Controleer jij internet/mobiele telefoon van je kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 02:37

Er zit toch wel een verschil tussen nergens naar omkijken en letterlijk over de schouder meekijken? Het lijkt me normaal dat je er over informeert, praat en eens een vraag stelt van "goh, met wie spreek je dan allemaal?", je kunt een keer vragen of je het mag zien (waarop nee natuurlijk geen antwoord is). Dat vind ik heel iets anders dan letterlijk in iemands telefoon gaan zitten kijken om te controleren zonder dat daar echt een reden voor is. Het puberbrein is niet compleet, dat klopt, maar ik vind een stukje verantwoordelijkheidsgevoel ook zeker bij de opvoeding horen, iets wat ik toch al wel behoorlijk mis. Wat iemand met vrienden bespreekt vind ik eigenlijk sowieso je zaken niet, je bent er irl toch ook niet altijd bij?

Animal; dat is inderdaad wel een vreselijke situatie zeg. Ik heb eigenlijk geen idee of daar nog iets mee gedaan wordt, je zou wellicht eens kunnen informeren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Controleer jij internet/mobiele telefoon van je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 03:01

Pfoe Animal, dat is heel heftig. Ik kan me voorstellen dat je bang was en nog steeds een soort gevoel van onrecht hebt :(

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:58

__Sannne schreef:
Ik vind het excuus van; "moet bereikbaar zijn" echt kul. Daar heeft een 9 jarige geen smartphone voor nodig. Dat kan ook met een gewone ouderwetse mobiele telefoon.

Alle gesprekken controleren vind ik ook belachelijk trouwens. Je bent toch ook niet 24/7 bij real life gesprekken?

En dan ook nog vinden dat je daar "recht" op hebt. Mijn hemel zeg. :')

Ik ga echt geen ouderwetse gsm kopen voor mijn kind terwijl ik nog een oude smartphone van mezelf heb liggen :')

Waarom vind jij dat een kind van 9 geen smartphone mag hebben?
Omdat het 'nog niet hoort' of omdat ze dan in de 'problemen' kunnen komen door schokkende filmpjes, online pesten e.d.?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:44

Waarom zou een 9 jarige wél een smartphone moeten hebben? Laat ze lekker met speelgoed spelen of buiten hutten bouwen of whatever. Laat ze lekker kind zijn ipv ze op die leeftijd al te bombarderen met social media en alle schijn en druk die erbij komt kijken. Hoef je het ook niet te controleren. Nee, ik ben echt blij dat ik nog zonder smartphone ben opgegroeid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:47

Omdat tijden veranderen.. Mijn oma weigert te leren hoe een computer werkt omdat ze het onzin dingen vindt.. Natuurlijk is het niet goed als ze heel de dag op zo'n ding zitten, maar geloof niet dat dat hier het geval is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:54

Wij wonen in de stad, als mijn kind alleen gaat fietsen krijgt hij een telefoon. Dat betekent niet dat hij er de godganse dag op mag zitten maar even een appje kunnen sturen vind ik fijn.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:55

Ik vind de vergelijking met jouw oma niet opgaan. Het is niet alsof ik zeg dat kinderen nooit een smartphone mogen. Persoonlijk vind ik 9 jaar gewoon te jong. En 7 al helemaal. Dan hebben ze het überhaupt toch ook nog helemaal niet nodig? Ik vind vanaf de brugklas wel een mooie leeftijd en levensfase om te beginnen met smartphones en alles wat daarbij komt kijken.

En dan bedoel ik social media etc. Dat een jonger kind af en toe de tablet of smartphone van de ouders gebruikt om Netflix Kids te kijken of spelletjes te spelen etc prima. Maar ik snap oprecht niet wat een 7 jarige met whatsapp, snapchat, insta etc. moet.

Trouwens, zo'n ouderwets ding kost nog geen 3 tientjes én dan hoef je er ook niet als overbezorgde moeder 24/7 boven te hangen. ;)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:00

Ik kreeg mijn eerste smartphone toen ik naar de middelbare ging, dat vond ik een mooie leeftijd. Op de basisschool had ik gewoon een klaptelefoontje voor noodsituaties, als ik mijn ouders moest kunnen bereiken.

Mijn ouders hebben nóóit mijn smartphone 'gecontroleerd' en ik zou me ook ongelooflijk in mijn privacy aangetast voelen als ze dat wel hadden gedaan.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:06

Wij hebben 4 kinderen, de oudste 2 ( 13 en 12) hebben beiden een smartphone sinds ze op de middelbare zitten. We kijken wel eens mee en als wij iets vermoeden dan controleren wij ook. Nu zijn wij heel open en praten wij met hun over de gevaren met het gebruik van social media met als resultaat dat ze eigenlijk altijd al uit hun zelf naar ons komen als ze iets raar en of vervelend vinden.

Onze 2 jongste kinderen ( 9 en 7) hebben geen smartphone en zullen dat ook niet krijgen totdat ze op het voortgezet zitten.

De telefoons en de ipads ( hebben ze voor school nodig) blijven ten alle tijden ook gewoon beneden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:10

__Sannne schreef:
Ik vind de vergelijking met jouw oma niet opgaan. Het is niet alsof ik zeg dat kinderen nooit een smartphone mogen. Persoonlijk vind ik 9 jaar gewoon te jong. En 7 al helemaal. Dan hebben ze het überhaupt toch ook nog helemaal niet nodig? Ik vind vanaf de brugklas wel een mooie leeftijd en levensfase om te beginnen met smartphones en alles wat daarbij komt kijken.

En dan bedoel ik social media etc. Dat een jonger kind af en toe de tablet of smartphone van de ouders gebruikt om Netflix Kids te kijken of spelletjes te spelen etc prima. Maar ik snap oprecht niet wat een 7 jarige met whatsapp, snapchat, insta etc. moet.

Trouwens, zo'n ouderwets ding kost nog geen 3 tientjes én dan hoef je er ook niet als overbezorgde moeder 24/7 boven te hangen. ;)

Ga je lekker :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:10

__Sannne schreef:
Waarom zou een 9 jarige wél een smartphone moeten hebben? Laat ze lekker met speelgoed spelen of buiten hutten bouwen of whatever. Laat ze lekker kind zijn ipv ze op die leeftijd al te bombarderen met social media en alle schijn en druk die erbij komt kijken. Hoef je het ook niet te controleren. Nee, ik ben echt blij dat ik nog zonder smartphone ben opgegroeid.

Zo heb ik er ook een tijd over gedacht. Maar tijden veranderen. In mijn generatie kwamen de spelcomputers op. Mijn ouders vonden dat ook onzin want je kon ook hoepelen of tollen of hinkelen. We speelden toen wel meer buiten dan de generatie nu maar toch zag je bij mijn generatie ook al een omslag.
Nu is het echt heel anders. Kinderen op straat zie je niet veel meer, in ieder geval niet om lief te spelen.
Maar feit is dat internet en mobieltjes deel uitmaken van het dagelijks leven. En ook voor kinderen. Het is wel belangrijk ze daarin op te voeden en te informeren maar dat lukt niet door ze het niet te geven. Ik kijk liever mee en leer haar spelenderwijs hoe ze ermee om moet gaan en wat de risico’s zijn. Dat liever dan ze met 16 een smartphone in handen duwen en het loslaten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:14

__Sannne schreef:

Dan geef jij je kinderen op die leeftijd toch lekker geen smartphone, maar pas vanaf de brugklas :Y)
Waarom denk je trouwens dat als kids een smartphone krijgen op 7-jarige leeftijd, dat ze ook gelijk Snapchat, insta, Facebook gaan gebruiken?

Ik ga echt geen nieuwe mobiel-wat-geen-smartphone-is kopen als we nog oude smartphones hebben liggen. Ook in het kader van duurzaamheid etc. Iets speciaal ervoor kopen vind ik al helemaal belachelijk.

Ik heb trouwens nog helemaal geen idee wanneer ik onze kids een smartphone ga geven. Ik ga tzt gewoon eens rondkijken hoe anderen dat doen. :P Beetje met de tijd meegaan vind ik wel belangrijk. No way dat mijn kind de enige is straks zonder smartphone. En als ze zo jong zijn kun je ze juist goed leren verantwoord ermee om te gaan, als ze al aan het puberen zijn wordt dat lastig.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:26

ik heb een dochter van 9 en die heeft een smartphone.
daarop heeft ze whatsapp, een paar spelletjes en ze kan bellen.
social media accounts heeft en mag ze nog niet van ons. maar we bespreken wel waarom dat zo is.
Ondanks dat kijken we wel zo nu en dan mee, omdat je ook bij spelletjes vaak een soort van profiel hebt (gelinkt aan mijn mail)
laatst was er dus ook iemand onder een vals profiel (zei meisje van 9 te zijn) die foute vragen aan het stellen was....
doordat we dit soort zaken bespreken thuis, gingen bij dochter de alarmbellen rinkelen en heeft ze het aan mij laten zien.
vriendinnetje wat erbij was en hetzelfde spelletje speelt en dezelfde vragen kreeg, geloofde het valse profiel en zag er geen gevaar in...... heeft dus alleen geen gegevens gegeven omdat mijn dochter haar zei het niet te doen.
vriendinnetje heeft geen toezicht van ouders gaf ze aan en dat had dus best wel mis kunnen gaan......
gelukkig nu goed afgelopen en haar ouders gaan nu ook monitoren.
dus ja ik kijk mee (sporadisch) en telefoon wordt in principe alleen gebruikt als wij in de buurt zijn en niet op haar slaapkamer bijvoorbeeld....

dit komt ook omdat ik een tijdje geleden een filmpje tegenkwam op youtube wat heel onschuldig leek maar ineens onderbroken werd door allerlei wazige beelden die mijn kinderen niet hoeven te zien.
(was een kinderfimpje wat ik zelf aanzette voor mijn zoontje van 2... begon als een regulier peuterfilmpje van Mickey mouse of zoiets, en daar was halverwege dus iets anders in gemonteerd...)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:32

ankep schreef:
ik heb een dochter van 9 en die heeft een smartphone.
daarop heeft ze whatsapp, een paar spelletjes en ze kan bellen.
social media accounts heeft en mag ze nog niet van ons. maar we bespreken wel waarom dat zo is.
Ondanks dat kijken we wel zo nu en dan mee, omdat je ook bij spelletjes vaak een soort van profiel hebt (gelinkt aan mijn mail)
laatst was er dus ook iemand onder een vals profiel (zei meisje van 9 te zijn) die foute vragen aan het stellen was....
doordat we dit soort zaken bespreken thuis, gingen bij dochter de alarmbellen rinkelen en heeft ze het aan mij laten zien.
vriendinnetje wat erbij was en hetzelfde spelletje speelt en dezelfde vragen kreeg, geloofde het valse profiel en zag er geen gevaar in...... heeft dus alleen geen gegevens gegeven omdat mijn dochter haar zei het niet te doen.
vriendinnetje heeft geen toezicht van ouders gaf ze aan en dat had dus best wel mis kunnen gaan......
gelukkig nu goed afgelopen en haar ouders gaan nu ook monitoren.
dus ja ik kijk mee (sporadisch) en telefoon wordt in principe alleen gebruikt als wij in de buurt zijn en niet op haar slaapkamer bijvoorbeeld....

dit komt ook omdat ik een tijdje geleden een filmpje tegenkwam op youtube wat heel onschuldig leek maar ineens onderbroken werd door allerlei wazige beelden die mijn kinderen niet hoeven te zien.
(was een kinderfimpje wat ik zelf aanzette voor mijn zoontje van 2... begon als een regulier peuterfilmpje van Mickey mouse of zoiets, en daar was halverwege dus iets anders in gemonteerd...)

Dat laatste stukje.. :n Wat ontzettend triest dat mensen zulk soort filmpjes in elkaar knutselen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:37

DreamGuide schreef:
Ik kreeg mijn eerste smartphone toen ik naar de middelbare ging, dat vond ik een mooie leeftijd. Op de basisschool had ik gewoon een klaptelefoontje voor noodsituaties, als ik mijn ouders moest kunnen bereiken.

Mijn ouders hebben nóóit mijn smartphone 'gecontroleerd' en ik zou me ook ongelooflijk in mijn privacy aangetast voelen als ze dat wel hadden gedaan.

Same here. Ik had het ook echt niet tof gevonden als mijn ouders in mijn telefoon hadden gekeken. En al helemaal niet op dagelijkse basis. Tuurlijk hebben mijn ouders met mij wel over de gevaren van het internet ed gehad, maar als ze mij hadden lopen controleren had ik een behoorlijk groot gevoel van wantrouwen gehad.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:49

Mijn man controleerde zijn dochter's telefoon wel, toen ze nog iets jonger was. En dat wist ze ook. Nu is ze 14 en wordt er niet meer in de telefoon gekeken. We geven haar wel mee dat ze uit moet kijken, dat dingen niet altijd zijn zoals ze lijken, dat ze geen blote foto's of rare dingen op internet moet zetten. Maar het blijft een - ik weet het beter en jullie snappen er toch niks van - puber, die door vallen en opstaan zal moeten leren.

We proberen haar mee te geven dat ze het moet vertellen als ze in de problemen zit of als ze aan iets of iemand twijfelt. En je moet dan maar hopen dat ze dat ook doet. Moeilijk hoor, loslaten...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:15

__Sannne schreef:

Tegrnwoordig worden kinderen vanaf het moment dat ze dat kunnen achter een scherm geplaatst dus het is niet vreemd dat ze dan ook vroeger aan de smartpfone gaan.
We zijn niet meer van deze tijd.
Ik heb er zelf verder geen oordeel over

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:16

Willl65 schreef:
__Sannne schreef:

Tegrnwoordig worden kinderen vanaf het moment dat ze dat kunnen achter een scherm geplaatst dus het is niet vreemd dat ze dan ook vroeger aan de smartpfone gaan.
We zijn niet meer van deze tijd.
Ik heb er zelf verder geen oordeel over

Ik denk dat, tegen de tijd dat ik toe ben aan een kind, de bevalling via Facetime of Skype gaat. :))

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:18

JoT schreef:
Mijn man controleerde zijn dochter's telefoon wel, toen ze nog iets jonger was. En dat wist ze ook. Nu is ze 14 en wordt er niet meer in de telefoon gekeken. We geven haar wel mee dat ze uit moet kijken, dat dingen niet altijd zijn zoals ze lijken, dat ze geen blote foto's of rare dingen op internet moet zetten. Maar het blijft een - ik weet het beter en jullie snappen er toch niks van - puber, die door vallen en opstaan zal moeten leren.

We proberen haar mee te geven dat ze het moet vertellen als ze in de problemen zit of als ze aan iets of iemand twijfelt. En je moet dan maar hopen dat ze dat ook doet. Moeilijk hoor, loslaten...

Meisjes tussen de 13 en 16 zijn zooooo kwetsbaar. En oudere jingens/ mannen weten dat! Ik ben zelf blij dat die van mij die periode achter de rug heeft.
Wees alsjeblieft waakzaam.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:19

Hahaha stooop, bevallingen worden nu al gelivestreamd :')

Overigens staat mijn kind wel ingeschreven bij een school waar ze pas in de bovenbouw met computers gaan werken. Voor mij hoeven al die beeldschermen niet zo.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:24

MarcoBorsato schreef:
Hahaha stooop, bevallingen worden nu al gelivestreamd :')

Overigens staat mijn kind wel ingeschreven bij een school waar ze pas in de bovenbouw met computers gaan werken. Voor mij hoeven al die beeldschermen niet zo.

Of misschien een nieuwe tak van Thuisbezorgd.nl maar dan met kinderen. Ik zie een gat in de markt voor zo'n app.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:24

MarcoBorsato schreef:
Wat is teveel? Weet je hoeveel oliebol pubers op internet gooien/ naar elkaar sturen? Houd een vinger aan de pols, controleer. Een 16 jarige mist nog overzicht over consequenties. Dat is wetenschappelijk bewezen. Je hoeft echt niet als een dictator in het leven te staan om te weten waar je kind zich mee bezig houdt online.

Maar echt in de telefoon gaan kijken op die leeftijd is toch echt gewoon schending van de privacy? Dat zeg ik ook als iets oudere leeftijdsgenoot. Dat zou voor mij echt not done zijn, op 16 jaar ben je grotendeels al verantwoordelijk voor jezelf. Over de schouder eens mee piepen zou ik inderdaad wel eens durven, maar mobiel echt gaan in kijken? Nee. Maak je kinderen dan mediawijs, regelmatig goed gesprek houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:27

CalipsoLover schreef:
MarcoBorsato schreef:
Wat is teveel? Weet je hoeveel oliebol pubers op internet gooien/ naar elkaar sturen? Houd een vinger aan de pols, controleer. Een 16 jarige mist nog overzicht over consequenties. Dat is wetenschappelijk bewezen. Je hoeft echt niet als een dictator in het leven te staan om te weten waar je kind zich mee bezig houdt online.

Maar echt in de telefoon gaan kijken op die leeftijd is toch echt gewoon schending van de privacy? Dat zeg ik ook als iets oudere leeftijdsgenoot. Dat zou voor mij echt not done zijn, op 16 jaar ben je grotendeels al verantwoordelijk voor jezelf. Over de schouder eens mee piepen zou ik inderdaad wel eens durven, maar mobiel echt gaan in kijken? Nee. Maak je kinderen dan mediawijs, regelmatig goed gesprek houden.

Je hoeft als ouders natuurlijk niet alle gesprekken woord voor woord te ontleden, juist pubers hebben ook recht op privacy. Maar 16 is een kwetsbare leeftijd en bij lange na nog niet volwassen of misschien zelfs verantwoordelijk.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:38

ons zoontje van 6 heeft ook een smartfoon.
hij kijkt YouTube en speelt spelletjes.
op school doen ze spelletjes op de iPad en die heeft hij thuis ook op de gsm.
zoals veilig leren lezen en rekenen.
hij leest ook gewoon boekjes!en speelt veel buiten hoor.
ik controleer wel wat voor filmpjes hij kijkt op YouTube.
ze leren veel van YouTube zo spreekt hij al een aardig woordje Engels!

edit:en hij kent de meeste dansjes uit fortnite natuurlijk :j

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:31

__Sannne schreef:

Jeetje wat reageer je kortzichtig zeg :')

Alsof iedereen met een smartphone gelijk de hele dag op social media zit en niet meer speelt.

Onze dochter heeft onze telefoonnummers, van oma en van 2 tantes die dicht bij wonen. Met hen kan ze op Whatsapp en bellen. Verder staan er geen apps op haar telefoon, dus pakt ze sneller haar iPad dan haar telefoon. Uiteraard alleen als wij daar toestemming voor geven.

Tijden veranderen inderdaad. Toen ik jouw leeftijd had was het absurd om iemand onder de 18 een mobiele telefoon te geven. Toen mijn ouders mijn leeftijd hadden was het absurd als je kind de thuis telefoon gebruikte. Wie moesten ze dan bellen? TV of pc op je kamer was al helemaal not done.

(Kleine) kinderen die in deze (snelle) maatschappij goed mee kunnen komen anders staan ze al 10-0 achter. Ik begeleid dat liever van kleins af aan, dan dat ik straks in de pubertijd moet gaan zeggen wat wel en niet mag, want dat is vechten tegen de bierkaai.