Nog mensen bewust geen smartphone?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:11

Ik heb ook een Nokia die belt en sms't :-)

Voor mn werk wel een smartphone, maar die staat uit als ik niet werk.

Mn vrienden/bekenden weten wel dat ik een gewone simpele telefoon heb. Dat het dus even kan duren voordat er een bericht terug komt als zij mij een bericht sturen en ook nog dat dit bericht vaak iets is als 'prima' of 'ok' :))
Tsja, sms-en op de ouderwetse manier gaat nu eenmaal niet zo snel :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:16

Mijn vriend heeft ook heel lang koppig geweigerd maar nu is het wel heel handig dat hij er eentje heeft. Het maakt het leven gewoon zo’n stuk eenvoudiger. En hij is ook zo’n type dat nauwelijks op zijn telefoon zit, hij doet er zelf weinig mee. Maar het is gemakkelijker voor ons dat er een gezamenlijke agenda is. Voor de smartphone schreef hij zijn agenda ergens in, vergat dan te melden of wist ik niet dat hij iets had gepland en hadden we dubbele boekingen. Nu kijken we in de telefoon, oh die datum heeft niemand iets gezet, ik zal het erin zetten. En de andere weet het onmiddellijk. Boodschappen hebben we ook in een gemeenschappelijke app, als ik of hij ziet dat er iets op is in huis komt dat in een app en dan kan de andere als die in de winkel is voor iets anders zien “oh ja, dat moet ook nog mee”. En foto’s sturen, ook vaak heel handig om te laten zien wat ik bedoel. Nee sorry ik irriteerde me juist toen hij nog geen smartphone had :D . Hij zei ook wel eens dat men vroeger ook perfect zonder kon leven dus dat het niet nodig is. Dan antwoordde ik den men vroeger ook perfect met een ganzenveer en pot inkt een brief kon schrijven maar het is toch verrekt handig dat je het nu zo op een scherm kan typen en uitprinten hé :D .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:18

Mijn vriend heeft ook heel lang nog een Nokia gehad, en uiteindelijk van zijn werk een iPhone gekregen.. maar die gebruikt hij alleen om zijn werkuren door te sturen, en ik krijg héél af en toe eens een sms als ie later is. Whatsapp, facebook en andere dingen gebruikt ie ook niet.
De gedeelde agenda is idd erg fijn, die gebruiken wij ook :j

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om mijn iphone weer om te ruilen voor een gewone kleine telefoon, maar heb hem toch te vaak nodig voor mijn werk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:23

Ik ben intussen al bijna een jaar smartphoneloos ivm diefstal. Destijds echt een drama maar ik heb er goed omheen gewerkt intussen!
Ik gebruik bluestacks voor whatsapp, zodat ik wel gewoon deel kan nemen aan whatsappgroepen. Ik kan alleen niet onderweg appen :) Dat is wel een beetje onhandig maar een vriend heeft me zijn oude telefoon uitgeleend, niet verbazend ook een Nokia :))

Ergens wil ik wel weer een fatsoenlijke telefoon want nu is het ook vaak gedoe met banksaldo checken, onderweg minder goed bereikbaar zijn, de weg niet kunnen opzoeken... aan de andere kant zijn die dingen echt vreselijk milieuvervuilend, naast dat ik er momenteel het geld ook niet echt voor heb. Voorlopig blijft het dus een "nee" :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:25

Dat is wellicht het enige waarvoor ik een smartphone wel handig zou vinden :j Routes onderweg :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:29

Heb ik navigatiesysteem voor. Zit standaard met lader in mijn tas. :+ en nog ouderwetscher een papieren kaart en een shell stratenboek uit het jaar 2002 die nog verbazend goed voldoet :oo

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:36

Telefoon heb ik sowieso altijd bij me, ben vaak alleen aan het werk en als ik in het bos bezig ben en met de kettingzaag in m'n been zaag ofzo dan is het wel fijn als ik iemand kan bellen ;)

Al moet ik toegeven dat ik niet overal ontvangst heb, als ik aan de verkeerde kant van de berg sta bijvoorbeeld :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:00

voor navigatie in de auto gebruiken wij gewoon zo'n navigatiesysteem...

ik heb nog geen seconde zo'n telefoon gemist,denk eigenlijk ook nooit van "goh ,nu zou zoiets toch wel handig zijn" , een telefoon is om te bellen niet meer en niet minder, de rest is gewoon totaal onnodig in het leven..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:03

Ik denk dat ik er eentje heb, maar weet dat eigenlijk niet eens. Van mijn werk, maar ik gebruik hem eigenlijk niet. Weet nooit waar hij is en is natuurlijk altijd leeg. Tja, als er iets is kan ik niemand bereiken of anderen kunnen mij niet bereiken. Is dat een recht dan? Dat is me even ontgaan...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:10

Ik vind mobiel bankieren wel heel handig.
Auto staat in de garage en ik kan daar ter plekke geld van mijn spaarrekening afhalen.

Met een stratenboek, huistelefoon en papieren agenda kom je ook een heel eind.

Moet je niet op de middelbare school zitten.
Dat is (bijna) onmogelijk zonder smartfone.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:16

Luuntje dat vind ik wel een dingetje. Hoe kinderen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone. De school waar mijn dochter zt kon je eerder via pc nog wel inloggen voor bepaalde dingen, maar nu gaat alles via app's en vind dat wel kwalijk eigenlijk.
Zelfs het rooster (was soms per week wisselt) en huiswerk, uitval uren staat allemaal in de app. Bij andere zaken moeten ze weer inloggen omdat aanvullend huiswerk alleen maar online in een systeem te vinden is incl lesstof

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:19

Ik heb n smartphone, maar n hele goedkope, en had die vooral gekocht om af en toe n foto te kunnen nemen (had toen nog geen fototoestel). Behalve mss 5 fotootjes in een jaar, bel en sms ik alleen maar met mijn gsm.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:28

Ik heb een prachtige iPhone 8 plus super blij mee.
En ik zeg eerlijk ik ben behoorlijk verslaafd heb nu sinds kort dan ook een timer er op voor mijn whatsapp Facebook Snapchat dat ik maar 30 min per dag daar op kan en meer ook niet me vader heeft geholpen om een wachtwoord op te doen dat ik het niet zelf weer kan veranderen of uitschakelen.
En dan mensen raar vinden of geïrriteerd zijn dat ik niet altijd antwoord op hun berichten denk ik ook van als het zo belangrijk is bel je me maar.... en merk je zelf hoeveel mensen aan dat sociaal media gehecht zijn...
zelf gebruik ik me telefoon veel voor Google Maps foto’s en bokt en spelletjes.

Ik heb wel eens trouwens ook is gekeken wat mijn schermtijd is per dag kan soms gewoon een heel werkdag wel eens zijn zo verslavend is het dus nou ik die schermtijd in heb gesteld is het 3/4 uurtjes per dag.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:33

Ik heb vorig jaar een nieuwe nokia 3310 gekocht, omdat ik smartphone moe was.
Uiteindelijk heb ik dat 3 a 4 maanden volgehouden, want het was toch wel onhandig.. -O- Ik kreeg niks mee van de groepsapp van kantoor natuurlijk ("server ligt eruit smorgens, blijf nog maar thuis", "parkeerterrein is afgezet ivm omgewaaide boom, dus je kunt op dit en dit adres parkeren".. geen toegang tot Google Maps,, sh*t etc.) , uitnodigingen voor verjaardagen bereikten mij pas dezelfde dag als vrienden vroegen hoe laat we weg gingen. := (en ik dus niet kon omdat ik al een andere afspraak had). Veel mensen lieten niks meer horen omdat ze geen zin hadden om te bellen en niet wilden smsen omdat dat buiten hun bundel valt en ze daarvoor moeten betalen. :+

Maar het aller irritantste vond ik nog dat ik dus geen toegang had tot Google Maps, wat ik als navigatie gebruik (ik heb geen tomtom meer), het weerbericht niet even snel kon checken ivm buienradar, niet kon inloggen op internetbankieren om mijn saldo te checken, geen foto's kon maken onderweg van de paarden of iets etc.

Dus ik ben weer gezwicht en heb weer een smartphone. Maar ik vind Whatsapp denk ik het meest bloedirritante programma app ding wat er is, dus die staat bij mij altijd op mute. En van die irritante mensen die dan een vraagteken sturen omdat ik na een uur nog niet gereageerd heb, want ik zit op mijn werk ( "maar ik zie een blauw vinkje dus je hebt het gelezen!!") die antwoord ik dus pas 2 dagen later, gewoon omdat ik een dwars persoon ben. Ik bepaal toch zelf wanneer ik reageer, doe eens even gewoon. :roll: Als het zo belangrijk is, dan bellen ze maar.

Verder ligt het ding wel op mijn bureau op kantoor, omdat ik bereikbaar wil zijn in geval van nood voor mijn moeder, man en de stal. De rest neem ik onder werktijd niet op. :)

Ik begrijp je wel hoor, dat je er niet aan wil.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:45

josien_m_ schreef:
Ik denk dat ik er eentje heb, maar weet dat eigenlijk niet eens. Van mijn werk, maar ik gebruik hem eigenlijk niet. Weet nooit waar hij is en is natuurlijk altijd leeg

nu je het zegt.... denk dat we jaren geleden er ook 1 hebben gehad...kregen van iemand omdat deze een andere gekocht had, ik heb geen telefoon nodig dus heb er nooit meer aan gedacht,vorig jaar haalde we een bankje weg in de huiskamer en daar lag ie onder... :+

dus die hebben we maar terug gegeven,kan iemand beter verkopen ofzo ,want hier wordt het gewoon niet gebruikt.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:01

Geen smartphone , wil er bewust niet aan meedoen.
Ik word gek als ik zie hoe mensen er mee omgaan... kijk eens rond je heen en je ziet er wel iemand mee bezig.
Mensen nemen ook zonder pardon een kijkje op dat ding tijdens gespreken, etentjes, samenkomsten enz....Dit is zo associaal.

Mijn man zaagt ook al jaren, we hebben een zaak en het zou handig zijn. Hij weet perfect dat ik mij vaak stoor aan zijn gsm gedrag.
Dan vraag ik mij af wat is handig... onderweg kan ik niks oplossen, mails beantwoorden achter het stuur mag niet en als ik ergens kom wil ik met de volle aandacht daar aanwezig zijn en niet met 1 of 2 ogen op dat schermpje. Navigatie zit in de meeste wagens al standaard en zoniet heb je vanaf 20 euro al een gps.
En alles wat gemaild, sms of via bericht binnen komt is niet dringend. Als het dringend is kunnen ze plots allemaal terug bellen...

De maatschappij vergaat van de stress, burn-outs ed... maar de meeste beseffen vaak niet dat je die druk jezelf oplegt.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:05

Ik... heb nog zo'n heel ouderwets klaptelefoontje. Mooi klein dus makkelijk meenemen. Zonder internet, gewoon bellen/sms-en. Vergeet m altijd op te laden en vaak ook om mee te nemen. Gebruik m nog altijd alleen in "nood" om te laten weten dat ik bv later kom, of om iets door te geven, nooit om zo maar mee te bellen/sms-en. Vind het prima zo. Thuis kijk ik overigens wel vaak op internet hoor dus het is niet dat ik een aversie ertegen heb maar vind het gewoon niet nodig om overal en nergens maar met die telefoon bezig te zijn. Als anderen daar gelukkig van worden vind ik het prima maar ik vind het een belachelijk gedoe.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 22-01-19 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:07

Goed verhaal van die autonavigatie maar ik heb geen auto :+

En als we het dan toch over mileuvriendelijkheid hebben dan kun je beter een smartphone hebben die alles kan dan allerlei verschillende apparaatjes voor elke functie. Dat dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 22-01-19 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:07

Heb wel een smartphone, moet wel voor school. Alles gaat tegenwoordig via telefoon: whatsapp, quizen, rooster, cijfers etc. Ik heb een klasgenoot die bijna nooit een telefoon bij zich heeft, die kreeg laatst op zijn kop omdat hij niet mee kon doen met de online quiz. Op school hebben wij beamers. Er werkte er pas geleden eentje niet, dus moesten we alles met de smartphone doen.

Ik heb ook nog een klein Samsung telefoontje, deze gebruik ik alleen niet, zit geen simkaart in.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:24

JustMeKV schreef:
De maatschappij vergaat van de stress, burn-outs ed... maar de meeste beseffen vaak niet dat je die druk jezelf oplegt.

Niet helemaal waar, veel banen/opleidingen kunnen of mogen niet uitgevoerd worden zonder technologie zoals computer/smartphone dus dan kun je wel zoiets uit je leven schrappen maar dan loop je wel mooi die leuke baan mis. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik snap wel dat mensen er niet zomaar mee stoppen, maar ik denk dat dat grotendeels komt omdat je maar in je eentje bent. Als er in grotere getale geen smartphone meer gebruikt word zullen steeds meer hier aan mee doen denk ik persoonlijk :)

Maar ik ben bang dat zoiets nooit gaat gebeuren, zou wel een leuke hype zijn vind ik. Een offline hype :P

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:31

Kiki1976 dat klopt.
Scholieren zijn zo’n beetje verplicht om een smartfoon te hebben.
Zonder kan je niet meedoen.
Computer/laptop is voor scholieren ook iets om te hebben.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:41

Heel eerlijk gezegd vind ik dit standpunt van bewust geen smartphone achterhaald. Je raakt niet zomaar verslaafd, daar ben je zelf bij. Enig reflectief vermogen is noodzakelijk, dat wel.
Maar ik denk dat je op latere leeftijd gewoon echt onwijs gaat achterlopen en het heel erg lastig krijgt als non-smartphone gebruiker.
Alles gaat straks via smartphone of tablets etc.
Heel eerlijk gezegd zou ik een persoon die geen smartphone wil/kan gebruiken niet willen aannemen.

Ik denk dat burnout en overspannenheid niet ligt aan smartphone gebruik.
Ik denk dat de prijzen allemaal verdubbelt zijn. Sowieso tijdens de overgang naar de euro is alles verdubbelt. Iets dat 4 gulden kostte kostte ook 4 euro. Daarnaast hebben we de crisis gehad en is er van alles ingestort en alles werd duurder. Ik relateer het aan het stalgeld: vorig jaar droge zomer dus weinig hooi dus hogere stallingskosten. Denk jij nou dat die prijzen ook weer omlaag gaan volgend jaar? Dacht het niet. En zo werkt het met alles. Prijzen gaan steeds omhoog en omhoog. Maar zakken nooit. Mensen willen leuke autos, willen kinderen, willen vakanties. Daar moet je geld voor hebben. Je kunt het leven niet meer betalen op 1 regulier loon. Dus werk je beide en werkgevers willen waar voor hun geld en proppen werknemers helemaal vol. Mensen die voor zichzelf beginnen zien geld geld geld en werken zich ook drie slagen in de rondte.
Mensen kijken niet meer naar welzijn, maar naar geld vaak.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:54

Het kenmerk van een verslaving is juist dat je denkt het in de hand te hebben, maar in werkelijkheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:58

Ik heb mijn smartphone nu anderhalf jaar en ben net zo verslaafd aan mijn smartphone als aan mijn koelkast. Ik open ze allebei denk ik 8x per dag. 8-)
De enige appgroepen hier zijn die van stal en die van de directe familie en de rest hou ik bewust af. Af en toe gebruik ik hem als routeplanner omdat de echte routeplanner in de auto te ver achterloopt en niet altijd gelooft dat een weiland nu toch echt weg is geworden. Daarnaast vind ik hem handig voor snelle foto's en verder wil ik geen apps, dus daarmee ligt mijn totale verbruik op 500MB per maand.
Wat verslavende apps betreft: je hóeft ze niet te downloaden. ;)

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:24

Ik heb ook altijd zoiets gehad van ik wil geen smartphone vanwege dat ik gevoelig ben voor verslaving aan spelletjes enzo, of continue dingen checken. Je kan zeggen daar ben je zelf bij maar dat is heel makkelijk gezegd en niet voor iedereen zo makkelijk gedaan.

Ik had whatsapp op de computer maar meeste vrienden wisten dat ze mij konden sms'en als ze sneller antwoord wilden. Of bellen maar dat doen ook niet veel mensen meer.

Nu heb ik een derdehands smartphone, al een oude die bij veel apps zegt dat mijn besturingssysteem te oud is en het dus niet werkt, heel handig :P
Ik gebruik het voor chatten en hoofdzakelijk om muziek te luisteren en soms gebruik ik kaart of internet maar vrijwel altijd staat het geluid uit dus ik ben nog steeds vrij onbereikbaar :P
Dan kies ik zelf wanneer ik wil kijken en word je minder geleefd door berichten enzo.

Ik vind het niet leuk dat alles maar afhankelijk gemaakt wordt van mobiele telefoons, als je hele leven daar in zit en je raakt het kwijt op welke manier dan ook dan is het risicovol voor fraude en paniek ook nog.

Maar ik regel ook liever dingen lekker thuis op een groot computerscherm.
Prima als mensen dat graag op hun telefoon doen :)
Ik vind het wel storend als ik met iemand ergens heen ben en er valt een stilte of iets dat er dan meteen naar telefoon gegrepen wordt, ikzelf denk er niet eens aan die tijd maar dat zie je in mijn ogen wel steeds meer.
Al zijn er ook tegenbewegingen, offline gaan enzo en hoe dat beste aan te pakken, ik lees er regelmatig over dus het leeft wel, smartphone gebruik of niet gebruik