Spullen van een familielid in je huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 02:27

De nieuwe wet op de persoonsgegevens in Nederland maakt achterhalen fiks onmogelijk.

Sterker zelfs, ik woon in België en die persoon in Spanje, is de oud bewoner van ons huis die hier ingeschreven is gebleven en het woonadres hier heeft laten staan.

Ik ben er klaar mee. Natuurlijk wilde ik helpen maar ik ga dingen in opslag houden en de rest gaat toch maar weg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:44

Ah die woont in Spanje. Dan ben je niks met een gemeentehuis hier natuurlijk :+

Anoniem

Re: Spullen van een familielid in je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:11

Vraag dan eens na bij de notaris of de spullen niet van jou zijn. Geen idee of het koop of huur is maar er zijn regelingen dat als iets na x aantal tijd of bij overdracht niet weg is, dat dan jou eigendom wordt. Ik ken er het fijne niet van maar zou er toch achter informeren. Wie weet kun je het gewoon weggooien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:22

Om hoeveel spullen gaat het?
Als het bv enkele grote dozen zijn en je weet het adres in Spanje,zou ik ze eerlijk gezegd gewoon naar die persoon toesturen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:31

BarbaLala schreef:
Kan de gemeente niks voor je betekenen mbt contactgegevens?

Pandora2 schreef:
Naar het gemeentehuis gaan van de laatst gekende woonplaats van die persoon en daar het probleem voorleggen.
Beetje meewerkende ambtenaar zal je kunnen vertellen of die persoon nog ingeschreven staat. En wil je hopelijk ook het adres geven dan.
Indien verhuisd, kunnen ze je vertellen naar welke gemeente en dan kan je daar weer langs :+

Meewerkende ambtenaar of niet, die informatie mag NIET verstrekt worden. Dus naar de gemeente gaan hiervoor heeft geen zin.
Laatst bijgewerkt door Willeke_ op 19-01-19 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:33

Als dat familielid officieel nog ingeschreven staat op jouw adres en in de gemeente, zou ik daar ook maar eens melding van maken. Mocht hij in de financiele problemen komen, komen ze bij jou aankloppen met een beetje pech. En in Nederland is het strafbaar.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:40

Je zou kunnen kijken of de buren in Spanje mee willen werken, of een briefje naartoe sturen of via internet kijken of je een e-mailadres of telefoonnummer kan vinden. Dan weet je in elk geval of die persoon nog leeft en op het adres in Spanje woont. Als diegene daar niet meer woont, wordt het natuurlijk erg lastig om op te sporen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:57

Als het er al zoveel jaren staat en je hebt totaal geen contact meer met die persoon vraag ik me af of diegene nog wel weet of er spullen staan. Je hebt je best gedaan en op een gegeven moment moet je gewoon stappen gaan zetten anders kom je niet verder. Als je ze niet bij iemand anders neer mag zetten ( lijkt me lastig omdat je ook niet aan kunt geven voor hoelang dat dan zou zijn) weg ermee. Jammer maar helaas.
Wij hadden het ook maar dan een wat makkelijkere situatie, de broer van mijn man dacht dat hij zijn spullen (lees eerste klas rotzooi) wel bij ons kon blijven stallen, waren bijna 2 slaapkamers voor met troep, heb hem toen gezegd toen wij ook wilde gaan verhuizen: je kunt het op komen halen of het staat buiten voor wie het wil hebben. Dit nadat er al meerdere keren was gezegd het op te komen halen en geen gehoor. Toen kon hij ineens wel reageren toen we dat hadden gezegd. Hij kwam er aan, op de fiets.... Zo kon hij nog niets mee nemen, toen ik de spullen buiten begon te zetten op de stoep was hij heel snel terug met een auto. Het is zo makkelijk om je spullen bij een ander neer te zetten maar als je dan het verzoek krijgt het op te halen moet je er ook gehoor aan geven. Voor ons reden om nu geen opslag meer te zijn voor anderen, hoeveel ruimte we nu ook hebben in ons huis.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:00

Vjestagirl schreef:
Voor iedereen die zegt "ik zou het verkopen of ik zou het weggooien": daar kun je echt heel veel gezeik mee krijgen

Ja, dat zal maar als iemand niet meer bereikbaar is en je gaat zelf kleiner wonen, dan zou ik het daar op gokken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:24

Percy schreef:
Sterker zelfs, ik woon in België en die persoon in Spanje, is de oud bewoner van ons huis die hier ingeschreven is gebleven en het woonadres hier heeft laten staan.

Maar "onder" huur jij dan het huis van die persoon? Dan is het toch simpel, huur opzeggen en de spullen van die persoon achterlaten.
Maar kun jij uberhaupt het huis wel achterlaten en "Opzeggen" als de oorspronkelijk bewoner er officieel ook nog woont.

Of heb je het huis van die persoon gekocht en is die persoon bij jou ingeschreven gebleven om een uitkering oid te houden terwijl die in het buitenland vertoefd.

Het is toch bizar dat degene die officieel bij jou inwoont niet eens laat weten waar die woont. Dat omdat jij geen contact kunt krijgen die persoon straks niet eens weet dat het huis waarop die denkt ingeschreven te staan straks door een totaal onbekende bewoond wordt die dan waarschijnlijk weer niet weet dat er nog iemand bij ingeschreven staat (ik weet niet hoe dat in belgie zit maar in NL kan dat behoorlijk met de belastingen in je staart bijten). Ik vind het maar een hele vreemde situatie.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:09

tengeltje11 schreef:
Om hoeveel spullen gaat het?
Als het bv enkele grote dozen zijn en je weet het adres in Spanje,zou ik ze eerlijk gezegd gewoon naar die persoon toesturen.

Dat kost hoop geld

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:12

Ibbel schreef:
Als dat familielid officieel nog ingeschreven staat op jouw adres en in de gemeente, zou ik daar ook maar eens melding van maken. Mocht hij in de financiele problemen komen, komen ze bij jou aankloppen met een beetje pech. En in Nederland is het strafbaar.

Ik geloof niet dat zij in de problemen komt. Het is een volwassen persoon en het is zijn probleem .

Wie weet leeft ie niet meer. Omdat die persoon alles heeft uit gewist .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:14

Pompadour schreef:
Ibbel schreef:
Als dat familielid officieel nog ingeschreven staat op jouw adres en in de gemeente, zou ik daar ook maar eens melding van maken. Mocht hij in de financiële problemen komen, komen ze bij jou aankloppen met een beetje pech. En in Nederland is het strafbaar.

Ik geloof niet dat zij in de problemen komt. Het is een volwassen persoon en het is zijn probleem .

Ja zo werkt dat dus niet. Als hij ingeschreven staat op dat adres komen ze op dat adres beslag leggen als er dingen fout gaan. En dan moet je van alles aan kunnen tonen dat het van jou is, anders gaat het gewoon mee.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:14

Vjestagirl schreef:
Voor iedereen die zegt "ik zou het verkopen of ik zou het weggooien": daar kun je echt heel veel gezeik mee krijgen

Als die persoon niet meer traceren is.En die persoon heeft alles uit gewist . Wat moet je dan doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:19

pompadour schreef:
Vjestagirl schreef:

Als die persoon niet meer traceren is. En die persoon heeft alles uit gewist .Wat moet je dan doen.

Dan hoor je die spullen op te slaan voor die persoon. Heel krom, maar eigendomsrecht is best belangrijk in Nederland

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:43

Vjestagirl schreef:
Dan hoor je die spullen op te slaan voor die persoon. Heel krom, maar eigendomsrecht is best belangrijk in Nederland

En wie gaat er dan opdraaien voor de kosten als je ze niet meer in je huis op kunt slaan?
Ik vind het een rare situatie van TS, ze heeft al jaren geen contact meer, weet niet waar die persoon is en toch zegt ze dat die persoon zo belangrijk is voor haar. Dan was het toch niet zo ver gekomen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:47

meggiemeg schreef:
Vjestagirl schreef:

En wie gaat er dan opdraaien voor de kosten als je ze niet meer in je huis op kunt slaan?
Ik vind het een rare situatie van TS, ze heeft al jaren geen contact meer, weet niet waar die persoon is en toch zegt ze dat die persoon zo belangrijk is voor haar. Dan was het toch niet zo ver gekomen?

Je kunt zelf natuurlijk altijd proberen die kosten te verhalen op degene van wie de spullen zijn

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:54

En wat als deze onvindbaar zijn zoals in het geval van TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:28

Kan rechtsbijstand hierbij niet helpen? Er zal wel een verjaringstermijn op staan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:40

Ik zou me meer zorgen maken om het feit dat hij bij jou staat ingeschreven dan om een paar spullen.
Zou er eerst achteraan gaan wat voor consequenties dat geeft. Dat kan wel eens een lang verhaal gaan worden, waar je volgens mij geen tijd voor hebt met een verhuizing in zicht.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:42

Wel een interessante casus zo!

Ik heb dit online nog gevonden:

Verjaring

Indien iemand een onroerend goed waarvan hij geen eigenaar is gedurende 10 jaar bezit, verkrijgt deze de eigendom van het onroerend goed indien hij te goeder trouw was. Te goeder trouw wordt hier uitgelegd als dat hij in de veronderstelling was dat hij de eigenaar was en dit redelijkerwijs ook mocht denken. Wanneer er sprake is van niet te goeder trouw, vindt er pas na 20 jaar eigendomsverkrijging over door verjaring. 20 jaar lang heeft dan namelijk de werkelijke eigenaar de mogelijkheid om zijn eigendom terug te vorderen. Doet hij dit niet dan verjaart het en wordt de feitelijke bezitter de eigenaar.

Ik weet niet hoelang je de spullen al hebt?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:45

sneeuwpop schreef:
Ik zou me meer zorgen maken om het feit dat hij bij jou staat ingeschreven dan om een paar spullen.
Zou er eerst achteraan gaan wat voor consequenties dat geeft. Dat kan wel eens een lang verhaal gaan worden, waar je volgens mij geen tijd voor hebt met een verhuizing in zicht.

Boh ja idd. Je bent alleen neem ik aan? en nu omdat er iemand op jou adres staat ingeschreven ben je meerpersoonshuishouden.
Dus voor je gemeentelijke belastingen en toeslagen... kijk uit!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:47

Tanya jouw stukje gaat over onroerend goed, volgens mij heeft het familielid van TS alleen roerende goederen achtergelaten. Geldt hetzelfde voor roerende goederen? Daarnaast is TS niet te goeder trouw omdat ze heel goed weet dat het niet haar spullen zijn, dus als het gelijk getrokken is dan praat je over 20 jaar. Het is inderdaad een interessant probleem!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:48

Goede trouw ontstaat niet als je houder voor een ander bent. Als je spullen voor een derde opslaat, is er geen enkel moment waarop jij kunt veronderstellen dat je de eigenaar geworden bent. Bovendien is dit Nederlands recht, geen Belgisch, en TS woont in België.

No good deed goes unpunished. Ik zou eens bij een vrederechter vragen wat je hiermee kunt doen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:51

Ohja, België ook nog. Lastig dan! Ik weet er verder ook echt niks van maar vind het wel interessant :D