amado7 schreef:Er wordt veel aandacht besteed aan leven in de maatschappij, zonder christelijke achtergrond. Daarbij gaat het zeker niet in elke les over de Bijbel, als je dat denkt. Daar heb je de Godsdienst les voor en de dagopeningen. Er wordt zeer goed lesgegeven, en ook echt les. Geen halve lessen waar de docent amper weet wat hij moet vertellen zoals op sommige mbo scholen. De kennis van de docenten is zeer hoog en dit zie je duidelijk terug.
Nouja, je hebt goed les en je hebt goed les
De beste lessen kreeg ik van mensen uit de praktijk. Die liepen richting hun pensioen, waren dik binnen door hun adviesfuncties en/of geschreven boeken, en gaven voor de lol nog wat lessen. Goede (!) lessen.
En dan waren er ook gewoon leraren die een universitaire opleiding hadden gedaan om vervolgens leraar te worden
Die stonden informatie uit een boekje op te lepelen. Toen begreep ik pas waarom studenten op de open dag zeiden: Ja een aantal vakken zijn erg moeilijk, je moet veel zelf doen.
Ik denk persoonlijk niet zo zeer aan de bijbel, bijzondere verwachting. Maar ik weet dat er christelijke scholen zijn waar je met bepaalde opleidingen geen les mag geven. En dan wordt je als school wel enorm beperkt in het kiezen van een docent. En dat zal niet altijd de beste docent zijn.
Daarnaast zullen die docenten ook niet per se de meeste of beste praktijkervaring hebben. Zoals eerder al genoemd halen reformanten (zeg je dat zo?) hun brood bij de reformatische bakker, hun vlees bij de reformatische slager en zullen zij naar mijn invulling ook niet meteen bij een groot internationaal bedrijf gaan werken dat bepaald niet christelijk is of niet binnen hun normen/waarden valt.
Wat ben je dan voor toegevoegde waarde voor een student, vraag ik mij af. In mijn optiek wordt het wereldje van de student alleen maar kleiner en kleiner omdat er niet naar buiten wordt gekeken van bovenaf. Maatschappelijk gezien wel, dat is een van de laatste dingen waar ik over twijfel. Ik weet niet of er ook meteen een oordeel over andersdenkenden gedoceerd wordt aan de student, dat zou ik niet echt netjes vinden. Maar ik vraag me oprecht af of ze de meest diverse kennis in huis halen.
Vraag me overigens af waarom je alle MBO docenten over één kam wilt scheren... Iemand kan lesgeven of niet, dat heeft weinig te maken met een niveau van de docent.