Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
__Sannne schreef:Ik vind het excuus van; "moet bereikbaar zijn" echt kul. Daar heeft een 9 jarige geen smartphone voor nodig. Dat kan ook met een gewone ouderwetse mobiele telefoon.
Alle gesprekken controleren vind ik ook belachelijk trouwens. Je bent toch ook niet 24/7 bij real life gesprekken?
En dan ook nog vinden dat je daar "recht" op hebt. Mijn hemel zeg.
__Sannne schreef:Ik vind de vergelijking met jouw oma niet opgaan. Het is niet alsof ik zeg dat kinderen nooit een smartphone mogen. Persoonlijk vind ik 9 jaar gewoon te jong. En 7 al helemaal. Dan hebben ze het überhaupt toch ook nog helemaal niet nodig? Ik vind vanaf de brugklas wel een mooie leeftijd en levensfase om te beginnen met smartphones en alles wat daarbij komt kijken.
En dan bedoel ik social media etc. Dat een jonger kind af en toe de tablet of smartphone van de ouders gebruikt om Netflix Kids te kijken of spelletjes te spelen etc prima. Maar ik snap oprecht niet wat een 7 jarige met whatsapp, snapchat, insta etc. moet.
Trouwens, zo'n ouderwets ding kost nog geen 3 tientjes én dan hoef je er ook niet als overbezorgde moeder 24/7 boven te hangen.
__Sannne schreef:Waarom zou een 9 jarige wél een smartphone moeten hebben? Laat ze lekker met speelgoed spelen of buiten hutten bouwen of whatever. Laat ze lekker kind zijn ipv ze op die leeftijd al te bombarderen met social media en alle schijn en druk die erbij komt kijken. Hoef je het ook niet te controleren. Nee, ik ben echt blij dat ik nog zonder smartphone ben opgegroeid.
__Sannne schreef:Ik vind de vergelijking met jouw oma niet opgaan. Het is niet alsof ik zeg dat kinderen nooit een smartphone mogen. Persoonlijk vind ik 9 jaar gewoon te jong. En 7 al helemaal. Dan hebben ze het überhaupt toch ook nog helemaal niet nodig? Ik vind vanaf de brugklas wel een mooie leeftijd en levensfase om te beginnen met smartphones en alles wat daarbij komt kijken.
En dan bedoel ik social media etc. Dat een jonger kind af en toe de tablet of smartphone van de ouders gebruikt om Netflix Kids te kijken of spelletjes te spelen etc prima. Maar ik snap oprecht niet wat een 7 jarige met whatsapp, snapchat, insta etc. moet.
Trouwens, zo'n ouderwets ding kost nog geen 3 tientjes én dan hoef je er ook niet als overbezorgde moeder 24/7 boven te hangen.

Beetje met de tijd meegaan vind ik wel belangrijk. No way dat mijn kind de enige is straks zonder smartphone. En als ze zo jong zijn kun je ze juist goed leren verantwoord ermee om te gaan, als ze al aan het puberen zijn wordt dat lastig. ankep schreef:ik heb een dochter van 9 en die heeft een smartphone.
daarop heeft ze whatsapp, een paar spelletjes en ze kan bellen.
social media accounts heeft en mag ze nog niet van ons. maar we bespreken wel waarom dat zo is.
Ondanks dat kijken we wel zo nu en dan mee, omdat je ook bij spelletjes vaak een soort van profiel hebt (gelinkt aan mijn mail)
laatst was er dus ook iemand onder een vals profiel (zei meisje van 9 te zijn) die foute vragen aan het stellen was....
doordat we dit soort zaken bespreken thuis, gingen bij dochter de alarmbellen rinkelen en heeft ze het aan mij laten zien.
vriendinnetje wat erbij was en hetzelfde spelletje speelt en dezelfde vragen kreeg, geloofde het valse profiel en zag er geen gevaar in...... heeft dus alleen geen gegevens gegeven omdat mijn dochter haar zei het niet te doen.
vriendinnetje heeft geen toezicht van ouders gaf ze aan en dat had dus best wel mis kunnen gaan......
gelukkig nu goed afgelopen en haar ouders gaan nu ook monitoren.
dus ja ik kijk mee (sporadisch) en telefoon wordt in principe alleen gebruikt als wij in de buurt zijn en niet op haar slaapkamer bijvoorbeeld....
dit komt ook omdat ik een tijdje geleden een filmpje tegenkwam op youtube wat heel onschuldig leek maar ineens onderbroken werd door allerlei wazige beelden die mijn kinderen niet hoeven te zien.
(was een kinderfimpje wat ik zelf aanzette voor mijn zoontje van 2... begon als een regulier peuterfilmpje van Mickey mouse of zoiets, en daar was halverwege dus iets anders in gemonteerd...)
Wat ontzettend triest dat mensen zulk soort filmpjes in elkaar knutselen. DreamGuide schreef:Ik kreeg mijn eerste smartphone toen ik naar de middelbare ging, dat vond ik een mooie leeftijd. Op de basisschool had ik gewoon een klaptelefoontje voor noodsituaties, als ik mijn ouders moest kunnen bereiken.
Mijn ouders hebben nóóit mijn smartphone 'gecontroleerd' en ik zou me ook ongelooflijk in mijn privacy aangetast voelen als ze dat wel hadden gedaan.
__Sannne schreef:Waarom zou een 9 jarige wél een smartphone moeten hebben? Laat ze lekker met speelgoed spelen of buiten hutten bouwen of whatever. Laat ze lekker kind zijn ipv ze op die leeftijd al te bombarderen met social media en alle schijn en druk die erbij komt kijken. Hoef je het ook niet te controleren. Nee, ik ben echt blij dat ik nog zonder smartphone ben opgegroeid.
Willl65 schreef:__Sannne schreef:Waarom zou een 9 jarige wél een smartphone moeten hebben? Laat ze lekker met speelgoed spelen of buiten hutten bouwen of whatever. Laat ze lekker kind zijn ipv ze op die leeftijd al te bombarderen met social media en alle schijn en druk die erbij komt kijken. Hoef je het ook niet te controleren. Nee, ik ben echt blij dat ik nog zonder smartphone ben opgegroeid.
Tegrnwoordig worden kinderen vanaf het moment dat ze dat kunnen achter een scherm geplaatst dus het is niet vreemd dat ze dan ook vroeger aan de smartpfone gaan.
We zijn niet meer van deze tijd.
Ik heb er zelf verder geen oordeel over
JoT schreef:Mijn man controleerde zijn dochter's telefoon wel, toen ze nog iets jonger was. En dat wist ze ook. Nu is ze 14 en wordt er niet meer in de telefoon gekeken. We geven haar wel mee dat ze uit moet kijken, dat dingen niet altijd zijn zoals ze lijken, dat ze geen blote foto's of rare dingen op internet moet zetten. Maar het blijft een - ik weet het beter en jullie snappen er toch niks van - puber, die door vallen en opstaan zal moeten leren.
We proberen haar mee te geven dat ze het moet vertellen als ze in de problemen zit of als ze aan iets of iemand twijfelt. En je moet dan maar hopen dat ze dat ook doet. Moeilijk hoor, loslaten...
MarcoBorsato schreef:Hahaha stooop, bevallingen worden nu al gelivestreamd![]()
Overigens staat mijn kind wel ingeschreven bij een school waar ze pas in de bovenbouw met computers gaan werken. Voor mij hoeven al die beeldschermen niet zo.

MarcoBorsato schreef:Wat is teveel? Weet je hoeveel oliebol pubers op internet gooien/ naar elkaar sturen? Houd een vinger aan de pols, controleer. Een 16 jarige mist nog overzicht over consequenties. Dat is wetenschappelijk bewezen. Je hoeft echt niet als een dictator in het leven te staan om te weten waar je kind zich mee bezig houdt online.
CalipsoLover schreef:MarcoBorsato schreef:Wat is teveel? Weet je hoeveel oliebol pubers op internet gooien/ naar elkaar sturen? Houd een vinger aan de pols, controleer. Een 16 jarige mist nog overzicht over consequenties. Dat is wetenschappelijk bewezen. Je hoeft echt niet als een dictator in het leven te staan om te weten waar je kind zich mee bezig houdt online.
Maar echt in de telefoon gaan kijken op die leeftijd is toch echt gewoon schending van de privacy? Dat zeg ik ook als iets oudere leeftijdsgenoot. Dat zou voor mij echt not done zijn, op 16 jaar ben je grotendeels al verantwoordelijk voor jezelf. Over de schouder eens mee piepen zou ik inderdaad wel eens durven, maar mobiel echt gaan in kijken? Nee. Maak je kinderen dan mediawijs, regelmatig goed gesprek houden.