Wel of (nog) niet inschrijven bij KVK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Re: Wel of (nog) niet inschrijven bij KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:35

Als ZZPer hoef je je cijfers nog niet door een accountant te laten opstellen. Dit is pas verplicht wanneer je een BV hebt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:51

Toevallig was ik laatst bij de KVK om me in te schrijven, en ik werd weer weggestuurd omdat ik nog geen omzet van 10.000+ per jaar had.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:56

Matheno schreef:
Toevallig was ik laatst bij de KVK om me in te schrijven, en ik werd weer weggestuurd omdat ik nog geen omzet van 10.000+ per jaar had.

Dat is gek. Mijn vriend had 5000 opgegeven en dat was helemaal prima.

TS: je kijkt ook samen met de persoon van kvk in welke categorie je past. Dit kunnen er meerdere zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:07

Macs schreef:
Matheno schreef:

TS: je kijkt ook samen met de persoon van kvk in welke categorie je past. Dit kunnen er meerdere zijn.

Bij mij helaas niet. Voelde me ook ontzettend l*llig. Had 3 kwartier daar gewacht, en vervolgens werd ik na 5 minuutjes zo weer weggestuurd.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:47

Ik lees ook mee, ik ben ik bezig met het oprichten van een klein eigen bedrijfje en ik vind het allemaal maar verwarrend. Aan de ene kant voldoe ik bijvoorbeeld wel aan de voorwaarden die op de website van de KvK staan voor een onderneming en zou ik me dus moeten inschrijven, maar aan de andere kant verwacht ik geen omzet van meer dan 10.000 dus dan hoeft het weer niet. Maar dan staat er weer op het ondernemersplein dat veel ondernemingen het eerst jaar geen winst maken omdat je nou eenmaal veel moet investeren...

En toen las ik weer ergens anders dan je ook een btw nummer kunt hebben zonder een KvK nummer te hebben dus toen las ik verder en daar stond dat er een regeling is voor kleine ondernemers, bijvoorbeeld eenmanszaken... Maar hoe weet de belastingdienst dat jij een eenmanszaak bent als je niet ingeschreven hebt bij de KvK? Of werkt dat toch stiekem weer anders? Kortom: hoe meer ik lees, hoe minder ik ervan snap

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:52

Macs schreef:
Matheno schreef:

Er zijn nogal wat kleine ondernemers die zich aanmelden en dan het eerste jaar veel meer btw terug vragen. Van fiets/telefoon/computer enzenz (auto niet want dan val je onder de grote jongens) en dan na een jaartje laten ze zich weer uitschrijven.
Maar toch vind ik dit niet kloppen, weigeren van jou kunnen ze wel eens fout mee zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:53

Ik heb een inschrijving gehad maar deze na 1,5 jaar alleen maar frustratie de nek omgedraaid. Inkomen was nog nul. Dacht ok beter alles meteen goed doen, site vastgelegd maar de btw aangifte van 0 euro heeft me veel geld gekost. Steeds opnieuw ging inloggen fout, waren ze me kwijt waardoor ik te laat was omdat inloggen vanuit hun software problemen niet lukte. Veel bellen met belastingdienst omdat ze een inschatting hadden gemaakt van 600 euro of ik die even wilde betalen terwijl het echt altijd 0 euro was.

De enorme golf aan verkoop telefoontjes, mailtjes, post van aasgieren die er boven opdoken ivm gegevens die door verkocht waren. Het niet meer normaal aangifte kunnen doen als partikulier. Kortom alles bij elkaar heeft de 0 euro en het te goed willen aanpakken me aan geld denk ik bijna 700 euro gekost aan boetes door hun fouten, honderden telefoontjes van verkopers en een hoop ellende.

Mocht ik alsnog beginnen dan maar als partikulier en niet meer via kvk inschrijving zolang het mogelijk is

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:53

Als je verwacht nog niet veel omzet te draaien is een BTW nummer dan geen optie? Kun je wel gewoon facturen schrijven maar is zeg maar een soort ''opstapje naar''. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit maar voor mij als student die daarnaast fotoreportages doet werkt het perfect.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lsregister

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 14:02

Thanks voor alle berichten en waarschuwingen, ik ga het allemaal even uitzoeken en inderdaad ook of alleen een btw-nummer of ook inschrijving bij kvk wijzer is voor nu.

Is iemand eigenlijk al eens naar de KVK startersdag geweest? Is dat de moeite waard? Of kan ik beter betalen voor een dag mbt startende bedrijven met daarna nog ondersteuning bij de startup?

Inschrijven ontkom ik uiteindelijk niet aan, maar ik kan me voorstellen dat invloed van derden (websites, ongewenste telefoontjes etc) nogal roet in het eten kunnen gooien. Zijn er manieren waarop jullie die problemen tackelen? Met name telefoontjes ben ik wat huiverig voor omdat via die weg natuurlijk wel klanten binnen gaan komen, maar ik ook gewoon een fulltime baan heb waarbij ik niet elke keer op kan nemen. Ik zie mezelf al constant stressen want wie weet wie nou weer gebeld heeft, bel je er achteraan blijkt het een energiebedrijf te zijn ofzo {:)-:(.

En Runa, dat is inderdaad precies wat ik ervaar, maar daarom inderdaad ook handig om goed te achterhalen in welke categorie men valt. Want ik merk dat dat nogal bepalend is voor alle volgende stappen.

@Icecrystal, dank je :o

@Yvje, heb je toevallig een linkje naar het ROW? Ik kom vooral veel ziektes en Engelse websites tegen, refererend naar een rij. KOR kom ik inderdaad als het goed is voor in aanmerking, en natuurlijk de starterssubsidie (of hoe dat ook weer precies heet).

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:07

Ontheffing van de administratieve verplichtingen is misschien ook interessant, maar dan kan je geen btw terugvragen. En zeker in het begin kan je btw terugkrijgen, als je meer investeringen doet dan dat je inkomen hebt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lichtingen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:44

karuna schreef:
Ik heb een inschrijving gehad maar deze na 1,5 jaar alleen maar frustratie de nek omgedraaid. Inkomen was nog nul. Dacht ok beter alles meteen goed doen, site vastgelegd maar de btw aangifte van 0 euro heeft me veel geld gekost. Steeds opnieuw ging inloggen fout, waren ze me kwijt waardoor ik te laat was omdat inloggen vanuit hun software problemen niet lukte. Veel bellen met belastingdienst omdat ze een inschatting hadden gemaakt van 600 euro of ik die even wilde betalen terwijl het echt altijd 0 euro was.

De enorme golf aan verkoop telefoontjes, mailtjes, post van aasgieren die er boven opdoken ivm gegevens die door verkocht waren. Het niet meer normaal aangifte kunnen doen als partikulier. Kortom alles bij elkaar heeft de 0 euro en het te goed willen aanpakken me aan geld denk ik bijna 700 euro gekost aan boetes door hun fouten, honderden telefoontjes van verkopers en een hoop ellende.

Mocht ik alsnog beginnen dan maar als partikulier en niet meer via kvk inschrijving zolang het mogelijk is

Je maakt er wel een enorm rampscenario van. Meeste problemen die jij hebt gehad komen door je onkunde. Hulp vragen bij een boekhouder, of bevriende ondernemer, had je frustratie en geld kunnen besparen. Het is nu ook weer niet zo ingewikkeld.

Ik krijg nauwelijks telefoon via adressenbestand van de KvK, alleen van energieaanbieders..

Er zijn ook geen minimum aantal uren voor je als ondernemer wordt gezien. Wel is er een urencriterium voor ondernemersaftrekkingen in de IB.

Valt mij op hoeveel mensen geen idee hebben hoe het eigenlijk precies zit. Komt mij goed uit, ik verdien mijn boterham ermee :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:56

Boekhouder voor 0 euro per keer. Nog meer geld kwijt geweest dan, het probleem zat hem steeds in het inloggen voor de btw 0 opgave. Keer op keer werkte mijn inlog niet meer aan de kant van belastingdienst, heel wat contact gehad met technische dienst, nieuw ww aangevraagd voor tijdelijk inloggen dat tijd kost door de post, dan geen nieuw ww kunnen aanmaken wat verplicht is weer technische dienst bellen enz. Ieder kwartaal met opgeven ging het mis. Was er zo gefrustreerd over na de zoveelste we doen maar wat bij belastingdienst actie. Kijk maar eens op hun facebook pagina en blader wat terug, met mij nog heel veel meer startene zzp era met dezelfde ellende.

Ex was en is zzp er en ik deed daar altijd boekhouding voor tot aangifte dat werd over genomen door een proffesional. Dus ervaring genoeg zou je zeggen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:29

TS, ik kom denk ik tot dezelfde conclusie als fransje: er staat een hoop onzin hier in dit topic. Misschien toch goed om naar zo'n startersdag te gaan.

Heel kort door de bocht; er wordt hier door elkaar gesproken over drie ondernemersbegrippen. De KvK, de inkomstenbelasting en de omzetbelasting hanteren (voor het gemak) alledrie een ander ondernemersbegrip. Je kan dus best geen ondernemer zijn voor de KvK en de IB, maar wel voor de BTW.

De IB hanteert drie opties voor inkomen; het kan loon zijn, winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW). Daar gaat dit topic verder niet over, dus ik zal je niet vermoeien met de details ;).

Succes!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:57

karuna schreef:
Boekhouder voor 0 euro per keer. Nog meer geld kwijt geweest dan, het probleem zat hem steeds in het inloggen voor de btw 0 opgave. Keer op keer werkte mijn inlog niet meer aan de kant van belastingdienst, heel wat contact gehad met technische dienst, nieuw ww aangevraagd voor tijdelijk inloggen dat tijd kost door de post, dan geen nieuw ww kunnen aanmaken wat verplicht is weer technische dienst bellen enz. Ieder kwartaal met opgeven ging het mis. Was er zo gefrustreerd over na de zoveelste we doen maar wat bij belastingdienst actie. Kijk maar eens op hun facebook pagina en blader wat terug, met mij nog heel veel meer startene zzp era met dezelfde ellende.

Ex was en is zzp er en ik deed daar altijd boekhouding voor tot aangifte dat werd over genomen door een proffesional. Dus ervaring genoeg zou je zeggen.

Die boekhouder had de aangifte via andere software kunnen versturen. :+

Er zijn heel veel mensen met ellende met de Belastingdienst omdat ze de materie niet snappen. Als je daardoor een verkeerde vraag stelt krijg je vervolgens een verkeerd antwoord etc.

Zal niet zeggen dat iedere starter meteen een boekhouder moet maar vaak is er wel iemand in de omgeving die wel wat weet van administratie en belastingen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:20

Matheno schreef:

Vreemd.
Ik wist niet wat ik moest invullen en heb random 16.000 euro gekozen. Ik sprak er nog over met de meneer die me hielp. Hij zei dat het echt niet uitmaakte wat ik daar invulde en dat het heel moeilijk te bepalen was. Er werd niks mee gedaan zei hij.