Stiefmoeder/bonusmoeder evil or not

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:45

Ik ben geen vader voor de kinderen van mijn vrouw, die hebben een vader en daar moeten ze het mee doen.

Wel zal ik als dat nodig is ze bijstaan, op emotioneel en materieel gebied.
Mocht ik een grote prijs winnen, zal ik zorgen dat ze wat dromen op werkgebied kunnen verwezenlijken.

Maar de titel vader is voor een ander en dat weten ze en daar zijn ze blij om.

TS, en jij hebt ongelooflijk veel pech met de nieuwe vrouw van je vader.
Maar het is niet je moeder, niet je stiefmoeder of bonusmoeder, het is gewoon de nieuwe vrouw van je vader.
Hij moet-st er mee leven en jij voor een deel ook, maar verwacht niks van haar.

Veel sterkte met het losmaken van de nieuwe vrouw van je vader Y;(

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:04

Ik heb officieel gezien een stiefvader. Maar sinds mijn biologische vader het af heeft laten weten (meer dan 10 jaar geleden) heeft hij de taak op zich genomen. Ondanks dat hij geen kinderen van zichzelf heeft, heeft hij toch twee dochters. Ik noem hem eigenlijk nooit mijn stiefvader maar altijd mijn vader dn dat is hij ook. Ik vind persoonlijk dat je niet direct vader of moeder bent door bloedband. Dit komt ook daar gedrag en liefde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:05

Rose123 schreef:
Ik heb officieel gezien een stiefvader. Maar sinds mijn biologische vader het af heeft laten weten (meer dan 10 jaar geleden) heeft hij de taak op zich genomen. Ondanks dat hij geen kinderen van zichzelf heeft, heeft hij toch twee dochters. Ik noem hem eigenlijk nooit mijn stiefvader maar altijd mijn vader dn dat is hij ook. Ik vind persoonlijk dat je niet direct vader of moeder bent door bloedband. Dit komt ook daar gedrag en liefde.

Vader dan wel moeder ben je door bloedband. Ouder kun je worden door adoptie, huwelijken etc.

Anoniem

Re: Stiefmoeder/bonusmoeder evil or not

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:27

Ow, ik heb ook zo'n hekel aan het woord "bonusmoeder". Net als cadeaumoeder, liefmoeder, plusmoeder. Ten eerste vind ik dat je moet snappen dat je niet altijd maar de bonus, pluspunt of liefste kado bent in het leven van het kind van je partner. Want die heeft helemaal niet om je gevraagd. Maar nog belangrijker: de dochter van mijn man heeft al een moeder. En dat ben ik niet. En dat zal ik nooit pretenderen door mezelf dat soort benamingen te geven.

Wat overigens niet betekent dat ik niets ben in haar ogen. Waarschijnlijk dekt 'liefloeder' de lading het beste. We kunnen elkaar best wel eens achter het behang plakken, maar we kunnen het prima samen vinden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:50

Anoniem schreef:
Stiefvaders ook toegestaan?
Ik heb namelijk al dik 30 jaar de allerbeste <3
Hij heeft nooit geprobeerd de vader uit te hangen, hij was er gewoon naast mijn moeder. Maar sinds het overlijden van mijn moeder, vijf jaar geleden, is hij bijna een plaatsvervangende moeder. Hij houdt bepaalde tradities in ere en we doen veel gezellige dingen. Hij heeft zelfs speciaal voor mij de gerechten leren maken die ik het liefst van mama at.

<3 zo mooi om te lezen dit!

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:07

Er wordt in verschillende reacties wel erg gemakkelijk vanuit gegaan dat er nog contact is met twee biologische ouders, naast de stiefouder(s). Vaak in geval van een scheiding waarna de ouders nieuwe relaties hebben gekregen.

Daar is alleen lang niet altijd sprake van en het kan heel goed zijn dat een van de ouders is overleden of door een andere oorzaak "uit beeld" is. Dat is toch een andere situatie.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:16

Ja, dat kan.
Maar dan nog zou ik geen vader worden, ze hebben een vader, de titel is vergeven.

In mijn werk komt de situatie regelmatig voor en we werken er naar toe dat de overleden vader of moeder een plekje krijgt bij het kind.
We vragen foto´s, verhalen, de beste en de slechte eigenschappen.
Zodat die weet wie zijn echte vader of moeder is.

Wat een kind later voelt voor de nieuwe partner is ok.
Maar een beeld hebben van wie de echte vader of moeder is, is enorm belangrijk.
( kijk naar de problemen die geadopteerde kinderen hebben en hoe moeilijk het is als ze hun natuurlijke vader of moeder niet meer kunnen terugvinden, hoewel ik bij sommige dingen ook denk, luxeprobleem )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:40

Ik heb mijn biologische vader opgezocht, en ik snap nu wel meer over mijn eigen karakter, en waarom ik er zo uitzie :) En mijn adoptie vader is niet biologisch, maar wel echt mijn papa. Dus ik heb het over mijn papa en mijn vader :)

Overigens heb ik niet zoveel met bonus dit en bonus dat.
Ik zie mijn papa als papa omdat hij mijn als baby heeft geadopteerd, en mij ook heeft opgevoed. Maar als ik veel ouder geweest was, was het een ander verhaal, zeker als beide ouders gewoon in beeld zijn is het de nieuwe partner van een van je ouders.

A3a1: die issues heb ik ook gehad, ik vond dat best moeilijk om mee om te gaan, en ik heb echt depressieve periodes gehad als kind en ben erg onzeker geweest. Ik heb/had een onthechtingsstoornis. Nu is het prima hoor, veel therapie gehad, en dat heeft erg geholpen :)
Overigens zegt dat niets over hoe ik mijn ouders zie, ik heb een heel goede band met ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:43

Mag ik vragen vanwaar je dan oorspronkelijk komt? :) Ben nu wel benieuwd :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:49

Ik ben in Nederland geboren :D mijn moeder is namelijk een Nederlandse :) en daarna geadopteerd door wie nu mijn papa is :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:55

Mijn vriend heeft ook een dochter uit een eerdere relatie, en inmiddels ben ik zwanger van ons eerste kindje.
Ik heb een prima band met zijn dochter, soms hebben we wel onze botsingen, maar dat zou met een eigen kind misschien ook wel zijn. Als het zo uitkomt noem ik haar ook mijn dochter, maar meer omdat ik dan geen zin heb om uit te leggen dat het niet mijn kind is, dit overigens alleen als ze er zelf niet bij is. Ze hoeft mij ook geen moeder of wat dan ook te noemen, ik hoor gewoon bij papa, ze heeft al een mama...
Tijdje geleden haalden ze me samen op van mijn werk, dag erna kwam iemand me zeggen hoeveel ze op mij leek, ik zeg dat knap want er is niks van mij bij :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:55

Mijn vader is 5 jaar geleden geëmigreerd voor zijn vriendin naar Spanje, zei komt oorspronkelijk uit Argentinië. Ik denk dat het een heel aardige vrouw is alleen is de communicatie heel erg moeilijk, omdat ze samen in Spanje woonde had ik dan ook weinig contact met haar. Nu zijn ze sinds december 2018 weer in NL gaan wonen, en is ze volop de Nederlandse taal aan het leren. Ik vind het nu wel heel erg leuk en wil ook echt graag een band met haar opbouwen.
Alleen is ze heeel snel jaloers naar mijn vader, als hij net 2 sec te lang naar een andere dame kijkt dan is het herrie :') . Ik ben zelf heel erg knuffelig naar mijn ouders en geef ze bij binnenkomst en als ze weg gaan altijd een dikke knuffel en kus, en zelfs daar had ze op het begin moeite mee. Dit merkt ik dan aan mijn vader die steeds meer afstand van mij nam. Nu gaat dit gelukkig weer veel beter.

Mijn moeder is ook opnieuw getrouwd, en het eerste jaar had haar man heel veel moeite met ons. Hij heeft zelf geen kinderen. Mijn broertje en ik waren hele lastige pubers, allebei ADHD en mijn broertje ook nog ODD. Mijn stiefvader is heel erg rustig van zichzelf en was ook rust gewend.. Je kunt begrijpen dat er bij ons thuis nooit rust was. Dus toen heeft hij wel twijfels gehad of hij de relatie wel zag zitten. Gelukkig voor mijn moeder zijn ze er uit gekomen, en mijn moeder heeft hem de keuze gegeven, "of je neemt alles er bij wat van mij is, of je gaat alleen verder". Ook heeft hij zich toen meer verdiept in ADHD en ODD en sinds dien is het altijd heel goed gegaan tussen mij en mijn stiefvader, mijn broertje moet alleen niks van hem hebben, hij doet wel normaal maar hij heeft niet echt een band met hem.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:57

Ik vind bonus ook een stom woord maar stief ook. Mijn vader is jong overleden en mijn moeder heeft alweer 15 jaar een nieuwe man. Dit is niet mijn vader want mijn vader is overleden maar hij blijft mijn vader en hij mag nooit vervangen worden.

Maar hoe noem ik hem dan? Vind dat altijd lastig. In het begin zei ik altijd 'mijn moeders vriend' maar ze zijn beide de 50 gepasseerd inmiddels en hebben een geregistreerd partnerschap dus heb er nu 'mijn moeders man' van gemaakt omdat ze inmiddels zelf ook over 'mijn man' spreekt als ze het over hem heeft. Maar ik mag hem graag en zie hem als familielid dus vind 'mijn moeders man' of 'de man van mijn moeder' heel afstandelijk klinken. Lastig.. :D