Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:44

Zou ook zeggen, richt je op Leeuwarden. En sluit de plaatsen er omheen niet uit. Vanuit Deinum, Dronrijp en Franeker en richting Sneek is een goede treinverbinding met Leeuwarden. En het is volgens mijn zoon en zijn vrienden een leuke studentenstad.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:53

Als ik jou was zou ik ook kijken in Leeuwarden. Schrijf je in bij de woningcorporaties en je kan best snel een woning hebben in een dorp waarbij de kat gewoon mee mag. Met huursubsidie is dat vaak een betere keuze dan een kamer.
De hogeschool in Leeuwarden vind ik zelf echt top.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:45

Sourire schreef:
Chantalla schreef:
Mocht je vrij zeker weten dat je naar Almere of Leeuwarden wilt, schrijf je alvast in bij woningcorporaties. Dan kan je alvast punten en wachttijd opbouwen en is het houden van je kat waarschijnlijk makkelijker. In Friesland zit onder andere Woonfriesland, en daarvoor inschrijven is gratis.

Idd! Schrijf je in Friesland in bij Woonfriesland, Elkien, Accolade en wat er verder nog is. De wachttijd is daar een stuk korter dan in de rest van het land. Als Leeuwarden niet lukt dan wellicht een van de dorpjes daar in de buurt. En met een eigen huisje is het probleem met de kat opgelost. Als Leeuwarden dus tot je voorkeuren behoort zou ik daar op in zetten. Denk dat je in Friesland meeste (snelste) kans van slagen hebt.

Misschien wel korter dan in de rest van het land maar ik stond bij bovengenoemde bedrijven toch ruim 4 jaar ingeschreven voor een huisje met één slaapkamer.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:37

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de tips en de lieve woorden!
Ik heb me net weer bij een aantal woningcorporaties ingeschreven die ik nog niet kende.
Ik denk dat ik totnutoe nog wel het meest neig naar Leeuwarden omdat je inderdaad die dorpjes er omheen heb waar je wat makkelijker aan een woning kan komen. Zaterdag gaan we daar naar de open dag en als ik ook een beetje een prettig gevoel bij de school krijg ga ik voor nhl stenden.
Dan kan ik ook een heel stuk gerichter zoeken naar een woning.
Maar ik ben wel een stukje wijzer geworden kwa waar ik kan kijken. Want ik ben daar ook helemaal niet bekend bij Leeuwarden en Almere.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:52

Jeetje wat een toestand, op je 20e gedwongen uit huis, bah.

Ik moest ook op mijzelf op mijn 20e maar had een baan. Ouders zouden verhuizen naar een uur verderop, mocht wel mee maar dan zit je met die baan hè.
Dus een eigen huisje gezocht. Maar met alle steun van mijn ouders (die gelukkig niet verhuisd zijn en heerlijk nog dicht bij wonen).

Ik hoop dat Leeuwarden je bevalt. Schijnt een ontzettend leuke stad te zijn.

Almere ken ik zelf wel, maar heb er niets mee. Vind er niets aan daar. Metaliteit, sfeer enz. Vast mensen die dit totaal anders zien, het is allemaal een gevoel hè.

Hopelijk vind je een fijn plekje en een echt thuis straks!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:00

Wat een verdrietige situatie. Wat zijn mensen soms rare wezens.
Ik weet niet wat je huidige diploma is en welke richting je wilt kiezen. Je zou ook kunnen kijken naar een BBL-opleidingsplaats (werken en leren). Dan heb je toch een stukje vast inkomen.
Met een HBO-studie heb je wel recht op een lening, maar die moet je ook weer terugbetalen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 15:31

senna21 schreef:
Wat een verdrietige situatie. Wat zijn mensen soms rare wezens.
Ik weet niet wat je huidige diploma is en welke richting je wilt kiezen. Je zou ook kunnen kijken naar een BBL-opleidingsplaats (werken en leren). Dan heb je toch een stukje vast inkomen.
Met een HBO-studie heb je wel recht op een lening, maar die moet je ook weer terugbetalen.

Op dit moment heb ik helaas alleen een tl diploma. 2 halve mbo niv 4 opleidingen gedaan en daar erachter gekomen dat mbo niet voor mij weggelegd is kwa de mentaliteit (constant ruzies zoeken met de docenten, andere leerlingen uit het niets uitschelden of met boeken gooien, vliegtuigjes en propjes naar docenten gooien en nog veel meer van dat soort dingen).
Vandaar ook dat ik de 21+ toets ga doen. Ik had altijd havo/vwo advies maar ik wou voor een middelbare school persee naar een school waar vriendinnetjes ook heen gingen. Daar hadden ze geen havo was het hoogste tl. Helaas toen uiteindelijk weggepest van die school naar een andere gegaan maar was wel op hetzelfde niveau gebleven omdat ik door het pesten een behoorlijke achterstand had opgelopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:04

Oef ik zat gelukkig niet op zo een mbo opleiding. Maar heb grafisch vormgeving n4 gedaan in Amsterdam en denk dat daar voornamelijk zweverige typjes zitten?

Ik hoop dat de 21+ test zal lukken en je dan de juiste opleiding vind :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:06

Bijzonder dat je moeder voor d'r nieuwe vriendje kiest ipv haar eigen kinderen, maar dat terzijde. Misschien kan je via marktplaats/facebook iets proberen te vinden. En misschien een raar idee, maar begeleid wonen? Je kan vast prima voor jezelf zorgen, maar misschien is wat psychische ondersteuning erbij ook wel fijn. Sterkte en succes in elk geval :(:)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:38

Ik weet niet wanneer je jarig bent, maar naar mijn weten zijn jouw ouders tot je 21e 'financieel' verantwoordelijk voor jou.

"Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes soms beperkt."

Met andere woorden: helemaal prima dat je niet meer thuis mag wonen, maar laat meneer met zijn 'nullen' op de bankrekening dan maar een leuk stekkie regelen!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:44

Mijn zoon heeft gisteren een meeloopdag daar gedaan, en was echt helemaal enthousiast over NHL Stenden, nu heeft hij de luxe dat hij gewoon thuis kan blijven wonen. Hij komt trouwens ook van tl alleen via mbo 4.
Als Leeuwarden je wat lijkt en je wil tips over dorpen in de omgeving mag je altijd een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:35

Wat een ruk situatie , maar verkijk je niet op de wachttijd rondom Leeuwarden . Wel leuke dorpen eromheen en overal kan je wel naar Leeuwarden komen met het ov , mijn dorp heeft ook een directe buslijn naar Leeuwarden .

Hopelijk lukt het je allemaal

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:51

Kan je geen urgentie aanvragen bij een sociale woningbouw? Gezien je letterlijk over een bepaalde periode op straat staat? Misschien kan je daar (tijdelijk) met je broertje wonen? Weet niet wat zijn plannen zijn.

Sterkte met deze rot situatie :(:)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:45

Wat een vervelende situatie zit jij in. Ik hoor ook positieve verhalen van het NHL, dus dat komt vast goed.
Ik weet niet of de 21+ toets grammatica toetst? Ik zie dat je werkwoordspelling beter kan, let op de -t. Succes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:27

ual_95 schreef:
Met andere woorden: helemaal prima dat je niet meer thuis mag wonen, maar laat meneer met zijn 'nullen' op de bankrekening dan maar een leuk stekkie regelen!

Helaas maar zo werkt het niet. Deze meneer heeft niets te schaften met de kinderen van zijn huidige vrouw financieel.

Zou een mooie bak wezen, dat je bij trouwen/samenwonen of wat dan ook, gelijk ook financieel verantwoordelijk wordt voor een andermans kinderen.

TS, ik hoop dat je de 21+ toets haalt, een fijne school en fijn huisje/kamer vind. En zonder al deze toestanden je leven verder kan opbouwen.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:39

Hoihoi! Ik weet niet of deze tip al is gegeven, maar ik woon zelf ook in Leeuwarden en op facebook is en speciale groep waar mensen kamers aanbieden/vragen. De groep heet: Leeuwarden housing market.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:31

Schandelijk dat je zomaar buitengegooid dreigt te worden. Volgens mij kan dat wettelijk ook helemaal niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:39

Ga eens kijken bij mooiland, daar hebben ze betaalbare huizen, misschien kun je iets net buiten Leeuwarden huren.
Regelmatig kijken op hun site, het aanbod is afhankelijk van allerlei omstandigheden, maar door het hele land.

Denk maar zo, gelukkig ben jij niet getrouwd met hem, je moeder vind hem kennelijk wel de moeite waard, dat is waar het om draait.
( voor iedereen die denkt dat het niet kan....get a life, TS is geen baby meer maar een volwassene )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:57

A3a1 schreef:
Ga eens kijken bij mooiland, daar hebben ze betaalbare huizen, misschien kun je iets net buiten Leeuwarden huren.
Regelmatig kijken op hun site, het aanbod is afhankelijk van allerlei omstandigheden, maar door het hele land.

Denk maar zo, gelukkig ben jij niet getrouwd met hem, je moeder vind hem kennelijk wel de moeite waard, dat is waar het om draait.
( voor iedereen die denkt dat het niet kan....get a life, TS is geen baby meer maar een volwassene )

Ze is nog geen 21. Maar ook een volwassene kan niet zomaar op straat gezet worden. Degene die dat wil doen moet dan een ander onderkomen aanbieden. Je zou bij maatschappelijk werk kunnen informeren voor een urgentieverklaring .Tenzij dat het je zelf lukt om iets te vinden natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:17

anjali schreef:
Schandelijk dat je zomaar buitengegooid dreigt te worden. Volgens mij kan dat wettelijk ook helemaal niet.

Dan kan wettelijk wel.
Vanaf 18 jaar zelfs.
Je bent wel wettelijk verantwoordelijk mee te betalen aan onderhoud (bv huur/eten) totdat je kind 21 is.
Daarna houdt de verantwoordelijkheid van de ouders op (wettelijk gezien).

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:26

Serieus? Nou sorry dat ik het zeg maar jouw moeder mag zich niet eens jouw mama noemen als ze je zo op straat gooit wat een achterlijk mens zeg bah.

Wat betreft woningen ben ik niet bekend in Friesland ik hoop dat je wat vind en snel! Succes en sterkte

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:36

anjali schreef:
A3a1 schreef:

Ze is nog geen 21. Maar ook een volwassene kan niet zomaar op straat gezet worden. Degene die dat wil doen moet dan een ander onderkomen aanbieden. Je zou bij maatschappelijk werk kunnen informeren voor een urgentieverklaring .Tenzij dat het je zelf lukt om iets te vinden natuurlijk.

Ze wordt niet op straat gezet, ze heeft een half jaar om een kamer te zoeken.
Dat is gewoon netjes en moet haalbaar zijn.

Teveel valse emoties en beschermingsdrang help niet om jongeren van tegenwoordig die al zo enorm gepamperd worden, stabiele volwassen mensen te maken.
Wat meer gezond verstand van de ouders, zou voor het gros van onze jongeren veel beter zijn.

Dus of deze stiefvader wel of niet aardig is, kan ik niet beoordelen, gezond verstand heeft hij kennelijk wel.
In ieder geval heeft hij zijn vrouw ruimschoots de ruimte gegeven om haar kinderen klaar te stomen en een thuis te geven. IK vind het niet zo gek dat hij zegt, kom schat, je kinderen zijn volwassen, de tijd aan ons om het er van te nemen.

Waar jij vandaan haalt dat ze geen 21 is, weet ik niet, iig wel 20 plus :+
En ze doet voor de zomer de 21plus toets.....
Geen baby meer maar een volwassene.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:40

anjali schreef:

Jazeker kan dat.
Degene die het huis huurt of bezit mag inwoners uit huis "zetten".
En degene heeft dan geen standaard recht op een urgentie verklaring.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:47

Voor zover ik de situatie kan inschatten is dit meer een geval 'aan het lot overlaten' dan 'je kind klaar stomen voor eigen huis'. Bovendien is de ene persoon de andere niet en heeft de één nou eenmaal meer tijd nodig dan de ander om te settelen. En dan heb ik de chaos op de huizenmarkt nog nieteens genoemd.

Ik ben het met je eens dat veel jongeren (te) verwend zijn met hun thuissituatie, maar dit had best wat eerder besproken kunnen worden. Ik vind een half jaar relatief erg kort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:08

Ik zou dat niet eens kunnen.Een partner is best, maar toch niet ten koste van je kinderen,hoe oud ze ook zijn. Bij mij niet eens ten koste van mijn dieren.Maar goed daar heeft ts niets aan. Bij woningscorporaties moet je meestal veel inschrijftijd opgebouwd hebben,maar vaak verloten ze ook woningen. Als je daarop meedoet heb je wel kans zonder inschrijftijd.