Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geschil met juwelier over maatwerk verlovingsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:19

Kattig mailtje zou bij mij zeker de volgende stap zijn.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 09:36

Bedankt voor alle reacties! Ik heb dezelfde dag contact opgenomen met dezelfde vergelijking als in de OP getoond. Ze gaven direct toe dat het model afwijkt. Ze adviseerde me de ring een tijdje te gaan dragen, want de feestdagen stonden voor de deur en ze hadden het erg druk. hierbij hoopte ze natuurlijk dat ik verliefd zou worden en de ring niet meer zou willen afstaan. Echter gebeurde het tegenover gekeerde; ik begon me steeds meer te irriteren aan de ring en heb m daarom nauwelijks gedragen. Na oud en nieuw direct retour gestuurd. Nu dus de reactie dat ze alleen met bijbetaling de oorspronkelijke ring willen vervaardigen. Waar ik het niet mee eens ben.

De geleverde ring is niet lelijk! Juwelier hier was onder de indruk van het werk.
Maar ik heb honderden ringen bekeken en werd verliefd op het robuuste voorbeeld. Ruim meer dan 1K betaald voor de ring alleen (want steen was al van mij) en dan krijg je een soort knock off ervan.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 09:42

Diddykong schreef:
Ik vraag me af of dit onder maatwerk valt eigenlijk. Het is niet zo dat je de hele ring zelf ontworpen hebt. Enkel toevoeging van de eigen steen. Op zich zou de winkel er met gemak een andere steen in kunnen zetten en dan weer verkopen natuurlijk. Dus je eigen steen zou ik dan weer niet zien als maatwerk.
Het verschil in gewicht, kan dit ook (deels) komen doordat je een zirkonia steen had ingevuld op de website? Want Zirkonia weegt bijna 2x zo zwaar als diamant namelijk. Dus bij dezelfde afmeting scheelt dit misschien inderdaad wel een gram.

Volgens hun is platina te hard om aangepast te worden en kan de steen niet verwisseld worden zonder schade aan te brengen aan de ring. Om die reden kan de maat bijvoorbeeld ook niet veranderd worden en ben ik ook voor het passen en voelen van het gewicht naar rotterdam gereden om zeker te zijn van mijn keuze.

Ik ben mij niet bewust geweest van het verschil in gewicht tussen zirkonia en diamant. Ik lees inderdaad dat zirkonia een hogere dichtheid heeft en op een steen van 6mm zal daar gerust een gram verschil in kunnen zitten. Maar dat zou toch niet mogen betekenen dat ze een ander model ring mogen afgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:25

Soortelijk gewicht van Cubic Zirconia ligt 75% hoger dan Diamant.
Overigens een zirkonia haalt de waarde van de ring wel flink naar beneden.
Zou de afmetingen van de ring hebben nagekeken met een schuifmaat tov het origineel.
Weet niet hoe de ring vervaardigd is, gegoten of uit plaat en draad.
Het ontwerp is zoals al beschreven helemaal uitgebalanceerd wat betreft lichtval ed.
Als de ring computertechnisch is samengesteld is het maken van een echte nav een computermodel wel even een kleine uitdaging. Dit had door de juwelier wel mogen worden verteld. Denk dat men zich in de manuren verrekend heeft.
En bij het gieten heb je altijd dat het gietsel een percentage kleiner is dan het origineel. Dit heet krimp.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:34

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:47

Die wijkt inderdaad wel erg af van het voorbeeld. Ik ben wel heel benieuwd waar je m besteld hebt, zou je dat via pb kunnen sturen?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 10:49

De ring is op hun aanraden besteld met zirconia zodat ik enkel prijs van de ring zonder steen zou krijgen (daarbij ga ik uit van een waarde van 0euro voor de zirkonia) ik heb toen direct de echte diamant ingeleverd zodat deze tijdens de steenzetting gebruikt zou worden, later omwisselen was onmogelijk bij platina.

Wat betreft lichtinval, ze boden de ring ook aan in geelgoud, zilver en roségoud. Ook in deze kleurstellingen is het robuuste karakter van de ring goed te zien.
Voorbeeld:

Afbeelding

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:53

Die is echt heel anders dan het voorbeeld, bij die goude zie je dat nog sterker. Ik zou er ook zeker niet mee akkoord gaan, zeker niet omdat je er een klap geld voor hebt betaald. De 'draaiing' waar de steen tussen geklemd zit lijkt wel helemaal afwezig bij die van jou ene hij heeft een heel andere uitstraling.
Dat platina moeilijk kan worden aangepast is erg vervelend, maar niet jouw probleem, maar van de juwelier.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 11-01-19 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:53

De ring is echt wel anders.
Staat er op de website dat de gemaakte ring kan afwijken van het plaatje?

Heb je rechtsbijstand, dan bellen en anders juridisch loket bellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:55

Hopelijk kunt je het oplossen, ik vind hem wel prachtig hoor, die gouden hierboven. Ga opnieuw met mijn hubbie trouwen, wil zo'n ring :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:13

Liesje1611 schreef:
Ik vind hem er eigenlijk gewoon wel heel erg op lijken :')
Maar ik ben geen juwelier.

Ik vind hem er helemaal niet op lijken en begrijp TS volkomen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 11:26

Ik denk ook dat ze zich verkeken hebben op de manuren, de ring is wel handmatig door een goudsmid gemaakt. Indien er krimp optreed bij het gieten en het computer geanimeerde voorbeeld niet geëvenaard kan worden, moeten ze echte foto`s tonen. Het is een grote webwinkel met duizenden reviews, ik moet toch uit kunnen gaan van de foto`s???

Overigens is de ring inmiddels niet meer te bestellen online.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:33

Hij is veel fijner. Die je wilde is robuuster. Alsof ze hem flink geslepen hebben?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:46

Ik zou het hier ook niet mee eens zijn. Vindt het ook een totaal andere ring en begrijp je heel goed.
Ik hoop dat je eruit kan komen en inderdaad áls je de steen terug krijgt meteen laten checken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:55

Handwerk en computeranimaties zijn twee heel verschillende werelden.
Denk dat dat er op dit front en dan bedoel ik het handmatig vervaardigen en computer animaties alleen de echte smeden zich kunnen handhaven en de webwinkels zich toch achter hun oren moeten gaan krabben als ze opdrachten aannemen. Moet er wel bij kwijt dat platina niet zo heel veel wordt gebruikt in het vak goudsmeden. Meestal is het witgoud(nikkel). En de juwelier jou nooit had mogen adviseren om de diamant door een zirkonia te laten vervangen. Dit is echt een vlag op een strontschuit.

Ga eens naar Schaap en Citroen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:18

BenaLaars schreef:
Ik denk ook dat ze zich verkeken hebben op de manuren, de ring is wel handmatig door een goudsmid gemaakt. Indien er krimp optreed bij het gieten en het computer geanimeerde voorbeeld niet geëvenaard kan worden, moeten ze echte foto`s tonen. Het is een grote webwinkel met duizenden reviews, ik moet toch uit kunnen gaan van de foto`s???

Overigens is de ring inmiddels niet meer te bestellen online.

Diamonds ringen kun je bij veel juweliers met een winkel kopen (ik heb er zelf ook een - ook aangepast naar mijn smaak). En wie weet kan de juwelier die jouw ring heeft bekeken deze nog wel bestellen en hopelijk zelfs maatwerk voor je afleveren. In dat geval ring terug naar de Online winkel, geld en steen terug en dan een nieuwe poging doen. Zodra je twijfels hebt, blijft het knagen. Kan de ring nog zo mooi zijn, het is niet jouw keuze geweest en dus zul je je eraan blijven storen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:26

Ik zie ook echt verschil!
Ik hoop voor je dat je er uit gaat komen met de juwelier

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:33

Wat vervelend voor je.Ik laat niets meer maken bij een juwelier,want het valt heel vaak tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:39

Ik snap heel goed dat je niet blij mee bent, hij lijkt gewoon echt niet. Iets afwijken zoals iets minder scherpe hoeken had ik best kunnen begrijpen. Maar jouw ring mist de hele draaiing waar de diamant tussen zit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:48

Ik zou nu wel rechtsbijstand in schakelen TS

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:19

Helaas geen rechtsbijstand. Zou ook niet nodig moeten zijn vind ik. Ze hebben gewoonweg niet geleverd wat ik besteld heb. Indien het echt onmogelijk is om een sieraad na te maken aan de hand van computer animaties hebben ze als online juwelier geen bestaansrecht imo.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:21

Klopt hoor, m.i. sta je volledig in je recht. helaas is gelijk hebben en gelijk krijgen nog wat anders. Hopelijk gaat de website meewerken, want dit is toch geen manier van doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:26

Ik zie ook echt wel verschil. Is zeker niet dezelfde ring.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:37

Als ze echt niet meewerken kan bluffen ook nog wel eens helpen.. Gewoon zeggen dat je je rechtsbijstand hebt ingeschakeld (ook al heb je die niet). Maar ik hoop voor je dat het gewoon op te lossen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:40

Even heel technish de grootte van de steen, de breedte van de scheen, de dikte van de ring en je eigen ringmaat bepalen de grootte van de draaiing van het metaal waar de zirconia in is gezet.
Verder is de slijpvorm van de steen(brekingsindex) ook bepalend voor de draaiing.