Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:32

mvdende schreef:
troi schreef:
Er is vaak sprake ook van schuldenproblematiek en andere problemen (zoals middelengebruik) wat maakt dat dat bedrag in de praktijk vaak veel lager uitvalt. Enorm lastig en mensen kunnen vaak alle hulp gebruiken!

Klopt. Heel veel minima die ik ken roken, dat Kost veel geld. Ook zal (druks) gebruik onder minima hoger liggen dan bij Jan modaal en hoger.

Maar als je "gewoon" leeft zonder al te gekke fratsen, kan je rond komen.

En ik ben ook niet blij als alle belastingen van de gemeente rond deze tijd weer op de mat vallen. Maar daar zet ik iedere maand een bedrag voor opzij zodat ik de rekening iig gewoon kan betalen. Helaas krijg je geen kwijtschelding als je als zzp ingeschreven staat bij de KvK.

De vraag lijkt mij alleen of je zo iemand niet op een andere manier moet helpen, in plaats van het letterlijk en figuurlijk voeden van zo'n situatie?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 12:34

Bedankt voor de reacties :)

Top dat er zoveel mensen zich bekommeren om de medemens.
Ook fijn om te lezen dat er meerdere instanties zijn.

Ik krijg altijd veel reacties als ik iets op de weggeefhoek zet.

Wat ik erg lastig vind is aan wie ik het moet geven. Ik heb het gevoel dat er ook wel
eens misbruik wordt gemaakt.

Ik woon in Nieuw Weerdinge. Mensen die het echt nodig zijn of als jij iemand weet
mag je mij gerust een pb sturen. Misschien is het ook een leuk idee om kindjes uit te
nodigen om een uurtje bij mij te komen om lekker met mijn pony's te knuffelen, borstelen
en even een ritje te maken.

Meer ideeen zijn ook welkom :)

snuffie123

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:41

LienC, klopt. Ik heb zelf ook ervaring in de hulpverlening. Het vervelende is ook vaak (vind ik zelf) dat die stichtingen e.d. vaak alleen werken via hulpverleners etc. Niet iedereen die het krap heeft, heeft ook hulpverlening nodig. Hierdoor wordt de drempel zo hoog en bereik je minder dan kan.

Kainda, dat laatste is heel leuk!ik denk zeker dat veel kinderen dat geweldig zouden vinden! Het is ook vaak dan even een puntje waar ze zelf even tot rust kunnen komen en wat ontspanning hebben. Meestal krijgen de kinderen helaas best veel mee, waar ze zelf ook al stress van krijgen. Ik vind het een leuk idee. Wel lastig denk ik om de juiste kinderen te vinden die het ook echt leuk vinden.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:44

Eens. Of het is zonder hulpverlening erg lastig te vinden. Klinkt suf, maar vaak is het voor mij 1 belletje en het is geregeld terwijl je daar echt uren naar kan zoeken.

Super leuk idee! Helaas ken ik geen gezinnen bij jou in de buurt. Wat misschien handig is, is het bv even op Facebook te zetten. Zowel gezinnen als eventuele hulpverleners in je buurt kunnen het dan wel zien.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:56

Ik vind het echt heel grof dat sommige mensen zeggen dat je je hond of kat dan maar weg moet doen.

1. naar een asiel brengen kost geld en 2. kijk eens op marktplaats hoeveel erop staan, niemand zit op een 2e hands dier te wachten.

Moet je dan als je in zwaar weer zit ook je beest wat liefde geeft ook bij mensen afpakken? Kinderen haal je toch ook niet uit huis, nee daar zetten we 1000 en 1 actie's voor op? speelgoed, sport, vakantie actie's... en een dierenvoedselbank is kolder? het kost denk ik minder dan dat alles in het asiel beland.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:59

Begrip?? Maar ik kan me voorstellen aan voedsel en kleding. Ook voor de dieren want wegdoen is zo gemakkelijk gezegd maar doe maar eens.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:00

Shenavallie schreef:
In mijn vorige woonplaats was er een FB-groep speciaal voor het geven van eten. Prakkie075 heette het en dan kon je (of kun je nog steeds) bereid eten, maar ook eten dat nog in de verpakking zit aanbieden. Er was behoorlijk wat vraag naar! Ook vaak door dezelfde mensen, dus loten is/was wel belangrijk om het eerlijk te houden. Wij hebben daar ik weet niet hoe vaak wat op aangeboden en zelfs eten naar mensen gebracht die niet in staat waren om naar ons toe te komen. Er zaten ook wel eens mensen tussen waarvan ik dacht dat ze dit een heel simpele en goedkope manier van leven vonden, dus die deden daarna niet meer mee met loten. Je pikt de mensen die het echt hard nodig hebben er wel uit en dan is het heel dankbaar om die te mogen helpen. :j
Ik ben ook wel eens iemand in de supermarkt tegengekomen die bij alles stond te wikken en wegen en tegen zijn dochter zei dat wat zij voorstelde niet kon. Daar heb ik toen de boodschappen voor betaald en voor de kleine meid een zakje snoep en pakjes drinken voor op school bij gedaan.

Dit laatste heb ik laatst ook gedaan, de vrouw was al bezig om haar broodjes en aardapollen terug te leggen. 3 mensen voor mij in de rij maar iedereen kijken en vooral niks doen.
Arme vrouw werd steeds roder van schaamte. Toen heb ik betaald.

@mvdende
Ik weet dat dat het sociaal minimum is maar degene waar ik bijvoorbeeld voor kook is nu nog bezig met aanvragen van bijstand oid. Die mag het nu doen van €800 in de maand waar zijn huur ed ook nog vanaf gaat tot alles geregeld is. Schrijnend!
Laatst bijgewerkt door sanso op 28-01-19 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:02

Nr. 2 ben ik het niet mee eens, mvdbijl. Wij hebben al twee katten op die manier geadopteerd, waarvan er eentje nog steeds bij ons is (de andere is helaas overleden door een aanrijding). Die mensen konden er niet meer voor zorgen en waren blij dat ze bij ons terecht konden. Het dier kan er niets aan doen. Ik vind het erger dat het een 'tweedehands dier' wordt genoemd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:11

Wij hebben ruim 2 jaar bij de voedselbank gezeten, veel pech gehad, lang zelf kunnen redden, maar op een gegeven moment konden we de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Toen kwam de belastingdienst om de hoek en toen moesten we wel iets doen.

Ik miste vooral fruit en groente, wasmiddel, schoonmaakspul en vlees in de pakketten. Dat kochten we zelf met het beetje geld wat we elke week kregen. Wat me wel opviel is dat er heel erg veel mensen bij de voedselbank liepen die flink rookten. De een werd nog net niet met de andere aangestoken. Eigenlijk zouden zulke mensen hulp moeten krijgen met het stoppen met roken. Daar kunnen ze nog flink wat geld mee besparen.

Zelf doneer ik regelmatig kleding en speelgoed van mijn dochter aan de weggeefwinkel of geef ik via Facebook groepen spulletjes weg.

In die periode waren mijn katten echt een steun, ik had er niet aan moeten denken dat ik die weg had moeten doen. We hebben in die periode zelfs een kind gekregen, niet ideaal, wel een bewuste keuze, maar ze heeft er niets van gemerkt.

Ik zou het nog wel mooi vinden om een ruilkast te maken voor houdbaar voedsel, maar daarvoor woon ik niet centraal genoeg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:13

Citaat:
Klopt. Heel veel minima die ik ken roken, dat Kost veel geld. Ook zal (druks) gebruik onder minima hoger liggen dan bij Jan modaal en hoger.

Maar als je "gewoon" leeft zonder al te gekke fratsen, kan je rond komen.

En ik ben ook niet blij als alle belastingen van de gemeente rond deze tijd weer op de mat vallen. Maar daar zet ik iedere maand een bedrag voor opzij zodat ik de rekening iig gewoon kan betalen. Helaas krijg je geen kwijtschelding als je als zzp ingeschreven staat bij de KvK.

Heeft iemand cijfers?
Een van de meest gebruikte drugs is cocaïne - de gebruikers zijn vaak mensen met goedbetaalde banen (en veel stress).

En ook stoppen met roken kan geld kosten, niet iedereen stopt gemakkelijk zonder hulp. (Dat heb je zo bij verslaving.)
(Al zou het wel een goede investering zijn bij minima: een 'stop met roken' cursus, plus een goede cursus 'wat is stress en wat kun je er makkelijk zelf tegen doen', want leven op het minimum is stressvol en aantoonbaar slecht voor je gezondheid.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:14

In mijn vorige woonplaats had ik een MiniBieb, zodat mensen daar gratis boeken konden lenen of zelfs houden. Af en toe deed ik er ook spulletjes in. Een oud-collegaatje van mij heeft een weggeefkast in haar tuin staan en zij woont ook niet centraal. Het is hoort-zegt-het-voort, dus voor je het weet wordt het 'druk' bij je. :j

Aanvulling: Je moet alleen wel alert zijn op handelaren. Mijn oud-collegaatje heeft regelmatig dat haar hele kast is leeggeplunderd en dat er dan spullen later op sites als Marktplaats staan. Ze heeft zo'n handelaar een keer betrapt en aangesproken. Hij ging het verkopen op de bazaar verderop, zei hij. Sindsdien is hij zelf niet meer langsgeweest, maar ze blijft alert.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:18

Shenavallie schreef:
Nr. 2 ben ik het niet mee eens, mvdbijl. Wij hebben al twee katten op die manier geadopteerd, waarvan er eentje nog steeds bij ons is (de andere is helaas overleden door een aanrijding). Die mensen konden er niet meer voor zorgen en waren blij dat ze bij ons terecht konden. Het dier kan er niets aan doen. Ik vind het erger dat het een 'tweedehands dier' wordt genoemd.

Ik heb zelf ook herplaatst van kat tot paard maar, je bent het er zelf toch ook wel mee eens dat de gemiddelde mens liever een kitten of pup koopt ipv een herplaatser.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:28

Shampoo, wasmiddelen etc zijn ook duur. Ik krijg het wel eens en ben daar altijd blij mee.

Ook krijg ik wel eens eten. Een buurvrouw die alleenstaande moeder is en die werkt maar zo ontzettend weinig verdiend krijgt geregeld gratis boodschappen (spullen die op en overdatum zijn) en wat zij niet nodig heeft brengt ze bij mij. Echt ontzettend fijn!

Ik heb geen Facebook meer maar mis het wel eens. Gratis kinderkleding vond ik vooral heel erg fijn.

Mijn man werkt gewoon.
Ik ben bewust thuis-blijf-moeder. En daardoor hebben we het niet enorm breed maar zeker ook niet slecht.
Maar voor ons is het een keuze en veel mensen zitten thuis zonder dat ze het willen en hebben daardoor weinig te besteden.

Slim omgaan met je geld en alles goed bijhouden is echt belangrijk.
Ik pinde tot een paar maand geleden alles tot we elk maand in het rode kwamen (gelukkig hebben we een spaarrekening) nu pin in na het loon 400 euro en daar moet ik het mee doen (tanken valt daar buiten en schoenen doen we vaak van kinderbijslag) merk dat ik nu zelfs soms overhoud en we weer sparen in de maand.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:31

Dieren en totaal niet rond kunnen komen is lastig.

Heb zelf familie gehad die failliet zijn gegaan maar de poezen bleven kittens krijgen de zorg was slecht. Ik had het daar echt moeilijk mee... Anderen zeiden neem ze dat niet af het zijn hun dieren. En geld om de katten te laten helpen was er niet.

Als ik echt geen geld zou hebben zouden de dieren hier weg gaan. Wel zou ik zelf een goed huisje willen zoeken.

Wij hebben een hond, kat, konijnen en vogels. Maar ook hun voer koop ik slim in.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:32

Dieren vind ik een moeilijke.

Alle begrip voor iemand die bv een hond of kat heeft,maar wat met mensen die niet rondkomen en een halve dierentuin in een veel te klein huis houden?die zullen hun dieren ook vast graag zien,maar een konijn in een hokje van 40 op 20, 15 katten in huis,8 honden,.....

Dat vindt niemand dan weer ok,dus wat is de grens en wie stelt die grens?
Het is niet zo zwart-wit als het lijkt....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:34

zonnebloem18 schreef:
Wij hebben ruim 2 jaar bij de voedselbank gezeten, veel pech gehad, lang zelf kunnen redden, maar op een gegeven moment konden we de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Toen kwam de belastingdienst om de hoek en toen moesten we wel iets doen.

Ik miste vooral fruit en groente, wasmiddel, schoonmaakspul en vlees in de pakketten. Dat kochten we zelf met het beetje geld wat we elke week kregen. Wat me wel opviel is dat er heel erg veel mensen bij de voedselbank liepen die flink rookten. De een werd nog net niet met de andere aangestoken. Eigenlijk zouden zulke mensen hulp moeten krijgen met het stoppen met roken. Daar kunnen ze nog flink wat geld mee besparen.

Zelf doneer ik regelmatig kleding en speelgoed van mijn dochter aan de weggeefwinkel of geef ik via Facebook groepen spulletjes weg.

In die periode waren mijn katten echt een steun, ik had er niet aan moeten denken dat ik die weg had moeten doen. We hebben in die periode zelfs een kind gekregen, niet ideaal, wel een bewuste keuze, maar ze heeft er niets van gemerkt.

Ik zou het nog wel mooi vinden om een ruilkast te maken voor houdbaar voedsel, maar daarvoor woon ik niet centraal genoeg.

Toen onze eerste twee kids werden geboren kwamen wij ook amper rond. En ze zijn er bewust gekomen.
Nu is de 4e op komst. Onze kids missen niets. Je wordt ook wel creatief. En ze lopen er alle 3 netjes bij en hebben mooi speelgoed zat.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:35

tengeltje11 schreef:
Dieren vind ik een moeilijke.

Alle begrip voor iemand die bv een hond of kat heeft,maar wat met mensen die niet rondkomen en een halve dierentuin in een veel te klein huis houden?die zullen hun dieren ook vast graag zien,maar een konijn in een hokje van 40 op 20, 15 katten in huis,8 honden,.....

Dat vindt niemand dan weer ok,dus wat is de grens en wie stelt die grens?
Het is niet zo zwart-wit als het lijkt....

Die keuze moeten ze zelf maken...
Je zou er voor kunnen kiezen om de helft ofzo weg te doen. Onze hond en kat zijn belangrijker dan de vogels en de konijnen zou die eerst weg doen en dan kijken of we het zouden redden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:37

Ok,maar wat met mensen die niets willen wegdoen?
Moeten anderen dan tussenkomen in kosten van voer,onderhoud,....van hun hakbord dierentuin?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:40

tengeltje11 schreef:
Ok,maar wat met mensen die niets willen wegdoen?
Moeten anderen dan tussenkomen in kosten van voer,onderhoud,....van hun hakbord dierentuin?

Ik vind van niet.
Zoals ik het zelf al zei in een eerdere post zou ik mijn dieren weg doen. Mijn kinderen etc gaan voor.
En daarnaast als ik geen dierenarts etc kan betalen is het dier beter af bij iemand anders.

Dieren kosten geld. En als je het goed uitrekent en alles doet wat moet (ontwormen, dierenarts bezoeken etc) zijn ze ook gewoon duur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:42

zonnebloem18 schreef:

Onlangs had ik iemand in de winkel die eerst voor €6 en nog wat tabak en blaadjes kwam kopen om daarna te vragen of ik hem geen eten wou geven. Ik keek naar de tabak en toen antwoorde hij: Als je mij dat afneemt heb ik niets meer. Ik heb hem geen eten gegeven, hoe erg het ook klinkt. Hij had geld, hij kon kiezen. Hij koos voor tabak. Met €6 kun je al een paar dagen door. Het zal niet ideaal zijn maar koop 2 promo broden en een pot choco. Je hebt dan ook gegeten.

Een nicht van ons woont naast de voedselbank. Na elke ophaaldag kan ze 60/70% (ik overdrijf niet!) weer van het straat gaan halen. Ze scheuren het direct open, halen eruit wat ze willen en de rest gooien ze op straat. Zo mensen mogen ze van mij ook de voedselhulp afnemen.

Ik heb het wel wat gehad met gratis weggeven. Je ziet het dan vaak weer te koop staan achteraf. Zijn inderdaad ook vaak dezelfde die het willen. Moest er echt een gezin zijn die het moeilijk heeft dan wil ik gerust helpen, maar eerlijk is eerlijk: Diegene die het echt nodig hebben zwijgen vaak waardoor je het niet merkt. Ik heb regelmatig wel eens eten en eitjes over. In de zomer ook veel fruit. Moest er iemand hier iemand kennen omgeving Hasselt, kom maar op :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:43

Ik maak ieder jaar een kerstpakket voor iemand die weinig te besteden heeft.

Naast gewoon eten en lekkers, stop ik daar altijd een fijn wasmiddel in, ook fijne shampoo en conditioner en douchegel. Naast verzorgingsproducten, werden de allesreiniger en het afwasmiddel ook erg gewaardeerd. Of bijvoorbeeld toiletreiniger of schoonmaakdoekjes.

Omdat een pakket met vers versturen lastig is, heb ik er een cadeaubon van de AH in gestopt waarvoor die persoon zelf groente, fruit en zuivel kon kopen :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:44

De vraag van dit topic is: waar is het meest behoefte aan...?

Eten, water, warmte in de winter, een dak boven je hoofd zijn basis behoeften.
Maar vlak daarmee het belang van zelfrespect en sociale warmte niet uit.

En soms is noodhulp keihard nodig, maar is 'iets dat bijdraagt aan een oplossing' ook beslist geen luxe.
(Iemand die helpt om een goed overzicht van schulden, eisers, regelingen, kwijtscheldingen, toeslagen en nog zo wat dingen te maken, bijvoorbeeld.)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:44

DeMolenhoek schreef:
zonnebloem18 schreef:

Onlangs had ik iemand in de winkel die eerst voor €6 en nog wat tabak en blaadjes kwam kopen om daarna te vragen of ik hem geen eten wou geven. Ik keek naar de tabak en toen antwoorde hij: Als je mij dat afneemt heb ik niets meer. Ik heb hem geen eten gegeven, hoe erg het ook klinkt. Hij had geld, hij kon kiezen. Hij koos voor tabak. Met €6 kun je al een paar dagen door. Het zal niet ideaal zijn maar koop 2 promo broden en een pot choco. Je hebt dan ook gegeten.

Een nicht van ons woont naast de voedselbank. Na elke ophaaldag kan ze 60/70% (ik overdrijf niet!) weer van het straat gaan halen. Ze scheuren het direct open, halen eruit wat ze willen en de rest gooien ze op straat. Zo mensen mogen ze van mij ook de voedselhulp afnemen.

Ik heb het wel wat gehad met gratis weggeven. Je ziet het dan vaak weer te koop staan achteraf. Zijn inderdaad ook vaak dezelfde die het willen. Moest er echt een gezin zijn die het moeilijk heeft dan wil ik gerust helpen, maar eerlijk is eerlijk: Diegene die het echt nodig hebben zwijgen vaak waardoor je het niet merkt. Ik heb regelmatig wel eens eten en eitjes over. In de zomer ook veel fruit. Moest er iemand hier iemand kennen omgeving Hasselt, kom maar op :)

Jezus echt :oo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:46

Dat is inderdaad een goede :) Heb al vaker eens een paar mensen mee geholpen maar helaas heeft nog niemand er wat mee gedaan. De schulden worden enkel groter :(

_San87_ Ja, helaas wel. Zij zegt dan: Ik snap dat mensen niet elke week een blik bonen en rijstwafels wille, maar als de nood echt hoog is dan maakt het toch niet uit?

Het vlees en de groeten en fruit nemen ze mee. Het zijn vaak de droge producten die ze weggooien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:48

Citaat:

Hm. toen ik nog in de Randstad woonde fietste ik er langs.
Nooit waargenomen.

(Ik kan natuurlijk van de week hier in het Drenthse eens op dat tijdstip langsgaan.... :wow: )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-01-19 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt