Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:58

Ik vind kostgeld betalen wel zoiets belachelijks.
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonen :? Hallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.

En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.

Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen ouders :n Gelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.

Dinopino

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:02

Kostgeld betalen zodra je verdient vind ik heel logisch. Je wilt je kinderen toch uiteindelijk voorbereiden om zelfstandig te gaan wonen. Je past je leven aan aan je inkomen. Zo wordt je helemaal niet getriggerd om het huis uit te gaan en dat is ook niet gezond.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:04

Froukje schreef:
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonen :? Hallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.

Dit vind ik wel zo'n ontzettende kinderachtige en onvolwassen opmerking :r
Natuurlijk heb je er zelf niet voor gekozen,maar moeten je ouders dan alles maar voorschotelen? Je zet kinderen op de wereld om ze zelfstandig op te laten groeien.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:06

Ik hoef helemaal niets te betalen en dat vind ik wel goed zo. Ouders zijn gescheiden, pa red het prima zonder bijdragen en mams ook wel. Beide stop ik zo nu en dan wel eens wat toe/ haal boodschappen of neem ze uit eten, maar that’s it. Het enige wat ik betaal is 1x per 2 maanden voer voor de hond a €80,-.

Vind het zon onzin om kostgeld te betalen. Ik spaar liever dik 3/4 van m’n loon voor de toekomst/vakanties ed. Maar, als een of beide niet uitkomen die maand door een rekening of weet ik veel wat, zal ik altijd bijspringen. Maar ik vind het overrated.

En ik kan door deze optie, genoeg sparen, heb al een meer dan gemiddelde spaarrekening dan de meeste Nederlanders en kan prima met geld omgaan. Dat is gewoon met de opvoeding meegenomen.
Laatst bijgewerkt door Justme_Lisaa op 06-01-19 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:08

Saskia9 schreef:
Froukje schreef:

Dit vind ik wel zo'n ontzettende kinderachtige en onvolwassen opmerking :r
Natuurlijk heb je er zelf niet voor gekozen,maar moeten je ouders dan alles maar voorschotelen? Je zet kinderen op de wereld om ze zelfstandig op te laten groeien.

Ben ik geheel met Saskia eens. Sterker nog ik vind jouw uitspraak walgelijk Saskia. Kostgeld is iets om je voor te bereiden op het moment dat je op jezelf gaat. Dus dat je niet langer meer alles voorgekauwd krijgt van papa en mama

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:09

Zodra ze hier een fulltime (of parttime als ze daar voor kiezen) baan hebben mogen ze toch echt mee gaan betalen. Afhankelijk van hoeveel ze verdienen zal dat tussen de £100-£300 zitten waarvan wij dan de helft zullen sparen voor t moment dat ze uit huis gaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:09

Ik geloof dat ik toentertijd zo'n €150,- heb betaald aan kostgeld.
Dan spreken we wel over 2003, begin 2004 ging ik op kamers.
Overigens kreeg ik toen ook een groot deel weer terug om mijn kamer in te richten enzo, het kostgeld was puur om te leren dat leven geld kost. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 16:10

Froukje schreef:

En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.

Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen ouders :n Gelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.

Natuurlijk heb je er niet om gevraagd om geboren te worden, maar ik denk wel dat je ouders op een gegeven moment mogen verwachten dat je zelfstandig wordt.

Ik denk dat als mijn (hypothetische) kinderen zo'n instelling hadden, ik ze fijn de kans zou geven om op kamers te gaan wonen,of een huurhuis te vinden :wave: . Succes.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:10

Huh die snap ik niet? Ik zeg toch hetzelfde als jij, waarom is mijn reactie dan walgelijk?

Als je kinderen op de wereld zet vragen ze daar niet om nee. Maar om daarom nu tot in den treuren alles te gaan betalen zodat het verwende prinsen en prinsessen worden vind ik ook wel iets hoor..
Iedereen moet leren om op eigen benen te gaan staan. Beetje bijdragen zodra het kan is dan toch een mooie voorbereiding?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:11

Ik snap heel goed dat ouders kostgeld vragen als het van invloed is op de toeslagen en eventuele kwijtschelding.

Wanneer dat niet zo is lijkt het mij iets moois om als ouder te kunnen zeggen “maak nu maar gebruik van je spaarcapaciteit”. Alleen ook daar zit ergens een grens. Straks heb je drie kinderen die tot hun 40e thuis blijven wonen om optimaal te kunnen sparen :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 06-01-19 16:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Dus omdat ik geen huur betaal aan mijn eigen ouders betekend dat ik alles voorgekauwd krijg?
Damn, geef mij zulke ouders.

Ik betaal verder alles zelf hoor, werk 5 tot 6 dagen in de week en red mezelf prima. Het enige wat er gebeurd is mijn was want dat gaat mee met de rest. En nee, daar ga ik niet voor betalen nee.

Stelvio

Froukje schreef:

Dus omdat je ouders hebt hoef je zelf nooit volwassen te worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:12

Ik vind kostgeld vrij logisch voor een jong volwassene die nog bij z'n ouders woont maar wel een baan heeft. De ouders hoeven er geen winst op te maken, maar gewoon even uitrekenen wat je kost aan boodschappen en gas/licht/water lijkt me redelijk normaal.

Normaalgesproken verwacht je als ouders toch wel dat kinderen met een jaar of 20-22 de deur uit gaan. Niks mis mee om langer te blijven plakken, maar voor niets gaat de zon op.

Ouders willen misschien ook wel weer eens een eigen leven gaan leiden?
Misschien wat minder gaan werken, in de aanloop naar pensioen?
Waarom zou je totdat je kind 30 of nog ouder is voor de kosten moeten opdraaien?

Froukje
Forever young

Stelvio schreef:
Froukje schreef:

Vertel! Wat heeft kostgeld te maken met volwassen worden?

purny

En dan mag je toch heel blij zijn dat je nog thuis woont met de 250 of 300 euro kostgeld. Want op jezelf wonen is 3 a 4 keer zo duur. Dan had ik toch echt voor de thuissituatie gekozen.
Vind het eigenlijk ook wel een verwende opmerking.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:13

Nee ik vond het ook niet leuk om mee te gaan betalen toen ik weer thuis kwam en mijn ouders inmiddels gescheiden waren. Maar hey, dat was wel opgroeien. Ik mocht al dankbaar zijn dat ik terug kon! Ondertussen kon ik ook gewoon sparen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:16

Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven betalen. Ik ken eigenlijk weinig mensen die dat wel moesten betalen of nu vragen aan hun kinderen.

Ik heb tot mijn 22e thuis gewoond. Tot mijn 20e gestudeerd en nog 2 jaar fulltime gewerkt terwijl ik nog thuis woonde.
Ik heb nooit geen cent hoeven betalen aan kostgeld. Mijn ouders hadden liever dat ik mijn salaris goed opspaarde voor als ik uit huis ging. Ik ben ze daar erg dankbaar voor!
Waar ik ze ook erg dankbaar voor ben is dat ze mijn 4 jarige MBO opleiding helemaal voor me betaald hebben, net als een jaar HBO (waar ik na dat jaar mee gestopt ben). Ik heb dus nooit geld hoeven lenen en zonder schuld kunnen beginnen. Ook van mijn studiefinanciering heb ik nooit iets af hoeven dragen aan mijn ouders.

Nu heb ik zelf 2 kinderen van 8 en 11 jaar. Met hen ga ik het precies hetzelfde doen als mijn ouders met mij gedaan hebben. Zij hoeven ons straks geen kostgeld te betalen en ook willen wij hun studie zelf betalen zodat ze niets hoeven lenen.
Wij willen ook liever dat ze in de tijd dat ze thuis wonen lekker kunnen sparen van hun bijbaan en eventueel fulltime werk na het studie.
Mijn ouders hebben mij wel altijd gestimuleerd ook een bijbaantje te nemen en dat willen wij ook net zo doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:17

Froukje schreef:

Leren dat het leven niet gratis is.

Het hangt heel erg van de situatie af denk ik. Als jij als ouders belastingnadelen (is dat een woord?) krijgt omdat je volwassen inwonende kinderen hebt (minder huurtoeslag bijvoorbeeld) vind ik het logisch dat je als kind je steentje bijdraagt. Wanneer je ruim boven modaal verdient snap ik at het niet per se nodig is maar als je zelf al moeite hebt om rond te komen en je kind komt lekker gratis in hotel papa & mama leven (terwijl hij/zij een prima salaris verdient) dan snap ik dat je dat niet eeuwig blijft doen.

Overigens keek ik laatst op de Nibud website (voor iets anders) en zag toevallig een rekentool voor het berekenen van kostgeld :j Erg handig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 16:18

Froukje schreef:
Stelvio schreef:

Leren dat het leven geld kost en hoeveel? Ik merk zelf dat ik beter snap hoeveel geld waard is nu ik èn een baan heb met een uurloon (en ik dus uit kan rekenen dat ik om 3 visjes te kopen voor het aquarium, meer dan een uur moet werken), maar ook dat ik een huis heb en gas en electra en water en belastingen en reparaties etc allemaal moet betalen.

Als je volwassen genoeg bent om een baan te hebben, dan ben je toch ook volwassen genoeg om meer te dragen in de kosten die jouw leven nou eenmaal kosten?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:20

Dus omdat ik geen 300 euro aan mijn ouders afsta leer ik niet dat het leven niet gratis is? :+

Geen kostgeld betalen betekend niet dat de rest ook maar betaald word door papa en mama hè.

Ik verdien zelf nog niet eens normaal minimum loon bij (meer dan) fulltime werken, zou mooi worden als ik daar dan ook nog een kwart van moet gaan af staan zodat mijn ouders lekker kunnen sparen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:21

Ik vind kostgeld wel logisch mits ze een baan hebben en dan heb ik het niet over een bijbaantje ofzo.
Maar meer als ze klaar zijn met studeren, en gewoon een baan hebben van 40 uur per week. Hoeven ze echt niet heel hun salaris in te leveren. Maar stel iets van 100,- - 200,- euro vind ik wel eerlijk per kind. Maar het hangt beetje van de situati dan af.

Zelf heb ik nooit kost geld hoeven te betalen. Maar tijdens het studeren ben ik het huis uit gegaan dus ja... Wat ik wel altijd zelf heb moeten betalen van mijn studiefinaciering is mijn opleiding, spullen en kleding. Eigenlijk wel beetje alles wat ik zelf nodig achtte. Ik kreeg dan heus wel eens wat toegeschoven hoor.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:23

Ik vind het eigenlijk wel normaal om kostgeld te betalen :=
Je ouders hebben je al die jaren van hun geld onderhouden, wat natuurlijk heel fijn is als je nog studeert. Maar als je fulltime wilt gaan werken en dus ook een leuk centje verdiend, vind ik dat je best 300-500 kunt betalen aan je ouders. Al is het maar een bijdrage voor boodschappen.

Is nog altijd zo veel goedkoper dan uit huis gaan. En met een fulltime baan kun je dan nog steeds een heleboel sparen voor een eigen huis. :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:23

Froukje schreef:

Wat mij betreft vrij weinig. Dat leer je ook wel op andere manieren dan via kostgeld. Ik heb ook nooit kostgeld betaald en ben echt niet wereldvreemd als het op (de waarde van) geld aankomt.

Er zit nog iets tussen “kostgeld” en “helemaal niets noppes nada nergens voor betalen” mensen :D

Wat ik wel een reden vind voor kostgeld (ondanks je eerdere statement over “je kiest zelf voor kinderen”) is het feit dat een groep mensen echt afhankelijk is van de toeslagen en het eventuele recht op kwijtschelding van bepaalde kosten om netjes rond te kunnen komen. Wanneer je meerderjarige kinderen in huis hebt wonen, zeker werkend, kan er op het gebied van toeslagen en het recht op kwijtschelding behoorlijk wat wijzigen. Ik vind het in dat geval wel logisch dat inwonende, meerderjarige (zeker wanneer ze een baan hebben), kinderen bijdragen om het verlies van recht aan te vullen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 06-01-19 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:24

Kennelijk kan je volgens bokt pas zelfstandig worden en de wens hebben op jezelf te gaan als je kostgeld hebt betaald. Alsof je, als je geen kostgeld betaalt, ook nooit het huis uit wil en altijd bij je ouders wil blijven wonen. Gekke redenatie.
Zelfstandigheid zit hem niet in kostgeld, dat zit hem ook in verdienen, sparen, je sportclub betalen, je kleding en overige iitgaven betalen, je eigen paard betalen etc etc.
Je hebt echt geen kostgeld nodig om te leren met geld om te gaan, zelfstandig te worden of het huis uit te willen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:25

Ik was op mijn 18e gelijk het huis uit, dus heb dat nooit betaald. Ze zouden het sowieso ook niet vragen als ik er nog jaren zou wonen, dat geld hebben ze niet nodig. Mijn studentenkamer en opleiding betaalden ze ook dus tsja.. :+

Had wel al vanaf mijn 13e altijd een bijbaantje gehad, eerst zwart natuurlijk..gewoon op een boerderij en daarna altijd in het weekend en soms ook in de avond werkte ik naast school.
Laatst bijgewerkt door Ianthe op 06-01-19 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt