Geen voorrang gekregen, schade, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:06

xTammyy schreef:
Dat is inderdaad waardoor ik twijfel of dit wel allemaal zo makkelijk via de verzekering zal worden geregeld.
Er is inderdaad geen aanrijding geweest.
Wel weet ik zeker dat ik met gepaste snelheid reed, ik kwam net uit een bocht namelijk en ben altijd voorzichtig wanneer het glad/nat is.

Het wordt door de verzekering geregeld als je er recht op hebt ;)

Het is niet zo dat als jij dingen vergoed wilt krijgen je dat ook zomaar krijgt omdat jij vindt dat het jouw schuld niet is. Net zo min als dat je kan afdwingen dat X de schuld op zich neemt. Zulke dingen zijn allemaal wettelijk vastgelegd en je krijgt waar je recht op hebt ;)
Dat gaan de juristen van de betreffende verzekeringen nu uitzoeken, hoe het precies is gegaan en hoe het wettelijk zit. En daar kunnen altijd 3 opties uitkomen:
Partij A is aansprakelijk dus verzekeraar keert schade uit aan partij B
Partij B is aanspraken dus verzekeraar keert schade uit aan partij A
Geen van beide aansprakelijk, dus beiden draaien op voor eigen kosten.

Divers

Re: Geen voorrang gekregen, schade, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:17

Ik heb je een pb gestuurd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:22

Volgens mij is het zo, dat als je ten val komt door een eigen uitwijkmanoeuvre de val ook voor jouw risico komt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:22

Ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt ooit.
Ik zat met vriend op de scooter en er kwam een auto van rechts dus wij netjes stoppen.
Auto neemt binnenbocht en rijd ons bijna aan, wij konden nog net ons een beetje verplaatsen waardoor we zelf ongedeerd bleven maar de scooter was wel flink beschadigd.
Op de plek zelf deed mevrouw heel makkelijk mee werken en zei ze dat ze ons niet had gezien.
Toen vriend het later wilde regelen en contact met haar opnam beweerde ze dat wij niet stopten en dat ze ons daarom had geraakt, ze wilde ook niks met verzekering oid doen.

Hoe dat is afgelopen weet ik effe niet meer, vriend had het toen geregeld.
Maar dat ging heel erg moeizaam. Ik vond het echt belachelijk van die vrouw, ben nog boos op dr :(

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:24

Ik heb in augustus precies hetzelfde meegemaakt alleen met meer schade. Zowel aan de scooter als aan mezelf. Wij hadden getuigen die ook naar de verzekering een verklaring in hebben gevuld. Daardoor kreeg ik inderdaad zonder problemen betaald. Ander was het een welis nietes spelletjes geworden. En de rechtsbijstand gaf ook aan dat het dan een stuk lastiger is om gelijk te krijgen.

Babootje, nee hoor. Ik moest vol op de rem omdat de tegenpartij geen voorrang verleende en ik heb de auto nooit geraakt. Maar de tegenpartij was toch echt schuldig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:28

Hoe dicht reed je achter je voorligger en had je verlichting aan?
Kan best dat je precies in een dode hoek zat. Waar reed je op je weghelft (links van het midden, in het midden, rechts van het midden?) dat is belangrijk ivm je zichtbaarheid en dus ook hoe dicht je op je voorligger zat.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:44

Babootje schreef:
Volgens mij is het zo, dat als je ten val komt door een eigen uitwijkmanoeuvre de val ook voor jouw risico komt.

Hoe kom je hierbij?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:05

Lijkt me dat de verzekering dat regelt.
X had gewoon moeten blijven staan en dan had jij nooit hoeven remmen, je had immers gewoon voorrang.
Bestuurder X maakt er een gevaarlijke situatie van waardoor jij een ongeluk met je scooter had. Denk dat de verzekering dat dan gewoon met zijn verzekering regelt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:10

Heb je de verzekering inmiddels gesproken aangezien het vorige week woensdag al is gebeurd?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:12

Ja ik heb gisteren met de verzekering gesproken en heb net het formulier ingevuld.
Wonderbaarlijk heb ik van X wel zijn verzekerings gegevens gekregen dus kan het inderdaad via die weg worden afgehandeld.

Reden dat ik gisteren pas heb gebeld naar de politie/verzekering ed is omdat X nog zou laten weten of hij het via de verzekering of contant wilde doen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:24

Ms is ie toch niet overtuigd van zijn schuld en wil ie wel via de verzekering.
Maar de normale route is altijd gelijk op plek van ongeluk formulier invullen en beide naar je verzekering opsturen.
Als blijkt dat degene die aansprakelijk gesteld wordt meer premiekorting kwijtraakt dan de schade is en liever zelf wil betalen kan dat daarna nog geregeld worden.

Zou het een volgende aanrijding/ongeluk niet nog eens zo doen, nu heb je gegevens maar wat als je die niet krijgt.

De politie heeft hier overigens niks mee te maken, alleen als iemand plaats ongeval verlaat of als er andere moeilijkheden zijn, dreiging ofzo.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 11:16

Het is nu in elk geval ingediend bij mijn verzekering.
Afwachten dus. Zodra ik wat weet zal ik de hier ook plaatsen :)

Heup is nog wel echt vervelend. Gisteren een klein rondje door de sneeuw gewandeld en enorme spierpijn nu -O-

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 12:29

Mochten er mensen zijn die dit volgen, hier een kleine update.

Ik kreeg bericht van mijn verzekering dat de tegenpartij het volgende heeft gestuurd:
Meneer stond stil en was daarmee een voorzien obstakel voor mevrouw.

Alleen dat en meer niet. En blijkbaar zijn mijn getuigen nog niet eens gevraagd naar een verklaring?
Vind het maar raar allemaal, kan me er behoorlijk boos om maken.. Maar ja daar schiet ik ook niks mee op :/

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:01

Babootje schreef:

Dat is niet waar hoor.

Mijn buurman is met zijn motor ten val gekomen omdat hij schrok en plots moest uitwijken voor een automobiliste.

De verzekeringen hebben dit keurig opgelost. De verzekering van de automobiliste heeft de schade aan de motor en een werkdag vergoed gekregen (buurman kon die dag door pijn niet meer werken).

Ik zou het gewoon door de verzekeringen laten oplossen. Geen idee waarom x nu moeilijk doet, aangezien het een verzekeringskwestie betreft.

Succes!

Laat je niet afschepen door het verhaal van de tegenpartij, maar stuur jouw verhaal en dat van de getuigen en vermeld hun verklaringen erbij.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:27

dat proberen ze wel vaker te doen. Gewoon jou verzekering door laten zetten. Wij hadden 112 schade.nl hadden wij er achterstaan toen ik een fietser had aangereden.
Fietser was met telefoon bezig, had muts ver over zijn hoofd getrokken. Ik haalde in nadat ik nog even achter was blijven rijden omdat hij kon afslaan. Maar hij gaf niet de intentie om af te slaan, we waren kruispunt (was niet echt een kruispunt ikweet alleen niet hoe ik het moet noemen) bijna voorbij dus haalde in. En een keer zonder waarschuwing gooit ie zijn stuur om en knalde tegen de auto aan. Heeft heel wat voeten in aarde gehad om mijn gelijk te krijgen. Want was een minder jarige fietser. Maar we hebben toch een gedeelte vergoed gekregen uiteindelijk heeft wel dik half jaar geduurt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:53

Ik had dit soort van andersom

Ben jij met je scooter tegen de auto gekomen?
Want ik moest ooit remmen voor een kind dat plots de weg op fietste, waardoor achter mij een scooter dus ook heel hard moest remmen, die schoof onderuit en heeft zich ontzettend bezeerd. Maar omdat de scooter mijn auto niet geraakt had, had ik er dus niks mee te maken.
De politie is er bij geweest en ik heb niet eens wat moeten aangeven oid, ze hebben mijn naam genoteerd als getuige maar er is niks naar mijn verzekering gegaan omdat ik en de scooter dus niet gebotst waren. Ze zagen het zo dat de scooter was 'gevallen'.

Vond het zelf ook super bizar, ben daar gebleven maar omstaanders zeiden ook dat ik er niks aan kon doen.

Weet niet of het ook zo is met jouw voorrang, maar hier werd er van uit gegaan dat die scooter voldoende afstand had moeten houden om plots te kunnen remmen (wat sowieso standaard regel is in verkeer)

Ik spreek overigens wel over België, maar misschien heb je alsnog wat aan mijn ervaring

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:25

xTammyy schreef:
Mochten er mensen zijn die dit volgen, hier een kleine update.

Ik kreeg bericht van mijn verzekering dat de tegenpartij het volgende heeft gestuurd:
Meneer stond stil en was daarmee een voorzien obstakel voor mevrouw.

Alleen dat en meer niet. En blijkbaar zijn mijn getuigen nog niet eens gevraagd naar een verklaring?
Vind het maar raar allemaal, kan me er behoorlijk boos om maken.. Maar ja daar schiet ik ook niks mee op :/

Dan bel je je verzekering toch? Heb je zelf wel een goede verklaring geschreven?

Ik heb ook eens van de tegenpartij een schrijven gekregen wat echt nergens op sloeg. Ik heb toen een hele pakkende brief teruggestuurd met mijn versie, die alles met feiten weerlegde. En werd toen in het gelijk gesteld.
Toen was ik met de auto en reed een scooter mij aan. Zelfde verhaal als wemkelover.

Gewoon heel feitelijk opschrijven wat er volgens jou gebeurd is. Dan kunnen ze op basis van die feiten uitmaken hoe dit juridisch zit en wie er aansprakelijk is. Wie er aansprakelijk is, is niet altijd gelijk aan wiens ‘schuld’ het is.
Imo heeft er hier niemand ‘schuld’, maar is het gewoon pech. Maar weet niet hoe de verzekering het gaat regelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:31

Niet akkoord gaan, laat ze maar een bericht naar de tegenpartij sturen dat ze een reconstructie willen, meestal word er dan wel bakzeil gehaald is mijn ervaring. EN blijf bij je standpunt, hij stond niet stil. Roep je getuigen op om een verklaring af te geven.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 13:49

Met onoplettende fietsers heb je ook moeilijke zaken ja, gezien een fietster altijd in het gelijk wordt gesteld in eerste instantie.

Ik heb mijn verzekering ook gevraagd om de getuigen aan te halen, maar weet verder niks over de status... Dus of het rapport van de garage al gegeven is.
Daar nog geen reactie op gekregen, dus we wachten maar weer af.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:51

xTammyy schreef:
Met onoplettende fietsers heb je ook moeilijke zaken ja, gezien een fietster altijd in het gelijk wordt gesteld in eerste instantie.

Dat klopt niet helemaal hoor. Een fietser is een beschermde weggebruiker en als automobilist ben je in beginsel aansprakelijk voor de schade, maar de fietser heeft niet automatisch gelijk

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:53

Ik heb vorig jaar gehad dat een minderjarige fietser vanaf de stoep met haar telefoon in haar hand zich zo voor mijn auto gooide. Kon geen kant op. Ik heb gelijk gekregen van de verzekering, alles is vergoed en heeft mij geen schade vrije jaren gekost. Kan dus wel :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 09:44

Verkeerde verwoording dan, ik bedoelde inderdaad dat een fietser een kwetsbare weggebruiker is en dat je daarmee in eerste instantie als sterkere weggebruiker als 'schuldige' wordt gezien. Persoonlijk ken ik ook alleen zaken waar dit gebeurd is, terwijl de fietser niet altijd daadwerkelijk 'onschuldig' was.

Goed,weer ontopic.
De verzekering gaat de getuigen om hun verklaring vragen. Ze hebben daarnaast ook aangegeven dat het een lastige zaak is gezien er geen aanrijding heeft plaats gevonden... :/
Ik heb gevraagd of we het niet op roekeloos rijgedrag zouden kunnen gooien? Immers, door zijn onvoorzichtigheid moest ik uitwijken en ben ik ten val gekomen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:17

Vergeet dat maar... Er moet heel wat gebeuren wil iemands rijgedrag roekeloos genoemd worden.
Dat ventje uit Anna Paulowna dat met 120 in de 50 een ongeluk veroorzaakte waarbij zijn leeftijdsgenootjes omkwamen is zelfs niet eens veroordeeld voor roekeloos rijden... De rechtbank noemde het “zeer onvoorzichtig en onoplettend” en dat was het.
Krom, maar dat is het Nederlandse rechtsstelsel wel vaker helaas.

Ik hoop voor je dat de getuigenverklaringen toch genoeg zijn om je gelijk te krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:31

Dat kan best weleens een tijdje duren. Heb ook eens zo iets gehad. Maar dat heeft toch 1 tot 1.5 jaar geduurd voor ze het eens waren en alles uit betaald werd. Bij mij waren de kosten dan wel een stukje hoger. Situatie ook niet helemaal gelijkend maar wel dat ik schrok van de actie van een ander en daardoor ook uitgleed met de scooter en belande onder een stilstaand busje van iemand anders.
Het kost gewoon tijd en hopelijk blijft je eigen verzekering volhouden.

Gezien de kosten nog best meevallen heb je misschien geluk dat de verzekering van de tegenpartij de kortste weg(en voor hun wellicht de goedkoopste) gaan kiezen als ze merken dat jouw verzekering niet zomaar bij neerlegt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:20

watchthesky schreef:
Vergeet dat maar... Er moet heel wat gebeuren wil iemands rijgedrag roekeloos genoemd worden.
Dat ventje uit Anna Paulowna dat met 120 in de 50 een ongeluk veroorzaakte waarbij zijn leeftijdsgenootjes omkwamen is zelfs niet eens veroordeeld voor roekeloos rijden... De rechtbank noemde het “zeer onvoorzichtig en onoplettend” en dat was het.
Krom, maar dat is het Nederlandse rechtsstelsel wel vaker helaas.

Ik hoop voor je dat de getuigenverklaringen toch genoeg zijn om je gelijk te krijgen.

Dat 'ventje' uit Anna Paulowna gaat 4!!!!! jaar de cel in. Quote: De rechter achtte het vandaag bewezen dat Siem B. de bestuurder was van de auto. Dat er een wedstrijd gaande was, is volgens de rechtbank niet bewezen. Wel zou B. schuldig zijn aan onverschillig en onvoorzichtig rijgedrag onder invloed, vertelt de rechter.

Bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/242024/u ... a-paulowna

Maar goed dat is off-topic.

TS: als de getuigen kunnen bevestigen dat jij een ongeluk hebt gekregen doordat je uit moest wijken voor meneer omdat hij optrok met zijn auto dan heb je een goede kans om de schade vergoed te krijgen. Echter moeten de getuigen verklaringen erg sterk zijn.