in de vriezer, is lekker makkelijk en goedkoop.
ik rij in een auto van bijna 21 jaar, weinig kosten ondanks ie op leeftijd is. Ik heb er 400 euro voor betaald. Ik koop geen dure make-up spullen , shampoo's kom ik bij Action ,deo ook.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:43

Kijk eens naar het boek Opgeruimd van Marie Kondo. Van welke spullen word je nu echt blij? Hoe minder spullen in huis hoe meer rust in je hoofd :)

En gun daarnaast jezelf bepaalde uitgaves. Ik koop weinig meuk en kleding, maar vind het wel fijn om uit eten te gaan, naar de sauna, op bezoek bij familie en vrienden (veel reiskosten). Dat gun ik mijzelf dan ook. Maar wel afhankelijk van mijn inkomsten en het vrij te besteden stukje geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:54

Wat ik hier nu veel lees is 'bespaartips' onder het mom van 'bezuinigen'..
maar TS doet gewoon impulsaankopen 'omdat het kan' (ik ken dat wel :') ) dus niet omdat ze anders de eindjes niet aan elkaar kan breien of iets...

Het gaat om spullen kopen die je NIET nodig hebt (dat is het vaak :P ) en toch koopt omdat .. het mooi is, leuk eruit ziet, je het vast nog niet hebt, en zo wel dan níet in die kleur, het gaaf op de foto staat etc...

Ik word van (bijna) alle spullen blij, maar ik kan me tegenwoordig goed inhouden gelukkig.. meestal :D
Wat mij helpt is bij online shoppen idd het winkelwagentje volgooien, en niet afrekenen en dan is het uiteindelijk uitverkocht :') #geldbespaard

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:59

Inderdaad werken met meer spaarrekeningen/betaalrekeningen. Als je je salaris krijgt bepaal je hoeveel je uit gaat geven, dit zet op een betaal rekening vraag er een pasje bij aan en dan kun je eigenlijk niet de mist in gaan.

Ik ben ook vaak verbaasd als ik hoor hoeveel kleedgeld kinderen krijgen, ik geef denk ik zo'n 100,- uit per jaar en dan loop ik er niet altijd hetzelfde bij maar ik shop in de uitverkoop of bij een outletstore, als voorbeeld had ik laatst voor 15,- gevoerde all stars gekocht bij batavia stad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:06

pompadour schreef:
Ik koop kleding het liefst mogelijk in de uitverkoop.
Scheelt veel geld. ondergoed en T-shirts koop ik altijd bij Zeeman,
Als ik wok nasi en bami maak ,dan is het altijd te veel. De helft doe ik in de vriezer, is lekker makkelijk en goedkoop.
ik rij in een auto van bijna 21 jaar, weinig kosten ondanks ie op leeftijd is. Ik heb er 400 euro voor betaald. Ik koop geen dure make-up spullen , shampoo's kom ik bij Action ,deo ook.

Goeie tips, kleding in de uitverkoop, maar ligt eraan welke uitverkoop.
Ondergoed bij de Zeeman? Ieder zn keus maar nee, dat vind ik niet mooi en kan binnen een paar weken in de prullenbak.
Paardrijtshirts soms wel bij de Zeeman ofzoiets.

Dure make up, wat is duur? Ik gebruik graag pure producten, dat kost soms wat meer. Maar dat doe ik dan weer liever dan parabenen of alcohol op mn gezicht smeren :j

Action heeft best oke merken, maar ook mn shampoo komt bij een speciaalzaak vandaan :j

Het gaat er niet om dat er geen geld is, het gaat erom dat iemand die 8e dekbedovertrekset niet nodig heeft omdat het er zo leuk uitziet op pinterest :') , althans, dat denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:16

Cer schreef:
Wat ik hier nu veel lees is 'bespaartips' onder het mom van 'bezuinigen'..
maar TS doet gewoon impulsaankopen 'omdat het kan' (ik ken dat wel :') ) dus niet omdat ze anders de eindjes niet aan elkaar kan breien of iets...

Het gaat om spullen kopen die je NIET nodig hebt (dat is het vaak :P ) en toch koopt omdat .. het mooi is, leuk eruit ziet, je het vast nog niet hebt, en zo wel dan níet in die kleur, het gaaf op de foto staat etc...

Ik word van (bijna) alle spullen blij, maar ik kan me tegenwoordig goed inhouden gelukkig.. meestal :D
Wat mij helpt is bij online shoppen idd het winkelwagentje volgooien, en niet afrekenen en dan is het uiteindelijk uitverkocht :') #geldbespaard

Pcies :') Goed bedoelde tips hoor en bij mijn wekelijkse boodschappen let ik ook wel op aanbiedingen enzo. Maar het gaat idd om de impulsaankopen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:21

Ja precies, en het zijn vaak ook juist die impulsaankopen waar een groot deel van je geld ongemerkt verdwijnt.

Je zou de docu Minimalism op Netflix eens kunnen kijken, erg interessant!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:22

Sparen doe ik ook automatisch, elke maand gaat er 50 euro naar mijn spaar rekening.
Daarnaast leeg ik regelmatig mijn portemonnee met kleingeld, dit doe ik dan in mijn spaarpot. 1x in het jaar stort ik het op mijn rekening, of ik gebruik het dan voor mijn vakantie of zet het gelijk op mijn spaarrekening. En als ik aan het eind van de maand nog geld over heb, dan gaat dit ook naar mijn spaarrekening.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:36

Picnic! manlief hoeft geen boodschappen te doen = minder impuls aankopen. Alleen het nodige in huis, precies genoeg voor het avond eten, soms nog 1 avond waar ik de restjes in op maak.
scheelt in tijd, heel relax, en ook nog in kosten :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:38

Nou ik heb 1 tip voor inpuls aankopen: niet doen.

Je kan daar toch geen tips voor geven... Je niet laten verleiden is echt het enige. Geen reclamefolders inkijken en altijd met een lijstje een contant geld de deur uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:39

Niet meer gaan winkelen :+

Sinds ik mijn man ken zijn we van de ene in de andere verbouwing gerold en kom ik 95% van mijn tijd alleen nog maar in bouwmarkten en supermarkten.

(Al kun je ook daar nog héél veel impulsaankopen doen :x )

Wij hebben allebei altijd een zeer grote zwak gehad voor impulsaankopen, en op de een of andere manier is dat, met het stellen van doelen, langzaamaan minder geworden.

En soms dan sta ik mezelf dus bewust impulsaankopen toe, in mijn geval ligt mijn zwakke plek bij planten... Dan denk ik echt, HIER word ik echt gelukkig van, dus nu mag ik het kopen.

En inderdaad, probeer 2x na te denken of je het echt nodig hebt en leg het gewoon eens terug om daarna de winkel uit te lopen (ja, dat kan best pijn doen, weet ik uit ervaring :') ).

Maar die doelen stellen, en dan ook echt in een excel bijhouden hoeveel geld ik voor die doelen nodig heb en wanneer, en daarop je spaargeld verdelen per maand hoeveel je daarvoor moet sparen, dat helpt. En dan bij veel aankopen denken, hoeveel langer duurt het hierdoor dat ik dat andere (huis/paard/zadel/grote tuin / …) kan kopen?

Sterkte, het is een proces wat echt een paar jaar kan duren...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:50

Ik heb twee paarden en een drukke baan. Sinds een jaartje weer fanatiek aan het trainen, lessen en wedstrijden rijden. Ik heb helemaal geen tijd meer om naar de Action te gaan. Maar of "koop een paard" nou zo'n goede (be)spaar tip is .... :+

Ik weet wat ik zo'n beetje wat ik maandelijks nodig heb aan standaard uitgaven. De rest stort ik automatisch over naar mijn spaarrekening. Ik spaar (al jaaaren) voor een grote verbouwing van mijn huis. Dus het scheelt ook dat ik een duidelijk spaardoel heb. En het vooruitzicht dan al die prullen te moeten inpakken (of weggooien) weerhoudt me ook van impulsaankopen. Als ik nu een vlaag van opruimwoede heb stel ik mijzelf ook al de vraag "als ik nu zou verhuizen, zou ik dit dan meenemen?" Als het antwoord is "nee" dan gooi ik het weg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:51

Wat ook wel wil helpen is je huis opruimen, voor de 300ste keer, en als je dan weer met allemaal paasei staat wat naar de stort moet maar waar je OOK geen tijd cq zin in hebt, dat je je dan realiseert: 'als ik het niet koop hoef ik t niet op te ruimen' :D

Oh kijk, wat Roodvos zegt ook :')

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:57

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er nou zo moeilijk aan is. gewoon NIET kopen. NIET je pinpas pakken. Je bent er zelf bij je kan zelf nadenken gewoon niet doen. Jezelf afvragen heb ik dit nodig? Ga ik het gebruiken? Niet overdag naar de winkels gaan maar in de avond zodat alleen de supermarkt nog open is haha! Thuis op de bank blijven zitten is ook een goeie bespaartip! tenzij je los gaat met online shoppen....