Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:44

verootjoo schreef:
Ben je niet gewoon te vroeg op examen gestuurd? Op examen als je de snelweg nog spannend vindt lijkt mij iig te vroeg.

Dat commentaar snap ik dat het tegenstrijdig lijkt, maar vaak is het examineren echt een kwestie van hoe de afrijders overkomen. Waarschijnlijk kom jij nog erg onzeker over als bestuurder.

Ik zou extra lessen nemen bij een andere instructeur en als je je zeker voelt pas op examen gaan.

Ik denk zelfs dat ik een compleet andere rijschool zou opzoeken..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:44

Ik zou overstappen op een andere rijschool. 50 rijlessen en al 5 keer afgereden, tegenstrijdige adviezen: nope. Zeker niet als je nog zo onzeker bent. Lijkt mij alsof je veels te vroeg op examen bent gestuurd. Zonde van het geld.

Ben zelf destijds van een landelijke overgestapt naar een regionale. Na zo'n 40 rijlessen en 2x afrijden. Heb heel wat dingen af moeten leren :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:45

Ik zou het doen Jolanda! Je mag alleen maar in automaat rijden met je automaat rijbewijs, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ik rij zelf al jaren automaat, ik vind het fijn.

Als je eenmaal wat zekerder bent in het verkeer en wat meer rij ervaring kan je altijd later nog beslissen om voor een gewoon rijbewijs te gaan, maar dan heb je voor nu iig dat papiertje!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:46

Ik heb juist de keuze gemaakt voor een automaat en ik vind het fantastisch. Wat een rust tijdens het rijden. Ik wilde toch al na mijn rijbewijs een automaat gaan kopen. Tot nu toe geen seconde spijt van gehad.

Je kunt altijd eens 2 lessen doen in een automaat en kijken hoe dat gaat. Eventueel kun je altijd weer naar een schakelauto als je dankzij de automaat meer vertrouwen hebt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:48

@Celiien: Meeste lesautos hebben tegenwoordig wel een 6e versnelling. Tenminste hier in omgeving wel allemaal. Behalve de cheap rijscholen die in een afgereden auto rijden, maar dat slagingspercentage is ook heel laag dus daar zou ik zelf al niet heen gaan

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:49

Ts ik denk dat een andere rijschool misschien slimmer is. Mijn neef kwam ook niet vooruit. Veelste vlug op examen en heel slecht voorbereid door zijn instructeur. Switchte naar mijn school volgde 12 lessen en slaagde met gemak. Zijn tweede instructeur gaf ook aan dat hij echt te weinig geoefend had op speciale vaardigheden en vooruit kijken

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:52

Wat wel aan te raden is om naar de dokter te gaan voor een pilletje. Valeriaan is leuk maar als je echt zenuwachtig bent is dat niet genoeg. Van een pilletje van de dokter gaat letterlijk je hartslag naar beneden als die hoog oploopt, zo blijf je daadwerkelijk ook rustiger.

Wat je verder benoemt als meer vooruitkijken of last in drukke situaties etc. dat heeft imo niks met schakelen of automaat te maken, dat zijn jouw vaardigheden en blijkbaar mis je die, dus ik zou overstappen naar een andere rijschool. Hier wordt het je niet goed geleerd. Sowieso 50 rijuren en 5 examens... Er is geen tijd genomen om werkelijk naar je "problemen" te kijken en die op te lossen.

Terugschakelen vond ik ook altijd moeilijk, gebruikte altijd dat ezelsbruggetje wat Marjoow noemt. Dit is een indicatie maar werkt meestal wel goed genoeg. Bij mij ging het terugschakelen veel beter toen ik een eigen auto ging rijden. Je hoort en voelt dan wanneer je moet terugschakelen omdat je de auto goed kent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:53

Een andere instructeur lijkt me inderdaad nuttig.

En je kunt eens uitproberen of een automaat je meer rust geeft op rotondes en kruispunten. Dat zou je met een of twee proeflessen wel moeten kunnen ervaren. En als dat voor jou de weg is? Vooral doen. Het is namelijk ook fijn om gewoon een rijbewijs te hebben. Vanuit een automaat kun je later altijd nog een keer examen doen als je wel schakelauto wilt rijden, nadat je gewoon wat meer ervaring hebt opgedaan in het verkeer. Bovendien rijden de meeste mensen volgens mij niet vaak in andere auto's. Het hoeft dus niet zo'n hele grote beperking te zijn. (En duidelijk kleiner dan geen rijbewijs hebben.)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:55

Shaggy09 schreef:
vilheide schreef:
Ik rij bij een grote landelijke rijschool.
Mijn pakket bestond in eerste instantie uit 30 lessen en examen, bij niet slagen bieden ze een herexamenpakket aan van 4 x 100 minuten en gratis herexamen.

Tijdens het lessen kreeg ik regelmatig te horen dat ik vlotter door moest rijden want dat zagen ze graag bij het CBR, maar als ik dit tijdens een examen deed, kreeg ik achteraf van de examinator te horen dat ik te vlot reed. Ook bij rotondes wachtte ik volgens instructeur vaak te lang en kon ik makkelijk voor die bepaalde auto gaan. Tijdens het examen kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik juist beter kon wachten. Allemaal dus best tegenstrijdig.

Toevallig ANWB?

Nee, Rijless.

Gnome

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:56

Ik heb bij ANWB gereden. 20 lessen en een examen nodig gehad voor de automaat. Je kunt altijd eens een poging wagen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:56

Ik zou ook kijken naar een ander rijschool/instructeur. Dat kan zoveel schelen!

Hier ook eentje met faalangst. Mijn ouders hebben toen een rijschool gezocht die een speciaal faalangst pakket aanboden, met 4 examens: 1 met alleen mn instructeur, 1 met instructeur en examinator, 1 voor de speciale verrichtingen met examinator en instructeur en uiteindelijk de laatste met alleen de examinator. Ze probeerden dan er ook voor te zorgen dat je de examinator van je daadwerkelijke examen ook al een keer eerder in de auto had gehad zodat deze ook je groei in rijden wat meekreeg. Hierdoor ben ik in 1x geslaagd na 45 lessen.
(overigens ben ik wel 2x gezakt voor mn theorie, want daar viel niets qua faalangst aan te veranderen haha).

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:05

Een jaar geleden vol goede moed, na een rotperiode, begonnen. Hopende dat een autootje me de nodige vrijheid zou geven. Inmiddels is de goede moed en mijn spaargeld aardig geslonken. Ik ben ook van mening dat je rijden pas echt leert nadat je je rijbewijs op zak heb. En ik denk dat mijn leeftijd (48) er ook voor zorgt dat ik wat voorzichtiger te werk ga dan iemand van net 18.
Ik was al van plan om een regionale rijschool te bellen en hun mijn verhaal voor te leggen.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 17-01-19 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:08

Ik heb ruim een jaar geleden mijn (schakel) rijbewijs gehaald in ongeveer 90/100 uur, twee x examen gedaan. Ik rij nu zelf een automaat (want, hybride), en ik vind het echt heerlijk!
Maar ik ben wel blij dat ik een schakel rijbewijs heb, dus ik mag altijd in een schakel auto rijden

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:17

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:18

Ik ben bij rijschool 1 begonnen en daar heb ik hele nare ervaringen opgedaan. Kreeg echt enorme angst voor autorijden. Heb toen echt een aantal jaren het niet meer gedurfd.
Toen bij rijschool 2 ingeschreven. Wat een verademing! Heb het toen in 1 keer gehaald.
Heb bij deze ook mijn motorrijbewijs gehaald, ook in 1 keer.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een andere instructeur of zelfs rijschool heel veel verschil kan maken. :j

Ook ga ik mee met de anderen die zeggen dat je veel te vaak op examen gestuurd bent. 50 lessen is niet weinig, maar vind het aantal examens in verhouding echt veel!

Ik heb mijn rijbewijs voor een schakelauto en heb nu zelf een automaat. Partner heeft een schakelauto en het is ideaal om beide te kunnen rijden. Ik zou dat ook nog niet zomaar opgeven.

Ik ben nu echt gek op autorijden. Alleen in het centrum van een grote stad zoals Utrecht of Amsterdam rijd ik niet graag.

En wbt de bijzondere verrichtingen; ik heb geleerd om even rustig te kijken of het kan. En dan: als je eenmaal bezig bent, wél blijven kijken, maar toch ook denken: ze wachten maar even. Ik maakte me daar ook veel te druk om. Er staat niet voor niets een L op. ;)

Succes!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:19

Linde99 schreef:
Wat wel aan te raden is om naar de dokter te gaan voor een pilletje. Valeriaan is leuk maar als je echt zenuwachtig bent is dat niet genoeg. Van een pilletje van de dokter gaat letterlijk je hartslag naar beneden als die hoog oploopt, zo blijf je daadwerkelijk ook rustiger.

Wat voor 'pilletje' doelt iedereen op die dat aanraadt?
Ik heb oxazepam gehad tegen vliegangst en daar staat met grote letters op dat je tot 24 (48?) uur na innemen niet mag autorijden, lijkt me niet handig..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:23

Vanillia schreef:
Linde99 schreef:

Wat voor 'pilletje' doelt iedereen op die dat aanraadt?
Ik heb oxazepam gehad tegen vliegangst en daar staat met grote letters op dat je tot 24 (48?) uur na innemen niet mag autorijden, lijkt me niet handig..

Een bètablokker neem ik aan als het de hf laag moet houden.
Pammetjes lijken me idd niet handig in de auto.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:25

automaten zijn wel de autos van de toekomst. Hybride of elektrische auto's zijn automaat. Ik zou het zeker eens proberen als ik jou was.
Heb een paar maanden geleden gehoord dat ze de regels voor wat betreft het aparte 'automaatrijbewijs' gaan aanpassen, zodat je dus ook in schakelauto zou mogen rijden als je dat zou willen, maar ik weet niet hoever het daar nu mee staat.
Veel succes!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:26

vilheide schreef:
Ik rij bij een grote landelijke rijschool.
Mijn pakket bestond in eerste instantie uit 30 lessen en examen, bij niet slagen bieden ze een herexamenpakket aan van 4 x 100 minuten en gratis herexamen.

Tijdens het lessen kreeg ik regelmatig te horen dat ik vlotter door moest rijden want dat zagen ze graag bij het CBR, maar als ik dit tijdens een examen deed, kreeg ik achteraf van de examinator te horen dat ik te vlot reed. Ook bij rotondes wachtte ik volgens instructeur vaak te lang en kon ik makkelijk voor die bepaalde auto gaan. Tijdens het examen kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik juist beter kon wachten. Allemaal dus best tegenstrijdig.

Dit herken ik wel hoor. Ik kreeg ook te horen dat ik te voorzichtig en onzeker reed van mijn instructeur, dus bij het examen extra gas erop en nergens langer dan strikt noodzakelijk gewacht. Geslaagd met de mededeling dat ik wel iets minder gehaast moest rijden :+ Terwijl mijn zusje juist weer hoorde dat ze meer door moest rijden na haar examen. Het is ook gewoon een beetje geluk hebben met je examinator heb ik het idee.

Balen wel dat je al vijf keer op bent geweest. Vind ik ook erg veel voor 50 lessen... Ik denk dat een andere instructeur een goede verandering is. Ik zou eerst dit even afwachten en weer wat vertrouwen op doen. Mocht je merken dat het écht bij het schakelen misgaat kun je altijd nog overstappen naar een automaat. Maar als het kan echt proberen met een schakelauto (?) af te rijden, heb je later alleen maar profijt van!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:35

Als ik het voor het kiezen had, zou ik altijd voor een automaat blijven gaan, wat een zaligheid. Ik rijd nog steeds met beide, we hebben een automaat en een handmatig geschakelde auto.

Het is wel wat duurder in onderhoud, bij onze automaat moeten we om de 60.000 kms een extra smering laten doen, deze olie is best duur. Maar ik heb het er voor over, je hebt een zorg minder.

Het is altijd een verademing als ik terug met de automaat rijd, na een tijdje te hebben gereden in de handgeschakelde auto.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:39

TS, ik vermoed dat de manier van lesgeven van je huidige instructeur niet bij je past.

Je schrijft in je laatste post dat je momenteel 48 bent. No offense, maar de meeste instructeurs hebben ervaring met het lesgeven van 18-20-jarigen. Waar hun aanpak meestal wel effectief is in die gevallen, werkt het misschien minder goed bij iemand in een andere leeftijdsklasse.

Daarbij komt wellicht ook dat je je misschien minder vaak in het verkeer hebt begeven omdat je zelf nog geen auto had, of vaak meereed bij iemand anders in de auto?

Verder "moest" je zo te lezen ook ongeveer examen doen nadat je al je pakketuren had gelest. Dat werkt misschien bij een jong(er) iemand, feit is dat als je wat ouder bent en misschien niet veel verkeerservaring hebt, dat je dan langer tijd nodig hebt.

Basis van deze opmerkingen is mijn eigen ervaring. Ik was destijds halverwege de 30 en had 30 jaar alleen maar gefietst. Ik had dus geen idee van mijn positie op de rijweg, dus dat moest ik vooral leren. Ik ging lessen bij een landelijk bekende rijschool en had geen klik met mijn eerste instructeur. Na een financieel geschilletje ben ik geswitcht naar een lokale rijschool en dat was een verademing want ik trof een instructeur die minder "snel" ging en beter begreep wat ik als lesser nodig had. Ik heb in totaal zo'n 60 lessen gehad, had geen pakket of zo dus er zat geen druk achter om na zoveel lessen examen te moeten doen.

Qua over gaan naar een automaat in plaats van een schakelbak: daar lijkt je probleem eigenlijk niet te liggen dus dat gaat ook de oplossing niet zijn. Schakelen, in beide richtingen (dus op en neer) is basis. Dat je dat lastig vind zegt mij al genoeg.

Mijn advies aan jou zou dan ook zijn: zoek een andere rijschool met een andere instructeur en neem het aantal lessen dat je nog nodig hebt om redelijk relaxt examen te kunnen doen. Relaxt examen doen na je vorige 5 ervaringen is wel een uitdaging maar ik denk dat je het kunt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:07

Het kan aan het lesgeven liggen, maar als je zelf merkt dat bij veel multitasken je vergeet terug te schakelen is een automaat helemaal geen gek idee hoor. Het rijdt zoveel relaxter. Wij hebben al jaren beide (hybride is automaat) en het is dat een automaat wat duurder is in aanschaf anders hadden we er twee gehad. In de toekomst worden het toch bijna allemaal automaten, de hybrides en electrische zijn niet anders, dus waarom zou je jezelf kwellen... ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:35

Ik heb ook gelest in een automaat. Heerlijk, nooit problemen mee gehad. Als je niet graag in vreemde auto's rijdt, en sowieso graag automaat wil rijden dan zie ik geen problemen met lessen in een automaat. In de toekomst rijden we toch allemaal automaat, en die toekomst is al heel dichtbij. Elektrische en hybride auto's zijn er sowieso alleen als automaat.
Ik zou ook nooit een schakelbak aanschaffen, al zou ik er binnenkort wel in mogen rijden. Veel fijner om je handen vrij te hebben.

Grappig dat er handmatig zo laat pas wordt opgeschakeld van wat ik hier lees. Mijn auto gaat bij 50 al in de 5.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:43

Volgens mij ben je gewoon te snel naar het examen gegaan.
Bedenk wel als je besluit om idd af te gaan rijden in een automaat je dit je hele rijbewijs carrière gaat voelen.
Je mag dan niet zomaar in een schakel auto rijden. Dan moet je dus opnieuw rijexamen doen en dus de volle mep betalen. Plus de rijlessen ervoor.
Ik zou dus als het puur om de zenuwen gaat even doorzetten.
Ik heb in ieder geval spijt dat ik alleen een automaten rijbewijs heb

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:47

In Veenendaal zitten echt wel goed bekend staande rijscholen. Wat ook een optie kan zijn, kies een rijschool waarbij je in Leusden of Tiel examen doet ipv Arnhem. Net wat rustiger qua verkeer. Andere instructeur kan echt veel verschil maken. Ik heb een andere genomen na 1e keer zakken. Ik ben de 2e keer geslaagd. Ik leste zelf bij Ravo. Ariessen en Marion staan ook goed bekend in Veenendaal. Automaat zou ik niet doen daar beperk je jezelf enorm mee.

Edit: zie net dat Marion per 1 jan gestopt is.